Bukefalos 28 år!

Mitt Helvetes stall!!!

Kulla123

Trådstartare
2007 bestämde jag mig för att bygga stall på gården. Grannen är snickare och ingift i släkten.... Redan där tre fel... Granne, släkt och snickare...
Nåja, vi bestämde i alla fall att sätta igång sommaren 2008. Jag ville bygga om den befintliga lösdriften till 3 "engelska boxar och använda (laga sprickor och gjuta till 11 kvm som var ogjuten) befintlig platta, väggar och tak och bara bygga om "ytterväggen". Snickaren ville riva och bygga nytt. Jag förklarade att jag hade en mycket liten budget 75000 kr och att stallet måste vara klart till vintern. Vilket han var helt med på! Vi diskuterade inte stallets utseende mer utan jag tog för givet att det skulle bli som jag hade önskat med den prislapp jag hade satt. Vi skrev inget kontrakt, trots att jag bad om ett. Men tänkte att vi har ju ett muntligt avtal som både min make och min dåvarande inneboende hade hört. Vad jag ville ha, vad det fick kosta och när det var tvunget att vara klart.
När jag en dag kommer hem från jobbet ligger lösdriften riven, gamla plattan är riven och av det befintliga taket är det bara skrot. :eek:

Han har gått vidare med de stall han ville att vi skulle bygga...

Jaha? Det var för sent att göra något åt det men budgeten kunde jag ju inte ändra på... Det finns inte mer pengar än så att lägga på stallet.. När jag tog upp det med honom sa han att det var ok, det skulle bli klart till vintern och det skulle inte kosta mer.. (inga vittnen på det).

Nu är det 2011 och jag har ett halv färdigt stall, blivit osams med snickaren som i förrgår skickade en faktura på 173 000kr för arbetskostnad. Han slutade skicka fakturor 2010 när vi kommit upp i 75 000kr.
Sen kom den här nu men daterad till 2010 och ett meddelande om att den skulle gå till fogden. :cry:

Jag har inte 173 000 kr, Jag har aldrig haft 173 000kr att lägga på stallet.

Hjälp
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Bestrid fakturan.Ange varför, det du har skrivit här.
Går den vidare till Kronofogden i alla fall, så bestrid den då också.
Då måste han i så fall gå vidare till tingsrätt och frågan är om han vill det.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Men fy vilken mardröm :eek:

Det enda jag kan råda dig är att ta kontakt med en jurist. Kanske kan du bestrida fakturan och kanske till och med göra ett motdrag i form av en skadeståndsanmälan (han rev ju faktiskt din byggnad trots att du uttryckligen bett honom göra precis tvärtom)?

Sätt hårt mot hårt!
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Är bara så ledsen och besviken, man behöver väl inte sänka ngn för att man är osams?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Bestrid fakturan omgående.

Anlita en jurist. Det är nog i slutänden det billigaste, med tanke på vilka summor det hela kommit upp i.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Ja det finns nog ingen annan utväg :(
Jag får ringa runt och kolla, ska kika med försäkringsbolaget om rättskostnader osv. :cry:
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Tjolahopp!
Här kan jag hjälpa till, för vi har nämligen en byggfirma. Tyvärr kan jag inte bygga färdigt åt dig, men i alla fall:
Konsumentköpslagen är det som gäller i detta fall, såvida du inte har företag. Enligt den gäller muntligt kontrakt lika starkt som skriftligt. Om ni har olika åsikter är det hantverkaren som är skyldig att bevisa att du har fel och han rätt, vilket lär bli svårt för honom i och med att du har vittnen. Dessutom slutade han skicka fakturor när ni kommit upp i överenskommet belopp, ytterligare en försvårande omständighet.

Att han nu antagligen har ekonomiska problem och drar en rövare genom att skicka på dig den här fakturan är tråkigt, men han har inte stora möjligheter att lyckas. Det enda som möjligtvis kan ligga dig i fatet är om han fortsatt att arbeta med stallet, trots att ni gått över din budget, utan att du sagt till honom att sluta. Han kan då hävda att du borde förstått att det skulle bli dyrare och då kan det kanske bli tjafs på grund av det.

Hantverkaren har rätt att lägga på 15% på det fasta priset (75 000) för ökade omkostnader han inte kunnat känna till vid kontraktstillfället. Han kan alltså fakturera dig max 86 250 kronor (ink moms) totalt.

Bestrid fakturan skriftligt. Glöm inte att spara en kopia. I och med att du bestridit den kan han inte gå vidare till inkasso eller kronofogde. Får du ett sådant brev måste du ta kontakt med dem och visa upp att du bestridit originalfakturan.
Det enda han kan göra nu är att stämma dig i tingsrätten för att försöka få igen pengarna. Om du har rättsskydd i hemförsäkringen kickar den i så fall in. Ta det lugnt och andas. Tråkigt att det blivit så här men han har inte stora möjligheter att lyckas.

Till alla andra som läser: Alltid, alltid, alltid skriftliga kontrakt på både ursprunglig överenskommelse och ev. tilläggsbeställningar. Det blir så mycket lättare för alla.:)
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Tjolahopp!
Här kan jag hjälpa till, för vi har nämligen en byggfirma. Tyvärr kan jag inte bygga färdigt åt dig, men i alla fall:
Konsumentköpslagen är det som gäller i detta fall, såvida du inte har företag. Enligt den gäller muntligt kontrakt lika starkt som skriftligt. Om ni har olika åsikter är det hantverkaren som är skyldig att bevisa att du har fel och han rätt, vilket lär bli svårt för honom i och med att du har vittnen. Dessutom slutade han skicka fakturor när ni kommit upp i överenskommet belopp, ytterligare en försvårande omständighet.

Att han nu antagligen har ekonomiska problem och drar en rövare genom att skicka på dig den här fakturan är tråkigt, men han har inte stora möjligheter att lyckas. Det enda som möjligtvis kan ligga dig i fatet är om han fortsatt att arbeta med stallet, trots att ni gått över din budget, utan att du sagt till honom att sluta. Han kan då hävda att du borde förstått att det skulle bli dyrare och då kan det kanske bli tjafs på grund av det.

Hantverkaren har rätt att lägga på 15% på det fasta priset (75 000) för ökade omkostnader han inte kunnat känna till vid kontraktstillfället. Han kan alltså fakturera dig max 86 250 kronor (ink moms) totalt.

Bestrid fakturan skriftligt. Glöm inte att spara en kopia. I och med att du bestridit den kan han inte gå vidare till inkasso eller kronofogde. Får du ett sådant brev måste du ta kontakt med dem och visa upp att du bestridit originalfakturan.
Det enda han kan göra nu är att stämma dig i tingsrätten för att försöka få igen pengarna. Om du har rättsskydd i hemförsäkringen kickar den i så fall in. Ta det lugnt och andas. Tråkigt att det blivit så här men han har inte stora möjligheter att lyckas.

Till alla andra som läser: Alltid, alltid, alltid skriftliga kontrakt på både ursprunglig överenskommelse och ev. tilläggsbeställningar. Det blir så mycket lättare för alla.:)

Låter ju undebart, ett dilemma, gården där stallet står är ett lantbruk, men stallet är byggt till mig privat för mina pengar till mina hästar som inte ingår i lantbruket? vad gäller då? :confused:

underbart med ngn att fråga! tusen tack! :bow:
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Om du är skriven på gården så är du ju delägare på lantbruket, & blir således företagare.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Hmmm... Det är ett dilemma. Jag bor också på en lantbruksfastighet som räknas som enskild firma trots att vi inte har aktivt lantbruk.
Jag har också ritat och räknat på nytt stall, och rivit mig i huvudet och undrat om jag ska räkna material med eller utan moms.
Det där måste du nästan kolla med skatteverket, de är alltid så bra och snälla och hjälper gärna till. Om du inte har dragit momsen på de tidigare fakturorna ligger du antagligen bra till.

Utgå tills vidare i all kommunikation från att du är privatperson som bygger stallet till dina hästar, som ju inte ingår i någon näringsverksamhet (eftersom alla hästar är ren förlust och en sån ansökan om f-skattsedel aldrig skulle få godkännande från skatteverket ;) )
Med lite tur kommer ingen att ifrågasätta detta.

Varför rev han lösdriften, ansåg han att den var i så dåligt skick att den inte gick att använda?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Men bara för att man är företagare innebär det inte att allt man gör räknas som en del av företaget. Du får till exempel göra avdrag för renovering av ekonomibyggnader, men inte bostadshus. Bostadshuset räknas som privat egendom trots att det ligger på lantbrukets mark. Hur räknas då ett stall för privat bruk? Eller en friggebod till tonåringen?

Knivig fråga. Men om snickarens fakturor är ställda till TS personligen tror jag att det också räknas som om hon beställt arbetet i egenskap av privatperson. Och hästarna ingår som sagt inte i näringsverksamheten.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Var med om lite samma sak för ett antal år sedan, personen som krävde mig på pengar för en liknande grej som du beskriver drev det till rättegång och förlorade med dunder och brak ... Så ge dig inte, bestrid med näbbar och klor!!
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Konsumentköpslagen är det som gäller i detta fall, såvida du inte har företag.
En liten korrigering bara, det är Konsumenttjänstlagen som gäller i det fall TS kan räkna sig som privatperson för denna beställning.
Till TS
Som någon annan skrev, vem står som beställare/fakturamottagare på fakturorna? Företaget eller du?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Precis. Som företagare har man inte mycket att komma med, lagen är helt på konsumentens sida. Det är något som många privatpersoner inte är medvetna om.

Därför är vi, (förutom att göra bra jobb så vi slipper tjafs :D), petnoga med att ha skriftligt på allt.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Det är åxå lite roligt, dom står till min man som inte har ngt med stallbygge, hästar osv att göra.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 314
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 654
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 377
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp