Modernisera äldre släp

Sv: Modernisera äldre släp

Det är lite det som är grejen, jag lär aldrig åka på träning med båda. Men med två små hästar runt 450 kg hade det var skönt om man kunde slippa köra två vänder när jag kör de till bete etc. Mao om det gick, gött, men inget måste! :) (ingen utrustning som väger då heller)
Jag planerar att ta be- kort, men som det är nu vill jag inte ha större bil. Försöker bara se vilka val jag har! :)
Så på 750- 800 kg räcker till både utrustning o en av mina kusar :) och två storbalar hö när jag hämtar det.

Edit, inser att jag kanske underdriver lite med vikten. Lillknodden lär nog väga närmre 500 kg när han är färdig iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Modernisera äldre släp

Risken med ett släp som tar så mycket är att du ligger på gräsen vad gäller totalvikt. Är det ett äldre släp kan det mycket väl vara invägt utan inredning, dragit på sig vatten och därför väger betydligt mer (tjänstevikt) än vad pappret säger. Lastar du då två hästar och ligger på gränsen för vad du får dra, är det lätt att bli av med körkortet vid en kontroll.

OM du är intresserad av släpet, kontrollera pappren och kontrollväg det. Framförallt: var petnoga med skicket.
 
Sv: Modernisera äldre släp

När jag köpte mitt lilla släp som lastar 760kg, tänkte jag att det ska gå att lasta en stor häst, ett sadelskåp och 2 bilar hö. Om man ska iväg på meeting eller helgträning så är det det man har med sig ju. Dvs 600kg+ 20kg+ 20kg och så lite spelrum till maxlasten.

Vid stora släpet som tar 1350 då tänkte jag samma fast en häst till. Dvs 1200 + 40 (hö får man då ta i bilen ju.)

Inte för att jag ngn gång har haft mer än bara hästen i släpet, men möjligheten att kunna ta med sig allt, möjligheten att kunna köra 2 hästar (även om min ena är bredåkare) är väldigt härligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 602
Senast: Toktass
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 997
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp