Bukefalos 28 år!

Mitt Helvetes stall!!!

Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Menar du inte konsumenttjänstlagen?
Har aldrig hört detta, mycket intresserad om någon här vet hur det ligger till!
Om man räknas som juridisk eller privatperson kan väl ändå inte vara avhängigt på om man är momsregistrerad eller ej? Om det är så, så innebär det ju att Konsumenttjänstlagen gäller när ett byggföretag anlitas av ett fastighetsbolag? Detta eftersom fastighetsbolag ofta inte behöver vara momsregistrerade..
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Menar du inte konsumenttjänstlagen?
Har aldrig hört detta, mycket intresserad om någon här vet hur det ligger till!
Om man räknas som juridisk eller privatperson kan väl ändå inte vara avhängigt på om man är momsregistrerad eller ej? Om det är så, så innebär det ju att Konsumenttjänstlagen gäller när ett byggföretag anlitas av ett fastighetsbolag? Detta eftersom fastighetsbolag ofta inte behöver vara momsregistrerade..

Jag kan för lite juridik och terminologi kring det här, så jag kanske inte är den rätta att förklara. Kanske dumt att blanda in momsen som en definition på verksamhet. Men det är knepigt.

Man kan äga en näringsverksamhet utan att vara "företagare". Men bara ägandet i sig görs skattemässiga skillnader, det enda jag märker är att jag får min skatteåtebäring i dec. istället för på sommaren. Men för att vara "företagare" så måste man registrera sitt företag på PRV samt göra en momsregistrering hos Skatteverket. Vilka företag som inte behöver vara momsregistrerade vet jag inte.

Jag ser det så här i Kulla123:s fall. Om det inte finns en registrerad hästverksamhet är Kulla123 privatperson. Stallbyggnaden är och förblir en del av hobbyverksamheten. Skulle lantbruket ha nytta av stallbyggnaden så blir det knepigare och säkert svårare både skattemässigt och juridiskt.

Till saken hör att Skatteverket har otroligt hårda krav på vad som får klassas som hästverksamhet och jag är därför tveksam till att Kulla123:s stallbyggnad skulle få ingå i lantbruket.

Hur det ligger till i byggbranschen, vet jag inte.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag har full koll på att man kan agera både som privatperson och företagare, beroende på om man köper/beställer något inom sin näringsverksamhet eller utanför :) Jag trodde dock att du menade att det hängde på momsen bara...

Dilemmat här är ju att fakturan inte är ställd till Kulla123 utan till hennes make, frågan är ju då varför och om det har att göra med lantbruket och dess näringsverksamhet eller maken som privatperson?
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag har bestridit fakturan i mitt namn, måste även han bestrida den?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag vet faktiskt inte hur stor juridisk betydelse det har i slutänden gällande vem som bestridit fakturan. Men normalt är det fakturamottagaren som har betalningsansvaret. Personligen skulle jag nog se till att båda bestridit fakturan, bara för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Du bör påtala att fakturan är ställd till fel mottagare.

Strunta i jurister i nuläget. Det kommer att kosta mycket om Du ger Dig in i den karusellen. Att ha gratis telefonrådgivning är/kan vara ett sätt att få tag i klienter.

Du klarar Dig jättebra.

KL/BoS

Vilket lagrum som skall gälla är beroende på om det är näringsidkare eller ej som är beställare/köpare, har inget med momsregistrering att göra, även om det är vanligast att man som näringsidkare är momspliktig för sin verksamhet, men det finns som sagt undantag, bostadsföretag, kommuner etc.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Fast om man redan har betalat en faktura utställd i makens namn utan invändningar, hur motiverar man att den senaste fakturan är ställd till fel mottagare?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Dilemmat här är ju att fakturan inte är ställd till Kulla123 utan till hennes make, frågan är ju då varför och om det har att göra med lantbruket och dess näringsverksamhet eller maken som privatperson?


Du bör påtala att fakturan är ställd till fel mottagare.

Strunta i jurister i nuläget. Det kommer att kosta mycket om Du ger Dig in i den karusellen. Att ha gratis telefonrådgivning är/kan vara ett sätt att få tag i klienter.

Du klarar Dig jättebra.

KL/BoS

Vilket lagrum som skall gälla är beroende på om det är näringsidkare eller ej som är beställare/köpare, har inget med momsregistrering att göra, även om det är vanligast att man som näringsidkare är momspliktig för sin verksamhet, men det finns som sagt undantag, bostadsföretag, kommuner etc.

Det där är egentligen rena rama grekiskan för mig, haha. (Vet inte vad som menas med lagrum). Min tolkning var att momsregistreringen = aktivt företag. Håller inte det resonemanget för Kulla123?

Men eftersom stallbyggnaden inte har med skogsbruket/lantbruket att göra (oavsett person i hushållet) så klassas det väl som hobbyverksamhet och per automatik blir då beställningen gjord av privatperson? Eller???
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Har pratat med jurist, då hästarna inte ingår i näringsverksamheten och bygget gjordes för min hobby är det jag som privat person som beställt bygget.

Jag har nu låtit maken skicka en bestridan med motivering: att han aldrig beställt ngt stall.
Då jag inte kan bestrida en faktura som inte har skickats till mig.

Nu måste snickaren skicka en ny faktura i mitt namn som jag sedan ska bestrida.
:crazy:
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Ja, det kan man ju undra:D. Att man betalat en faktura som är ställd till fel adressat är illa nog, man kanske inte vill göra om samma misstag två gånger:D.

Sedan kan man dock vinkla till frågeställningen ytterligare, äger ts fastigheten eller byggnad på ofri grund. Går det att beställa arbete på annans fastighet?
Eftersom ts rådfrågat en jurist eller advokat så hoppas jag för ts skull att denne tog upp denna problematik.

BoS:

Lagrum = vilken lag som skall tillämpas, vilket kapitel i den lag samt vilken paragraf.

Generellt är all lagstiftning, mer eller mindre, mellan näringsidkare dispositv, dvs man kan förhandla bort den, medan mellan näringsidkare och konsument (privatperson) är lagstiftningen tvingande (går ej att förhandla bort) till förmån för konsumenten som anses som den svagare parten i avtalssituationen.

Näringsidkare är den som driver näringsverksamhet. Kriteriet för näringsverksamhet är självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Utan självständighet är det oftast ett anställningsförhållande, utan vinstsyfte hobby.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

På en jordbruksfastighet ingår oftast alla byggnader, förutom bostadshus, i själva näringsverksamheten. Det framgår också av taxeringsbeslutet vad som är vad.

Om jag gissar så ingår stallbyggnaden i näringsverksamheten/
jordbruket/skogsbruket. Ekonomibyggnader till skillnad från bostadshus är undantagna från fastighetsskatt.

Skulle inte vilja uttrycka det så att momsregistrering är en garanti för näringsverksamhet. Men, ett aktivt företag är ju både momsregistrerat (om det driver momspliktig verksamhet) och registrerat för f-skatt.

På Din sista frågeställning är detta något som skulle kunna diskuteras, frågeställningen är dock litet annorlunda, dvs skulle köparen av tjänsten ha avdragsrätt för moms eller inte. Köparen borde vara den som äger byggnaden, har svårt att få ihop att annan än ägare kan beställa arbete på annans byggnad/fastighet. Nu hade väl ts iofs beställt mer renoverings-förbättringsarbete än den nybyggnation som det verkade bli.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag är delägare i fastigheten..

aaaahhhhgrrrrr... jag går mellan hopp och förtvivlan i detta :S

Jag har bestridit fakturan och kommer definitivt fortsätta göra det då jag anser att han bryter mot vårat avtal..

Kan inte göra något annat *suckar djupt och slår mig själv och min blåsthet i huvudet med en inbillad gummiklubba
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Ja men bra :), med delägarskapet alltså. Då är det en fråga mindre att reda ut. Du har alltså rätt att beställa byggnation.

Shit happens, så tag det lugnt. Bara bestrid som Ni gör och sedan får snickaren agera.

Du är inte den första som detta drabbar, tyvärr inte den sista heller. Ingen tröst direkt kanske, men bara stå på Dig så brukar det mesta lösa sig.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Det är lite dit jag vill komma:) att stallbyggnaden ingår i näringsverksamheten. Frågan är ju vem hantverkaren tror han gjort affär med? med tanke på att han fakturerat maken, tillika egenföretagaren?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Självklart ska du/ni bestrida fakturorna. Huruvida det är som privatpersoner eller företagare har ingen som helst betydelse.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Egentligen spelar det ingen roll vem han tror sig gjort affär/avtal med, avtal är avtal och skall hållas.

Det som spelar roll är vid en eventuell stämning, vilket lagrum som skall vara tillämpbart. Även om det skulle vara så att man skulle anse att det är ts som näringsidkare som beställt så finns det ändå en hänsyn att ta genom att ts faktiskt inte bedriver näringsverksamhet inom byggnation och skall då inte anses vara näringsidkare i detta sammanhang, utan att betrakta som vilken konsument som helst.

Det som är mest skrämmande, förutom fakturan from hell, är att snickaren redan från början brutit avtalet genom att inte göra de åtgärder som parterna avtalat utan faktiskt gjort något helt annat.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Självklart spelar det ingen roll. Avtal ska hållas.
Det jag syftar på är vilket lagrum hantverkaren tror kommer gälla, tror han att det är Konsumenttjänstlagen och han har någon koll på den så borde han redan insett att han inte har mycket att hämta genom att stämma TS:)
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Med andra ord vill jag säga till dig att var bara lugn, bestrid alla fakturor även ev. Förelägganden från kronofogden. Har du Konsumenttjänstlagen i ryggen så har du stora rättigheter som konsument och hantverkaren har än större skyldigheter gentemot dig:)
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Helt enig:D

gissar dock att han inte har den kollen, i så fall borde han inte agerat som han gjort. Med andra ord så har han nog sin alldeles egna uppfattning om vad för avtal ts och han ingått. Men han lär väl bli varse vad som gäller, tråkig situation bara.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 314
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 654
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 377
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp