Bukefalos 28 år!

Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

kl
nostalgi för mig åtminstone, jag till vänster :p. hade flera vojlockar och 2 olika sadlar till min lilla skäck men använde nästan aldrig dem då :p red barbacka
i 99% av gångerna, 50% utan hjälm :p jofa hjälmen var sjukt obekväm.
2013-03-18201439_zps4141f195.jpg
 
Sv: Minns du modet?

tro det eller ej, dom hade Flicka-en alldeles vanlig ponny på grannkommunens bibliotek!!! imorgon skall jag söka den, och nostalgitrippa! :)
 
Sv: Minns du modet?

KL
För alla nostalgiälskare som inte redan märkt det så ligger hästserien "Tredje Lyckan" ute på svts "Öppet arkiv":)
 
Sv: Minns du modet?

KL
Ni har ju diskuterat en del kring böcken, men ingen verkar ha nämnt Lotteböckerna. Var de inte populära?
 
Sv: Minns du modet?

Började rida på 90-talet och minns....

Man var sjukt cool och rik om man hade helskodda ridbyxor
Jag blev döds-överlycklig när jag fick ett par Easy Rider, och funderar på att köpa såna igen
Jag blev helt förstörd när någon snodde mina fransiga mocka-shortchaps :eek::(, jag som såg så cool ut i dom
Jag försökte alltid smita iväg till stallet i "cool" huvtröja, men blev fångad av föräldrarna och tvingad att ha på mig gamla färgfläckiga kläder istället
Att rida en häst som stod i box var häftigare än en "spilt-ponny" ^^.
Och dagarna som det låg en sprillans ny Min Häst i brevlådan, det var bra dagar :D!
 
Sv: Minns du modet?

Jag köper den i smyg och låtsas att jag har småbarn därhemma ^^. Grät faktiskt till ett av de senaste numrena, den med hon som blev förlamad? Herregud. Blir tårögd nu när jag tänker på den bara...
 
Sv: Minns du modet?

Den tjejen är helt outstanding med sitt "hästliv", både före och efter sin olycka :D

Hon har hjälpt mej så mycket bara genom att hon fanns där för mej och kunde ge mej tips och input och peppade mej när jag behövde. ...

Har fortfarande svårt att läsa serien utan att tårarna börjar rinna fast jag läst den så många gånger

:love: :bow: :love: :bow:
 
Sv: Minns du modet?

. Min häst hade ett Bucas i den där lite udda gröna färgen med klarblått kantband, jag minns att jag tyckte att det var fint men det blev ju bogskav. Det fanns matchande transportskydd också, mycket lättare att hantera än de gamla

Haha, ett sådant har jag till min häst. Köpte det beg. för två år sedan ca. Med bogskydd funkar det super utan skav. Tätt och tåligt :) . Visste dock inte att det var så gammalt. Fodret är konstigt, typ ribbat och filtigt.
 
Sv: Minns du modet?

Låter som ett gammal Bucas Smartex. Hade regntäcket på en av mina foderponnyer + matchande höga transportskydd. Lyxliret ;)

Apropå täcken så minns jag 1995 när vi var på Nordiska Häst i Jönköping och jag tror att HW Rambo måste ha varit nytt. Vi släpade hem ett svindyrt bylsigt täcke hela vägen till Övre Norrland på tåget, över 3000 kr tror jag det kostade... ingen i vår by hade nånsin sett på maken ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

Jag håller med!
Minns att jag prenumererade på det så himla länge, tills det blev för "pinsamt" och då slutade jag! Skulle lätt börja igen!:)
 
Sv: Minns du modet?

Den dimper ner här fortfarande ;) :o :love:

Bäst är självklart MULLE ♡♡♡


Prenumererar också fortfarande på MinHäst. Har gjort så sedan 80-talet, med några små uppehåll.

Fullkomligt älskar Mulle!:love:
Han är ju min ena pålle upp i dagen (eller om det är tvärtom...).:D
 
Sv: Minns du modet?

Har köpt ALLA nummer sen den startade hösten 1972.
Tyvärr har jag fått många nummer stulna vid ett förrådsinbrott i november 1990.
Det var flera årgångar från 80talet som försvann :mad: :cry:

Dom ligger i lådor på vinden tillsammans med Ridsport och Hästen från samma år tills dags datum. ..

Galen ? Jag vet ;)
 
Sv: Minns du modet?

Har sett att det har pratats om Graninge-stövlarna tidigare i tråden och dessa minns jag också. ALLA skulle ha ett par sådana. Fanns inte på världskartan att man skulle ha någon annan modell.
Och nu har stöveln gjort comeback! Det är ett annat märke som har kopierat den populära stöveln rakt av så den finns att köpa igen..
 
Sv: Minns du modet?

Kl

Huuuur har jag kunnat missa denna fantastiska nostalgitråd!! Massa saker som man glömt, minns också att jag slukade alla Wahlströms ponnyböcker, fick en rejäl Flashback när ngn nämnde Silvana och plötsligt kom det för mig hur jag fantiserade om hur hon var min och såklart skulle hon ha haft kvar det mer classy namnet framför det alldagliga Trulsa...
Minns också ngn historia i Min Häst, som hette "svik aldrig din häst" om ngn stackars häst som skulle till slakt, jag och kompisen läste den om och om igen och grät floder!

Själv hade jag såklart, stubben Rex till min ponny, med röd quiltad vojlock och snörgjord. Träns med platt engelsk nosgrimma med nosludd (för det hade Jana på Tredje mannen) och, såklart, röda bettskivor. Från början hade jag beiga tygskodda ridbyxor, ngt annat var nästan otänkbart. Minns hur uberflashig jag kände mig när jag fick ett par blåa knäskodda!

Min pappa som gärna lade ett par extra kronor på sin utrustning, hade en stubben parzival klädd i äkta kalvskinn, jobjomännsann här sparades inte på krutet :D, naturligtvis av allround modell, ingen hade olika sadlar för hopp och dressyr på den tiden. Till denna stubbens flätade lädergjord, ett under av estetik, ååå vad jag också ville ha en sådan!

Några årtionden senare köpte jag mig på mässan i Gbg (när den fortfarande var ute i gången runt arenan....) en county dressyrsadel, den var så het att det nästan brändes ;) Hade också specialbeställt ett par syrenlila/rosa ridbyxor fån Kentucky som var dödsläckra....
Känner att jag måste försöka rota fram ngn bild.
 
Sv: Minns du modet?

kl

Vilken underbar tråd. Vilken nostalgitripp.

Jag började rida 87. På ridskolan fanns det två typer av hjälmar i skåpet. De moderna Jofahjälmarna med bygel och de gamla heltäckta med sammet. Självklart skulle alla ha en modern hjälm och den som var sent ute fick ta en av de gamla fula hjälmarna. Ridkarriären började i en lånad jofahjälm, mjukisbyxor, gröna gummistövlar (tretorn) och collegetröja. Lyckan var total när jag fick ett par beige arbetsbyxor som såg ut som den gamla modellen av ridbyxor, en egen jofahjälm och ett par gummiridstövlar.

Nått år senare hade jag vuxit ur alla kläder och fick en ny uppsättning. Vi är i brytet mellan 80 och 90-talet. Jag fick ett par marinblå riktiga ridbyxor som var knäförstärkta ett par moderna lyxiga Aigle konstläderstövlar och så det där töjbara ridvantarna med noppror och så en ny fin Jofa-hjälm. Jag fick även ett par begagnade gröna helskodda nylonridbyxor. Man ville inte tvätta dem eftersom skinnskoningen blev stenhård och rev en i huden. Och så lyxen av ett eget ROSA ridspö Så såg jag ut till och med 94 då jag gick omkull med en häst och hade sönder hela utstyrseln.

Nästa uppsättning ridkläder blev marinblå helskodda manchester ridbyxor. De var skodda med nått konstmaterial som förblev mjuk efter tvätt, vilken lyx. Och en sammetshjälm, så snygg. Till den hade jag ett vinrött hjälmöverdrag. Fattig som jag var så hade jag fortfarande konstläderstövlar, men så fick jag ett par tåförstärkta arbetsskor och marinblå shortchaps i mocka. Och hittade på loppis ett par långa chaps i grå tjock osmidig mocka. Ny snackar vi modelejon. Chapsen har jag kvar, de ligger i förrådet, jag kommer dock inte i dem. Lyxade även till med en en oljerock. Vägde bly, stank och var allmänt jobbig. Men med chaps och oljerock på så kunde inget väder bekymra mig.


Jofahjälm med byglar har mina barn för övrigt. Bättre barnhjälmar finns inte.
 
Sv: Minns du modet?

*kl

Jag har fortfarande Graningestövlar :D de är kanske använda 10 gånger och köpta för MÅÅNGA år sen.
Sen blev jag lite nostalgisk när jag köpte bettskivor i färg denna vecka :D
 
Sv: Minns du modet?

*kl*

När jag började rida i mitten av 60-talet fick man skicka efter jodphursbyxor i mollskinn från Gretas Textil i Borås (tror det var Borås). Då red man med en kask på huvudet, ibland hade man gummibandet runt hakan men för det mesta satt det fint på skärmen.
På den tiden hade hästarna jutetäcken - eller yllefiltar - om de öht hade några täcken.

Sen minns jag också den heltäckande Boerihjälmen som kom någon gång på 80-talet :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 327
Senast: Roheryn
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 145
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 991
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp