Bukefalos 28 år!

Mystiska symptom, neurologiskt?

@Malibu_Stacy Tack! Veterinären övervägde kortison men ville inte skriva ut det eftersom han redan fallit ur rejält i muskler och inte var så musklad bak till att börja med ens. Ytterligare muskelförlust - främst bak då - kunde vara riskabelt med en så stor och tung hund? Han fick previcox för inflammationsdämpande istället, men det kanske inte påverkar/hjälper på samma sätt som kortison skulle gjort?

Jag tror hans reflexer var normala, men jag var smått hysterisk och kämpade mycket med att bara inte bryta ihop totalt ska erkännas. Monster är ju heller inte lätthanterad för främlingar så jag är inte säker på hur hel undersökning det blev medan han var vaken. Men han sätter tillbaka en uppochner tass och vill inte ha benen korsade (utom nu när han fortfarande är groggy efter sederingen och inte går något vidare alls). Ansiktet rycker och blinkar vid pet på ögat tror jag, men som sagt jag var inte helt med i matchen och vet heller inte riktigt vad en komplett undersökning innehåller.

Jag hade inte tänkt på att man kunde gå till "bara" en neurolog! Tänkte mig hela karusellen direkt istället...

Förstår att du inte kunde ta in allt som hände och all information! Det är jättejobbigt när våra djur är sjuka. Previcpx har inte alls samma effekt men förstår resonemanget att vet ville avvakta kortison. Der tycker jag är klokt innan en neurolog har konsulterats. Hoppas du kan få en tid snart. Känner tyvärr enbart till neurologer i stockholmsområdet.
 
Usch, känner verkligen med dig! :heart
Har inte någon gissning som inte redan varit uppe. Hoppas att det är något som är lätt åtgärdat!
 
Utesluter man fästingbett innan man går vidare? Det har ju funnits människor som fått bett i huvudet som gett "hjärnblödningssymptom" - jag vet inte vad det kallas nu för tiden.
Kram till dig och Monster.
 
Utesluter man fästingbett innan man går vidare? Det har ju funnits människor som fått bett i huvudet som gett "hjärnblödningssymptom" - jag vet inte vad det kallas nu för tiden.
Kram till dig och Monster.
Jag tänkte också på det - eller hjärnhinneinflammation orsakat av något annat?
Oavsett vilket håller vi alla tummar och tassar vi kan för Monster och dig @Monstermom :heart
 
Så fruktansvärt :cry:
Jag hade ändå gått vidare för att få veta vad som felas om det överhuvudtaget går. Väl där får man ta nya beslut och man kan sätta stopp utefter vägen med om det känns som det rätta. För mig har det varit viktigt att få veta för att kunna hantera det hela bättre, kunna släppa alla tänk om det var det eller detta men där är vi alla olika.

En massa massa kramar till er :heart
 
Men Monster då :heartheart Tänkte också på fästingbett. Hade en kompis vars hund fick ett fästingbett men symptom på liknande som Monster har kom inte förrän ett tag efter, så det kopplades inte till bettet först utan troddes vara orelaterat. Men det kanske hade synt på blodprovet då?

Håller tassar och tår för att Monster ska bli bra igen :heartheart
 
Fina Monster :heart min stora bukefavorit.
Jag håller med övriga om neurologspåret, om du orkar.
Kram
 
En kompis hund hade samma symptom. Det var troligtvis en hjärnblödning. Hunden var vinglig och pupillen drog inte ihop sig som den skulle vid ljus.
Hunden blev sämre och efter ett par veckor avlivades den. Tror hunden var runt tio år när det hände. Hoppas det går bättre för din hund. ❤
 
Tack allihop! (Särskilt tack till @Malibu_Stacy & @TantAgda för värdefull information!)

Har inte så mycket nytt men tänkte uppdatera med att än hänger han kvar i alla fall. Har efter att ha hört mig för med andra än behandlande veterinär (som har stängt till på måndag då jag givetvis ska kontakta henom också) bestämt mig för att sluta ge previcox. Monster vill inte äta och när han gör det kräks han, han har även varit dålig på att dricka idag men har kommit igång igen nu (peppar-peppar). Illamående, kräkningar och anorexi står som biverkningar. En av de jag pratat med (och ja, det är "bara" rådgivning, ingen ny undersökning har skett) påpekade även att den kan vara en risk ifall Monster har en blödning. Är illamåendet/matvägran pga första felet så är det ju ändå dags att sätta stopp och då spelar medicin ingen roll, kommer det av biverkning så kommer svält och uttorkning också att ta livet av honom så då får han hellre ta chansen utan medicin. Han fick sista dosen igår kväll, så nu håller jag tummarna för att han börjar känna sig hungrig igen ganska snart efter den gått ur kroppen...

Han är på bra humör även om saker går ganska sakta, och vingligheten verkar möjligen ha blivit lite bättre. Kan mycket väl vara hoppet som talar där, dock. Får han i sig vatten och näring igen så kanske det finns en chans fortfarande, men vi får väl se.

Tack för stöd, tips och info! Jag hinner/orkar sällan vara här längre, men ni var bland de första jag tänkte på när det gick åt helvete. Jag ska försöka uppdatera här med hur det går eftersom, men jag håller inte ihop något vidare just nu så det kan bli lite sparsamt.
 
Äh, jag förstår inte hur det nya systemet funkar... :cautious:

Tänkte visa skillnaden. Provar igen.
Före:
Sommarbild nja.jpg


Efter
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 622
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 719
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp