Bukefalos 28 år!

Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Jisses....nostalgin flödade.....
...20 i topp....

Jag minns att jag en gång red på en häst som hette Illerim när jag var på besök hos släktingar i Åkersberga.
Döm om min förtjusning när han dök upp på en sådan plansch något år senare....

Tror att min sympatexvoylock finns kvar fortfarande...oc hästsilhuetten hade bra lim.
Den plockade jag ner i somras från källarväggen när min barndomshem skulle säljas. Så den hade suttit länge...
 
Sv: Minns du modet?

kl
man blir lite sugen på ett läderschabrak nu i fälltider och allt :D, lätt tvättat åtminstone :p.

och fälttävlans skydden med ludd som palle visade :love:, hade gärna haft ett par sånna ^_^
 
Sv: Minns du modet?

KL

sma_och_blonda_Those_were_the_times_Jeenny.jpg


Inte jättegammalt lillasyster på ryggen är född 2000 och jag 1990, men minns stövlarna i konstläder, använde dom tills nån plastgrej bak i hälen gick sönder och kröp genom fodret, ärvda av storasyster, samma sak med Jofa hjälmen, tror hon fick den i 5-6 års ålder, hon är född 87, prickig färgfläckar och fall! Men helst ville jag ha ridskor och shortchaps.

Däremot om man hade rika föräldrar så skulle man såklart ha sammetshjälm, beundrade några kompisar (syskon) för ena hade en vinröd och andra en mörkgrön sammetshjälm, och stora lyckan då man fick sin egen säkerhetsväst! Hade man det så såg man superproffsig ut och hade pengar för dom var ju så otroligt dyra och lyxiga, har fortfarande kvar min och förstår inte hur den kunde passa som 13 åring eftersom den känns jättestor nu! Att ha overall i stallet var big no-no, blev retad av mina vänner för att mamma tyckte jag skulle ha en gammal overall (som tydligen var knallrosa) i stallet.

Och så ponny med börjes specialare, svanskappa, grön vojlock!

Sen i mellanstadiet/högstadiet så skulle ALLA hästar vara rakade på vintern gärna med ett mönster på rumpan, och eftersom jag beundrade en av hoppryttarna i stallet som hade en het ponny som hoppade allt så var hon coolast, hon hade flatback sadel, hoppgjord, martingal, pullarnosgrimma som såg så otroligt häftigt ut, och tror om jag inte missminner mig att hon hade ett såntdär kedjepannband som var så sjukt snyggt och som man alltid dreglade efter i katalogerna! Och det var exakt så det skulle vara! Och så då alla hade dom där amerikanska hoppschabraken!

Och så fleecetäcken i alla möjliga färger, helst i samma färg som allt annat av hästens utrustning, sånadär nättäcken var asfula! Och så behövde alla hästar helt otroligt nog ha teddypadd, helst i fårskinn såklart men dög med det billigare!

Sen kom ju resår på allt, som alltid var grön!
 
Sv: Minns du modet?

Jag tycker numera att geravojlockarna, har flera stycken, är enklare att använda än lädervojlockarna, har en svart också, då man slipper smörja Geravojlockarna ;) :D

Har nog 3 par med sådana luddbenskydd och korta bakskydd.
Sålde det settet med höga bakskydd häromåret då jag aldrig använt dom.....
 
Sv: Minns du modet?

kanske ni vet!??
jag läste som ung alla hästböcker minst 4-10 ggr , och en som jag verkligen gillade för att den var så sanningsenligt (tyckte jag då iallafall) var en bok som rätt och slätt hette FLICKA, eller kan det ha varit den som nämndes här tidigare (min vän flicka) en tjej som sökte ponny till sej och hittade ett skimmelsto som hette Flicka. Kommer ihåg att bonden hon skulle ställa den hos helst ville att hons skulle använda kutterspån till ponnyn :)

Britta och Silver har jag läst otaliga gånger.
Gråtit till Wendy böckerna..
Petra böckerna gillade jag också. Ja och Maria böckerna!! Härliga böcker, man riktigt kände hur det doftade sommar hos morfar på Lindesnäs :)
 
Sv: Minns du modet?

Hästböckerna om den Flicka är väl böckerna Önskas köpa litet sto och ridsommar på Västanås, eller minns jag fel LadyCovergirl ? ? ?
 
Sv: Minns du modet?

Du som har sådan koll:bow: vad var märket med stort M på ryktborsten som man SKULLE ha på slutet av 70-talet?

Geravojlockarna var guld värda. men sprack till slut:crazy:

Vem kommer inte ihåg de eländiga New Zeeland o jutetäckena:eek: tidigt 80-tal.
 
Sv: Minns du modet?

kanske ni vet!??
jag läste som ung alla hästböcker minst 4-10 ggr , och en som jag verkligen gillade för att den var så sanningsenligt (tyckte jag då iallafall) var en bok som rätt och slätt hette FLICKA, eller kan det ha varit den som nämndes här tidigare (min vän flicka) en tjej som sökte ponny till sej och hittade ett skimmelsto som hette Flicka. Kommer ihåg att bonden hon skulle ställa den hos helst ville att hons skulle använda kutterspån till ponnyn :)

Britta och Silver har jag läst otaliga gånger.
Gråtit till Wendy böckerna..
Petra böckerna gillade jag också. Ja och Maria böckerna!! Härliga böcker, man riktigt kände hur det doftade sommar hos morfar på Lindesnäs :)


Du tänker på "FLICKA en alldeles vanlig ponny" av Liselotte Frisk. Efter att jag läst den boken var min drömponny en connemaraskimmel i många år, det var liksom sinnebilden av en egen häst :love:
 
Sv: Minns du modet?

Men är det så illa att rida i ridoverall? :o det är ju inte vackert alls men hemskt skönt! Jag rider i overall när det är under -10 :) skäms dock i den för den är även lite för stor hahah :$


Det är inget fel alls på overall, jag önskar mig en till nästa vinter (allt för att förenkla hästeriet), men på 80-talet kunde man som 14-åring inte ha overall (jag tror knappt det fanns att köpa i rätt storlek). Nä, skulle man vara cool skulle det vara jeans, stickad tröja med polokrage, väst och benvärmare även om man frös. Jag både red och åkte slalom i den utstyrseln :crazy:
 
Sv: Minns du modet?

Åhh, jag blev kär i hoppsadeln på första bilden!! En sån skulle jag gärna råka hitta nånstans... :love:

Tusen tack för dina bilder, det är verkligen superroligt att kolla på alla gamla grejer! Du borde öppna museum! :)
 
Sv: Minns du modet?

Du minns nog fel för StoraSystern har rätt om "FLICKA en alldeles vanlig ponny" ;)
Skimmelstoet i Önskas köpa: litet sto och Ridsommar på Västanås heter egentligen Silvana men döps av sin nya ägare Karin om till Trulsa. (Obegripligt dock eftersom Silvana är mycket tjusigare än Trulsa :p )
 
Sv: Minns du modet?

Du har helt rätt :D

Det är mitt minne som sviker mej ibland, jag har ju inte läst böckerna på 20 år då dom ligger nerpackade i lådor på vinden ;)
 
Sv: Minns du modet?

Minns inte vad ryktborsten hette då jag hade min JH ;)

Mina Geravojlockar, och en Eskadron sympatex, har inte spruckit utan jag använder dom flitigt så här års :D

Mitt jutetäcke använde jag senast förra veckan och både jag och hästen ÄLSKAR DET :love:

Tyvärr är min a NZ-täcken för stora för den häst jag har nu, men dom ligger bra och väntar på en större häst framöver ;)
 
Sv: Minns du modet?

DEN sadeln är INTE till salu ;)

Har lagt till några nya bilder på andra sadlar ni kanske minns ;)

Uppdaterar albumet när jag hittar/orkar gå igen mina bilder.....
 
Sv: Minns du modet?

Attans... :P

Har haft en ljusblå wintec. Sålde den eftersojm den inte passade hästen, nu ångrar jag mig! Har en Thorowgood Supra, inte helt vanlig på marknaden, när kom de? Tidigt 90-tal?
45259_10151579337663125_53468094_n.jpg
 
Sv: Minns du modet?

nu blir jag avis!!
jag har många böcker men inte massor.

det är Flicka-en alldeles vanlig ponny! Tack!!
månne man skulle hitta den på tradera eller nånstans..?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 145
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 992
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp