Bukefalos 28 år!

Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nu är jag lite orolig. För mig spelar de tingen roll men min man blir nog galen om de ska börja kissa överallt och jama hela nätterna. Men de tär det nog värt :) de kommer få så fina bäbisar - vi har ju rätt att bestämma om vi vill ha bäbisar eller inte så då tycker jag djuren också har det.

Fast en katt som löper är så full av hormoner att den inte kan bestämma nånting själv. De blir som porr-robotar, som vill para sig med allt och alla. Och jag tror knappast att de förstår att de kommer att få ungar om de parar sig, så i den meningen kan de ju inte bestämma själv, för de förstår ju inte vad de gör. Vi låter ju inte andra husdjur föröka sig fritt, så varför ska katter få det?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Fast en katt som löper är så full av hormoner att den inte kan bestämma nånting själv. De blir som porr-robotar, som vill para sig med allt och alla. ?

Usch så otrevligt. Tycker ni att katten som djur bör utrotas eller?
Om valentina vill ha en kull ungar så måste det väl ända vara hennes beslut.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Du skämtar, va? Eller låter du dina andra djur också bestämma om de vill ha ungar? Det är ju vårt ansvar som djurägare att se till att våra husdjur inte får ungar hur som helst.

Alla löpkatter vill para sig. Det ligger liksom i deras hormoner, det är inget de kan bestämma själva. Löpkatter vill para sig, om de så är utsvultna och fulla med sjukdomar, och inte har minsta möjlighet att kunna föda upp ungar. Katter kan liksom inte planera på det viset. Och jag tror absolut inte att de förstår sambandet mellan att para sig och få ungar. Jag tror du överskattar dina katters intelligens.

Självklart tycker jag att katter ska få ungar, men jag tycker inte att katterna ska få bestämma det själva. För då skulle det bli alldeles för många katter i landet. Jag tycker vi har ett ansvar som kattägare där.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Kort och gott så tror jag att Gud visste vad han skapade när han gjorde det och djuren har också rättigheter. Du är också en klok människa och jag tror du kan ta hand om dina katter på ett bra sätt och det är såhär jag vill ta hand om mina katter :) Fast mina är ju innekatter så det blir ju jag ändå som bestämmer när och var de ska ha bäbisar!

Jag har insett nu att det måste vara att de är könsmogna för de (speciellt Keyshia) går bara runt o skvätter. Nu har vi typ inget tyg framme alls förutom mattorna och de låter hon bli så det är ju skönt men snart ska vi ju få soffor och jag vill gärna ha en lösning på det här. Det enda tipset jag har fått som faktiskt går att sätta i bruk är med kattmaten och vissa säger ju att det inte funkar. What to do?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Du får väl stänga in till vardagsrummet eller var nu sofforna står, så att hon inte kommer åt dem.

Annars är det ju så det är med okastrerade katter. Det går inte att göra så mycket. Det är därför man brukar kastrera.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Innan du funderar på att para dem tycker jag att du bör fundera på en del saker. Testa katterna mot FIV/felv till att börja med.
Vad vill du med din avel, dvs vad har du för avelsmål?
Är det troligt att kattungarna kommer att få bra hem, dvs kommer det att finnas efterfrågan?
Har du råd att ha kull. Det är långtifrån gratis, honan kan få problem vid förlossningen och behöva kejsarsnitt, ett kejsarsnitt kostar ca 7000 kr om katten inte har en försäkring som täcker detta (vilket inte alla försäkringar gör). Du måste kunna vara ledig runt förlossningen. Får honan ngt problem med sin mjölkproduktion så måste man stödmata ungarna, varanna timma dygnet runt.
Tänka på att kattungarna bör vara dubbelvaccinerade, avmaskade och veterinärbesiktigade innan flytt. Gärna ID märkta också.

Jag skulle rekomendera att man köper eller lånar en bok om kattavel. T.ex Ylva Stockelbergs, Kattuppfödning avel och genetik.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

jo men jag skrev det enda som jag faktiskt kan sätta i bruk.

Tack för tipsen om kattavel!
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Du kan testa Feliway om du inte redan gjort det. Det kan hjälpa något.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

vad är feliway?:confused:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Om inget funkar så får du leva med det. Det är ett relativt normalt beteende, eftersom du ska ha ungar på dom så får du ta det. Allt är inte en dans på rosor. Däremot måste jag säga att jag blir mörkrädd när jag läser om din inställning. Gud skapade... Gud skapade inte tamkatten, det gjorde vi människor. Om Gud trots allt skapade katterna så skapade han samtidigt hemska, dödliga sjukdomar som katterna kan bära på.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

mörkrädd när jag läser om din inställning. .

Jag tycker inte om det sättet att uttrycka sig. Det är ju innekatter så de kommer inte att få kull på kull utan kontroll.

Jag blir lite mer mörkrädd när jag hör åsikter där det snudd på framgår att man bara tycker att raskatter skall få föröka sig.

Valentina, lugn. Min katt har inte haft ett sådant beteende innan hon vid dryga ett års ålder fick ungar. Nu är hon kastrerad, men det har varit jättekul med ungarna. Nångång i livet igen vill jag nog ha en liten kull, även om det då blir från en annan katt.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag tycker inte om det sättet att uttrycka sig. Det är ju innekatter så de kommer inte att få kull på kull utan kontroll.

Jag blir lite mer mörkrädd när jag hör åsikter där det snudd på framgår att man bara tycker att raskatter skall få föröka sig.

Valentina, lugn. Min katt har inte haft ett sådant beteende innan hon vid dryga ett års ålder fick ungar. Nu är hon kastrerad, men det har varit jättekul med ungarna. Nångång i livet igen vill jag nog ha en liten kull, även om det då blir från en annan katt.
Men att säga att alla katter ska få ungar bara för att vi männsikor har den möjligheten är inte rätt. Om alla med honor tänkte så så skulle det se ännu värre ut i samhället på kattfronten än vad det gör idag.
Om det ibland verkar som att enbart raskatter ska få ungar så är det inte helt osant. I Sverak så får man öht inte syssla med huskattavel enligt deras regler.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det verkar synnerligen skrämmande tycker jag. Ska de trevligaste katterna utrotas eller? En tröst i det hela är dock att det inte har någon förankring i den svenska folksjälen så våra mest älskade katter kommer inte att dö ut än på länge.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det verkar synnerligen skrämmande tycker jag. Ska de trevligaste katterna utrotas eller? En tröst i det hela är dock att det inte har någon förankring i den svenska folksjälen så våra mest älskade katter kommer inte att dö ut än på länge.

Vad då de trevligaste katterna? ...de mest älskade? :confused:
Huskatten är ingen homogen ras så det går inte att uttala sig generellt hur trevliga eller inte trevliga de är. Det enda en huskatt behöver ha gemensamt med en annan är att de båda saknar stamtavla
Bondkatten finns idag som ras, tror att rasen även är en sk skyddad ras för att den tillhör det svenska kulturarvet. Rasen heter Europé och är den klasssiska "bondkatten". Fast med stamtavla.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag tycker inte om stamtavlor:rofl:
Verkar snobbigt tycker jag.
Bättre att blanda hej vilt :devil:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag tycker inte om stamtavlor:rofl:
Verkar snobbigt tycker jag.
Bättre att blanda hej vilt :devil:
Ok, tycker du så om det handlar om hundar och hundraser också?
Tycker du inte att det är bra att det finns olika katter med olika temperament och utseende? Vissa raser har ju dessutom uppstått naturligt i olika delar av världen som man sedan har tagit till vara på. Tycker du det är fel med raser på hästar också?

Fördelen med stambokföring är att man kan hålla koll på hälsoaspekter. Om man inte har någon form av stambokföring varför ska man då avla om det inte finns något mål. Att få gulliga kattungar är inte skäl nog tycker jag egentligen.
Men visst har man en fin huskatthona som man vill ha kull på så kan jag förstå det. Men då ska man se till att det sker seriöst också! Med tester av föräldradjuren, och korrekt uppfödd kull med vaccinationer etc.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 967
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 749
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 689
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp