Bukefalos 28 år!

Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

*kl

Vilken underbar tråd!!!

När jag började rida -91 regerade Jofahjälmarna, svampliknande paddar, bettskivor, collegetröjorna och det icke-coola i att få rida hästarna som stod i spilta ;) Aiglestövlarna fick jag i samband med att gummistövlarna från nybörjartiden blev för ohippa.
Pollux hästbokklubb var alla "riktiga" hästtjejjer medlem i när man gick i mellanstadiet.

Min första ponny hade i slutet av 90-talet ett sånt där läckert blått Krafft-täcke, och givetvis ett fleece också. Pessoabettet hade hon tyvärr också men det använde jag tackolov enbart vid hoppning och en och annan uteritt. Jag hade en påsig Hööksjacka i MH-stil. Grön med vinrött foder givetvis.
Avundsjuk var jag på alla som fick lyxig utrustning med mässingspännen, kedjepannbanden ej att förglömma. Köpte även en förbygel med martingal till ponnyn, inte för att den behövdes men för att det skulle finnas i var mans stallskåp :o

Min andra foderponny hade i slutet av 90-talet ett sånt där avundsvärt Hansbo kombitäcke, Bucas i regn och vintervariant samt de höga fräsiga transportskydden. Givetvis även en Stübben Siegfried (Hopp Special måste tillägas ;) ). Självklart hade hon även vitt schbrak med stora quiltade rutor och blågul passpoal.

År 2000 hade jag gröna clarinoskodda ridbyxor med gubbveck. Graningestövlarna var en given vän i vått och torrt, men gud så jag frusit i dom i kalla ridhus under vintrarna i norrland. Faktum är att de hänger med ännu. De är perfekta till de här leriga höstarna och skitvintrarna vi har i mellansverige när man inte vill slita på sina finare dojjor :o
 
Sv: Minns du modet?

Nosgrimmorna var alltid så tunna och platta också!

Ja det var de. Bara engelska och så en och annan remont. (70 och tidigt 80-tal)
En annan detalj från min klubb var att alla lektionshästar hade dubbla, jättetjocka vojlockar i teddy. Inte vanlig teddy som fanns på nosludd och så utan jättetjock. De lyfte nog sadlarna ca 5 cm. Vi hade stallet fullt av kronans hästar och mycket utrustning därifrån. Alla hästarnas träns hade ett brett nackstycke med endast ett stort spänne där man reglerade storleken. Sidostyckena gick inte att reglera. Vet inte om det var så överallt men hos oss var det så. Nästan alla stora hästar hade Stübbensaslar. Antingen en Wotan (vilken var skönast i dressyrarbetet) eller en Siegfrid (som var bäst att hoppa i). Ponnyerna hade Stübben Rex. Nästan alla hästar hade kronbett. storlek 1 och några hade 2. De är satans så tjocka alltså. (jag har några kvar som minne)
Måste kolla om jag har bilder.
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

Några bilder fann jag:
Puckfreuteritt.jpg
Här ser man det gamla nackstycket.

Pentagonimenegen1979EheimdalueParbong.jpg

Här sys den jättetjocka teddyvojlocken och den typiska engelska platta, dubbelsydda nosgrimman. Självklart hade också alla hästar snörgjordar.(och den syns också)

jagochCalypso81.jpg

Här syns också de tidstypiska ridbyxorna i den lika typiska färgen. De var i någon nylonblandning. Höll i evigheter. Verkar hur slitstarka som helst. De var knäskodda med mocka. (saknar dem i butikerna) Träskor på fötterna var också typiskt för den tiden bilden är tagen 1981)
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

mässinggul vojlock. blå-grönrutig säkerhetsväst. dagen innan hade jag köpt ett pullarträns
http://joizmeds.mittspejs.se/P3288075?scr=ab5d295c

happymouthbett på 90-00talet, bettsklivor, hansbosporttäcketoch börjes tömkörningsgjord. ett nosslud dpå grimman också.
I3288076W676H456V20120105T093658Z.jpeg


padd under sadeln, "nya" mias-shabraket . och dedär fula gummi-konstläderstövlarna
http://joizmeds.mittspejs.se/P3288085?scr=0dd2e599

HP-flecetäcke o miasnosludd. matshad tröja på mig och försökt matcha hårfärgen med hästen
http://joizmeds.mittspejs.se/P3288084?scr=bb932b7e

jag tror detta är dedär ribbade ridbygorna ni diskuterat.. hade kvar mina i över 10 år.... red själv mest i adidas gympadojjor och tubsockar :eek: egenbyggda hinder med sådant man hittade...
http://joizmeds.mittspejs.se/P3288067?scr=70a390bc

från 88-91 nångång. jag med overall på ponny som jag fick rida på hos mammas bekant (som omväxling till mammas halvblod på 175 efter Mix...), självklart hade jag en jofahjälm. ponnyn i flätat pannband och remont
http://joizmeds.mittspejs.se/P3288090?scr=9a37b566
 
Sv: Minns du modet?

Kom på en sak med..

Alla som hade adidasbyxor som överdragsbyxor på tävlingar :D ! Typ slutet 90talet? De där med rände rpå sidorna haha
 
Sv: Minns du modet?

Och dom ÄLSKADE FÄRGGLADA WINTEC-sadlarna som kom i början av 80-talet :love:

En sån ljusblå hade min isabell...

Med fårskinnsvojlock och den oranga svamppadden, textilgjord.
På huvudet hade hon achenträns med rund metallplatta som höll fast snokremmen i nosgrimman. Alldeles för långt tvådelat bett.

Jag hade svart plasthjälm med öronbyglar, bruna shortchaps i mocka med kardborrflärpar som stängning på sidorna, beiga easy rider skor och ärvda, för stora och noppriga ribbade nylonbrallor i vinrött. Och grön kviltad jacka.
 
Sv: Minns du modet?

*kl*

Jag har väl inte så mycket mer att tillägga från min egen tid på 80/90-talet och som inte redan finns skrivet. Dock måste jag tillägga att stall/ridkläder (förutom ridbyxor) för mig och de flesta jag kände var "vanliga" kläder som var lite för slitna/omoderna för att användas i vardagen.:) Lite skillnad mot idag när det närmast verkar vara modevisning när man ska till stallet.;)

Eftersom jag är på bättringsvägen efter att ha varit sjuk och därmed börjar bli lite rastlös roade jag mig med att scanna in en gammal ridutrustningskatalog från Palmgrens för år 1956. Hoppas det kan roa någon att kolla in dåtidens utbud!:)

1.jpg
 
Sv: Minns du modet?

Snall_som_fa_men_lite_bekvam_och_sma_lat.jpg


Det här är jag och min ponny ca -92
Inte så illa ;)

46919_1247688588.jpg


Bettplattorna matchade kanske inte riktigt?! :D
 
Sv: Minns du modet?

Jag nästan bodde i deras affär på östermalm i stockholm på 70-talet :love:

Undrar var jag har katalogerna någonstans ? ? ?

Här kommer en bild som kanske kan förtydliga hur sporrarna kunde se ut:
31448895.jpg



Och ponnysadeln:
31444768.jpg


Och förbygeln:
31444704.jpg


Den övre är militär och denna är civil:
31448896.jpg


stigbygel:
31448904.jpg


platt remontnosgrimma
31444728.jpg


fullblodsbett/löpbett/hoppbett:
31448902.jpg


och den matchande helmockaklädda hoppsadeln av tyskt märke, Moll:
4664470.jpg


Allt i ljust läder och sadeln är inköpt hos Palmgrens 1959 eller 1960.
Jag köpte det av ett dödsbo på 2000talet helt oanvänt :D

Sadeln sålde jag för några år sedan, vilket jag grymt ångrar idag, resten har jag kvar och det används när jag har en häst det passar till, senast var det Lippan som gick bort dec-10.
 
Sv: Minns du modet?

kl

Jag blir helt sugen på att länsa fotoalbumet och låta scannern gå varm i morgon! Jösses vilka minnen den här tråden väcker.
 
Sv: Minns du modet?

Vilken underbar tråd :love:....och tack Palle för alla bilder....känner igen grejerna och snacka om nostalgiresa. :)
 
Sv: Minns du modet?

*kl*

Har inte läst hela tråden, men minns:

70/80-tal: flätade pannband. Trästigbyglar, stora klumpiga och gärna med lurv runt. Manskapssadlar. Spiltor. Vojlockar. Hjälmar med gummiband runt hakan, som man drog runt skärmen fram.

På 90och 2000-talet minns jag de långa, fransade chapsen. Alla olika bett ex pessoa, tt-bett mm. Jofahjälmen var modern. Tycker också att det är nu som new age-eran kommer in i hästvärlden med homeopati, hästpratare, strasser mfl.

Det är säkert mycket mer att minnas, men detta är vad jag kommer på nu. ;)

Norrland
 
Sv: Minns du modet?


En sådan hittade jag hemma hos min Farmor för säkert 10 år sedan, min pappa hade tydligen köpt den till min mamma när han var ung för att imponera och kunna säga att han visst vågade hoppa på en häst och hade bevis på det (...?), men glömt bort att ge den till henne. När jag hittade den så sa han "Ja just det ja den skall din mamma få av mig!" :rofl:

Vad roligt att du la upp den bilden! Fick en riktig nostalgi flashback av att se den!
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

Vi hade såna på stalldörren i mitt första stall jag stod med gammelman. :)

Man har verkligen kommit ihåg en massa saker man inte tänkt på på länge genom den här tråden! :D
 
Sv: Minns du modet?

Jag kom att tänka på grejerna som hörde till det vanliga stallarbetet...

När jag började rida i mitten av 80-talet fanns det inte Ikea-kassar, utan man köpte lövkorgar i plast att lägga hästens höportioner i. Till kraftfodret hade man gärna såna där lunchlådor i vit plast med rött lock och snäpplås som trillade loss hela tiden - om man hade råd att köpa såna. Vi vanliga ungar fick nöja oss med glasslådor, och det bedrevs viss byteshandel för att man skulle få rätt färg på sina gamla Big Pack.
 
Sv: Minns du modet?

*kl*

Skrattar gott igenom denna tråden av igenkännande :D

Dock red jag inte så mycket utan pysslade med ponnytrav, då var det en Tärnsjösele som var höjden av lyx!

Sen var man ständigt pank då Börjes låg mellan hemmet och stallet :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 216
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 990
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 043
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp