Bukefalos 28 år!

Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Chapsen kan du ju lätt ha! Däremot skulle jag väl ta bort fransarna i så fall, dom känns lite väl old style ;)
 
Sv: Minns du modet?

KL
Jag började min hästkarriär på 90-talet. Minns mycket väl de där bettskivorna som man "bara måste" ha. De var inte lätta att få på dock... Trots att man kokade dem först.

Jag kommer också ihåg ponnyns första (ute)täcke! Usch det var sååå tungt, någonslags ull eller filt tyg på insidan och sedan tjock bomullsväv på utsidan, det var 0% vattentätt, man var tvungen att impregnera det själv. Användes inte särskilt flitigt då jag inte orkade lyfta det:angel: Självklart hade man även kombitäckena jag hade ett i de italienska färgerna, men ville ju inget hellre än att få ett i de svenska färgerna.

Jofa hjälmarna, oj, oj de var ju så fula och klumpiga.

Jag hade det mesta i vinrött och mörkgrönt till min skimmelponny.

Minns att jag var sååå avundsjuk på dem som hade chaps med fransar...
 
Sv: Minns du modet?

Jag hade som sagt chaps. Mycket snygga gröna chaps med fransar. :D
Sen hade jag alltid grå sweatshirt med fjordhästmotiv och min hästs namn som jag köpte via Fjordingföreningen (heter den väl? )

Nu när vi skriver om det så kommer jag ihåg att jag brukade rota runt i min farfars gamla grejer när jag var liten. (han var hästhandlare) Fanns en massa roliga grejer där. Jag hade en 'häst' som min pappa tjusigt nog hade byggt ihop. Som en sågbock typ som hade sadel och träns. Och namnskylt ovanpå spiltan. :love: Namnskylten hade jag fått från en gammal häst som stått på ridskolan.
 
Sv: Minns du modet?

Jag har en ännu äldre från armen som inte har något handtag utan bara en rem på baksidan...

Läste om oljerockarna också :love:

Har nog slitit ut en 4-5 stycken genom åren...
Dom brukar hålla ungefär 10 år styck

Nu menar jag dom ÄKTA oljerockarna , inte dom där budgetVAXrockarna som dök upp senare på 80-90talet....

En äkta oljerock blir skönare och skönare ju mer den används plus att den är vattentät tack vare det impregnerade canvastyget....

Har också kvar mina chaps från tidigt 80-tal...
Dom är i blått getnappa UTAN fransar....

Har ett par moderna oljerockschaps, tyvärr är dom inte vattentäta trots impregnering :cry:

Dock har jag aldrig varit något fan av helskodda ridbyxor, kanske för att man växte upp utan sådana hjälpmedel...
Fram till sent 60tal var det nästan bara några enstaka ponnyungar som hade ridbyxor och det var dom som hade höjden av lyx = EGEN ponny
Dom byxorna var s.k. spetsbyxor alltså PÖSIGA ovanför ridstövlarna och smala där man hade ridstövlarna = spetsformade.....

Senare på sent 60tal och 70talet hade man vanliga byxor och gummistövlar av seglartyp och en brun hjälm som man hade ärvt av en äldre elev som slutat eller köpt en ny...

När jag jobbade med hästar på 80talet gick jag klädd i ridkläder hela dagarna och då blev jag "tvungen" att köpa helskodda ridbyxor för annars slet jag upp 1 par/månad.... Red oftast 6-8 hästar/dag plus allt annat jobb....
Då hade jag gråa helskodda ridbyxor i äkta skinn men jag var tvungen att ha Ja-byxans helskodda för dom hade en modell där skoningen hade sytts på utanpå ridbyxtyget.
Dom ligger i någon låda uppe på vinden om jag inte minns helt fel...
Sen hade jag oftast en röd tröja, antingen T-shirt eller collegetröja och en mörkgrå ridväst och brun hjälm och svarta läderstövlar....

Numera har jag OSKODDA ridbyxor, kängor, shortchaps, säkerhetsväst och sen beroende på väder antingen tjock jacka, tunn jacka, collegetröja eller jeansskjorta.....
 
Sv: Minns du modet?

kl

Kom att tänka på hööks jodphurs+shortchaps i roliga färger som kom sent 90 eller precis i början av 2000.
Jag hade i färgen duvblå, men det fanns även grön och eventuellt någon mer färg.
Försökte googla fram bild, men lyckades inte :(
 
Sv: Minns du modet?

Kan bidra med en bild från 1998. Jag och en ridskoleponny, vars sadel uppenbarligen inte satt något vidare:
Luciskritt.jpg

Jackan är en quiltad och ganska tunn, jofahjälm på huvudet och konstläderstövlar från börjes. Helt igenom svart. Ponnyn har såklart vojlock och textilgjord.

I början av 2000 kom marinblå schabrak med texten "rökfri ryttare" till alla ridskolans hästar. Jag funderade alltid över hur det funkade om man rökte, om man var tvungen att byta schabrak då.
 
Sv: Minns du modet?

Slänger väl in en bild till. Den här borde vara från 2000. Här ser man den gröna säkerhetsvästen som oändligt många på ridskolan också hade. Det var den gröna och en marin/grönrutig som dominerade.
SiriframfF6rRocky.jpg
 
Sv: Minns du modet?

Haha, jag började rida på 90-talet och minns mycket väl både de beiga, ribbade ridbyxorna, och framförallt, den rutiga västen, som både jag och alla andra hade!!!
 
Sv: Minns du modet?

Jag och min 3 åriga ponny 1a gången hon gick över bommar sommaren 1992
21838215.jpg

Hon har en knallgul vojlock mörkbrun Passiersadel tillverkad juli 1970 och brunt träns.
Jag har bruna shortchaps, vita Easy Rider skor och beiga ridbyxor, dom enda som var rena för jag hade precis kommit hem efter att ha varit 1 v på ridkurs och alla andra ridkläder låg i tvätten....

Sommaren 1994 eller 95
21838796.jpg

Jag har samma shortchaps och skor men här har jag på mej dom gråa ridbyxorna från Ja-Byxan som jag berättat om tidigare, och collegetröja.
Nordisen har egenfärgad lila vojlock, täckgjord, resårbrösta då hon blivit för bred för den gamla Passiersadeln på sommarbetet.

Min första egna häst Primero xx. fotat maj 1984:
21838321.jpg

Han har en Stübben Siegried med tjock DMS-vojlock, Gera senskydd och ett brunt träns med platt nosgrimma och pannband som nu åter är högsta mode.... :D
 
Sv: Minns du modet?

Åh, glömde en viktig åttiotalsgrej. Det kom pastellfärgade grejer! Innan var det marinblått och rött som gällde (gult och grönt var 70-tal och så töntigt det kunde bli). Men så kunde man plötsligt få tag på grejer i rosa och mintgrönt! Inte så många grejer, men ludd, vojlockar och bettskivor till hästen och t-shirt och tubsockor räckte ganska långt för att 80-talspimpa ett ekipage.

Sen glömde jag två till viktiga saker. Man skulle ha en Bucas-grimma i terylene med vitt foder, och så skulle man ha ett rundstickat grimskaft med panikhake i matchande färg.

:rofl:Jag minns det så väl de där pastellfärgerna! Jag hade varit på hästsportbutiken och köpt ett sånt där fiiiint träns med vitt foder till att ha på tävling (tävlade väl LB dressyr på ridskolans hästar vid den tiden) - och när jag kom hem med det var det ljuslila foder!! :eek: Det syntes inte i den dunkla lilla butiken på en stallplan ;)

Bucasgrimman med vitt foder har jag faktist hängade i stallet än i dag, tillsammans med lädergrimman från Börjes som var poppis i "mitt" stall på den tiden :)

Hos oss var det förresten Zaldi-sadel man skulle ha, och Hubertus-träns :) Jag fick nöja mig med vad jag hade råd med, eller om föräldrarna passade på till födelsedagar osv. fast det är klart - jag hade ju ingen egen häst då ens haha.

Jag minns förresten när halsförlängaren kom också, det var visserligen lite senare men ändå - varenda ridskolehäst skulle ha dem jämt och alltid överallt.
 
Sv: Minns du modet?

Britta och Silver! :love:
Jag tror nog jag skulle kunna återberätta de flesta böckerna i rätt god detalj fortfarande. Jag älskade verkligen de böckerna.
Min dotter har inte alls fastnat när jag försökt stoppa dem under näsan på henne, men de har ju ett antal år på nacken numera.

jag kan nog också de flesta böckerna. Läste om dem gång på gång. Jag älskade dem.
 
Sv: Minns du modet?

Lånar knappen och tackar alla för underbara inlägg och Palles alla bilder :D

:bow::bow::bow::bow:

MER VILL VI HÖRA OCH SE! *garvar av stolen*

Instämmer till fullo, det blir verkligen flashback till gamla klubben av varenda bild!! :bump::bump::bow::bow:

Ska leta fram lite gamla bilder och scanna in i morrn tror jag minsann :)
 
Sv: Minns du modet?

Och ryktskrapor som hade ett skaft av trä som man höll i, minns ni dem? Den del som man drog borsten mot var av sågtandat stål och såg rätt grym ut vill jag minnas!:D

En sån skrapa köpte jag här om året faktiskt, suverän under fällperioderna ;)
 
Sv: Minns du modet?

Jag har också alla dessa hästböcker :love:

Britta och Silver, Annika, Lotte, Pysen, Maria och Blå Prinsen m.m. m.m. :D
 
Sv: Minns du modet?

KL
Någon som kommer ihåg d första säkerhetsvästarna som bestod av långa plattor lite som sköldpaddsvästarna i dag fast dom var avlånga och gick från axeln och ner, dom va nog de mäst obekväma säkerhetsvästarna som funnits tror jag.
Sen kommer jag ihåg oljerockarna och MH jackorna som man gärna ville ha när man var liten, eller d kviltade jackorna man var mycket stolt när man fick en sån sen att dom inte var spec snygga spelade ingen större roll =P
 
Sv: Minns du modet?

Apropå böcker så lämnade jag in ett par kassar Pollux-böcker till Kupan för ett halvår sedan... trodde de skulle gå åt ganska fort men det såg ut som om ALLA var kvar sist jag var där och kikade :o :angel:

Britta & Silver-böckerna har jag dock kvar, Svarta hingsten-serien också... :)
Och så förstås gamla skoldagböcker från Penny i samma kartong i förrådet :)

Har även ABC om hästar av Göta Bengtsson från 1971 i bokhyllan ("ärvd" av mamma), Ponnykalendern och en massa andra mysiga gamla böcker. Ska finnas några riktigt gamla nummer av Hästen i nån låda också. Ganska intressant att sitta och bläddra i ibland måste jag erkänna :)
 
Sv: Minns du modet?

Haha, vilken kungtråd :D

På ridskolan där jag började min hästkarriär var det på med följande grejer i slutet av 80-talet och in till mitten på 90-talet:


Graverade plastskyltar med hästens namn på till det skåp man fick när man blev skötare på ridskolehäst eller -ponny.

Ridstövlar som påminde om 'höga kusten'-stövlar

Klubbjackor

Flätade plastpannband

Hansbos kombitäcke (kostade redan på den tiden närmare sex-sjuhundra!)

Champion showring-hjälmar

Mountain Horses Easy Rider-skor
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 515
Senast: Roheryn
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 214
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 984
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 031
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp