Bukefalos 28 år!

Mitt Helvetes stall!!!

Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag hoppas att ni har rätt att jag kan vara lugn, men jag måste erkänna att jag fortfarande är livrädd... OM han skulle vinna en eventuell tvist och jag bli skyldig 173 000 kr så måste jag sälja hästarna och bra mycket mer därtill :(

Jag tycker att det här är skitjobbigt och kan inte sluta oroa mig, har svårt att tänka på ngt annat...:cry:
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Tag det lugnt, Du kommer inte att förlora detta.

Gör så här för att få litet struktur:

skriv ner allt som hänt, kronologiskt, från det att Du bestämde Dig för att åtgärda lösdriften, vad som skulle åtgärdas etc. Vad Ni kom överens om etc.
Allt som hänt fram till idag. Vad Du har sagt, vad han har sagt etc etc.

Då har Du hela underlaget klart och det kommer att kännas bättre, jag lovar Dig:D.

Utifrån vad Ni har kommit överens om, vad jag har förstått av tråden, så har han brutit detta avtal på flera punkter, vilket är saker som Du eventuellt kan gå vidare med i ett senare skede (om han inte backar innan).

Jag tycker att det börjar bli väldigt mycket privat av tråden och mina inlägg, Du får gärna pm:a mig om Du vill, så lämnar jag tråden nu.

Stort lycka till, det kommer att gå bra.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

På en jordbruksfastighet ingår oftast alla byggnader, förutom bostadshus, i själva näringsverksamheten. Det framgår också av taxeringsbeslutet vad som är vad.

Om jag gissar så ingår stallbyggnaden i näringsverksamheten/
jordbruket/skogsbruket. Ekonomibyggnader till skillnad från bostadshus är undantagna från fastighetsskatt.

Skulle inte vilja uttrycka det så att momsregistrering är en garanti för näringsverksamhet. Men, ett aktivt företag är ju både momsregistrerat (om det driver momspliktig verksamhet) och registrerat för f-skatt.

På Din sista frågeställning är detta något som skulle kunna diskuteras, frågeställningen är dock litet annorlunda, dvs skulle köparen av tjänsten ha avdragsrätt för moms eller inte. Köparen borde vara den som äger byggnaden, har svårt att få ihop att annan än ägare kan beställa arbete på annans byggnad/fastighet. Nu hade väl ts iofs beställt mer renoverings-förbättringsarbete än den nybyggnation som det verkade bli.

Tack för ditt förtydligande. Det är verkligen skillnad på att vara berörd av som detta (och tro att man vet) och att vara fullt insatt.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Och jag kan ingenting om molekylärbiologi;) och jag kommer ihåg hur pedagogisk Du varit.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

:bow::bow::bow:

Jag har också lärt mig en hel del i den här tråden, det tackar jag för!

Till TS:

Det kommer säkert att gå bra. Han har inte så mycket att komma med. Det tråkigaste i din situation är nästan att snickaren finns i släkten, man vill ju inte ha konflikter med nära och kära. Vi tackade nej till en jättestor utbyggnad på min brors hus just för att slippa bli osams och få en släktfejd på grund av eventuella missförstånd, och det är både de och vi jätteglada för idag.
Lycka till!
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Kort uppdatering...
Maken bestred fakturan som stod i hans namn, den krediterades och en ny skickades i mitt namn.
Nu har jag bestridit denna faktura med anledning av avsaknad av underlag samt att den strider mot tidigare avtal..
inväntar nu nästa drag ...
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Ni gör helt rätt! HOPPAS att det löser sig innan det blir allt för mycket trubbel!
Kram på dig!
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Förstår att du känner dig orolig, sånt här är så svårt att hantera eftersom man aldrig riktigt vet vad som gäller.

Jag har egentligen inte så stor koll på juridiken rörande detta, men jag har svårt att se att detta inte skulle räknas som privat.
Vi har ett aktivt lantbruksföretag och det är stört omöjligt att köpa in nånting som har med hästarna att göra eftersom de räknas som min hobbyverksamhet. Allting räknas som privat oavsett att jag utnyttjar gårdens lagård som stall.
Så jag har ju svårt att se att ett stall som enbart skulle användas till dina hästar inte skulle anses vara privat om du hävdade det,(hade nog varit betydligt svårare att försöka hävda tvärt om däremot) så länge du inte ställt fakturan till företaget dvs. Och även om den står i din mans namn, så kan han ju ha tagit den på sig privat oavsett om han har ett företag eller ej (fast nu hade ju ni iofs redan rett ut detta).

Sen så beror det väl lite på vad du använt dig av för konto när du betalat fakturorna, för visst hade du väl betalt en viss del? Det var ju ett bra tag sen och det som redan är betalt är ju i sådant fall redan bokfört om de är betalda med företagets pengar.



Hoppas att det löser sig för dig!
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag har egentligen inte så stor koll på juridiken rörande detta, men jag har svårt att se att detta inte skulle räknas som privat.
Vi har ett aktivt lantbruksföretag och det är stört omöjligt att köpa in nånting som har med hästarna att göra eftersom de räknas som min hobbyverksamhet. Allting räknas som privat oavsett att jag utnyttjar gårdens lagård som stall.

Att du inte får dra av saker till hästarna stämmer ifall det är hobbyhästar. Är du lite kreativ så kan du kanske få det till att någon/några av hästarna är betesdjur som endast används till att hålla betesmarker öppna så att du kan få EU-stöd för det. Det är enklare ifall du har någon gammal pensíonär som du kan övertyga SKV om att den är för gammal att ridas.

Fast själva stallbyggnaden får du faktiskt dra av kostnader för. Så behöver du måla om den så får du dra av för t.ex. färgen/penslar och eventuell arbetskraft.
Anledningen är att alla ekonomibyggnader räknas som att de tillhör rörelsen.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jo vissa avdrag finns det ju alltid att vaska fram, tex som fix av tak och såna saker som är förbättring av byggnaden, men annars är det väldigt svårt att få till avdrag som rör hästarna. Brukar försöka men det lönar sig sällan:grin:

Det finns säkert en hel del smågrejer man kan dra av, men det jag ville påvisa är att det borde inte vara så svårt att hävda att detta gäller henne som privatperson då det oftast är så regelverket vill ha det.

Men nu är jag ju som sagt ingen fena på det här med det juridiska, jag tänkte mer på bokföringsbiten.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag hoppas att ni har rätt att jag kan vara lugn, men jag måste erkänna att jag fortfarande är livrädd... OM han skulle vinna en eventuell tvist och jag bli skyldig 173 000 kr så måste jag sälja hästarna och bra mycket mer därtill :(

Jag tycker att det här är skitjobbigt och kan inte sluta oroa mig, har svårt att tänka på ngt annat...:cry:

Stackare , hoppas allt löser sig !!!!!!!:cry::cry:
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Hur har det gått? Din Trådstart känns som något ur Byggfällan! Hoppas verkligen det löst sig för dig!
Är det något jag HATAR så är det människor som förstör andra människors drömmar!
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Tjolahopp!
Här kan jag hjälpa till, för vi har nämligen en byggfirma. Tyvärr kan jag inte bygga färdigt åt dig, men i alla fall:
Konsumentköpslagen är det som gäller i detta fall, såvida du inte har företag. Enligt den gäller muntligt kontrakt lika starkt som skriftligt. Om ni har olika åsikter är det hantverkaren som är skyldig att bevisa att du har fel och han rätt, vilket lär bli svårt för honom i och med att du har vittnen. Dessutom slutade han skicka fakturor när ni kommit upp i överenskommet belopp, ytterligare en försvårande omständighet.

Att han nu antagligen har ekonomiska problem och drar en rövare genom att skicka på dig den här fakturan är tråkigt, men han har inte stora möjligheter att lyckas. Det enda som möjligtvis kan ligga dig i fatet är om han fortsatt att arbeta med stallet, trots att ni gått över din budget, utan att du sagt till honom att sluta. Han kan då hävda att du borde förstått att det skulle bli dyrare och då kan det kanske bli tjafs på grund av det.

Hantverkaren har rätt att lägga på 15% på det fasta priset (75 000) för ökade omkostnader han inte kunnat känna till vid kontraktstillfället. Han kan alltså fakturera dig max 86 250 kronor (ink moms) totalt.

Bestrid fakturan skriftligt. Glöm inte att spara en kopia. I och med att du bestridit den kan han inte gå vidare till inkasso eller kronofogde. Får du ett sådant brev måste du ta kontakt med dem och visa upp att du bestridit originalfakturan.
Det enda han kan göra nu är att stämma dig i tingsrätten för att försöka få igen pengarna. Om du har rättsskydd i hemförsäkringen kickar den i så fall in. Ta det lugnt och andas. Tråkigt att det blivit så här men han har inte stora möjligheter att lyckas.

Till alla andra som läser: Alltid, alltid, alltid skriftliga kontrakt på både ursprunglig överenskommelse och ev. tilläggsbeställningar. Det blir så mycket lättare för alla.:)

En fråga bara, är det inte konsumenttjänstlagen som gäller? I den står det väl att hantverkaren är skyldig att informera kunden ifall sluträkningen kommer att bli högre än avtalat och sedan invänta godkännande från kunden att fortsätta ändå? Eller har jag fattat detta fel?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Konsumentverket skriver så här apropå Konsumenttjänstlagen:
---
Vilket pris ska du betala?
Du ska betala vad som är skäligt. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat.

Säljaren har rätt till pristillägg om han eller hon har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att säljaren alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.

Du behöver inte betala för arbete som försämras eller går förlorat på grund av en olyckshändelse som inträffar innan tjänsten är avslutad.

Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt att bedöma arbetets art och omfattning. Det ska också framgå av räkningen hur priset har räknats fram.
---
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 314
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 379
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp