Minska mobilanvändande

Luktpion

Trådstartare
Jag är less på att känna mig beroende av sociala medier, och på att titta på mobilen när jag egentligen inte vill, som när min son (9 månader) sitter och leker. 1-15 januari var jag inte inne på FB och Instagram något alls, det är de två som känns mest jobbigt att vara utan och som jag "missar" något när jag inte är där. Det var skönt! När jag första gången gick in på FB och Instagram igen efter två veckor utan kände jag bara "Jaha? Är det det här jag längtat efter? Så värdelöst."

Nu är jag dock där igen, och scrollar titt som tätt fastän jag inte vill. Min tanke efter min paus var att jag bara skulle scrolla när min son sover, men jag håller inte det. Jag är en allt-eller-inget-person och att vara inne lite varje dag har jag så svårt att hålla. Det är svårt att se trådar på FB som man vill följa och sedan inte vara inne på ett dygn. Det var lättare att vara helt utan. Jag har funderat på att ha varannan vecka scroll-fri men jag vet inte. Det är ändå ett fåtal konton jag inte vill missa när de lägger upp något, som på stories som försvinner efter 24 h.

Har ni lyckats hitta något sätt som fungerar för er som drar ner användandet av sociala medier? Jag vill inte att min son ska se att jag tittar på mobilen men så tänker jag att "det går snabbt, ska bara..." Jag avskyr det, vill inte känna så här mer. Har ni några bra strategier? Finns det någon app som kan hjälpa? Jag har en app som mäter hur länge jag varit inne på telefonen varje dag och det är sorgligt att se de där staplarna.

Jag tycker att det är så svårt att jag ändå "måste" ha mobilen nära ifall någon vill mig något, och titta till den ibland ifall någon ringt/skrivit, och samtidigt försöka glömma av den...
 
Jag är less på att känna mig beroende av sociala medier, och på att titta på mobilen när jag egentligen inte vill, som när min son (9 månader) sitter och leker. 1-15 januari var jag inte inne på FB och Instagram något alls, det är de två som känns mest jobbigt att vara utan och som jag "missar" något när jag inte är där. Det var skönt! När jag första gången gick in på FB och Instagram igen efter två veckor utan kände jag bara "Jaha? Är det det här jag längtat efter? Så värdelöst."

Nu är jag dock där igen, och scrollar titt som tätt fastän jag inte vill. Min tanke efter min paus var att jag bara skulle scrolla när min son sover, men jag håller inte det. Jag är en allt-eller-inget-person och att vara inne lite varje dag har jag så svårt att hålla. Det är svårt att se trådar på FB som man vill följa och sedan inte vara inne på ett dygn. Det var lättare att vara helt utan. Jag har funderat på att ha varannan vecka scroll-fri men jag vet inte. Det är ändå ett fåtal konton jag inte vill missa när de lägger upp något, som på stories som försvinner efter 24 h.

Har ni lyckats hitta något sätt som fungerar för er som drar ner användandet av sociala medier? Jag vill inte att min son ska se att jag tittar på mobilen men så tänker jag att "det går snabbt, ska bara..." Jag avskyr det, vill inte känna så här mer. Har ni några bra strategier? Finns det någon app som kan hjälpa? Jag har en app som mäter hur länge jag varit inne på telefonen varje dag och det är sorgligt att se de där staplarna.

Jag tycker att det är så svårt att jag ändå "måste" ha mobilen nära ifall någon vill mig något, och titta till den ibland ifall någon ringt/skrivit, och samtidigt försöka glömma av den...
Jag har skaffat pussel, som jag sitter med på kvällarna. Det har funkat för mig!
 
Nu känner jag inte att mitt mobilanvändande är något problem. Men jag har en kompis som satt upp "hinder" för sig själv. Hon gör helt enkelt så att hon väljer ett ganska krångligt lösenord, där det är mycket stora och små bokstäver (typ H1oa2RfR3ost) och loggar ut varje gång hon varit inne.
Det är ganska jobbigt att logga in och skriva ett lösen som ser ut så där på just en mobiltelefon då du måste växla versaler och gemener och siffror.
Då blir det svårare än att bara plocka upp telefonen och klicka på en app och sitta och scrolla.
 
Jag lägger bort telefonen när jag är hemma, det brukar funka för mig. Man hör ju om det ringer även om telefonen är i ett annat rum liksom. Att strikt hålla fb- och insta-användande till datorn fungerar också (loggar då ut/tar bort app och rensar historik i telefonen, vilket höjer tröskeln att gå in igen för min del).
 
Logga ut varje gång.
Det är enkelt att öppna telefonen och klicka in när allt redan är öppet. Lite mer besvärligt när man måste logga in. Det är inte lika 'bara' längre.

Kolla fb och Instagram via dator istället om du har en. Som står på nåt särskilt ställe 'och inte får flyttas'. Då måste man vänta tills man har tiden/barnet sover etc.
 
Jag är less på att känna mig beroende av sociala medier, och på att titta på mobilen när jag egentligen inte vill, som när min son (9 månader) sitter och leker. 1-15 januari var jag inte inne på FB och Instagram något alls, det är de två som känns mest jobbigt att vara utan och som jag "missar" något när jag inte är där. Det var skönt! När jag första gången gick in på FB och Instagram igen efter två veckor utan kände jag bara "Jaha? Är det det här jag längtat efter? Så värdelöst."

Nu är jag dock där igen, och scrollar titt som tätt fastän jag inte vill. Min tanke efter min paus var att jag bara skulle scrolla när min son sover, men jag håller inte det. Jag är en allt-eller-inget-person och att vara inne lite varje dag har jag så svårt att hålla. Det är svårt att se trådar på FB som man vill följa och sedan inte vara inne på ett dygn. Det var lättare att vara helt utan. Jag har funderat på att ha varannan vecka scroll-fri men jag vet inte. Det är ändå ett fåtal konton jag inte vill missa när de lägger upp något, som på stories som försvinner efter 24 h.

Har ni lyckats hitta något sätt som fungerar för er som drar ner användandet av sociala medier? Jag vill inte att min son ska se att jag tittar på mobilen men så tänker jag att "det går snabbt, ska bara..." Jag avskyr det, vill inte känna så här mer. Har ni några bra strategier? Finns det någon app som kan hjälpa? Jag har en app som mäter hur länge jag varit inne på telefonen varje dag och det är sorgligt att se de där staplarna.

Jag tycker att det är så svårt att jag ändå "måste" ha mobilen nära ifall någon vill mig något, och titta till den ibland ifall någon ringt/skrivit, och samtidigt försöka glömma av den...

Jag har raderat facebook från mobilen, så enda gången jag är inne där är när jag startar datorn hemma. Och det är extremt sällan det sker, då jag gör nästan allt från mobilen :).

Instagram (min mest använda app) tycker jag inte är en lika stor "tidsslösare" som när jag slöscrollade på FB.
 
Jag känner lite att jag "växt ifrån" facebook. Det används för att hålla kontakt med folk i diverse grupper och ibland för att sälja någonting men annars är det mest en kalender för att se när folk fyller år och en messenger-funktion. Instagram har jag också lite börjat tappa intresset för men det är trots allt roligare eftersom jag är fotointresserad. Tror mest det har att göra med att jag ersatt mobilen med annat. Djur som kräver uppmärksamhet, massor med kurslitteratur att läsa, jobbgrejer som måste göras på fritiden och annat som jag egentligen inte tror är så mycket bättre än att pilla med mobilen men åtminstone tydligen bra för att bryta mönster.
 
Har du en dator, så se till att radera apparna från mobilen. Se till att ha alla notiser avstängda så att mobilen inte plingar stup i kvarten när något händer. Ha mobilen på ljudlös och lägg den på bestämd plats varje gång du kommer hem.
 
Jag har ingen hög skärmtid men jag har iPhone och har bett min man bestämma lösenkod till "Skärmtid", och så har jag satt begränsning på sociala medier 20 min/dag.
 
Tack för era tips! Jag har satt min telefon på gråskala nu, så fruktansvärt tråkig den blev, haha. Super! Tipset om krångligt lösenord och logga ut varje gång känns som det skulle kunna fungera väldigt bra då det är de här korta "har en halvminut över så kollar mobilen så länge" som jag mest vill bli av med. Ska fixa det imorgon!

Att bara använda datorn är ett bra tips, men inte just för mig då jag vill kunna logga in när barnet sover och han sover ofta medan jag bär honom på ryggen och då kan jag inte sitta ner/vara stilla. Annars hade det nog varit allra mest effektivt. :)

När jag letade efter gråskala hittade jag en inställning om att man kan sätta timer på appar så det har jag gjort nu. Jag har en bra känsla inför dessa ändringar, det känns som de kommer att vara effektiva. Tack för hjälpen!
 
Jag är likadan, ”ska bara”..
Min man har till och med börjat säga åt mig att lägga undan mobilen.
Jag har beställt en smartwatch och min tanke är att det ska minska mobilanvändandet. Ofta när det kommer notis så fastnar jag med mobilen och hamnar på diverse annat. Nu ska jag försöka använda klockan som hjälpmedel för att minska tiden med mobilen. Då kan jag bara kika på klockan och är det inget viktigt kan det vänta till senare.
 
@Luktpion vad klok du är som reflekterar över detta och ser problemen!

Just mobilberoende har ju blivit uppmärksammat rätt mycket och svenskarna verkar tyvärr leda ligan rejält ang just att inte kunna pausa ens en stund i kön på ICA utan att fibbla med mobilen . (Finns rätt mycket att läsa om just det)...

Just i relation till barn tas ju problematiken med mobilfokus hos de vuxna upp som ett riktigt reellt problem dessutom .

Jag tror man som du behöver reflektera och bli medveten i första hand. Sen hur du ”löser det” är nog väldigt individuellt, det viktiga är nog att man blir medveten och vill ändra det ! 😄
 
Försök göra en grej av att infallet kommer. Så fort du börjar känna att det kliar i fingrarna, uppmärksamma det och försök att kontra med din inre dialog. Det bästa sättet att sluta med något är att börja förändra känslan av att vilja göra något och nyansera den. "Jag vill ju bara titta lite snabbt" kan man nyansera med "...trots att det är att mata mitt beroende när det enda som hjälper är självdisciplin? Jag vill ju bli fri från det här suget och det går inte om jag ger in för det. Nej, nu står jag emot och försöker fokusera på något annat." och så går du och leker med ditt barn istället :D
 
För att uppdatera lite så tycker jag att det går framåt! Det som har känts mest effektivt är att behöva skriva in ett långt krångligt lösenord varje gång, för då känns det inte värt det de flesta gånger när man bara har en liten stund över. Det blir istället mer som förr när man gick och satte sig vid datorn för att sitta vid datorn, liksom. Sedan gillar jag min app-timer som låser apparna efter en viss tid. Det känns väldigt konkret - "nej nu är det SLUT på FB för den här dagen".

Däremot har jag märkt att jag går in mer på mailen och på de där personliga nyheterna vilket är helt onödigt men jag antar att det är del av processen och något som kommer gå över för jag får inte ut något alls av det. Läskigt ändå att det där behovet finns att bara hålla på med mobilen oavsett vad... Sjukligt. Känns i alla fall bra att ha börjat tagit tag i det.

Just det, jag har också tänkt att det faktiskt är skönt att vara utloggad. Inte att det beror på mindre pushnotiser eller så för det har jag nästan inga, men bara vetskapen att jag är utloggad när jag inte aktivt är inne på sidan känns bra av någon anledning. :) Det kanske underlättar för hjärnan på något vis.
 
För att uppdatera lite så tycker jag att det går framåt! Det som har känts mest effektivt är att behöva skriva in ett långt krångligt lösenord varje gång, för då känns det inte värt det de flesta gånger när man bara har en liten stund över. Det blir istället mer som förr när man gick och satte sig vid datorn för att sitta vid datorn, liksom. Sedan gillar jag min app-timer som låser apparna efter en viss tid. Det känns väldigt konkret - "nej nu är det SLUT på FB för den här dagen".

Däremot har jag märkt att jag går in mer på mailen och på de där personliga nyheterna vilket är helt onödigt men jag antar att det är del av processen och något som kommer gå över för jag får inte ut något alls av det. Läskigt ändå att det där behovet finns att bara hålla på med mobilen oavsett vad... Sjukligt. Känns i alla fall bra att ha börjat tagit tag i det.

Just det, jag har också tänkt att det faktiskt är skönt att vara utloggad. Inte att det beror på mindre pushnotiser eller så för det har jag nästan inga, men bara vetskapen att jag är utloggad när jag inte aktivt är inne på sidan känns bra av någon anledning. :) Det kanske underlättar för hjärnan på något vis.
Jag har också loggat ut mig från några ställen, men precis som du hamnar jag då i stället på lättillgängligare ställen. Hur dumt som helst, men förhoppningsvis en del i "avgiftningen"...
 
Reflekterade över det här i morse... Dels att jag vid ett fototillfälle tog bort gråskala och sen blev kvar med färg - nu blir det grått igen! Dels att jag alldeles för lätt glömmer att logga ut - behöver få det till en vana! Ska börja med att lägga till det i kvällsrutinen, att även natta mobilen 😄 Och dels att jag av ren (o)vana bär med mig mobilen alldeles för mycket. Här precissom @Modest skrev en plats där mobilen bor, för laddning och för natten. Men har jag väl tagit med den till köksbordet så följer den med överallt sen. Ska mer aktivt tänka på att lägga tillbaka den på sin plats.

Hur går det er andra? Vad fungerar och vad är svårt att få ändring på?
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 599
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp