Bukefalos 28 år!

Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Jag tror du formulerar dig lite tokigt. Du säger att länden sänks. På din bild är den ganska välvd. -Höjd.

Någon annan som har någon kommentar till resonemanget om huruvida hästen kan höja sin framdel utan att ha bäckenet och bakdelen med i lite bärighet.

Jo, det är ungefär det som jag anser är skillnaden mellan bakom lod och framför lod, i det här fallet i en låg form, som vi nu diskuterar.

Bakom lod och med en sänkt position av nacke och huvud, så upplever jag att det är "ryggraden" som böjs upp, vikten är inte placerad bakåt - hästen går med vikten på fram - hästen bär sig inte "på bakdelen", eftersom de flesta musklerna (som bär) stretchas.

medan framför lod så välvs "ryggmusklerna" upp i och med att de bl a "sväller" vid arbete - hästen bär sig mer på bakdelen, trots den låga formen. Det enda som i stort sett stretchas är troligtvis framkärran.

Kan inte förklara bättre. Någon som kan hjälpa till?
 
Sv: Nacktråd!

http://www.youtube.com/watch?v=PuVWEJ4_LCE

Att hästen blir ojämn stundtals, är det så konstigt? "Pressas" för att visa upp sig med publik som klappar i en minimanege m.m. klart det blir spänningar då.

Håller med. Tycker det ser väldigt bra ut under omständigheterna och de är samspelta och det är ingen lätt plats att rida på, liten yta, folk inpå, ljudnivå mm. Jättefint.

Samt som du också påpekade lusitanofilmen är ihopklippt av utvalt material, detta är inte klippt.
 
Sv: Nacktråd!

Denna (översta bilden - om jag raderat fel i citatet) form skulle jag anse som fysiologiskt riktig! (Personligen skulle jag dock höja huvudet något och få fram nosen liiite till.)

:eek: :eek: Den är ju ihopkrupen i en form som jag inte vet om jag nånsin sett en levande häst i:crazy: :crazy: Det ser ut som om den smyger fram för att snatta ur havrelåren:d
 
Sv: Nacktråd!

:rofl: Precis vad jag tänkte! Ursäkta, det är en jättefin teckning, men hästens uppsyn är väldigt rolig! Blicken..
 
Sv: Nacktråd!

Hade öronen varit bakåtstrukna hade den sett ut som en hingst som samlar ihop sina ston. :)
 
Sv: Nacktråd!

Håller med. Tycker det ser väldigt bra ut under omständigheterna och de är samspelta och det är ingen lätt plats att rida på, liten yta, folk inpå, ljudnivå mm. Jättefint.

Samt som du också påpekade lusitanofilmen är ihopklippt av utvalt material, detta är inte klippt.

Så när det gäller tävlingsekipage är det ok att ta hänsyn till omständigheterna hela tiden?
Stackars dressyrryttarna som måste lyckas prestera under några korta minuter för att få mat på bordet..

Sen kan jag inte tycka att det är vackert när jag ser den här filmen efter att ha sett filmen från framridning med samma ekipage, för visst var det Gaal och Garibaldi. Den hästen jobbar under tvång, hur det än ser ut på "uppvisningsbilderna".
 
Sv: Nacktråd!

Vad är det för attityd:crazy:
Tävlingshästar måste tränas för sin uppgift.

O det ingår tyvärr inte bara piaff o passage, utan alla svåra rörelser inkl. övergångarna däremellan.
Ser just nu en 11-åring!!! som ska vara AR-riden som inte ens kan det som en 3-åring ska kunna, o måste då korrigeras av tränaren.

Ägaren ville inte rida tyskt= dra o sparka samtidigt på denna häst o nu gör den precis som den vill- svarar inte för varken skänkel, säte, röst eller spö, utan vägrar att röra sig ur fläcken eller bockar.

Trodde att ngn piskade mattor häromdagen, men det var ryttaren som svingade spöet.:devil:
 
Sv: Nacktråd!

Så när det gäller tävlingsekipage är det ok att ta hänsyn till omständigheterna hela tiden?
Stackars dressyrryttarna som måste lyckas prestera under några korta minuter för att få mat på bordet..

Sen kan jag inte tycka att det är vackert när jag ser den här filmen efter att ha sett filmen från framridning med samma ekipage, för visst var det Gaal och Garibaldi. Den hästen jobbar under tvång, hur det än ser ut på "uppvisningsbilderna".

Och du tror inte lusitanon arbetar "under tvång":cool: Du tror att den frivilligt snubblar sej fram i "slutor" med tappad balans tex? Vem tror du orsakar det? Och ang omständigheter: Förstår du inte att när man klipper en film tar man det "bästa". Och ändå de bristerna.....:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nacktråd!

Om man rider sin häst ihopdragen med spänd stång så den går med nosen i bringan så skiter jag i vad man anser sig rida för sorts "dressyr", det är djurplågeri. Om det är det som behövs för att en grand-prix-häst ska kunna göra "sitt jobb" så är det nåt som är väldigt fel.

Jag kan inte tycka att det är vackert när jag ser denna häst ridas i normal form när jag sett filmbevis på att hästen rids fram så som det visades i filmklippet ovan i inlägget.
Skulle ni tycka att det är en konstig attityd så finns det inget jag bryr mig mindre om, det säger nämligen mer om er syn på "dressyr".
 
Senast ändrad:
Sv: Nacktråd!

Och du tror inte lusitanon arbetar "under tvång":cool: Du tror att den frivilligt snubblar sej fram i "slutor" med tappad balans tex? Vem tror du orsakar det? Och ang omständigheter: Förstår du inte att när man klipper en film tar man det "bästa". Och ändå de bristerna.....:crazy:

Jag kommenterade inte lusitanon i inlägget som berörde tvång.
 
Sv: Nacktråd!

Men alla som tävlar dressyr rider väl inte sina hästar med snoken i bringan, eller har jag missuppfattat vad du menar nu.

Vi ska väl inte diskutera specifika fall vad jag vet i alla fall, utan generellt..!?
 
Sv: Nacktråd!

"axel" tyckte att jag hade konstig attityd och att tävlingshästar måste tränas för sin uppgift, det tolkar jag som att axel tycker att målet helgar medlen, dvs det är ok att rida sin häst som Gaal gör på framridningsfilmen med nosen i bringan bara det ser bra ut vid själva uppvisningen sen.
 
Sv: Nacktråd!

*kl*
Då ordinarie moderator befinner sig någon helt annanstans så tar jag beslutet om att låsa tråden. En hel del användare borde åter igen tänka till innan de skriver sina inlägg, det är visst tillåtet att tycka olika - men vissa uttrycker sitt tyckande på ett mindre bra sätt.

/B_A_L, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 416
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har ett bekymmer.. inte så stort egentligen men ändå ett bekymmer... Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha brunt...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 211
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp