Mina katter har börjat kissa överallt :S

V

valentina

Hej!
Kan börja att presentera mig: Valentina heter jag och är 21 år och bor med min man i Tensta i Stockholm.
Jag har två katter(ungar?) på 5 månader som jag älskar och ägnar mycket tid åt.

Till frågan jag behöver hjälp med:
I helgen sov en kompis som är ovan vid katt över här och hon stängde dörren till toaletten under en natt.
Det här har hänt förutom en den här gången kissade dom och bajsade på andra ställen i huset och det får man väl stå ut med.
Men nu har de börjat kissa i sängen och på filtar och andra mjuka saker även fast deras toalett är tillgänglig!
Vad kan detta bero på och vad kan vi göra?
Jag vill inte lägga fyfy-spray på allt - de måste ju kunna vistas i sitt eget hem, men jag vill ändå inte tvätta varje dag.. suck.

Någon av er har säkert varit med om detta och jag skulle verkligen uppskatta vägledning och tips. Tack!

Med vänliga hälsningar Valentina
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Katterna kan ha blivit könsmogna och börjat revirmarkera, jag skulle boka in en tid för kastration.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men jag ska ju inte sterilisera dem! Vad gör man då?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Varför inte?
Ring och rådfråga veterinären, för det låter ju onekligen som revirskissande och jag vet verkligen hur jobbigt det kan vara!!!
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Man steriliserar i regel inte honkatter längre utan man kastrerar dem, alltså samma benämning för honor som för hanar.

Ditt problem kanske kan bero på att katterna har upptäckt att man kan utföra sina behov på andra ställen till följd av att de inte fick komma till sin toalett.
Jag tycker att du ska börja med att skaffa en till låda som ej står på samma ställe som den förra så att de har fler lådor att välja på. Tvätta av de ställen där de har utför sina behov med ättika, det tar bort lukten. Du kan också prova att ställa dit mat, de brukar inte vilja kissa/bajsa vid sin mat.
Om inte detta hjälper så skulle jag stänga ut dem från sovrummet så de inte längre kan nyttja filtar sängar som toalett för att bryta det beteendet.
Det kan även hjälpa med kastrering så om du inte ska ha dem i planerad avel så tycker jag definitivt att du ska kastrera dem.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nej jag vill inte kastrera (;)) dem för jag vill att de ska få massa fina kattbäbisar sen :)
Tack Malin L för de fina tipsen! Det hjälpte verkligen och jag ska ge det ett försök!
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Får hoppas att mina är lika mysiga och lugna då när det väl är dags! :D
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag skulle säga att du ska ha redig tur om dina katter blir mysiga och lugna när de löper. Vår katt blir helt vidrig, hon skriker med basröst hela nätterna, porrar sig timmar i sträck, och kissar i sängar och blomkrukor. Hon ser helt drogad ut, det går liksom inte att få kontakt med henne.

Så om du inte är helt bergsäker på att du vill ha ungar skulle jag kastrera omgående.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag skulle säga att du ska ha redig tur om dina katter blir mysiga och lugna när de löper. Vår katt blir helt vidrig, hon skriker med basröst /falsett hela nätterna, porrar sig timmar i sträck, och kissar i sängar och blomkrukoroch skor. Hon ser helt drogad ut, det går liksom inte att få kontakt med henne. Skriker även hela dagarna, försöker para sig med dina ytterkläder och alla som kommer innanför din dörr. Samt skriker. Och skriker.

Så om du inte är helt bergsäker på att du vill ha ungar skulle jag kastrera omgående.

Lade till lite, och håller med helt.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Du kan också prova att ställa dit mat, de brukar inte vilja kissa/bajsa vid sin mat.
.

Detta med mat fungerar inte alltid:). Vi försökte med det när kattungarna kissade bakom stereon, men det hjälpte inte till 100%. Det mest komiska var när vi var bortresta en helg och tonåringarna + x:et var hemma hos oss och matade dem. X:et plockade då fram en tvåliters glasslåda och la torrfoder i den. Han visste dock inte att vi tidigare, när ungarna var ännu mindre, placerat ut glasslådor med kattsand på ställen där olyckor hade inträffat. Följdaktligen kröp vår Pip helt sonika ner i matlådan, fastän han knappt fick plats, och pinkade ner en jättemängd med torrfoder :rofl:
Vi kunde inte skälla på honom utan vi bara skrattade! Det kunde väl inte han veta att torrfodret inte var kattsand.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Min åsikt.
Välj själv om du vill kastrera eller inte och välj själv om du vill ha kattungar senare.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Detta med mat fungerar inte alltid:). Vi försökte med det när kattungarna kissade bakom stereon, men det hjälpte inte till 100%
.

Nej det kanske inte alltid fungerar, men det finns exempel på att det kan fungera och det är värt ett försök.
Dina katter som du pratar om här var/är ju små kattungar och de brukar inte ha samma känsla för renlighet som vuxna katter.

Mina kattungar som jag har fött upp har t.ex gladeligen suttit mitt i matfatet när de ätit (kladdig burkmat, blandat med KMR) när de varit små, vilket inte en vuxen katt skulle göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Pip var 12 v när detta inträffade och i övrigt rumsren. Tyckte bara det var en lite komisk historia:) I övrigt tror jag det kan fungera jättebra bara man inte använder nått som ungarna i övrigt har betraktat som en "potta".
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag skulle säga att du ska ha redig tur om dina katter blir mysiga och lugna när de löper. Vår katt blir helt vidrig, hon skriker med basröst hela nätterna, porrar sig timmar i sträck, och kissar i sängar och blomkrukor. Hon ser helt drogad ut, det går liksom inte att få kontakt med henne.

Så om du inte är helt bergsäker på att du vill ha ungar skulle jag kastrera omgående.

Oj, gud va jobbigt!
Aldrig hört talas om att honkatter gör så när dem löper!
Min mammas ena honkatt (släkt till mina) är lika mysig, märker inte av att hon löper bara lite mer kelig, men hennes dotter var skrikig, men det var oftast bara första och andra dagen! Men nu är hon kastrerad! :D
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Aldrig hört talas om det? De flesta honkatter jag har träffat på beter sig så när de löper. Men det är klart, om man har dem utomhus så märks det förståss inte lika mycket. Men i en lägenhet så håller man på att bli knäpp. Bara den där konstanta porrställningen... Katten utan ben, typ.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ja, har man dem inte konstant inne så kan jag ju förstå!
Mina katter har alltid fått komma och gå som dem vill!
Men dem är nästan alltid inne när vi är inne, och när vi inte är hemma är dem ute!
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Fast har man en löpkatt utomhus så kan man ju nästan räkna med kattungar. Vill man inte ha det, eller vill välja vem de parar sig med, så måste man ju hålla dem inne.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nu är jag lite orolig. För mig spelar de tingen roll men min man blir nog galen om de ska börja kissa överallt och jama hela nätterna. Men de tär det nog värt :) de kommer få så fina bäbisar - vi har ju rätt att bestämma om vi vill ha bäbisar eller inte så då tycker jag djuren också har det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 462
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 954
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 739
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 644
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp