Bukefalos 28 år!

Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Inte vet jag om du är på jakt efter ny hjälm men åtminstone Uvex har hjälmar i storlek 51. Jag tycker iaf att de är rätt snygga :laugh:
 
Sv: Minns du modet?

Jag började rida tidigt 2000 tal så kan inte säga så mkt haha :) men då hade även jag dessa fula ridstövlar i gummi. Har fortfarande kvar min första hjälm! :) (från spanien, svart sammet, tunn och lätt med rött "sidenfoder" inuti.)
Men är det så illa att rida i ridoverall? :o det är ju inte vackert alls men hemskt skönt! Jag rider i overall när det är under -10 :) skäms dock i den för den är även lite för stor hahah :$

Vojlock och padd av olika slag! :) fast padd (särskilt teddy) är ju vanligt än.
 
Sv: Minns du modet?

*kl*
Medicinvojlockarna, när kom de? Och hur länge användes filtvojlockar? Har nog en av varje, men filtvojlocken är numera katternas högt älskade liggplats/klösbräda.
 
Sv: Minns du modet?

Jag har flera av varje och använder medicinvojlockarna varje år så här dags när hästarna fäller för då har jag märkt att dom får dels mindre "ont" av fällningen dels så fastnar håren inte i vojlocken utan kan lätt borstas bort genom att jag bara skakar vojlocken :D

Filtvojlockarna använder jag på hästar som har varit "tunna" i pälsen typ Lipizzanare och fullblod för du har jag sluppit använda fårskinnspadd.
 
Sv: Minns du modet?

Aha, vad roligt att de används! Min medicinvojlock är för liten, annars hade jag gärna använt den. Har ett "gelschabrak" som jag älskar så filtvojlocken får bo kvar hos katterna, de gillar den mycket. :)
 
Sv: Minns du modet?

Det här handlar inte om klädmode men kanske "läsmode"....? Men jag minns med nostalgi Nan Inger Östmans hästböcker, som ofta hade en lite utlärande ton om hur illa det kunde gå- eller "inte lyckligt" som boken "Önskas köpa litet sto". Men även om vad fel det kan börja som "Drömmen om en ponny" men att det sen blir ganska bra ändå.

Jag saknar även Lena Furubergs(?) serier och minns särskilt en som handlade om en tjej som skötte en travhäst vid namn Ajax och så sprang han in så dåligt med pengar och hur hon kämpade för att få ihop pengar för att kunna köpa honom. Och en annan serie om en tjej som fick en vit häst som var mer än vad hon kunde klara men hon ville inte erkänna det och....Den seriösa och kanske lite uppfostrande tonen funderar jag på om helt saknas numer dels då jag slumläst en del Polluxböcker och dels av vad jag sett på "Ponnyakuten".


Jag gillade även Gunilla Woldes(?) böcker om Twiggy.

En kompis i sin tur älskade en hel bokserie om en vildhäst som hette Windy och en bok som hette "Min vän Flicka" men om Windy och Flicka hörde ihop vet jag inte. Någon som minns andra nostalgiböcker eller serier?
 
Sv: Minns du modet?

Windyböckerna var mina favoriter! den första hette väl "Windy - ledarhingsten" ? och nej de hade inget med min vän flicka att göra, läste de böckerna också, de handlade om en häst som hette Åskmolnet (och Flicka)

Önskas köpa litet sto, den kommer jag också ihåg!
 
Sv: Minns du modet?

Och uppföljaren till Önskas köpa litet sto som hette något med Västanå var minst lika bra.....
 
Sv: Minns du modet?

typ kl

Twiggy :love::love: Jag älskade de böckerna! Och Klaraböckerna också, men de är ju nästan nya :D
Även några av Pia Hagmars andra böcker (Drömmen om en häst, Drömponnyn, Vänner... Fanns kanske fler?) och Lin Hallbergs böcker om Robot läste jag tills pärmarna gick sönder :D Robot var nog min absoluta favorit när jag tänker efter, jag måste kolla om de fortfarande finns på biblioteket :love:

Tillbaka till tråden: När jag började rida runt 97-98 så red vi i jofahjälmar, ribbade tights (inte ridbyxor utan tights, som dessutom gav hemska skavsår i "fel" sadlar), gummiridstövlar om man hade tur (själv red jag i kängor), och så förstås de där fleecetröjorna från Mountain Horse med små hästar på. Ponnyerna hade gärna vojlockar och jag minns fräcka färger som snorgrön, senapsgul, rödrosa och skriklila. Det bling som gällde var pannband med nitar/klincher.
Efter något år avancerade outfiten till sammetshjälm (marinblå, grå, brun och grön var populära färger), konstläderstövlar och riktiga ridbyxor som gärna var ribbade eller rutiga.
 
Sv: Minns du modet?

Japp :D

Den RIKTIGA Lena Furberg finns här ! ! !

Störthäftigt alltså eftersom jag en gång prenumrerade på en tidning som hette Ponny-Bilderna och där började Lena teckna bl.a. Mulle.

Han är sedan dess min absoluta favorit tillsammans med alla sina djur- och människokompisar vad gäller teknade serier. :love:

Sen kommer alla övriga serier Lena tecknat ;)

Lewellyn:

Jag visste inte att Pia Hagmar fanns här också :o
 
Sv: Minns du modet?

Åh jag älskar såna här trådar, att bli nostalgisk och frossa i minnen en stund:)
Vad minns jag då? Det finns ju mängder av trender som varit genom åren, men detta är vad jag minns så här spontant.
-de flätade pannbanden på 70-talet. Alla vår lektonshästar fick pannband i vitt och grönt.
-skarven mellan 70 och 80-tal då alla hade randiga benvärmare i starka färger. Alla, i stort sett, hade också beige ridbyxor. (jag hade både benvärmarna och beige ridbyxor)
-tidigt 80-tal då det blev störtpoppis att ha jodphurs. (japp, jag skulle ha såna jag också)
-också tidigt 80-tal när de helskodda ridbyxorna blev inne. Det var riktigt skinn eller mocka i skoningen och vi satt fast som klistrade i sadlarna, men nog hade vi dessa byxor ändå. (använder inte gärna helskott idag)
-mitten av 80-talet då de blå quiltade jackorna blev inne. (med tryckknappssprund bak). Nylongrimmor blev också väldigt inne under denna tid. (hade både jackan och de gräsliga nylongrimmorna då. En sån jacka har jag fortfarande)
-skarven mellan 80 och 90-talet när pessoabetten blev på tapeten. Jag skaffade ett jag också till hästen jag hade på halvfoder. Tänkte enbart på effekten då och inte alls på hur det fungerade i hästens mun. (tur att man blir klokare med åren)
-trenden med kristaller/stenar på allt från pannband till sporrar. Vet inte när den startade men jag har aldrig gillat det. Det känns helfel för mig så den trenden har jag inte hakat på.

Jag måste ha missat massor. Ska läsa i tråden nu och se om minnet friskas upp.
 
Sv: Minns du modet?

Nu såg jag ju att det var den gamla tråden som jag redan skrivit i. Kul att den här tråden lever än. Ska se om jag kan lägga in fler gamla bilder. (då pixbox inte funkar längre)
jagoLabbe93.jpg

Jag och Golden Label 92

Den här har väl inget med mode att göra, men gammal är den. Inte tänkte vi värst mycket på säkerheten heller där vi sitter två stycken utan hjälmar på en hingst med flertalet hästar runtomkring. Bilden är från 82
jagfriccoochCognac-crop.jpg


jagochvonRyan.jpg

Vilka ridkläder.
Pentagonimenegen1979EheimdalueParbong.jpg

Pentagon i manegen 78. Tjock teddyvojlock, flätat pannband, bred engelsk nosgrimma, snörgjord.
 
Sv: Minns du modet?

*kl*

Då jag inte vill krascha tråden med att ånyå lägga upp mänder med bilder så kommer här en länk till ett ställe där jag har laddat upp en liten bråkdel av vad jag kallar Nostalgi....

Alla saker i albumet äger jag jag inte.
Vissa saker har jag ägt men sålt, andra saker har jag köpt.

Var så god och njut:

http://www.ipernity.com/doc/palle/album/304347
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 081
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp