Bukefalos 28 år!

Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Skillnaden ligger just i att det inte är perfektion. Man ser att hästen är fri att använda sin kropp som den för ögonblicket klarar för att lösa uppgiften utan att det "sabbar showen". Det finns mer utrymme för rörelse då den inte ska visa just perfektion i alla rörelser och varje ögonblick.
Och om vi tar nacken så är det som vi sagt allihop i olika inlägg inte intressant att bara jämföra den positionen, utan hur nacken blir en förlängning av rygg och bakbensarbetet. Just därför tog jag upp att den kommer bakom lod då man ser att den tappat lite styrka men kommer fram med nosen då den hittar igen sig.

Alla Briarfilmerna av kurer, plus anky och en mängd andra med sina tävlingsuppvisningar jag just kollat igenom och låtit "ge en känsla i min kropp" så kan inte några av dem (i mina ögon obs)visa upp samma kraft och utstrålning. Jag tror att tävlingsmomentet förtar det i ridningen som jag vill se. Den kraften jag ser i tävlingekipagen är mer disciplinerad, "tämjd" och stereotyp.
Just det jag vill se, o känna tycker jag fanns i den sista filmen. Även om man skulle byta ut bakgrunden mot en dammig ridplan.

Vad mer kan jag säga för att förklara... Jag med mina ögon ser en kvalite i lusitanon som inte är liktydig med perfektion. Perfektionen ger vika för improvisationen och uttrycket. Det är där någonstans som jag ser en övergång från dressyr mot ridkonst.
Och det är nog ridkonst jag vill lära mig.
Konst är inte att få till den perfekta färdiga tavlan, mer att skaffa sig medlen och tekniken för att kunna uttrycka sina känslor för att göra dem synliga för omvärlden.

Och så ser jag en bättre fasthet, svikt och schwung precis i övergången mellan kors och rygg. Kraftöverföringen framåt ser frisk och okonstlad ut.
Många dressyrhästar tycker jag har en för stilla rygg i förhållande till benens aktion och "gungan" i bäckenet.

Men detta är mest ett försök att sätta ord på snabba reflektioner efter att ha kollat in en massa filmer.:)
 
Sv: Nacktråd!

Alla Briarfilmerna av kurer, plus anky och en mängd andra med sina tävlingsuppvisningar jag just kollat igenom och låtit "ge en känsla i min kropp" så kan inte några av dem (i mina ögon obs)visa upp samma kraft och utstrålning. Jag tror att tävlingsmomentet förtar det i ridningen som jag vill se. Den kraften jag ser i tävlingekipagen är mer disciplinerad, "tämjd" och stereotyp.

Jag tror vi upplever ganska olika. :crazy: Ang ge en känsla så ger inte lusitanofilmen mej någon enorm ridkänsla men det är vackert med naturen osv och vissa rörelser ser bra ut. Men nej det ger inte mer känsla än tex den av Briar som sazalamel la in i tråden. Tvärtom.

Jag förstår dej inte för lusitanon är väl precis lika skarpt betslad, och det krävs minst lika mycket av den, (den klarar inte ens kraven riktigt:crazy: ) den är precis lika "tvingad", eller vad du vill fast den går på en gräsyta som ser delvis lite ojämn ut, kanske därför den missar lite också:confused: . Den ser överilad ut, fast det är slowmotion, i vissa moment, t o m. Tex bytena av slutor, om jag inte minns fel. :cool:

Jag ser en lätthet att utföra rörelserna hos tex Briar i den korta filmen i denna tråd och axels film. Det ser betydligt svårare ut för lusitanon, tycker JAG.

VAD är din känsla, är det ridningen eller inramningen som ger dej "känsla". Är det ridningen eller en fysiskt lite maffig häst om man gillar den typen? Är det hennes fria hår eller takten och gångarterna och rörelserna öht? Fattar inte:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nacktråd!

Nej det är rent hästmässigt, ridmässigt!
vissa delar rider hon med ganska tydliga hjälper, men (nu kanske jag missat något, ska se om den fler gånger) men stora delar tycker jag hästen ser ut att arbeta efter minimala hjälper. Skänklarna hänger rakt ner och hon sitter stilla med handen.

Det som imponerar hos hästen är hur mycket den gör. som en glädje att använda hela kroppen. det strömmar styrka ur den tycker jag.
Sedan som jag sagt tidigare fäster jag mig inte lika stort vid detaljer i utförandet som vid det allmänna intrycket.
Bytena av slutor är väldigt definierade, den byter böjning nästan övertydligt. Just de detaljerna tycker jag visar på att det ändå i grunden finns en grundlig frihet i kroppen hos hästen. Den kan brista i de jobbigaste momenten bärmässigt men har en sund och frisk o rörlig grund att jobba med.

Den känslan får jag. Plus lekfullheten som sagt. Att leka med rörelserna och tänja på sina gränser o låta det bli fel och hitta tillbaka igen. utan att vare sig hästen eller ryttaren tappar fattningen.
 
Sv: Nacktråd!

Bytena av slutor är väldigt definierade, den byter böjning nästan övertydligt. Just de detaljerna tycker jag visar på att det ändå i grunden finns en grundlig frihet i kroppen hos hästen. Den kan brista i de jobbigaste momenten bärmässigt men har en sund och frisk o rörlig grund att jobba med.
Här ser vi inte samma. Förrsten så var det knappast sluta, utan sidoförflyttning, ibland med rumpan före o hästen tappar då balansen.
Hästens ben for åt alla håll- den blev överrumplad hela tiden, men hon tyckte nog att det var häftigt.

Varför tål den inte att visas i rätt hastighet.
T o m den trippigaste hästen får härlig schwung i slowmotion.
 
Senast ändrad:
Sv: Nacktråd!

Bytena av slutor är väldigt definierade, den byter böjning nästan övertydligt. Just de detaljerna tycker jag visar på att det ändå i grunden finns en grundlig frihet i kroppen hos hästen. Den kan brista i de jobbigaste momenten bärmässigt men har en sund och frisk o rörlig grund att jobba med.

.

Men vad ser du?:confused: Minns inte allt nu men titta tex när den går från vänstersluta och växlar till höger (tror jag det var) o man ser framifrån, ser du inte hur det blir???:confused: I början av filmen. Den tappar balans o alla ben:crazy: Den far iväg och klarar inte alls av det hon begär och det är knappast fina hjälper, hon är i med sporren hela tiden. Ibland sänker den ryggen för att den inte orkar. Den är fin, men varför i slow motion undrar jag också:confused: Det är som att se trav i djup snö, den BLIR större o maffigare även på en symaskin.:cool:

Visst är den fin. Men sätt på de skickliga elitryttarna i slow motion!
Det ger en annan känsla men utan flaxande man o hår.

Låt dej inte förvirras av att du kanske gillar hästar med stora nackar
och den "romantiska" inramningen, med musiken,gräset och håret o allt.
Försök att se förbi det
 
Sv: Nacktråd!

Men vad ser du?:confused: Minns inte allt nu men titta tex när den går från vänstersluta och växlar till höger (tror jag det var) o man ser framifrån, ser du inte hur det blir???:confused: I början av filmen. Den tappar balans o alla ben:crazy: Den far iväg och klarar inte alls av det hon begär och det är knappast fina hjälper, hon är i med sporren hela tiden. Ibland sänker den ryggen för att den inte orkar. Den är fin, men varför i slow motion undrar jag också:confused: Det är som att se trav i djup snö, den BLIR större o maffigare även på en symaskin.:cool:

Visst är den fin. Men sätt på de skickliga elitryttarna i slow motion!
Det ger en annan känsla men utan flaxande man o hår.

Låt dej inte förvirras av att du kanske gillar hästar med stora nackar
och den "romantiska" inramningen, med musiken,gräset och håret o allt.
Försök att se förbi det


Men om man tittar på många elietkipage i slow-motion så är ex inte trav-ökningarna rena - det kan man inte klaga på vad gäller lusitanon på ängen.
Tycker dock att det är en märklig uppvisning av slutorna (eller vad det är) och jag hade gärna sett fillmen i normalfart.

Sen tycker jag att hästen hänger ihop bra genom kroppen i stora delar av filmen. Undrar dock lite över passagen (vilket jag antar att det var) där hästen nästan ser ut att gå i nån slags "spansk trav", där trycks ryggen undan rejält.

Väldigt fina piaffer.

Sen tycker jag att det man ser av Ecward Gaal i filmen i samma inlägg som lusitanofilmen är fullständigt vidrigt.
Sätt på ett kandar och låt en vanlig ridskolemänniska dra ihop hästen på samma sätt och det hade blivit ramaskri på Buke.
 
Sv: Nacktråd!

Men om man tittar på många elietkipage i slow-motion så är ex inte trav-ökningarna rena - det kan man inte klaga på vad gäller lusitanon på ängen.
Tycker dock att det är en märklig uppvisning av slutorna (eller vad det är) och jag hade gärna sett fillmen i normalfart.

Sen tycker jag att hästen hänger ihop bra genom kroppen i stora delar av filmen. Undrar dock lite över passagen (vilket jag antar att det var) där hästen nästan ser ut att gå i nån slags "spansk trav", där trycks ryggen undan rejält.

Väldigt fina piaffer.

Sen tycker jag att det man ser av Ecward Gaal i filmen i samma inlägg som lusitanofilmen är fullständigt vidrigt.
Sätt på ett kandar och låt en vanlig ridskolemänniska dra ihop hästen på samma sätt och det hade blivit ramaskri på Buke.


Håller med dej. Piafferna var bla mkt fina.
OCh det finns ofta brister även inom elitdressyr, men det är ju också så att dressyr är svårt, för alla, oavsett inriktning.

Ang lusitanofilmen får jag KÄNSLAN av överilat tempo i stora delar, trots att det är slowmotion:confused: , kan inte komma ifrån det, men det kanske är inbillning. Hade dock som sagt gärna sett den i normalhastighet istället. Apropå vad filmer ger för känsla, bara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nacktråd!

Låt dej inte förvirras av att du kanske gillar hästar med stora nackar
och den "romantiska" inramningen, med musiken,gräset och håret o allt.
Försök att se förbi det

Ännu en gång sätter du dina egna tolkningar i min mun.:confused:
Apropå fördomar... Stora nackar ja.. nu vet jag att det är rastypiskt och jag är inte impad av alla spanska hästar för det...
Du har ingen aning om allt som ligger bakom min syn av just den filmsekvensen, jag har försökt att tydligt berätta just vad jag ser, och får ett lite överlägstet svar som liknar ett "lilla gumman med en klapp på huvudet".

Du får ursäkta men jag tycker mig ana en än större okunskap av det inlägget och måste bara skaka på huvudet. (inte okunskap i ämnet dressyr, men i övrigt. på ett annat plan..)
Kul att det kommer in fler i diskussionen. Det börjar än en gång kännas lite meningslöst.

Kan förtydliga än en gång vad jag gillade.

Lekfullheten. (även då leken mellan spansk skritt, passage osv)
Friheten (motsatt de regelstyrda rörelserna hos ett tävlingsekipage)
Utrymmet för misstag som ger plats för försök och utmaning.

Jag kan säga att jag förstår precis vad du och många andra ser hos tävlingsekipage. Har själv suttit i soffan med adrenalin och hakan i golvet av beundran över deras uppvisningar. Kan oxå nu se mycket bra, och givervis är jag impad av de som kan ta sig så långt bara pga allt arbete, tävlinginstinkten och alla pengar som krävs för att nå en sån nivå.

Men nu kan jag även se vidare och upptäcka kvaliteer i annat. Även det som till en början inte tycks hålla måttet detaljmässigt, men har något annat, något mer.

Så än en gång, jag är inte fullt så naiv och romantiskt lagd att jag låter lite naturupplevelse och massiv spansk nacke förvilla mig och dölja verklighetens brister.

Axels klipp var en trevlig häst, såg ut att kunna använda sin bakdel o rygg på ett bra sätt i rörelserna. Var lite kornig o svårt att se ibland. hackade oxå för mig o hade inte tid att se om då den laddat ner färdigt.

Något som slår mig ofta är dock hur många dressyrhästar inte följer spåret i vändningar. De likssom taxar runt med ganska rak kropp i stället för att böja sig och låta inner bak bära upp sig mer genom svängen. Bakdelen kommer efter lite utanför frambenens spår ser det ut som.

någon som har förklaring eller svar på dumt påstående?:)
 
Sv: Nacktråd!

*KL

En reflektion jag gör när jag ser filmerna är att ofta när det gäller "vanlig" dressyr så är det från tävling, Allt skall göras på bestämda platser, vilket kan göra att det ser "låst" ut mot en andalusier på en äng. (mycket vackert) men lite mer show i mina ögon där "misstag" inte betyder poängavdrag. tycker då jämförelserna blir lite missvisande, svårt att hitta film i lite "kravlösare" situation på dressyrhästarna.
men jag letar....


http://www.youtube.com/watch?v=PuVWEJ4_LCE
snacka om liten bana:eek:

http://www.youtube.com/watch?v=BKPEnacFavA

http://www.youtube.com/watch?v=x30_YGz6sWE&mode=related&search=

ytteligare film
Notera första sekvensen bara vanligt tränsbett. ingen tvingad form där
http://www.youtube.com/watch?v=Hf7UNHIJ8Nw

Tillför inte så mycket i diskussionen bortsett från lite snygga filmer;)
 
Sv: Nacktråd!

Du får ursäkta men jag tycker mig ana en än större okunskap av det inlägget och måste bara skaka på huvudet. (inte okunskap i ämnet dressyr, men i övrigt. på ett annat plan..)

Jodå säkert i dressyr också:D Förklara gärna vilket "plan":idea:
 
Sv: Nacktråd!

En reflektion jag gör när jag ser filmerna är att ofta när det gäller "vanlig" dressyr så är det från tävling, Allt skall göras på bestämda platser, vilket kan göra att det ser "låst" ut mot en andalusier på en äng. (mycket vackert) men lite mer show i mina ögon där "misstag" inte betyder poängavdrag. tycker då jämförelserna blir lite missvisande, svårt att hitta film i lite "kravlösare" situation på dressyrhästarna.

Klokt svar:bow:
Sen är de iberiska hästarna kända för sin lätthet för samling, men har ofta brister i annat.
Den enda "spanska" hästen som kommit högt på ett OS- var en tyskimport
 
Sv: Nacktråd!

http://www.youtube.com/watch?v=PuVWEJ4_LCE

Kod:
[B]Frys gärna bilden i den ökade traven. Då syns tydligt hur oren den är[/B]
Att hästen blir ojämn stundtals, är det så konstigt? "Pressas" för att visa upp sig med publik som klappar i en minimanege m.m. klart det blir spänningar då. 


[url]http://www.youtube.com/watch?v=Hf7UNHIJ8Nw[/url]
citat: [CODE][B]Det går utmärkt att tvinga fram en form även på tränsbett. Notera den gapande (trots Aachen grimma) munnen[/B]
Skall nästa gång jag tränar försöka filma ekipaget före mig, deras sto går sån med mulen med en nosgrimma som sitter mer för syns skull, du får lätt in alla fingrarna på båda händerna under achengrimman utan snokrem

Det här är ju lite vad jag menade med mitt förra inlägg. att det tillåts mer misstagnär det inte är tävling. (som t,ex filmen på lusitanon som välter/ramlar iväg i "slutorna" .men piaffen...:d :love: ) 
Den filmen är till och med redigerad/klippt, vilken inte dom andra är.
att hitta duktiga dressyr ekipage på vanlig träning är inte det lättaste. men letar fortfarande efter någon bra film.

Vill tillägga att jag inte är nån dressyrnörd (jo lite kanske;) ) pysslar med det mesta med mina hästar, hopp,dressyr, maratonkörning,cr och testar det mesta. (lite pleassure ridning när ingen ser på :o )
sneglar nyfiket på ar också.

Ville bara påpeka olikheterna på filmerna eftersom ni hela tiden jämför. Tråkigt att det lätt blir felsökning på "den andra" sidans ridning. (gör ju det själv i mitt inlägg)

ps. hade inte tackat nej till att ha den lusitanon i stallet
 
Senast ändrad:
Sv: Nacktråd!

Att hästen blir ojämn stundtals, är det så konstigt? "Pressas" för att visa upp sig med publik som klappar i en minimanege m.m. klart det blir spänningar då.


Nej, jag tycker inte att det är konstigt. Jag tolkade ditt inlägg som att det var inte så konstigt att man kunde hitta skillnader i kvalitet på tävlingsdressyr, vs show, men att du gav ett exempel på tävlingshäst under showlioknande former, och att det då skulle visa upp bättre kvalitet än tex lusitanon. Jag menade att din film visade på större grundläggande fel, eftersom spänning aldrig är rätt.
Skall nästa gång jag tränar försöka filma ekipaget före mig, deras sto går sån med mulen med en nosgrimma som sitter mer för syns skull, du får lätt in alla fingrarna på båda händerna under achengrimman utan snokrem
Jag rider också med en löst spänd engelsk nosgrimma. Jag menar inte att nosgrimmor är av ondo, korrekt anpassade. Däremot ska hästen inte gå och gapa, med neddragna mungipor. Problemet är alltså inte nosgrimman, utan ryttarens hand, som håller så hårt att hästen gapar TROTS en hårt spänd nosgrimma.
Det här är ju lite vad jag menade med mitt förra inlägg. att det tillåts mer misstagnär det inte är tävling. (som t,ex filmen på lusitanon som välter/ramlar iväg i "slutorna" .men piaffen...:d :love: )
Den filmen är till och med redigerad/klippt, vilken inte dom andra är.
att hitta duktiga dressyr ekipage på vanlig träning är inte det lättaste. men letar fortfarande efter någon bra film.

Vill tillägga att jag inte är nån dressyrnörd (jo lite kanske;) ) pysslar med det mesta med mina hästar, hopp,dressyr, maratonkörning,cr och testar det mesta. (lite pleassure ridning när ingen ser på :o )
sneglar nyfiket på ar också.
Vill tillägga att jag inte rider AR.

Ville bara påpeka olikheterna på filmerna eftersom ni hela tiden jämför. Tråkigt att det lätt blir felsökning på "den andra" sidans ridning. (gör ju det själv i mitt inlägg)
Själv struntar jag fullkomligt i om ryttaren rider western, dressyr, AR eller whar ever. God ridning är god ridning, oavsett hur sadeln ser ut, eller vad ryttaren har på skallen. Olika typer av hästar ser dessutom olika ut, när de utför samma rörelse på ett (utifrån sin fysik) korrekt sätt.

ps. hade inte tackat nej till att ha den lusitanon i stallet

Inte jag heller!:love: :d
 
Sv: Nacktråd!

Inser att mitt inlägg blev motstridigt, jag ville visa en film med "lite mera kräm" där man bortser från ev missar.
Och nej, spänning är aldrig rätt.

Har som jag skrev inte hittat nån bra film under "avspända" former ännu.

Önskar jag hade haft en film på min tränare och hennes hingst (nyligen såld till USA:cry: )
Hon är suverän på att rida hästar avspänt och lekfullt. dansar fram...
och aldrig under massa spänning
Får försöka filma henne på nån annan häst (kanke nån av mina*hoppas*)
 
Sv: Nacktråd!

Men kan du visa det?
Din lilla avatar ser ut att vara stabbig i bog o underhals, men visst är det svårt att se.;) Du måste ju ha originalbilden i större format!

Den hästen är bara ryttarvand vid tidpunkten för fotografering.
 
Sv: Nacktråd!

Vad allting förvanskas:mad: Jag har bara frågat om bröstmuskeln funktion o den ska väl vara delaktig i hästens rörelser som alla de andra- mer eller mindre!

Sen på piaffbilden i stor samling så hamnar näsan rätt där. Om du sätter tillbaka hästen i dess originalform-belasta frambenen mer- så hamnar näsan i lod. Cirkeln är sluten!

Jag skrev tror.

Nej, näsan hamnar inte i lod (och ännu mindre bakom lod) vid lägre grad av samling, utan "ramen" på överlinjen rätas enbart ut, mer eller mindre, beroende på hur mycket samling man begär.
 
Sv: Nacktråd!

Har ett par till bilder.
Om inte alla tröttnat..
lngalga001.jpg

en häst, ritad ur skallen och därför kanske inte så korrekt, men den visar det jag vill diskutera.
den travar (lite väl fort för formen kanske..:o )lång o låg med nosen fram. Den vinklar sina leder bak i både bäcken och ben. Den här formen tycker jag borde ha både en framåtgripande, upplyftande och påskjutande sekvens i baksteget.

och iom att den har den upplyftande sekvensen kan bröstryggen lyftas något och "stretcha" ut halskotpelaren och låta ryggmusklerna arbeta växelvis avslappnat och dynamiskt i varje steg.
Den här ryggen kan nog på en häst med mycket steg vara ganska rörlig och kännas svår att sitta med i, även om den inte är stötig. Den rörelsen kommer i så fall dämpas då hästen går mot mer bärighet och tar upp mer vikt med de vinklade bakbenen.

Jag frågar nu, är det någon som har vettiga argument för den här formen eller någon som håller med mej i resonemanget att det verkar "fel" ur en fysiologiskt synvinkel?

Denna (översta bilden - om jag raderat fel i citatet) form skulle jag anse som fysiologiskt riktig! (Personligen skulle jag dock höja huvudet något och få fram nosen liiite till.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 416
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har ett bekymmer.. inte så stort egentligen men ändå ett bekymmer... Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha brunt...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 211
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp