Bukefalos 28 år!

Mitt Helvetes stall!!!

Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Då företaget är ett skogsbruk/lantbruk eftersom vi äger 20 hektar skog där vi tar ved så räknas det som en enskild firma. Nu när jag tittade på gamla fakturorna så står den ena som är betald som jag fick i handen utan ngn mottagare, den andra som jag åxå fick i handen står på min man(betald) och sen fick jag en hög levfaktura kopior i hans namn som han ville ha kontant..(ja blåst som jag är betalade jag). Sen nu står den i min makes namn igen :(

Jag vet inte ens vilken lag som gäller, konsumenttjänstelagen har han brytit mot om den gäller så nu lär jag väl undersöka köplagen? :confused:
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Hmmm... Det är ett dilemma. Jag bor också på en lantbruksfastighet som räknas som enskild firma trots att vi inte har aktivt lantbruk.
Jag har också ritat och räknat på nytt stall, och rivit mig i huvudet och undrat om jag ska räkna material med eller utan moms.
Det där måste du nästan kolla med skatteverket, de är alltid så bra och snälla och hjälper gärna till. Om du inte har dragit momsen på de tidigare fakturorna ligger du antagligen bra till.

Utgå tills vidare i all kommunikation från att du är privatperson som bygger stallet till dina hästar, som ju inte ingår i någon näringsverksamhet (eftersom alla hästar är ren förlust och en sån ansökan om f-skattsedel aldrig skulle få godkännande från skatteverket ;) )
Med lite tur kommer ingen att ifrågasätta detta.

Varför rev han lösdriften, ansåg han att den var i så dåligt skick att den inte gick att använda?

Han hade precis köpt en grävmaskin i födelsedagspresent till sig själv... men jag vet inte. Väggar och tak var bra plattan var sprucken och skulle lagas och så ville jag att han skulle gjuta platta på de 11kvm som saknade platta. Borde inte ha varit så svårt eftersom yttre väggen (långsida) skulle rivas endå? jag vet inte varför han rev den?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Som andra har skrivit: Tag det lugnt.

Bestrid fakturan och tala om i detta brev Er överenskommelse, dvs 75.000:- vilket också är betald. Dock kan Du ju påpeka att han ställt fakturorna till fel mottagare, samt att Du därutöver faktiskt betalat ett gäng leverantörsfakturor, ställda till honom, som Du inte erhållit kvitto på.

Det som kan vara något knivigt vid en eventuell tvist är att Du beställde en sak för ett visst pris, han gjorde något annat, Du godkände det andra (hade väl egentligen inte så mycket val) men vidhåller bestämt pris.

Du behöver idagsläget inte kontakta någon jurist, spar Dina pengar så länge, men bestrid fakturan omgående. Sedan är det upp till honom att fortsätta driva det. Det är jobbigt med tvister, men det är han som har bevisbördan och det är han som måste driva saken. Säg så litet som möjligt och låt honom agera.

En fråga, när slutfördes arbetet? Skedde det en slutbesiktning?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

En fråga, när slutfördes arbetet? Skedde det en slutbesiktning?

Se första inlägget:
Nu är det 2011 och jag har ett halv färdigt stall, blivit osams med snickaren som i förrgår skickade en faktura på 173 000kr för arbetskostnad. Han slutade skicka fakturor 2010 när vi kommit upp i 75 000kr.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Ångest!!! Jag blir knäpp.... Som jag förstår finns det ingen lagstiftning om jag räknas som företag som beställt byggtjänst?
Är jag då körd rättsligt?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Då omformulerar vi frågan:):

när slutade hantverkaren arbeta med stallbygget.

Efter att ha fått informationen ovan så kanske Du också borde påtala för honom att Ni hade en överenskommelse om vad som skulle göras, när det skulle vara klart (om sådan överenskommelse finns) och att han faktiskt orsakat skada genom att inte följa avtalet och dessutom inte vara klar i tid.

Med andra ord ett förtäckt hot om motstämning.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Nej det är Du inte.

Konsumenttjänstlagen är dock ett starkare skydd för just köparen än vad köplagen är.

Avtal är dock ändå alltid avtal. Det som är svårt med muntliga avtal är bevisbördan, vad har sagts och vad har inte sagts etc. Men det är fortfarande så, oaktat vilken lag som skall tillämpas, att det är han som måste stämma Dig. Du behöver bara bestrida fakturan och sedan är det upp till honom att agera.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Nu ska du inte dra på för stora växlar. Bara för att du äger en lantbruksfastighet betyder det inte automatiskt att du räknas som företagare.

Gör som Devere skriver: bestrid fakturan skriftligt. Begär kvitto på det du redan betalt. Får du inte kvitto på det borde det ju i rimlighetens namn vara du som sitter på rejäl trumf: vad säger Skattemyndigheten om den saken?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag har vittnen på vad som avtalats, den ena är tyvärr min man men den andra bodde hos oss under en tid (just då tack och lov). Tror att hans dåvarande sambo vet en hel del då hon berättat tidigare att han inte hade en tanke på att göra klart stallet. :(

Han byggde senast på det sensommaren??? hösten 08 tror jag
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

:D

och fakturerar nu:angel:.

De två första fakturorna som Du/Ni betalt, är de specificerade? Alltså x antal timmar arbetskostnad etc eller är det bara klumpsummor?

Du kan sova ännu lugnare nu tycker jag när han slutade arbeta 2008.
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Om du är skriven på gården så är du ju delägare på lantbruket, & blir således företagare.

Fast det kan väl inte stämma för inte kan jag bli delägare i lantbruket bara för att jag är skriven på fastigheten? Måste väl ändå krävas att man är delägare i fastigheten för det?

/Camilla
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Jag har vittnen på vad som avtalats, den ena är tyvärr min man men den andra bodde hos oss under en tid (just då tack och lov). Tror att hans dåvarande sambo vet en hel del då hon berättat tidigare att han inte hade en tanke på att göra klart stallet. :(

Han byggde senast på det sensommaren??? hösten 08 tror jag

Nu spekulerar jag bara men:

Om han enligt ert muntliga avtal skulle bygga stallet för en viss summa och avbröt bygget 08 utan att det var färdigt, trots att ni betalat den avtalade summan. (Och mer?) är det inte han som riskerar åka dit på detta då? :confused:

Han har tagit emot pengarna men inte fullföljt avtalet = han måste bygga klart?
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Men fy vilken mardröm :eek:

Det enda jag kan råda dig är att ta kontakt med en jurist. Kanske kan du bestrida fakturan och kanske till och med göra ett motdrag i form av en skadeståndsanmälan (han rev ju faktiskt din byggnad trots att du uttryckligen bett honom göra precis tvärtom)?

Sätt hårt mot hårt!

Varnar för jurister i sånna här tvist saker - om du går in på advokat-karusellen kommer du iaf ALDRIG någonsin ur skuldfällan. Advokater/jurister tar sig så huttlöst betalt bara dom lyfter på telefonluren :crazy: Även om du skulle få rätt och kan bestrida fakturan vill dina advokat kostnader bokstävligen skena - och här kan du inte bestrida någon faktura :crazy::crazy:
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Varnar för jurister i sånna här tvist saker - om du går in på advokat-karusellen kommer du iaf ALDRIG någonsin ur skuldfällan. Advokater/jurister tar sig så huttlöst betalt bara dom lyfter på telefonluren :crazy: Även om du skulle få rätt och kan bestrida fakturan vill dina advokat kostnader bokstävligen skena - och här kan du inte bestrida någon faktura :crazy::crazy:

Jag har nu bestridit fakturan, pratat med konsumentombudsmannen/kvinnan som anser att det är konsumenttjänstelagen som bör gälla. Hon tycker att jag gör helt rätt som bestrider som konsument och menar att om det går så långt som till rättegång så är det han som står med bevisbördan.
Så jag hoppas att det kommer att gå bra... kan ju inte göra mer än så. Om det finns några jurister här som kan ge mig råd och hjälp är jag tacksam. Annars blir det bara att vänta och se :cry:
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Vilken soppa.. Tyvärr är det allt för mycket frågetecken i detta för att kunna råda dig till ditt eller datt.. men lite att fundera på kan jag nog hjälpa dig med iaf. Dock ska du absolut skynda dig att skriftligt bestrida fakturan och motsätta er betalningsansvaret.

Vem av er står firman på, dig eller din make? Det är den som fakturan är ställd till som har betalningsansvaret..
Nästa fråga är, har dessa/någon av dessa kostnader redovisats i näringsverksamheten?
Vad säger Skatteverket? Måste arbetet tas upp i näringsverksamheten eller är det ok att ha beställt det privat?
Snickaren slutade skicka fakturor 2010 när ni kommit upp i summan 75000, har han fortsatt att arbeta på stallet efter det? Eller slutade han arbeta på stallet på sensommaren -08?
Vad står det på fakturorna, ex. a´conto eller är det angivet antal timmar?
Materialet verkar du ju veta/ha underlag för hur mycket det kostat, men hur många arbetstimmar har han lagt ner? Har du koll på hur länge han varit där och arbetat? Tar man en medeltimkostnad på de 173000:- så innebär det ca 48 dagar för en person (räknat på 8 timmars arbetsdag)?

Det är en lite komplicerad historia det här, bena ut detaljerna så att du har klart för dig om arbetet kan anses vara beställt i privat regi eller om det måste tas upp i näringsverksamheten. Sedan tycker jag att du gott kan ringa en jurist/advokat, flera juristfirmor erbjuder kostnadsfri telefonrådgivning, det skadar inte att ringa för att få lite mer ”kött på benen”.

Sedan måste man försöka se vad som kan anses troligt, tror du att hantverkaren skulle driva ärendet vidare till Tingsrätt?
Att skicka till Kronofogden kostar bara ett par hundralappar och kan därför användas som ren skrämseltaktik, det blir dock betydligt dyrare att driva ärendet rättsligt.
Kolla upp era försäkringar, om ni måste processa rättsligt som företagare så brukar det finnas rättskydd i företagsförsäkringen (om ni har en sådan), det brukar dock vara en rätt hög självrisk (vår ex. är på 20000:- + 20% av resterande belopp) så även om man har försäkring så blir det dyrt att processa..
Jag hoppas att det går väl för dig och att hantverkaren inser att han inte kommer att vinna rättsligt och därmed lägger ner ärendet..
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Vad bra att du pratat med konsumentombudsmannen/kvinnan!:)


Orsaken att jag undrade om varför han rev lösdriften är att ibland tycker ju kunderna att det går utmärkt att behålla något som vi inte vill bygga på eftersom vi måste ge garantier på vårt arbete. Om vi till exempel bygger en altan på en dålig grund, och altanen sätter sig, kan man ge sig attan på att kunden hör av sig och klagar trots att det är de som beställt jobbet.

Men här låter det som om han ville leka med sin nya grävmaskin :(
 
Sv: Mitt Helvetes stall!!!

Gällande konsumentköplagen i detta fall: Rätta mig om jag har fel nu (har inte lusläst alla inlägg så någon kanske redan skrivit detta).

Men det hänger väl på om man har ett momsregistrerat företag eller inte. Och har man inte ett momsregistrerat hästrelaterat företag så är Kulla 123 privatperson oavsett delägare i lantbruket eller inte.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 342
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 712
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 427
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 304
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp