Bukefalos 28 år!

Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Ponera att 100% av alla som bor i det här landet blir veganer.
Rättrogna sådana.
Vad skulle då hända?
För det första skulle all jakt upphöra.
För det andra skulle all animalieproduktion upphöra.
För det tredje så skulle merparten av all hagmark direkt eller av sig själv omvandlas till skog

Om man då samtidigt genomdriver de skattehöjningar på konstgödsel så skulle det förmodligen innebära att stråsädesodling i skogs o mellanbygder skulle upphöra, det finns då inte längre avsättning för korn o havre.

Kostnaden att hålla häst, om man inte har egen foderproduktion skulle stiga kraftigt.
Ett stort antal djurarter skulle dö ut.

Skulle sedan hela världens befolkning anamma veganismen så skulle i praktiken miljontals människor dö pga svält.

Men det är klart, så länge jordens fosforförråd räcker och bekämpningsmedlen finns att tillgå så skulle det ju funka...fast fosforförråden räcker väl inte så länge till....

Det sannolika för att kunna hålla ihop landskapet är väl att man kör ngt slags paleolitiskt landskap och för in stora vilda gräsätare och ökar antalet vargar så att de kan hålla reda på älgen och vildkorna och de vilda gotlandsrussen.

En del lejon skulle kunna flyttas till södra Europa, vi hade dem ju tidigare. Finns ett par stora katter som skulle kunna trivas i Östeuropa också har jag för mig.

Landskapet i Europa är tydligen redan ganska påverkat av avsaknaden på stora betesdjur i jämförelse med tidigare (stenålder alltså)
(Finns en del planer på dylika parker faktiskt - minus lejonen kanske.)

Kostnaden att hålla häst, om man inte har egen foderproduktion skulle stiga kraftigt.
Ett stort antal djurarter skulle dö ut.

Jag är nog extremt tveksam till om den typen av slaveri som hästhållning innebär kan fortsätta. Hund kanske kan fungera men om man jämför med det tydligen lite mer demokratiska styrelsesättet i en vargflock med hundens liv så måste man nog egentligen avveckla den biten med, speciellt som samarbetet egentligen utvecklades utifrån jakt, däremot har jag för mig att hundar klarar sig på vegankost. Katt får ju helt enkelt äta de småfåglar den kommer åt om man ska ha dem i huset eftersom vi inte kan hålla dem med kött till mat.

(Och jo jag är faktiskt för den typen av parker och inte emot mer varg)
 
Hund kanske kan fungera men om man jämför med det tydligen lite mer demokratiska styrelsesättet i en vargflock med hundens liv så måste man nog egentligen avveckla den biten med, speciellt som samarbetet egentligen utvecklades utifrån jakt, däremot har jag för mig att hundar klarar sig på vegankost.

Nej, nej och nej. Hundar är INTE VARGAR, lever inte ett socialt liv som påminner om vargarnas och återgår inte till ett varglikt flockliv om man tar människan ur bilden. Hunden är resultatet av en symbios mellan hund och människa, och är genetiskt hårdkodade för att samarbeta med oss.

Och NEJ hundar mår inte bra på vegankost. Däremot finns det flera ypperliga sätt att ordna kött som inte innebär industriell djurhållning där bytesdjuren inte har det bra. Mina lever numera nästan uteslutande av djur som avlivas pga skador, hög ålder, överskott på handjur (tupp, bagge) eller som av annan anledning inte kan gå kvar i producerande besättningar (tex utläkta djuverinflammationer osv). Djur som lever hela sitt liv i utegående besättningar av familjegruppsstorlek, ekologiskt foder och bra skötsel. De avlivas på sin hemtama gårdsplan med näsan i foderbyttan. Så vill jag också dö, och har därmed inga problem att avliva på de premisserna.
 
Från början var det så att Zalleg skrev att kalvar får sluta med mjölk när de är klara för det, beroende på, 6-12 veckor.

Jag svarade att inga kalvar är klara att sluta med mjölk så tidigt.

Att PL i egenskap av veterinär och kunnig i detta håller med kan knappast kallas för drev.

UOTE]

Förtydligar, diskussionen gällde kalvar som var 6 veckor även om jag personligen tycker det är galet att sluta med mjölk upp till månaden efter också.

Förtydligar, diskussionen gällde kalvar som var 6 veckor även om jag personligen tycker det är galet att sluta med mjölk upp till månaden efter också.
 
Det sannolika för att kunna hålla ihop landskapet är väl att man kör ngt slags paleolitiskt landskap och för in stora vilda gräsätare och ökar antalet vargar så att de kan hålla reda på älgen och vildkorna och de vilda gotlandsrussen.

Det sannolika är väl att markägaren ser sig om efter nya former av produktion på marken i fråga. Och dessa hagmarker kan ju, om animalieproduktion inte kommer i fråga bara producera grönmassa (som det knappast finns avsättning för eftersom maskinell hantering är omöjlig) och virke, då främst gran.

Alltså är sannolikheten stor att resultatet av ett upphörande av animalieproduktion , blir granöknar där det idag är hagmarker.
 
Nej, nej och nej. Hundar är INTE VARGAR, lever inte ett socialt liv som påminner om vargarnas och återgår inte till ett varglikt flockliv om man tar människan ur bilden. Hunden är resultatet av en symbios mellan hund och människa, och är genetiskt hårdkodade för att samarbeta med oss.

Och NEJ hundar mår inte bra på vegankost. Däremot finns det flera ypperliga sätt att ordna kött som inte innebär industriell djurhållning där bytesdjuren inte har det bra. Mina lever numera nästan uteslutande av djur som avlivas pga skador, hög ålder, överskott på handjur (tupp, bagge) eller som av annan anledning inte kan gå kvar i producerande besättningar (tex utläkta djuverinflammationer osv). Djur som lever hela sitt liv i utegående besättningar av familjegruppsstorlek, ekologiskt foder och bra skötsel. De avlivas på sin hemtama gårdsplan med näsan i foderbyttan. Så vill jag också dö, och har därmed inga problem att avliva på de premisserna.
det fungerar idag. Men vid ett upphörande av animalieproduktion så skulle ju tillgången på Höns,klövdjur, grisar , fisk av naturliga inte finnas överhuvudtaget.

Vilket återigen visar vilken absurd tanke ett samhälle baserat endast på vegetabiliska näringsämnen är.
 
Vilket återigen visar vilken absurd tanke ett samhälle baserat endast på vegetabiliska näringsämnen är.
Ja, det visar bara på att ALLT människan gör i för stor skala blir ett för stort problem på ett eller annat sätt. Lösningen måste därför vara mångfald i allt vad vi företer oss.
 
Ja, det visar bara på att ALLT människan gör i för stor skala blir ett för stort problem på ett eller annat sätt. Lösningen måste därför vara mångfald i allt vad vi företer oss.
Lösningen? Att göra allt i en liten skala då? ;)
Märklin, Fleischman?

Men skämt åsido, du har rätt. att ensidigt bygga ett likriktat samhälle gör det på sikt sårbart.
 
Nej, nej och nej. Hundar är INTE VARGAR, lever inte ett socialt liv som påminner om vargarnas och återgår inte till ett varglikt flockliv om man tar människan ur bilden. Hunden är resultatet av en symbios mellan hund och människa, och är genetiskt hårdkodade för att samarbeta med oss.

Och NEJ hundar mår inte bra på vegankost. Däremot finns det flera ypperliga sätt att ordna kött som inte innebär industriell djurhållning där bytesdjuren inte har det bra. Mina lever numera nästan uteslutande av djur som avlivas pga skador, hög ålder, överskott på handjur (tupp, bagge) eller som av annan anledning inte kan gå kvar i producerande besättningar (tex utläkta djuverinflammationer osv). Djur som lever hela sitt liv i utegående besättningar av familjegruppsstorlek, ekologiskt foder och bra skötsel. De avlivas på sin hemtama gårdsplan med näsan i foderbyttan. Så vill jag också dö, och har därmed inga problem att avliva på de premisserna.

När all produktion av ickevegansk kost försvinner och alla hobbydjur i övrigt försvinner av etiska och moraliska skäl så minskar antalet skador, djur med hög ålder och handjur drastiskt så hundarna lär också i stort sett få gå över till vegankost eller än heller så slutar vi utnyttja dem också.
 
Varför skulle småskalig djurhållning försvinna? Vem tjänar på att vi inte äter ägg från frigående höns? Inser du att även lantrashönsen lägger fler ägg än de ruvar upp?

Och vadå utnyttja hundar, missade du att läsa vad jag skrev?
 
Hela ditt resonemang känns uppbyggt på att du inte fattat domesticeringsprocessen. Att djur själva aktivt kan välja samarbete/samlevnad med människor.
 
Varför skulle småskalig djurhållning försvinna? Vem tjänar på att vi inte äter ägg från frigående höns? Inser du att även lantrashönsen lägger fler ägg än de ruvar upp?
Befinner du dig innanför eller utanför vegandebatten nu?
Om du är innanför, kommer inte ägg från djurriket?
Om du är utanför, vem besvarar du då?
 
Varför skulle småskalig djurhållning försvinna? Vem tjänar på att vi inte äter ägg från frigående höns? Inser du att även lantrashönsen lägger fler ägg än de ruvar upp?

Och vadå utnyttja hundar, missade du att läsa vad jag skrev?
Det har att göra med veganspåret här, det är två olika frågor som jag anser man behöver separera, om det är rätt att ätt kött alls och villkoren för våra djur. Ska vi inte äta kött alls så ryker även den småskaliga produktionen. Det är helt hypotetiskt med tanke på att Sverige/världen knappast är intresserade av det.

När det gäller produktionen av kött och mejeriprodukter så är status vid produktion alltifrån utmärkta till väldigt sorgliga och det gäller både storskalig och småskalig produktion. Här finns det mycket att göra så länge vi väljer ett köttätande samhälle.
 
Nej, nej och nej. Hundar är INTE VARGAR, lever inte ett socialt liv som påminner om vargarnas och återgår inte till ett varglikt flockliv om man tar människan ur bilden. Hunden är resultatet av en symbios mellan hund och människa, och är genetiskt hårdkodade för att samarbeta med oss.

Och NEJ hundar mår inte bra på vegankost. Däremot finns det flera ypperliga sätt att ordna kött som inte innebär industriell djurhållning där bytesdjuren inte har det bra. Mina lever numera nästan uteslutande av djur som avlivas pga skador, hög ålder, överskott på handjur (tupp, bagge) eller som av annan anledning inte kan gå kvar i producerande besättningar (tex utläkta djuverinflammationer osv). Djur som lever hela sitt liv i utegående besättningar av familjegruppsstorlek, ekologiskt foder och bra skötsel. De avlivas på sin hemtama gårdsplan med näsan i foderbyttan. Så vill jag också dö, och har därmed inga problem att avliva på de premisserna.

Jag har inga problem alls med att vare sig dricka mjölk, äta kött eller hålla häst. Även om jag föredrar dina premisser ;).
 
Det sannolika är väl att markägaren ser sig om efter nya former av produktion på marken i fråga. Och dessa hagmarker kan ju, om animalieproduktion inte kommer i fråga bara producera grönmassa (som det knappast finns avsättning för eftersom maskinell hantering är omöjlig) och virke, då främst gran.

Alltså är sannolikheten stor att resultatet av ett upphörande av animalieproduktion , blir granöknar där det idag är hagmarker.
Det skulle inte alls vara bra för den biologiska mångfalden, vi lever ju redan i en tid av massutrotningar av djurarter. Vi behöver snarare mer betesdjur än mindre i Europa såvitt jag förstått (betesdjur alltså inte sojaätningsdjur det håller jag med om att det inte behövs mer av). Men jag håller helt med dig om att skänka bort mark gratis för biologisk mångfald knappast är vad markägarna skulle göra vid förbud mot djurhållning.

(I övrigt vet jag självklart om att vissa djurarter valt att samarbeta med oss tex hunden och andra åtminstone varit väldigt mycket mer lättämjda än zebror :) hästen. Men nu gällde ju frågan om vi skulle avsluta samarbetet med dem helt och avveckla/utrota arterna istället eller hålla dem på zoo, ändr när jag tänker efter är det nog svårt att få tillräckligt bra villkor även på zoo.)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp