Modernisera äldre släp

Pilot

Trådstartare
Finns det en möjlighet att säkerhetsmässigt modernisera äldre släp?
Tittar just nu på äldre släp mellan 15-20 k. Jag har kikat lite på nyare släp i 25 k uppåt, lite för att jämföra vad man får.
Men som student så finns det inte en chans att jag kommer ha råd med det på ett tag. Men inser att de flesta släp har ändå inte panikutlösning på bommar på utsidan. Finns det bommar som är lättare att lösa ut eller hur gör man?
 
Sv: Modernisera äldre släp

Kolla efter Kylinge. De som är från mitten av 90-talet ligger runt 20' och har riktiga panikbommar, störtbågar osv.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Tack! Jag ska ta och kolla upp det!
Men det är mao så att det går inte att fixa äldre släp så att de blir säkrare?
 
Sv: Modernisera äldre släp

Jag köpte ett kylinge -00, boggie, panikbommar fram o bak. Suveränt och är RIKTIGT nöjd med hela släpet i övrigt också. Tycker inte de enkelaxlade verkar ligga så högt i pris? :)

Förut hade jag en Brenderup -87 , det gick att få ner frambommen utifrån med hjälp av en skruv men jag vet inte om det kunnat gå att få loss den om en häst hängt på den?
De kostar 10´000 plus minus någon tusenlapp i dagsläget har jag sett.
En transport jag var väldigt nöjd med trots sin ålder, enda problemet var övergången vägg/tak där det kan läcka vatten om man inte åtgärdar det.
Jag köpte min för 8´000, bytte golv för 2´000 samt lite andra uppfräschningar, körde med släpet ett par ggr/veckan. Sålde sedan efter några år till en kompis för 8´000 kr.
Äldre släp verkar hålla sig kvar i ungefär samma prisklasser så det blir inte så stora förluster.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Nu vet jag inte om jag missuppfattade dig, men boggie är ett måste!
Jag har kollat lite, och inser att ska jag få det jag vill ha så måste jag gå upp lite i pris. Vilket gör att jag kommer nog få vänta tills efter sommaren innan jag har råd med det jag vill ha :mad:
Surt, för det är i sommar jag behöver det!
 
Sv: Modernisera äldre släp

jag var i samma sits som dig när jag köpte mitt första släp, dåligt med pengar och i behov av släp för träning, veterinär, tävlig:p.

köpte en kylinge ht 1300 för 12000kr(klart överpris mot vad skicket var på den).
enkelaxlat med frontutlastning. vi renoverade allt, bytte golv, väggar, sparkplåtar och bommar.
bak har jag thule easy lock, teleskopbommar så man kan ge hästen bredare spilta (kör ju ändå bara med en häst.) fram har jag fällbara bommar (de satt bak från början), sprint lås på dem så om en häst går över bommen så kan man dra loss ena sprinten och så faller bommen neråt. mot att behöva dra loss båda som man hade varit tvungen till om man hade de riktiga frambommarna.

var väldigt härligt att kunna öppna upp frontutlastnings luckan på tävling så hästen fick se ut ordentligt. (ngt jag saknar oerhört på nya släpet)

i höstas så ramlade vi över ett gammalt böckmann boggie släp för 23000 :O. glasfiber, alu golv och i väldigt bra skick. inte mitt drömsläp pga olika anledningar men man får köra 2 hästar i det och det är väldigt ljust och stabilt.(hästen vill dock inte åka i det.. )
hade tänkt mig en kylinge boogie eller startrailer. men de i min prisklass var väldigt mycket mer slitna är vad detta var.
och det får man nog tänka på, att plyfa släp som är 10+ år gamla garanterat behöver renoveras i allt trä och elen.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Du kunde köpt mitt Kylinge för 20' ;) men det borde finnas fler tycker jag, ha lite is i magen så dyker det säkert upp något.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Typiskt ;) Ja jag får försöka ha det!

Buck, ja, jag vill gärna ha det för utflykter och träningar och även för att hämta foder och strö då och då.
Saken är den att vi har ett stor släp i familjen, men det bor oftast en timme bort, jag kan inte köra det med min bil och oftast kör jag bara en häst. Samtidigt som det andra släpet användas ofta, det är mest när jag väl kör till träningar så ligger det ett par timmar bort så jag vill ha ett bra släp. Det är ju trots allt murphys lag som gäller när det kommer till hästar och vill minimera olyckorna så mycket som möjligt. (Samtidigt som jag är fruktansvärt ohändig.) Är det bara att köpa nya frambommar är det ju enkelt fixat.
 
Sv: Modernisera äldre släp

*Kl*
BOJ har utlösning på bommarna utifrån redan på släp tillverkade 1980.

Jag äger ett sådant. Mekanismen ser likadant ut på det som det gör på nyare kärror.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Jag har ett Kylinge Orion (enkelaxlat) -94 idag och är väldigt nöjd; det är något "hoppigt" bakom bilen när det är olastad men ligger stadigt bakom med last i. Inga panikbommar på mitt, andra - t.ex. Classic - har det. Upplever att Kylinge är mycket och bra släp för pengarna.
Jag ämnar ta E-kort i vår och ska då byta upp mig till ett boggie så att det blir stabilare för hästen (som inte är jätteglad i att åka). Tror dock att du får gå närmare 25k iaf om du vill ha ett boggie. När jag rekat lite annonser har jag kommit fram till att det verkar rimligt att räkna med 25-30k. Men det dyker säkert upp något lite billigare emellanåt.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Jag har hittat några i rätt prisklass som verkar bra, boggie och fräscha- men då saknar de panikutlösning. Enaxlade finns det ju fler av men som sagt, kör rätt långt ibland så det ska vara stabilt för hästen.
Ingen som har koll på vilka släp som har en lastvikt på runt cirkus 950 kg men totalvikten inte stiger över 1500 kg?
 
Sv: Modernisera äldre släp

Oj, det finns inte. Möjligtvis något enaxlat. Den lastvikten får du knappt på de nyaste lättviktssläpen.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Den ekvationen är inte möjligt, särskilt inte med två axlar. Du kommer kanske i närheten med enhästars, men jag har svårt att tro det. Då skulle tjänstevikten vara max 550 kg, och det är vad ett enkelaxlat väger.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Nix, den ekvationen går inte ihop. Mitt enkelaxlade har en lastvikt på drygt 700kg (790, kanske det är?) och en totalvikt på 1440kg (vill jag minnas). Har inte mina exakta siffror i huvudet atm, men ska du ha 950kg lastvikt går totalvikten över 1500kg - även om släpet är enkelaxlat. Och att få ett stadigt och stabilt släp som ligger så nära som möjligt, tror jag inte på, tyvärr.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Behöver du verkligen 950 i lastvikt? Har du inte en jätte häst och massvis med extra last så brukar man klara sig på 7-850kg.Hästen ca 700kg, hönät 5kg, sadel skåp ca 20kg(?).

Ska du ha så hög lastvikt är det bättre att ta E kort och köpa ett släp som får lasta 2 hästar, du behöver inte ha bil som får dra så mycket men det är härligt att ha möjligheten.

T ex, mitt böckmann, väger 2400 i totalvikt, får lasta 1350kg. Kan köra det med bil som får dra 1900kg och då ha 800ca i max last = stor häst och mycket packning.
Eller bil som får dra 2200kg och ha 2 små hästar, eller dra med bil som får ta 3000 och ha 2 stora hästar.

Mycket friare med bil, och man slipper stå med ett släp som man inte får dra om dragbilen går sönder och man inte hittar en ny som får ta 1500kg i totalvikt.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Finns ett Star Trailer Safir boggie på Hastnet såg jag, Sthlm, 20k, fronturlastning, totalvikt 1500kg men som tidigare inlägg nämnt så lyckas du såklart inte med önskad lastvikt.
MVvh Thomas
 
Sv: Modernisera äldre släp

Svarar alla, jag hittade en äldre boggie (tror det var en 83) som det skrevs i annonsen att lastvikt var 920 kg. Jag har två mindre westernhästar och insåg att då att om jag vill kan jag köra båda! Men det verkar vara fel då?

Tack ThomasM! Ska se om jag hittar den. :)
 
Sv: Modernisera äldre släp

Jag har ett Boj släp, Boggie, totalvikt 1400kg Får lasta 820kg...

Från 99, helt i Alu. Stort, luftigt och panikbommar m.m.

Mycket nöjd!
 
Sv: Modernisera äldre släp

820 kg.. när lillknodden är färdigt musklad o så, kommer inte 820 kg räcka långt. För två då, en häst räcker det gott och väl. Mest när man kör de till betet jag insåg att det är skönt att slippa åka två gånger. :p
Jag har fått för mig att Bojsläp oftast är så himla stora? Kan man plocka ur innanmätet? Ett måste för att kunna köra hö.
 
Sv: Modernisera äldre släp

Kl

Ang vikter så blir väl aldrig lastvikten så vidare mycket på vanligt kort?

Lastar man i häst och lättare packning i transporten är det ju inte mycket kvar..i många fall inte nåt alls. Det man ska tänka på är ju också totala vikten av hela ekipaget, vilket innebär att man inte kan proppa bilen full med saker heller (en hel del som åkt på övervikt genom att göra så)

Så ska man ha mycket packning plus häst kan det vara klokt att ta utökat alt BE-kortet så har man mer att spela på. Är nog en värd investering om man planerar längre turer, tävlingar etc där man behöver ha en del med sig.

En transport m lastvikt på 900kg låter kanske med andra ord bra..men man måste se helheten. Vill man ha mycket lastvikt brukar det i slutändan luta mot att man måste utöka sitt kort eftersom att det inte är så himla mycket man spelar på om man räknar.

En tumregel i många fall är att på vanligt B-kort kan man lasta 1 fullstor häst á 5-600kg och lite packning. Så jag hade inte hoppats så mycket på att kunna lasta 2 stora hästar plus packning och få totalvikten på hela ekipaget att falla inom gränsen för B-kort
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 048
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 990
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp