Bukefalos 28 år!

Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Jag började rida seriöst -95,hade då ett par beiga ridbyxor utan skoning,gummiridstövlar och en jofahjälm.

Köpte egen häst -97,kom så väl i håg grimman jag köpte,var röd,och fodret var nått hårdare "fejkläder" som vart alldeles stenhårt när det hade regnat och grimman torkat. Grimman fanns i svart,rött,blått och grönt.
Sen vart ju senapsgula (även kallad lejongul) poppis,ALLA villa ha den färgen,minns en isabell i stallet som dom köpte senapsgul grimma samt täcke till,INTE snyggt! :o

Jag hade senapsfärgad vojlock samt lindor,även en "dubbeljacka" från hööks där det var en fleecetröja som var mörkgrön och en mörkgrön skaljacka med senapsgula detaljer på som man kunde sätta ihop och få en vinterjacka,eller ha en tunn vindjacka eller bara fleecetröja. Jag tyckte vi var skitsnygga när vi hade senapsgula lindor,vojlock,sen min mörkgröna jacka med gula detaljer! Hade även en senapsgul MH väst med rutor och resår i ryggen,brukade ha den gröna fleecetröjan,sen västen utanpå den,sen skaljacka uppknäppt,sen mörkgröna ridbyxor! :rofl:


Några år efter så var det beiga ridbyxor med bruna shortchaps med fransar på som gällde,guuud vad man tyckte det var snyggt ihop! :D

Sen dom där jäkla "nylon"ridbyxorna som var ribbade,så fort stallkatten kom och hälsade frasades det upp en stor bit,hade dom endå i både brunt,grönt och svart,fast jag hatade dom,svinhala var dom också! :eek:

Sen hade man ju alltid ett allroundspö i handen när man red,haha!
Och man ville ha manen delad på två sidor...
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

Ja, visst såg den ut som ett tortyrredskap den där skrapan!:D

Haglundsborstarna var ju helt outslitliga, härligt att du har din kvar och använder den! Har hört om fler sådana gamla borstar som används ännu.
 
Sv: Minns du modet?

Tror inte någon nämnt de oranga svampliknande sadelunderläggen som var poppis i alla fall på ridskolan på 80-talet. Alla hästar hade en sån.
Det var den tidens stötdämpning och tryckfördelning.
// Linda
 
Sv: Minns du modet?

Tror inte någon nämnt de oranga svampliknande sadelunderläggen som var poppis i alla fall på ridskolan på 80-talet. Alla hästar hade en sån.
Det var den tidens stötdämpning och tryckfördelning.
// Linda

Åh, de hade jag helt förträngt :D.
 
Sv: Minns du modet?

Jag minns när man hade vinröd sammetshjälp, senapsgul kyra k jacka, mossgrönt shcabrak och vinrött foder på tränset med vita plattor till bettet *skaka huvud*

Måste slagit mig rejält när jag föddes ;)
 
Sv: Minns du modet?

Varför mobbar alla dom ribbade ridbyxorna?? Antyder ni *host*harkel* att jag är omodern? :D
Håller med om att oskodda går dom inte att rida i men jag har slitit ut ett par knäskodda och ett par helskodda och är inne på andra paret helskodda nu.
Jag som är frusen tyckte att benvärmarna var en god idé, antingen var dom före min tid eller var jag omodern redan då ;)
Mintgröna bettskivor har jag kvar i källaren! -90 ca?
 
Sv: Minns du modet?

Dom ribbade är ju helt galet obekväma, är nog dom värsta byxor jag haft på mig någon gång. Hur står du ut? ;)
 
Sv: Minns du modet?

Jag håller med dig! Underbart sköna är de ribbade varianterna! Har ett par svart helskodda med riktigt skinn som jag slitit på i 7-8år nu och till min stora sorg börja skinnet säga upp sig.. :cry:
 
Sv: Minns du modet?

Japp, en sådan hittade jag i en stallåda i höstas så den har jag lagt som mellanlägg/"mjukgörare" för rumpan i min barbackapadd :D
 
Sv: Minns du modet?

Jag minns när man hade vinröd sammetshjälp, senapsgul kyra k jacka, mossgrönt shcabrak och vinrött foder på tränset med vita plattor till bettet *skaka huvud*

Måste slagit mig rejält när jag föddes ;)

Och jag gillar fortfarande de färgerna ;)
 
Sv: Minns du modet?

...aaaaah, mitten av 90-talet.

Ja, då var ju kom ju den stora revolutionen vad gällde stallkläder, framför allt jackor. Först Mountain Horse, och sedan Kyra K. Jag hade en marinblå och en grön ofodrad MH-jacka, den ena i stallet och den andra till vardags, för det var så bra jackor. Som klubbjacka fick vi senare köpa tjockfodrade MH-plagiat i marinblått. Det senapsgula fick hästen stå för (fjording). Termochapsen var ett välkommet tillskott i garderoben också!

Kyra K:s vinterjacka hade jag flera stycken i sträck, köpte på rea och använde både i stallet och till vardags. Bäst var de som var i lite blankare tyg med ett rutmönster (ungefär som ett matteblock). Jag träffade en bekant i går som hade en sån på sig, och när jag suckade av avund berättade hon att hon hade köpt på sig ett lager medan de fanns. Själv slängde jag min sista förra vintern, då var den så sliten att ärmarna nästan hade kluvits...

Ridbyxor i bomullstyg var också en nyhet, gärna med gubbveck fram. Helskoning i konstläder var nytt. Prydliga ryttare red med polotröja och en tunn termoväst med resår i svanken. Ridstövlar med dragkedja bak och snörning i vristen började komma. Jag tävlade dressyr i mörkgrön jacka och matchande Champion Showring. Och så skulle man ha ett sånt där hårspänne med rosett och ett litet hårnät. Till vardags hade man scrunchies i håret.

Vad hade hästarna då? Svårt att komma ihåg... Fleecetäckena började komma, förstås, och så Mias fina ylletäcken. Min häst hade ett Bucas i den där lite udda gröna färgen med klarblått kantband, jag minns att jag tyckte att det var fint men det blev ju bogskav. Det fanns matchande transportskydd också, mycket lättare att hantera än de gamla läderklädda i tjock filt med pilliga remmar. En i stallet hade en nymodighet, Rambo-täcket, som skulle vara så bra.

I början var det inne med så smala remmar som möjligt, sedan började det komma grövre nosgrimmor. Jag var tidig med bred nosgrimma eftersom min häst hade grovt huvud, men fick importera från England! Man skulle gärna ha mässingsklincher på pannremmen, eller en smal upphöjd vit rand mitt på, och vitfodrad nosgrimma. Gärna schabrak från Hansbo.

Jag ljög lite grann i början nu om stalljackorna. Man kan inte prata om 90-talet utan att nämna det som kom mellan Tensonparkasen och MH: OLJEROCKEN! Tung, kall, svårskött och med den karaktäristiska doften (stanken) av fettet man oimpregnerade med. Men åh, så sofistikerat! Gärna tillsammans med en Gatsby-keps i tweed, för ryttaren med (snobb)ambitioner.
 
Sv: Minns du modet?

31448922.jpg

den är väl inte så gammal? har en sån som används flitigt, mycket bättre rykt skrapa än sånna ovala med rem över. användes också flitigt som vinterpäls bort tagare till ponnyerna, min är "bara" ca 10 år gammal.
 
Sv: Minns du modet?

Säljs fortfarande på hööks. Men själva modellen är väl ändå lite gammaldags :p
 
Sv: Minns du modet?

KL

Titta vad jag kom i!!!:D Snokade rätt på mina chaps som jag använde året om i många år, älskade dom:love: Fick dom i 14 års present av pappa som lät sy upp dom efter mina mått i Strömsholm. Detta var året 1989 och jag kan fortfarande ha dom:eek: Men jag vågar inte riktigt, tror dottern skulle dö av skam i stallet om jag flanerade omkring i dom där:o Men dom är lika sköna fortfarande, härligt nötta. Ska nog använda dom i smyyyyg:angel:

Om ni tittar riktigt noga i midjan så är mitt namn instansat i lädret. Var tjejerna avundsjuka eller var dom avundsjuka på ridskolan tror ni:p

utf-8BSU1BRzAxNzQuanBn.jpg



Hittade sen några fina pannband D.et gröna har jag flätat själv i plastband. Det röda var syrrans och är i sammet. Fasen det röda kan jag ju tycka är lite snyggt:o

utf-8BSU1BRzAxNTYuanBn.jpg
[/IMG]
 
Sv: Minns du modet?

Dessvärre inte, själva skinnet är så tunnslitet att de börjat bli håligt och dras isär. Så isåfall får jag låta sko om dem, och det är ju att skinnet är så mjukt och ingått som är det sköna!
Möjligen att jag kan sätta en lapp på insidan, värt ett försök kanske.
 
Sv: Minns du modet?

Jag borde också ta lite bilder på gamla grejer.
I stallet jag jobbar i har dem verkligen URGAMLA grejer kvar!
Gamla sadlar, träns, täcken m.m.
Dem har oändligt många såna där flätade pannband i 2 färger.
Täckesmaterialet är också från 1500-talet säkert:rofl:
Det är faktiskt lite spännande att rota igenom sadelkammaren!
dem har inte heller ett schabrak så långt ögat når, förr hade alla vojlockar tycker jag! SÅ GRÄSLIGT FULT!


Och när jag var 10-11 tyckte jag att det var DÖLÄCKERT med chaps med fransar!!:rofl:
Som tur var hittade jag inga så mamma behövde aldrig köpa dem:angel: Var nog lika bra så:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 144
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 990
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp