Bukefalos 28 år!

Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Nafayette skrev:
Har tävlat stenhårt och därefter tjänstgjort som avelshingt.
Avelshingstar får problem med höfter och bakknän.
Uppe på allt detta så har han en protes på höger bakkota.
Vi kollar honom grundligt två gånger/år och veterinären böjer INTE..
Skulle hon böja upp honom som man gör med en tävlingshäst så skulle han vara definitivt slut.

AM

Tänkte på detta med avelshingstar... Jag har hört att när man låter hingstarna betäcka en fantom eller sto som är fast i språnglinor så får hingsten tillslut problem med rygg, höfter och bakknän.
Detta ska bero på att i det naturliga med blommor och bin så tar stoet något steg framåt när hingsten är klar.
När stoet är fastspänt eller hingsten betäcker på fantom så blir hingsten tvungen att backa och det ska slita på ryggar, höfter osv

Sant eller falskt???

//Lillan
 
Sv: Mythbusters på Buke

Det är helt sant, flera veterinärer har uppmärksammat att hingstar får ont av att betäcka fantomer. Men jag skulle vilja tillägga att det gäller vid handbetäckning också, för de gånger jag varit med så har man hållt i stoet så överjordiskt hårt att hon inte KAN ta ett steg framåt efter avslutad akt, utan hingsten får glida ner bakåt för egen maskin i alla fall. Det kan ju omöjligt vara hälsosammare än att betäcka en fantom?
 
Sv: Mythbusters på Buke

goldengalactica skrev:
Men hur är det med fuxar, speciellt ston och deras temperament då?
Har tre stycken fuxar = supersnälla, lugna!

Man har alltid fått höra att rödhåriga människor
skulle vara ettriga ;-) det är kanske därifrån myten
kommer?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Gisburne skrev:
Det är helt sant, flera veterinärer har uppmärksammat att hingstar får ont av att betäcka fantomer. Men jag skulle vilja tillägga att det gäller vid handbetäckning också, för de gånger jag varit med så har man hållt i stoet så överjordiskt hårt att hon inte KAN ta ett steg framåt efter avslutad akt, utan hingsten får glida ner bakåt för egen maskin i alla fall. Det kan ju omöjligt vara hälsosammare än att betäcka en fantom?

Det var det jag tänkte på när jag skrev om språnglinor...
Man blir lite bekymrad över att folk är så rädda att hingstarna ska bli sparkade och dyl. men det verkar inte bekymra dem att hästarna få ront i ryggen o så. Men å andra sidan är det kanske ett ganska nytt "problem" som man försöker få bukt med?
Man kan ju iaf hoppas!
 
Sv: Mythbusters på Buke

Okej, har först och främs samlat ihop några av "listorna"...
* halvblod/fullblod/araber klarar inte att gå på lösdrift
* islänningar/shettisar/russ kan inte äta kraftfoder
* kallblod reagerar långsammare
* ponnyer behöver inte skos
-Kallblod ska inte äta havre
-Protein utlöser fång
-Ju tjockare bett detso mildare och snällare för munnen
-Havre och betfor är bara för tävlingshästar
-Fullblod och araber är heta och oftast svårare att hantera
-Islandshästar ska inte ha täcke
*Fullblod och araber kan inte gå på grönbete! (Yeah, right!)
*Shetlandsponnyer är de bästa barnponnyerna! (Mmm... säkert!)
*Fjordingar kan inte hoppa! (Jag har hoppat 120 med två stycken och löshoppade min valack över 130 en gång, det var inga problem!)
*Det enda man kan göra med kallblod är köra i skogen! (Ja, och hoppa, tävla dressyr, fälttävlan, jakt, tornerspel, marathonkörning...)
*Om man ska köpa en häst så måste man lägga minst 50 000 kronor, annars får man en skithäst! (Mina har kostat från 6.500 kr och jag har aldrig ångrat att jag köpte någon av dem!)

Det enda jag kan säga om det är väl... SUCK! Det är väl inte ens värt att kalla myt?

Men hur är det med fuxar, speciellt ston och deras temperament då?
Eller att vita hästar mobbas i hagen,
Det gäller fritt levande hästar. Där existerar inte vita hästar pga rovdjurs-faran, kan lättare skiljas från flocken.
Inte heller vita tecken finns i naturen, har uppkommit genom mutationer (liksom skimmelfärgen). I naturen överlever inte mutationer som inte gynnar populationen.

Har en skimmel som inte alls är mobbad. I hagen vimlar också av skäckar och en-två till skimlar, ingen som är vad jag vet direkt mobbad. Sen finns ju alltid någon enstöring.
På en av ridskolorna häromkring finns visserligen massor av skimlar och skäckar, men jag har inte uppfattat någon där som mobbad heller.
Och att fuxar är som de är... Jag känner till flera fuxdamer som arbetar som ridskolehästar. Lugna, snälla individer med hjärtat på rätt ställe.

Hästen ser inte färger men kan stanna på vissa hinder pga dess färg? (får inte ens ihop det)
OBS, detta är vad jag har hört så jag är inte 100 säker... De ser inte färgerna exakt, men skarpt avgränsade färger (svart och vitt till exempel), helvita (dvs ljusa) eller markfärgade (typ brunaktiga) hinder kan de uppfatta som obehagliga för att de oftast inte är vana. Likaså med grindar, lådor, murar etc. som inte heller liknar "vanliga" hinder.

Och det där med virvlar! Ridskolans absolut snällaste och populäraste häst har två virvlar i pannan - och han är verkligen en pärla!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mythbusters på Buke

Jo förresten, Mythbusters TESTAR ju myterna. Det är hela poängen :D
Betyder det att vi ska försöka slita av nosbenet på en stackars häst? Försöka få ett vitt föl för att se om det dör?
 
Sv: Mythbusters på Buke

*Kl*
Har inte läst hela tråden, men måste skriva nu innan jag glömmer allt!

*Varmblod (som i travare) är skvatt galna och har hett temperament.
*Det är fullkomligt livsfarligt att trava på asfalt.

Bah, bara därför kommer jag inte på något mer! Men något jag gärna skulle vilja ha svar på är om det verkligen är en myt att hästen löper typ 99% större risk för tarmvred om den rullar sig vid kolik eller inte? Skulle vilja VETA, inte få höra fler "jag har hört". :smirk:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Gemini skrev:
"Kallblod ska inte äta havre" = Iaf inte min travarnordis isf max en näve! Blir så jäkla het annars! (inte för att jag tror att det är så generellt!)

Min kille äter 2kg havre om dagen när han rids :D en kallblodstarvare han är :love: och får betfor å havre så den myten är AVSLÖJAD! :idea:
 
Sv: Mythbusters på Buke

En annan vanlig förekommande myt är ju att travare är totalt odugliga som ridhästar.

Angående havren så tror jag inte ett dugg på att det har med just kallblod att göra. Jag har gått på naturbruksgymnasium där se hade ett stall fullt med nordisar, ardennerar osv o de åt havre nästan allihopa utan några som helst problem. Med andra ord bara en myt som flera har sagt tidigare.
Jag rider själv en travare och hon blir helt stirrig på minsta havre hon får.

//Lillan
 
Sv: Mythbusters på Buke

Men något jag gärna skulle vilja ha svar på är om det verkligen är en myt att hästen löper typ 99% större risk för tarmvred om den rullar sig vid kolik eller inte?

Ja försök komma på ett sätt att ta reda på det! Du kan ju inte veta om hästen har kolik för att den har tarmvred, eller om det uppkommer pga att hästen rullar sig.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jonna skrev:
Jag har hört:
Hästar kan inte kräkas, men kräks de dör de (får inte ihop det heller)

Har oxå hört detta. Hade en ponny för många år sedan som kräktes en gång, direkt efter att han hade ätit kraftfoder. Det kom upp nästan otuggat, det visade sig senare att han hade något fel på tänderna/bettet (kommer inte ihåg vad) som en tandläkare kunde åtgärda. Men vet inte säkert om det var därför han kräktes. Han levde i alla fall vidare och tävlade upp till SM :)
Fast det är klart, en gång, avlivar ju ingen myt. Men det är kanske fler som har sett detta??
 
Sv: Mythbusters på Buke

Hade ett fullblod med två virvlar i pannan. Hon var den snällaste häst man kan tänka sig, i alla fall mot folk:angel:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Postat av Nässla

Och sen alla "rasmyter", tex.
* halvblod/fullblod/araber klarar inte att gå på lösdrift - Det gör dom
* islänningar/shettisar/russ kan inte äta kraftfoder - Jodu. Det gör dom med
* kallblod reagerar långsammare- inte av mina erfarenheter
* ponnyer behöver inte skos - Vissa behöver skor
 
Sv: Mythbusters på Buke

Myt eller fördom? Jag har hört att det spelar roll vilket håll som virvlarna går på. Ena hållet superhästar andra hållet bråkstakar.

Nä tyvärr har jag ingen anning om vilket håll som är vilket:devil:

//Oopsan
 
Sv: Mythbusters på Buke

"2.Genom böjprov kan hästen böjas sönder …"

Man kan väl inte böja sönder en fullt frisk häst eller? :confused:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Det fins en sjukdom som heter lethal white..

Det är företrädesvis albino som drabbas och beror på en missbildning i mag/tarm systemet.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Vår Shettis hade ett hels*ke utan skor.
Nu mår han som en Prins med skor.
 
Sv: Mythbusters på Buke

goldfish skrev:
"2.Genom böjprov kan hästen böjas sönder …"

Man kan väl inte böja sönder en fullt frisk häst eller? :confused:


visst kan man det....
 
Sv: Mythbusters på Buke

Real_Life skrev:
Jo förresten, Mythbusters TESTAR ju myterna. Det är hela poängen :D
Betyder det att vi ska försöka slita av nosbenet på en stackars häst? Försöka få ett vitt föl för att se om det dör?


Den har jag haft chansen att pröva. Min häst lyckades att trampa på tygeln med hackamore. Det enda som gick sönder var tränset...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp