Bukefalos 28 år!

Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Vitnos kom ju LÅÅÅÅNGT senare än dom andra böckerna.....

Stod det inget om hästbokseriernas HÄSTBOKSERIE Britta och Silver av Lisbeth Panke ? :love:
 
Sv: Minns du modet?

Ingen har kommit ihåg Ruby Fergusons JILL böcker... (måste googla ifall man skulle hitta dom billigt nånstans)
Slog in hästböcker på Wikipedia och hittade massor flera bortglömda serier; Pirkko, Annika, Lotte, Lotten och sen förstås "the mother of them all" VITNOS böckerna!!!

De hästböcker som gjorde starkast intryck på mig var de om Maria och Blå Prinsen. När hon var hos sina morföräldrar (far-dito?) som t o m hade hushållerska, givetvis en barsk sådan... När Hugo skulle tävla och fick banta genom att basta fullt påklädd... När Marias hund Snobben var sjuk... När Maria inför en tävling förundrades över skönheten i hästnamnet uttalat på engelska av speakern: Blue Prince...
 
Sv: Minns du modet?

Ingen har kommit ihåg Ruby Fergusons JILL böcker... (måste googla ifall man skulle hitta dom billigt nånstans)
Slog in hästböcker på Wikipedia och hittade massor flera bortglömda serier; Pirkko, Annika, Lotte, Lotten och sen förstås "the mother of them all" VITNOS böckerna!!!

Här i Finland har vi alltid kommit något år efter, men ganska samma minnesbilder har även jag.

Jag älskade Vitnos :love::love:..jag tror att jag hade alla böcker men har dom inte kvar idag.
Mina syskonbarn läste dom oxå och älskade dom böckerna.
 
Sv: Minns du modet?

*kl

Apropå böcker har ingen nämnt Pollux Hästbokklubb? Jag och alla mina stallkompisar var medlemmar i Pollux på mellanstadiet (94-96) :)
 
Sv: Minns du modet?

Pollux finns fortfarande. Har en lillasyster som är med där nu :)

Jag var också med under 90-talet :)
 
Sv: Minns du modet?

Vitnos kom ju LÅÅÅÅNGT senare än dom andra böckerna.....

Stod det inget om hästbokseriernas HÄSTBOKSERIE Britta och Silver av Lisbeth Panke ? :love:

Joo, Britta och Silver var också förstås på listan, men de kom upp redan tidigare här i diskussionen...

Jag lärde mig läsa som 4 åring i slutet av 70 talet, min storasyster såg det som hennes "livsuppgift" att även lära mig läsa när hon började skolan. Tror jag läste bya-biblotekets alla röda, gula och gröna ryggar (Örnöga och Svarta Masken :angel:) redan innan jag gick ut 6:an!
 
Sv: Minns du modet?

Jag tvingade min äldsta lillebror att lära sej läsa när han var i 4 års åldern jag med, fast det var på 60-talet... :D
 
Sv: Minns du modet?

Kl, tycker att denna tråden ska återupplivas!
In med fler bilder från förr! Och uppdatera gärna de som fanns på pixbox så man ser dem igen :D.
 
Sv: Minns du modet?

KL
Någon som kommer ihåg d första säkerhetsvästarna som bestod av långa plattor lite som sköldpaddsvästarna i dag fast dom var avlånga och gick från axeln och ner, dom va nog de mäst obekväma säkerhetsvästarna som funnits tror jag.
Sen kommer jag ihåg oljerockarna och MH jackorna som man gärna ville ha när man var liten, eller d kviltade jackorna man var mycket stolt när man fick en sån sen att dom inte var spec snygga spelade ingen större roll =P

Minns de säkerhetsvästar då jag fortfarande använder min. Köptes för en sisådär 17 år sen och har börjat användas igen nu på senare år. Och den är precis lika obekväm som du minns den! :D
 
Sv: Minns du modet?

Tror inte någon nämnt de oranga svampliknande sadelunderläggen som var poppis i alla fall på ridskolan på 80-talet. Alla hästar hade en sån.
Det var den tidens stötdämpning och tryckfördelning.

// Linda
Åh, jag älskade mina såna, de användes ända tills de ramlade sönder i smulor...

Sen ska vi se...
På åttiotalet, när jag hängde som mest intensivt på ridskolan och sen också köpte loss min skötponny därifrån (fast stod kvar där uppstallad), vad använde vi då måntro?
JH och Solvalla ryktborstar trånade många efter, men vi fick klara oss med H-borsten. Jag har nog kvar många av borstarna från den tiden, får återkomma med lite bilder tror jag...

Mitt första egna träns används faktiskt fortfarande, inskaffades typ 1981 till ovan nämnda ponny medan jag fortfarande skötte henne. Svart med vitt foder... Sen längtade alla efter de där supersmala svarta tränsen, ibland med vitt foder. Ska se om jag hittar nån bild på det jag hade, kan möjligen finnas.

Geras benskydd var ett måste, tror även att jag har några såna kvar i gömmorna.. :p

Vojlockar hade man några stycken, schabrak användes i princip enbart på tävling.

När jag började rida -77 hade Jofa precis lanserat den nya säkerhetsridhjälmen - alltså just den där med täckta öron som visats tidigare i tråden. Jag fick självklart en sådan och det praktiska med den var att den var ställbar i storlek. Nästa hjälm som köptes var nästa variant av Jofa, den med öronbyglar fast sammetsklädd! Och efter dessa bytte jag ner mig till de betydligt snyggare kaskarna. När sen Champion-hjälmarna kom tyckte man att folk såg ut som att de red med svamphattar på huvudet. :rofl:
Alla hade också Chevalier ridbyxor (knäskodda) och lite senare JA-byxan.
Sen hade vi en hopptränare i klubben som förmedlade Jacson-chaps, så ett tag hade ALLA de där bruna chapsen med korta fransar. (förvisso rätt praktiska).

Jag får fundera lite till och återkomma med ett lass foton.

Edit:
i början av 90-talet var pessoabettet lösningen på alla problem. Det hjälpte mig att få kontroll på den här hästen som var riden med gasen i botten och utan broms innan han kom till mig. Efter några månader ersattes det med ett tvådelat bridongbett... (foto från -92)
jock.jpg

Här kan man också skymta de vita Geraskydden på benen...
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

*kl*

Blir så härligt nostalgiskt av den här tråden!

Minns min häststart med quiltade jackor och konstläderstövlar. Och min stora avundsjuka när min bästis fick en brun sammetshjälm medan jag fick ha kvar min jofa med öronbyglar!

Är även stolt ägare till ett par mintgröna bettskivor som jag brukar visa dagens ponnytjejer (vilka brukar bli lätt osis). Minns även mitt första schabrak i mossgrönt. Använder det än, dock som sittunderlägg och färgen matchar numer de mintgröna bettskivorna:D

Min snälla mor visste att jag önskade mig ett aachenträns med grönt foder. Hon hittade inte det svarta som jag ville ha så hon köpte ett brunt med grönt foder och till det ett par gummityglar i vinrött. Hua... Men jag var så lycklig och stolt!
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

Jag tänker INTE ladda upp dom nästan 3 000 bilderna jag hade på Pixbox igen någon annanstans :(

Men för nytillkomna kan jag säga att jag har kvar det mesta av alla mina hästprylar från 60-talet och fram tills idag.......

Här även mycket äldre grejor som jag fått.
Dom äldsta sakerna som används regelbundet är mina kandarbett från 1945 som specialgjordes hos Sprenger till en ridinstruktörs fullblod som var liten i munnen, 10.5 cm.
Fick dom på 80-talet när han la ner sin ridning ochjag var den enda som hade en häst med så liten mun av hans elever.

Dock kommer här en bild på den underbaraste säkerhetsvästen jag träffat på :love:

Den är en engelsk fälttävlansväst med avlånga plattor som formar sej efter kroppen och som verkligen skyddar en även om den inte är tjock och klumpig...

14446433.0b746707.560.jpg
 
Sv: Minns du modet?

Jag knäppte några foton när jag var ute i stallet och nattade hästarna...

Detta schabrak köpte jag i mitten av 80-talet. Hade egentligen länge gått och suktat efter ett likadant som var gult med vita kantband, men när jag väl hade råd var det sålt så jag fick köpa det vita i stället... :love: nästan lika bra...
IMAG0664_zps5c9bc1db.jpg


Stallindorna som nämndes tidigare i tråden var förmodligen såna här:
IMAG0670_zps73550c95.jpg

jag hade dem i svart, vitt, blått och rosa... :D
 
Sv: Minns du modet?

Stallindorna som nämndes tidigare i tråden var förmodligen såna här:
IMAG0670_zps73550c95.jpg

jag hade dem i svart, vitt, blått och rosa... :D

Åhh, såna stallindor har jag också kvar! Men mina är vinröda!
Använder dom alltid om jag måste linda hästen om nätterna... :)
 
Sv: Minns du modet?

Gamla senskydd made in W.Germany, helt oanvända!
420218_10151548509338125_240106808_n.jpg


Gamla bakskydd, från Kieffer:
625669_10151562615418125_1480404706_n.jpg


Gamla knäskydd:
1677_10151562615498125_1096040949_n.jpg


Gamla bakstrykkappor, oanvända!
544515_10151546854718125_2135586875_n.jpg


Gammalt kopparbett, lika tjockt som ett gummibett...
11582_10151546847188125_789400633_n.jpg


Ursäkta stora bilder! :o
 
Sv: Minns du modet?

Underbar tråd! Roligt att titta på alla bilder där man känner igen saker man själv använde. ;)
Det jag kommer ihåg från mitten av 80-talet när jag började rida är att jag själv hade beige ridbyxor med knäskoning och var sååå avundsjuk på de som hade helskodda ridbyxor och chaps. Jag började rida i gummiridstövlar, fick sen i konstläder men ville såklart ha i riktigt läder. Jofa-hjälm på huvudet såklart ;) men suktade efter de snygga modellerna med sammet på som var mycket nättare i modellen också.
Hästarna hade vojlock och man pimpade pannbanden med plastband i klara färger. Vad jag kommer ihåg så hade alla hästar jag red tvådelade bett i metall. Täcken tror jag inte någon häst hade då alls.
Hoppas fler laddar upp bilder. :) Jag har tyvärr knappt några alls från den tiden. :(
 
Sv: Minns du modet?

Jag har ett par sådana från 90 talet. I Gulbeigt! till det har jag Jofa hjälm. Gissa min besvikelse när jag äntligen skulle köpa mig en hjälm nu i vuxen ålder och den ENDA som fanns i storlek 51 var den hemska Jofahjälmen?!
Som tur är har mina vinröda konstläderstövlar försvunnit. Annars hade jag sett EXAKT ut dom jag gjorde i början på nittiotalet!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 047
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp