Bukefalos 28 år!

Mobilförbud på raster

Fikarasterna är betalda men inte lunchen.

Får du betalt så ser jag inget hinder i att arbetsgivaren lägger sig i vad du gör. Betald fikarast är ju ren goodwill, om den kommer med vissa gränser är det väl helt okej. Får du inte betalt, som på lunchen, så är det är helt annan fråga.
Jag har själv inga obetalda raster, bara matpauser. De kommer med diverse olika krav som förändras från arbetspass till arbetspass. Jag ser verkligen inte att mobilanvändande skulle vara en rättighet på betald arbetstid.
 
Får du betalt så ser jag inget hinder i att arbetsgivaren lägger sig i vad du gör. Betald fikarast är ju ren goodwill, om den kommer med vissa gränser är det väl helt okej. Får du inte betalt, som på lunchen, så är det är helt annan fråga.
Jag har själv inga obetalda raster, bara matpauser. De kommer med diverse olika krav som förändras från arbetspass till arbetspass. Jag ser verkligen inte att mobilanvändande skulle vara en rättighet på betald arbetstid.

Nej, inte goodwill.

Arbetstidslagens 15:e, 16:e och 17:e paragrafer,
"
15 §

Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren ska på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

16 §
Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

17 §
Arbetsgivaren ska ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.
Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren ska i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Pauser räknas in i arbetstiden.
"
 
Nej, inte goodwill.

Arbetstidslagens 15:e, 16:e och 17:e paragrafer,
"
15 §

Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren ska på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

16 §
Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

17 §
Arbetsgivaren ska ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.
Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren ska i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Pauser räknas in i arbetstiden.
"

TS får ju betalt på "fikarasterna", alltså är de inga "riktiga" raster där man får göra som man vill. Arbetsgivaren låter de anställda sätta sig och dricka kaffe på betald arbetstid, det är ingen skyldighet när det finns en lunchrast. Eller?
 
TS får ju betalt på "fikarasterna", alltså är de inga "riktiga" raster där man får göra som man vill. Arbetsgivaren låter de anställda sätta sig och dricka kaffe på betald arbetstid, det är ingen skyldighet när det finns en lunchrast. Eller?

I stort sett har man som arbetstagare rätt till fem minuters "paus" för varje arbetad timme. Det som oftast kallas för "fikarast".

Det är lite förvirrande att både lunchrast och fikarast kallas för rast.
Eftersom lunchen ju inte är arbetstid utan fritid, medan fikarasten är arbetstid.
 
Har fått tillsägelse av min chef att man inte får använda mobilen på raster,
vi har 30 min rast på fm, 30 min lunch och 30 min på em,
detta blir 1,5 tim rast per dag och vi sitter och pratar väder och frukt på bordet och ev om nåns barn. (vi är ca 25 pers) Super ytligt och tråkigt enl mig. Men jag sitter glatt och lyssnar. Men ibland kanske jag behöver ringa ett samtal och jag kanske skickar 2-3 sms på dag på rasten.

Detta får jag inte göra längre. INGA sms INGA samtal. Jag försökte förklara att det funkar inte för mig att vara okontaktbar hela dagarna ibland måste jag svara på sms och samtal ex ringa banken, läkaren, tandläkaren eller fastighetsskötaren dessa jobbar enbart dagtid och ibland måste jag svara på något sms.

Jag frågade också då om jag kan sitta kvar 5 min på min jobbplats och lösa detta och sen komma ut på rasten? Svaret var NEJ! om jag gick iväg en stund då och svarade på sms/ samtal på rasten? för att inte störa någon annan. svaret var NEJ! Man måste vara med på rasten och man får inte använda mobilen. (tyvärr har ingen av de andra anställda med sig mobil alls de sitter och pratar om ytliga saker)

Och jag sitter absolut inte och surfar hela tiden kanske 2 sms per dag vissa dagar inget alls och ibland behöver jag ringa samtal dagtid. Detta får man INTE göra.
Om det är extremt viktigt måste jag informera alla om att jag kanske måste svara på samtal/ sms på raster och vad det gäller???!!! Jag vill inte berätta för dem om jag text väntar samtal från läkare och vad det gäller???

Kan tillägga att min chefs chef hade klagat extremt på detta, dagen efter sitter chefens chef och surfar på sin mobil HELA rasten. Min chef stänger ofta in sig på sitt rum på raster och är inte med, 2 i gruppen går ibland till andra avdelningar och fikar och en 3e i min grupp är enbart med på rast ca 1-2 ggr i veckan. Så det här att man måste vara med på rasten gäller bara mig??! Det är ofta folk inte är med på rasten de har möten m.m

Jag blir gaaalen!!! Hur ska jag hantera detta?
Har ni mobilförbud på jobbet??
Vad är det för mysko bransch du jobbar i? Jag befinner mig ibland på skyddsklassat område och inte ens där finns mobilförbud utanför området, bara på området och i anläggningarna eller, förbud och förbud, inget nån skrivit under eller ens fått muntligt men vi anser att det SKA vara ouppkopplat och ospårbart av vissa anledningar.

På arbetstiden bestämmer arbetsgivaren policyn, på rasterna kan man be chefen fara och flyga med sina hemmagjorda regler (har jag gjort på ett ställe) för rasterna är mina egna och inte hans eftersom han inte har nåt med att göra vad jag gör då.
 
Vad är det för mysko bransch du jobbar i? Jag befinner mig ibland på skyddsklassat område och inte ens där finns mobilförbud utanför området, bara på området och i anläggningarna eller, förbud och förbud, inget nån skrivit under eller ens fått muntligt men vi anser att det SKA vara ouppkopplat och ospårbart av vissa anledningar.

På arbetstiden bestämmer arbetsgivaren policyn, på rasterna kan man be chefen fara och flyga med sina hemmagjorda regler (har jag gjort på ett ställe) för rasterna är mina egna och inte hans eftersom han inte har nåt med att göra vad jag gör då.

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag jobbar som personlig assistent och har diverse restriktioner för att livet ska flyta på så smärtfritt som möjligt för brukaren. Vi har inga obetalda raster, enbart matpauser.
Som exempel, om jag äter lunch med brukaren och andra människor och vi alla sitter vid samma bord så blir det ju väldigt olämpligt om jag sitter med min mobil. Om jag måste ringa/svara så kan jag såklart förvarna och ursäkta mig, men då ska det ju vara viktigt.
När TS har sin obetalda lunchrast håller jag med dig om att chefen kan fara och flyga, men inte på fikapauserna på betald arbetstid.
 
Jag skulle inte se de där fikarasterna som raster om jag var du. Mer som informella möten i syfte att samverka och lära känna varandra eller nåt.. Ni har lön och det är regler att följa. Vitsen förstår jag alltså inte alls men jag skulle inte bråka om det utan se dem som just informella möten.
Lunchen däremot är din RAST. Du får gå ut och gå eller lägga dig och blunda där det passar. Det borde ag tycka är bra till och med. Att var och en gör vad den anser att den behöver.
Efter fem timmar har man rätt till rast. (Om det är inte är avsteg för att det tex är ett lugnt nattarbete där man ändå hinner äta fika gå på toa och kolla sin tfn. Alltså normala saker att behöva göra som människa.)
Rast räknas som din fritid.
Däremot vad chefen gör är inte din sak. Det behöver inte alls vara samma regler även om jag faktiskt tycker att det är ofint att bestämma så här strikt och sen själv sitta och leka med mobilen.
Arbetsplatsen känns konstig tycker jag.
 
Ingen mer än jag som reagerar på att 30 + 30 min är väldigt mycket att lägga ut som OBLIGATORISK paus, när man redan har en riktig lunchrast i mitten?

Det är väl en sak att man inte kan lämna arbetsplatsen och göra precis vad man vill under pauserna.
Men hur mycket kan man åläggas att vara tvångssocial i sammanhang när ingenting av det som avhandlas på något vis rör arbetet? Kan jag även förbjudas att sticka eller lösa korsord medan de andra pratar om sina barnbarn?
 
Ingen mer än jag som reagerar på att 30 + 30 min är väldigt mycket att lägga ut som OBLIGATORISK paus, när man redan har en riktig lunchrast i mitten?

Det är väl en sak att man inte kan lämna arbetsplatsen och göra precis vad man vill under pauserna.
Men hur mycket kan man åläggas att vara tvångssocial i sammanhang när ingenting av det som avhandlas på något vis rör arbetet? Kan jag även förbjudas att sticka eller lösa korsord medan de andra pratar om sina barnbarn?

Jag hade förmodligen blivit väldigt barnslig och fått akut diarré varje rast och tillbringat den på toaletten (lämpligtvis googlande efter nytt jobb).
 
Ingen mer än jag som reagerar på att 30 + 30 min är väldigt mycket att lägga ut som OBLIGATORISK paus, när man redan har en riktig lunchrast i mitten?

Det är väl en sak att man inte kan lämna arbetsplatsen och göra precis vad man vill under pauserna.
Men hur mycket kan man åläggas att vara tvångssocial i sammanhang när ingenting av det som avhandlas på något vis rör arbetet? Kan jag även förbjudas att sticka eller lösa korsord medan de andra pratar om sina barnbarn?
Vi har 20+20 min paus på jobbet utöver lunchen.
Är bara under pauser och lunch det finns tid för arbetarna på flödet och en stor del av arbetarna på logistik kan lämna sin plats för att besöka toa.
 
Ingen mer än jag som reagerar på att 30 + 30 min är väldigt mycket att lägga ut som OBLIGATORISK paus, när man redan har en riktig lunchrast i mitten?

Det är väl en sak att man inte kan lämna arbetsplatsen och göra precis vad man vill under pauserna.
Men hur mycket kan man åläggas att vara tvångssocial i sammanhang när ingenting av det som avhandlas på något vis rör arbetet? Kan jag även förbjudas att sticka eller lösa korsord medan de andra pratar om sina barnbarn?

Tumregel är 5 minuter paus per arbetad timme dvs 40 minuter på 8h exkl lunchrast. Men pauser är ofta helt icke organiserade och frivilliga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Sasse
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 342
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp