Bukefalos 28 år!

Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Mest älskade katter? Trevligast? Nu är du väl ändå ute och lallar iaf va?
Ta en titt på katthemmen, där sitter det fullt av huskatter som kastats ut av sina ägare. Mest älskade? Snarare lägst värderade.
Vad som är trevligast beror väl knappast på om det är en raskatt eller huskatt? Tycker du det är du löjlig som baserar dina åsikter på huruvida dom har stamtavla eller ej.

Ja, jag blir mörkrädd. Att tycka att det är kattens rätt att föröka sig för att man tror att gud satt katten till världen är en läskig inställning. Hur du kan få det att bli nån diskussion raskatt vs huskatt är för mig en gåta, jag har inte påstått att det alltid är okej att avla på raskatter.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det verkar synnerligen skrämmande tycker jag. Ska de trevligaste katterna utrotas eller? En tröst i det hela är dock att det inte har någon förankring i den svenska folksjälen så våra mest älskade katter kommer inte att dö ut än på länge.

Ingen har väl sagt något om att huskatter inte ska få ungar?

Jag tycker absolut att huskatter ska kunna få ungar. Men jag tycker inte att katterna ska få bestämma det själv - vare sig det är raskatter eller huskatter. Har man husdjur så har man också ansvar för att övervaka hur de förökar sig. Det är precis samma sak för huskatter som för raskatter.

Det är ju stor skillnad mellan att inte få ungar alls, och att få ungar när man som ägare bedömer att det är lämpligt.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag tycker inte om stamtavlor:rofl:
Verkar snobbigt tycker jag.
Bättre att blanda hej vilt :devil:

Fast om man vill ha en katt som ser ut på ett visst sätt är det ganska dumt att blanda hej vilt. För då lär ju inte ungarna allihop se ut på det sättet man vill.

Om man exempelvis vill ha katter med siamesteckning är det ganska dumt att para sin siames med en enfärgad huskatt, för då kommer förmodligen ingen av ungarna bli siamesfärgad.

Och det är ju så kattraser fungerar - en kattras är katter som ser ut på ett visst sätt, och i viss mån är på ett visst sätt. Och för att kunna vara säker på att katterna också nedärver det och inte har anlag för en massa annat längre bak så vill man veta vad som finns i stammen - alltså ha en stamtavla. Inte konstigare än så.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Usch så otrevligt. Tycker ni att katten som djur bör utrotas eller?
Om valentina vill ha en kull ungar så måste det väl ända vara hennes beslut.

Huskatten kommer inte utrotas så länge folk släpper ut okastrerade katter. När folk slutar med det kanske det kan bli kontrollerad avel på huskatt också och därmed kan vi slippa alla hemska sjukdomar som finns idag. Problemet med hemlösa katter kommer också försvinna = katter går inte en plågsam död ute i kylan tillmötes. Katten status blir högre än en myggas.

Kollar du på Hitta Hem på TV4? Går idag 19.30. Ett skitbra program som får en att inse hur stort problemet är, om man nu inte redan insett det...
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

På tal om detta upptäckte jag en liten hemlös kattunge i mitt bostadsområde idag. Den är jätteskygg och ser helt utmärglad ut. Det kommer några hit i kväll med kattfälla så vi ska försöka fåna den. Enligt grannarna har den skrikit hjärtskärande hela natten, den låter precis som mina tvåveckors kattungar när de skriker efter sin mamma.
Troligtvis har någon dumpat den här.

Och det är just pga sådan här saker jag förespråkar planerad genomtänkt kattavel och att de katter som går ute ska kastreras.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Lilla stackaren =/ Hoppas ni får tag i den.

Jag kan bara hålla med.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det verkar synnerligen skrämmande tycker jag. Ska de trevligaste katterna utrotas eller? En tröst i det hela är dock att det inte har någon förankring i den svenska folksjälen så våra mest älskade katter kommer inte att dö ut än på länge.


Ingen risk att de utrotas. Antalet hemlösa katter i Stockholm stad enbart har ökat från 20 000 till dagens ca 30 000 katter de senaste 5-10 åren. Men visst, de är ju så trevliga så låt oss öka antalet lite till. :idea: (För varje kull kattungar som föds "inne och planerat" minskar chansen för motsvarande antal hemlösa katter att få hem.)
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ingen har väl sagt något om att huskatter inte ska få ungar?

Jag tycker absolut att huskatter ska kunna få ungar. Men jag tycker inte att katterna ska få bestämma det själv - vare sig det är raskatter eller huskatter. Har man husdjur så har man också ansvar för att övervaka hur de förökar sig. Det är precis samma sak för huskatter som för raskatter.

Det är ju stor skillnad mellan att inte få ungar alls, och att få ungar när man som ägare bedömer att det är lämpligt.

Jag håller med dig - vi har ett ansvar för djuren vi tar hand om. Självklart tar jag det ansvaret men om jag kastrerar dem så tar jag bort deras möjlighet att föröka sig men så länge de är under mitt tak så är de tju jag som bestämmer när och hur de ska få kattungar.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ingen har väl sagt något om att huskatter inte ska få ungar?

Jag tycker absolut att huskatter ska kunna få ungar. Men jag tycker inte att katterna ska få bestämma det själv - vare sig det är raskatter eller huskatter. Har man husdjur så har man också ansvar för att övervaka hur de förökar sig. Det är precis samma sak för huskatter som för raskatter.

Det är ju stor skillnad mellan att inte få ungar alls, och att få ungar när man som ägare bedömer att det är lämpligt.

Jag vet ingenting om Sverak och deras rekommendationer, för jag är bara amatör, ingen proffstyckare. Enligt MalinL i ett tidigare inlägg så anser Sverak att man inte skall bedriva avel på huskatter.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men att säga att alla katter ska få ungar bara för att vi männsikor har den möjligheten är inte rätt. Om alla med honor tänkte så så skulle det se ännu värre ut i samhället på kattfronten än vad det gör idag.
Om det ibland verkar som att enbart raskatter ska få ungar så är det inte helt osant. I Sverak så får man öht inte syssla med huskattavel enligt deras regler.

Här står det. Är det nån som kan hitta det som Sverak skrivit om detta?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Ingen risk att de utrotas. Antalet hemlösa katter i Stockholm stad enbart har ökat från 20 000 till dagens ca 30 000 katter de senaste 5-10 åren. Men visst, de är ju så trevliga så låt oss öka antalet lite till. :idea: (För varje kull kattungar som föds "inne och planerat" minskar chansen för motsvarande antal hemlösa katter att få hem.)


Det kommer att finnas hemlösa katter så länge som det finns hemlösa människor och andra människor med problem. Jag har personligen tagit emot vräkninghot mot kattägare som haft stora problem. Alla vill kanske inte i första hand ta emot en katthemskatt och det måste respekteras. Jag skulle inte vilja ha någon av de katter som fostrats av de människor som jag försökt, och ibland misslyckats med, att rädda från vräkning. Jag ber om ursäkt för det, men tyvärr. Det väcker för många känslor.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nu är jag lite orolig. För mig spelar de tingen roll men min man blir nog galen om de ska börja kissa överallt och jama hela nätterna. Men de tär det nog värt :) de kommer få så fina bäbisar - vi har ju rätt att bestämma om vi vill ha bäbisar eller inte så då tycker jag djuren också har det.

Där tycker jag att du har fel. Om alla skulle resonera som dig och säga att alla katter ska få välja om de vill ha ungar eller ej så skulle de krylla med katter överallt och det är ju inte alltid lätt att bli av med dem. Är det raskatter du har så är de kanske lättare att bli av med dem, men huskatter är dessto svårare!
Jag kastrerade min lilla katt förra veckan. Skulle aldrig klara av att ha henne springandes runt och bete sig som hon gör vid löp. Kiss överallt. Stackars lillan oxå...hon visste inte var hon skulle ta vägen. Nej om du inte ska ha planerat avel så tycker ajg att du ska kastrera omedelbart..
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Där tycker jag att du har fel. Om alla skulle resonera som dig och säga att alla katter ska få välja om de vill ha ungar eller ej så skulle de krylla med katter överallt och det är ju inte alltid lätt att bli av med dem. Är det raskatter du har så är de kanske lättare att bli av med dem, men huskatter är dessto svårare!
Jag kastrerade min lilla katt förra veckan. Skulle aldrig klara av att ha henne springandes runt och bete sig som hon gör vid löp. Kiss överallt. Stackars lillan oxå...hon visste inte var hon skulle ta vägen. Nej om du inte ska ha planerat avel så tycker ajg att du ska kastrera omedelbart..

Vår katt var lite tjötig när hon löpte, men hon kissade inte inomhus. Kattungarna lyckades vi sälja utan några som helst problem trots att de var rätt så "ordinära" i färgen. Alla var svartvita eller helsvarta. Det ringde så pass många så vi fick säga nej till flera stycken. Det kan dock säkert vara lite skillnad i olika delar av landet.

Hade jag vetat att det var så många som var intresserade av våra katter så hade jag haft 12 betydligt lugnare veckor än vad jag hade.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Här står det. Är det nån som kan hitta det som Sverak skrivit om detta?

Såhär skriver SVERAK om huskatter: "Stamtavla är ett stamträd som visar kattens bakgrund. En katt som inte är stambokförd betraktas som en huskatt, oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har. En perser till exempel, utan förbundsutfärdad stamtavla, betraktas alltså som huskatt.

Är man medlem i en kattklubb får man ställa ut sin huskatt men man får däremot inte avla på dem
." källa: http://www.sverak.se/
Det finns säker en utförligare regelformulering någonstans på SVERAKS hemsida någonstans men jag kunde inte hitta den just nu.

Sedan så här jag faktiskt även skrivit såhär, citerar mig själv:

Men visst har man en fin huskatthona som man vill ha kull på så kan jag förstå det. Men då ska man se till att det sker seriöst också! Med tester av föräldradjuren, och korrekt uppfödd kull med vaccinationer etc.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det kommer att finnas hemlösa katter så länge som det finns hemlösa människor och andra människor med problem. Jag har personligen tagit emot vräkninghot mot kattägare som haft stora problem. Alla vill kanske inte i första hand ta emot en katthemskatt och det måste respekteras. Jag skulle inte vilja ha någon av de katter som fostrats av de människor som jag försökt, och ibland misslyckats med, att rädda från vräkning. Jag ber om ursäkt för det, men tyvärr. Det väcker för många känslor.
Men varför är då inte problemet så stort med hemlösa hundar och andra djur.
Nej jag tror inte att det är så enkelt som du vill få det att låta. Katten är ett djur med oerhört låg status i samhället, andra djur avlar man mer seriöst på, medans katthonor släpper man ut och låter dem hittar partner själva. Sedan tar man inte betalt för ungarna och ställer inte tillräkligt stora krav på de nya hemmet.
Och just detta tror jag är orskaen till av vi i Sverige har tusentals hemlösa katter och inte tusentals hemlösa hundar eller hästar.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

En massa hemlösa hästar skulle vara väldigt stora tror jag. Man skulle lätt se dem när de springer runt och är hemlösa. De kan inte gömma sig under lador lika lätt som typ en katt. Hemlösa hundar finns det en hel del av, men även dessa fångas in eftersom de potentiellt är farligare än en hemlös katt. Man reagerar kraftigare på en hemlös hund som springer runt utan koppel och ser utsvulten och vanvårdad ut. Jag gillar hundar, men personligen så skulle jag känna mig obehaglig till mods om det kom en aggressiv vanvårdad schäferhund utan koppel emot mig. För att inte tala om ifall det vore en pitbull. Många hundar omplaceras också. Jag har personligen inte varit med om hundägare som riskerat vräkning på grund av sin hundhålling på samma sätt som kattägare riskerat vräkning på grund av att de inte lyckats hålla rent runt sina katter.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

En massa hemlösa hästar skulle vara väldigt stora tror jag. Man skulle lätt se dem när de springer runt och är hemlösa. De kan inte gömma sig under lador lika lätt som typ en katt. Hemlösa hundar finns det en hel del av, men även dessa fångas in eftersom de potentiellt är farligare än en hemlös katt. Man reagerar kraftigare på en hemlös hund som springer runt utan koppel och ser utsvulten och vanvårdad ut. Jag gillar hundar, men personligen så skulle jag känna mig obehaglig till mods om det kom en aggressiv vanvårdad schäferhund utan koppel emot mig. För att inte tala om ifall det vore en pitbull. Många hundar omplaceras också. Jag har personligen inte varit med om hundägare som riskerat vräkning på grund av sin hundhålling på samma sätt som kattägare riskerat vräkning på grund av att de inte lyckats hålla rent runt sina katter.

Men varför reagerar man kraftigare på en utsvuten och vanvårdad hund än på en utsvulten och vanvårdad katt? (jag gör inte det)
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men varför reagerar man kraftigare på en utsvuten och vanvårdad hund än på en utsvulten och vanvårdad katt? (jag gör inte det)

Jag skuille reagera lika oavsett va de va för djur. I mina ögon är alla djur lika värda.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 523
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 986
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 761
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 724
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp