Bukefalos 28 år!

Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Nej, då har jag varit otydlig. Jag tror att mejeriprodukterna och köttet är av så avgörande betydelse att det inte finns några tillräckliga värden kvar för att hålla kor, annat än i djurparker som artbevarande. Om nu nötkreatur inte behövs så behövs de inte. Jag är inte speciellt nostalgisk, däremot upplever jag att förståelsen för sambanden mellan djurens existens och livsmedelsproduktionen inte riktigt är helt glasklar för dem som är emot livsmedelsproduktionen på olika sätt.
Jo men då undrar jag vad det spelar för roll? Förstår du hur jag menar? Om det inte finns något värde i korna så är det ju skitsamma att de dör ut.
 
Jo men då undrar jag vad det spelar för roll? Förstår du hur jag menar? Om det inte finns något värde i korna så är det ju skitsamma att de dör ut.

Ja, precis. Det spelar ingen roll i det fallet. Min upplevelse är att en del som argumenterar för veganmat inte förstår de konsekvenserna. Ofta vill man bli av med det man tycker är djurplågeri/utnyttjande, men förstår inte riktigt att om produktionen måste upphöra då försvinner också skälet till att djurslaget överhuvudtaget existerar. Att man inte längre får se en kossa när man ger sig ut på landet utanför city. Det är inte något jag anser att du framfört eller insinuerat, för att göra det tydligt.

Och däremellan finns tusen grader av hur produktionen kan gå till och vilka raser man bör använda för att skapa goda liv för korna trots att produktion av livsmedel är skälet till att de existerar.
 
Ponera att 100% av alla som bor i det här landet blir veganer.
Rättrogna sådana.
Vad skulle då hända?
För det första skulle all jakt upphöra.
För det andra skulle all animalieproduktion upphöra.
För det tredje så skulle merparten av all hagmark direkt eller av sig själv omvandlas till skog

Om man då samtidigt genomdriver de skattehöjningar på konstgödsel så skulle det förmodligen innebära att stråsädesodling i skogs o mellanbygder skulle upphöra, det finns då inte längre avsättning för korn o havre.

Kostnaden att hålla häst, om man inte har egen foderproduktion skulle stiga kraftigt.
Ett stort antal djurarter skulle dö ut.

Skulle sedan hela världens befolkning anamma veganismen så skulle i praktiken miljontals människor dö pga svält.

Men det är klart, så länge jordens fosforförråd räcker och bekämpningsmedlen finns att tillgå så skulle det ju funka...fast fosforförråden räcker väl inte så länge till....
 
Fast fosforföråden räcker nog inte längre för att vi har köttproduktion, snarare kortare i o m att en stor del av den fosfor som bryts går till odling av djurfoder och allt går inte tillbaks via gödsel som sprids på åkrarna. Det lär alltid bli svin på vägen och läckage till vattendrag och hav. Obs min invändning är bara i sak, jag anser inte att världen skulle bli bättre om den blev till 100% vegansk, dock skulle det nog inte skada med en sänkt köttkonsumtion för de allra flesta.
 
Fast fosforföråden räcker nog inte längre för att vi har köttproduktion, snarare kortare i o m att en stor del av den fosfor som bryts går till odling av djurfoder och allt går inte tillbaks via gödsel som sprids på åkrarna. Det lär alltid bli svin på vägen och läckage till vattendrag och hav. Obs min invändning är bara i sak, jag anser inte att världen skulle bli bättre om den blev till 100% vegansk, dock skulle det nog inte skada med en sänkt köttkonsumtion för de allra flesta.
ju moderna och effektivare jordbruk ju bättre går det att köra ren vegetabilieproduktion. Ju sämre jordar och fattigare bönder ju mer är det nödvändigt att integrera animalieproduktion.

så där är vi överens
och att vi i västvärlden lever för gott visar väl all sjukhus statistik på ;)
 
ju moderna och effektivare jordbruk ju bättre går det att köra ren vegetabilieproduktion. Ju sämre jordar och fattigare bönder ju mer är det nödvändigt att integrera animalieproduktion.

så där är vi överens
och att vi i västvärlden lever för gott visar väl all sjukhus statistik på ;)
Vilken statistik?
Medellivslängden säger ngt annat
 
Vilken statistik?
Medellivslängden säger ngt annat
Diabetes, hjärt o kärlrelaterade sjukdomar, har för mig att man brukar prata om välfärdssjukdomar.

Att medellivslängden ökar beror främst på dessa orsaker. Låg barnadödlighet de första 6 månaderna, låg dödlighet hos kvinnor i samband med förlossning och effektiv sjukvård o medicinering vid hög ålder.

Med stigande inkomst så har man bättre sjukvård och tillräckligt med näring. Sedan börjar man äta stora mängder kött, fett o socker och då kommer välfärdssjukdomarna som ett brev på posten. Titta bara på Japan ;)
 
Och ingen annan i tråden heller väl?

Jag tycker att du ger uttryck för ett opåkallat förakt för veganism.

Nej, men jag stöter på resonemanget i många sammanhang. Man är "djurvän" och vill att alla djur ska finnas och frodas men absolut inte använda något av dem till mänsklig föda/användning utan skicka dem på destruktion när de dör av ålder. Helt enkelt inte riktigt greppar sambanden. Jag kan inte säga att det är strikt "veganer" som är inne på de banorna - men det är i den åsiktsriktningen (vegetarianer/veganer) jag stött på det.
 
Ja jag föraktar veganism , på samma vis som jag föraktar all ism

Naturligtvis respekterar jag den individ som väljer att avstå från att äta likdelar från djur.
Och att man gör det av djuretiska skäl.
Men vad som är värt förakt är den okunskap för vad det skulle innebära för landskap, livsmedelsproduktion i framförallt de områden med små gårdar och områden där befolkningen har dåligt med resurser.

Att hålla kreatur ger möjlighet att bedriva jordbruk där det annars vore omöjligt.
Nära odlingsgränser där "ädla" spannmål inte går att odla och det endast går att förädla produkter genom mulen.

Och bara en sådan sak, att avstå från smörstekta kantareller eller egentillverkade köttbullar med rårörda lingon.
Så jag blir nog kvar som köttätare ;)
 
Just sånt här tjafs är vad som sätter hänglås på diskussioner på buke och jag tycker det är sällsynt trist. Jag har för övrigt inte dissat vad du säger alls, jag tycker snarare att du är den som har fått ett omotiverat drev efter dig i tråden då några har svårt för att ta att någon sticker ut i diskussionen.

Från början var det så att Zalleg skrev att kalvar får sluta med mjölk när de är klara för det, beroende på, 6-12 veckor.

Jag svarade att inga kalvar är klara att sluta med mjölk så tidigt.

Att PL i egenskap av veterinär och kunnig i detta håller med kan knappast kallas för drev.

Från början vara det så att Zalleg påstod att kalvar får bra med mat för bönderna har inte råd att slarva där, rekrytering, slakt, jag svarade att det stämmer inte för kalvar får -inte alla- men väldigt många, för lite mjölk, för kort tid och vid för få tillfällen.

Att PL i egenskap av veterinär skriver att det är problem med kalvhälsan kan knappast kallas för drev.

Att Zalleg under tiden har ändrat sig är bra , och jag hoppas med denna förklaring att fler förstår att mjölkkor och deras kalvar inte har det så bra, nu i dessa tider när det är så mycket tal om att djuren ska få möjlighet att leva så naturligt som möjligt.

Här blir det liksom som att vid varje förlossning ha en varg som står beredd, tar varje kalv varje gång utan möjlighet att försvara den.
 
Nej, dom överlever inte kanske. :wierd:
Har du sett detta? Kalvar som svälter ihjäl när dom inte längre får mjölk? Har du i så fall anmält till länstyrelsen?
Du måste ha träffat på ett riktigt rötägg som behandlar sina kalvar så..

Jag har inte nämnt svälta ihjäl, däremot blir det inte sällan andra problem, magen, lungorna t.ex. Svagare individer.

Japp, har anmält , köpte för 4 år sedan loss 4 kalvar fast jag inte fick för Krav som levde i misär, och det visade sig de var anmälda flertal gånger innan, möjligtvis tillsägelse men ingen åtgärd.
 
Ja jag föraktar veganism , på samma vis som jag föraktar all ism
Är det inte jobbigt att förakta så mycket, det finns så otroligt många ismer i världen. Kapitalism, liberalism, kommunism, sexism , absolutism, monoteism, modernism, eskapism, minimalism och inte minst metabolism ;)
 
Är det inte jobbigt att förakta så mycket, det finns så otroligt många ismer i världen. Kapitalism, liberalism, kommunism, sexism , absolutism, monoteism, modernism, eskapism, minimalism och inte minst metabolism ;)
Ismer i kombination med en annan ism nämligen fanatism är värd förakt. undantag finns ju..
så med liiite sunt förnuft brukar det gå bra, pröva får du se ;)
 
Ismer i kombination med en annan ism nämligen fanatism är värd förakt. undantag finns ju..
så med liiite sunt förnuft brukar det gå bra, pröva får du se ;)
Det är väl du som borde prova med tanke på att du som föraktar alla ismer, inte jag. Annars har jag inte för vana att förakta saker, det finns bättre saker att lägga energi på.
 
Det är väl du som borde prova med tanke på att du som föraktar alla ismer, inte jag. Annars har jag inte för vana att förakta saker, det finns bättre saker att lägga energi på.
Vad är det man sa i reklamen som bonderörelsen hade för några år sedan?
-Men det är ju det jag gööör! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp