Bukefalos 28 år!

Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

MEn vad menade tränaren med högt tempo? Knappast 60-65km/timmen som i galopp? Undrar om h*n ens har häst som skulle klara den farten:cool: Ännu mindre i samling....
Ökad galopp däremot kan ju självklart vara samlad. Och ska helst vara det också.

Var ute med hästarna ett par timmar, därför ligger jag efter ...:)
Det vi egentligen pratade om, var den ökade tölten och varför så många rider sina hästar hopdragna. Eftersom han är B-instruktör och cr-instruktör hade han insiktsfulla tankar kring detta.
Han menade att det kommer en ny generation ryttare, som klarar att rida hästen med en riktigare position på nacken som bieffekt till den mer ändamålsenliga ryttarinverkan som kommer med ett nytt sätt att se på vikt och balans. Detta nya kommer mycket från cr-hållet.
Men jag tror också att det finns en del som plockar element från ar-tänket också.;)
 
Sv: Nacktråd!

Var ute med hästarna ett par timmar, därför ligger jag efter ...:)
Det vi egentligen pratade om, var den ökade tölten och varför så många rider sina hästar hopdragna. Eftersom han är B-instruktör och cr-instruktör hade han insiktsfulla tankar kring detta.
Han menade att det kommer en ny generation ryttare, som klarar att rida hästen med en riktigare position på nacken som bieffekt till den mer ändamålsenliga ryttarinverkan som kommer med ett nytt sätt att se på vikt och balans. Detta nya kommer mycket från cr-hållet.
Men jag tror också att det finns en del som plockar element från ar-tänket också.;)

OK, då förstår jag. Sorry om jag lät otrevlig det var inte meningen. (Lusidor tyckte det:o )
Jag tror vi inte hänger med i varandras tankegångar alltid:o
 
Sv: Nacktråd!

Det är inte lätt alla gånger...
Tycker i alla fall att de flesta gör sitt bästa, precis som hästarna.
 
Sv: Nacktråd!

Jag ska inte ge mig vidare in i galoppdiskussioner. Men det känns riktigt på något vis att man använder den samlade skolgaloppen ibland av olika anledningar och väljer den mer framåtgripande kanske mer lösgjorda tretaktiga galoppen i andra syften.

Precis som man inte sitter och piafferar hela tiden utan växlar samlande och framåtgående, lösgörande och friare rörelser.

Har ett par till bilder.
Om inte alla tröttnat..
lngalga001.jpg

en häst, ritad ur skallen och därför kanske inte så korrekt, men den visar det jag vill diskutera.
den travar (lite väl fort för formen kanske..:o )lång o låg med nosen fram. Den vinklar sina leder bak i både bäcken och ben. Den här formen tycker jag borde ha både en framåtgripande, upplyftande och påskjutande sekvens i baksteget.

och iom att den har den upplyftande sekvensen kan bröstryggen lyftas något och "stretcha" ut halskotpelaren och låta ryggmusklerna arbeta växelvis avslappnat och dynamiskt i varje steg.
Den här ryggen kan nog på en häst med mycket steg vara ganska rörlig och kännas svår att sitta med i, även om den inte är stötig. Den rörelsen kommer i så fall dämpas då hästen går mot mer bärighet och tar upp mer vikt med de vinklade bakbenen.

Så kommer då frågan till er kära vänner::)
Varför ska huvudet hållas längre in för en mer positiv effekt. kan ni inte svara så förklarande ni kan. Vi har väl kommit överens om att det är bra det jag räknat upp om den första bilden om vi kapar huvudet?!
Här har vi den: (även den ritad överdrivet ur huvudet.)
djuparunda001.jpg

Den här hästen ritade jag efter en beskrivning jag fick här i tråden.
Det viktiga var inte bakdelen och bäckenet.
utan hästen skulle höja sin bröstrygg utan att ha ett vinklat bäcken och ta upp lite extra vikt med bakbenen.
-"något sänkt länd men inte vinklat kors"
Med en sådan hållning kan den ju rimligtvis inte höja bröstryggen via rygg och bakdel.
Den skulle alltså vara kapabel att höja sin bröstrygg med hjälp av bogmuskulaturen?? Vilket den nog kan, genom att slunga upp bålen mellan bogarna mha serratusmusklerna i varje steg, men då borde den bli snabbt trött. Och är det en anatomiskt sund rörelse med ryttare på ryggen?

Jag frågar nu, är det någon som har vettiga argument för den här formen eller någon som håller med mej i resonemanget att det verkar "fel" ur en fysiologiskt synvinkel?
 
Sv: Nacktråd!

Du ritar bra, men ingen av de teckningarna illustrerar det jag menar med det du vill illustrera. :o

Den översta visar övertempo i mina ögon, bland annat. Den ser ut att ranta fram, om man säger så, krypa ihop o rinna fram. Inte lång o låg.

Här är lång o låg, länkar eftersom det inte är min bild

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/29429.jpg

Det är His Highness i Globen.

Djup o rund är inte med huvudet mellan frambenen. Det är snarare huvudet i detta eller ngt lägre läge, som denna usla teckning men har ingen annan o orkar inte leta nu.

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/jbb.jpg

Och ja, om du har en häst som är smidig och rörlig i kroppen vilket en vältränad dressyrhäst ska vara så kan du lägga hästen där utan spänningar och dragande i tygeln, och om du gör det rätt dvs RIDER den dit, så lyfts manke och rygg och länden sänks precis som på bilden.

Det är verkligen så och den som inte tror det behöver inte tro det, jag kan inte förklara exakt i skrift hur man gör, du måste få hästen att välva nacken med hjälp av främst din ridning med sätet. Det är inte så himla mycket märkvärdigare än att man kan få en häst att trampa tex med hjälp av sätet. :idea: En ryttare ska kunna lägga hästen olika i formen, det är egentligen inte så konstigt. Vissa hästar skulle inte klarar det eftersom det tar emot för dem och kan man aldrig tvinga dem dit. Då är man helt fel ute.

Men så ser jag de båda formerna i alla fall. :idea:
 
Sv: Nacktråd!

Jo jag skrev ju att hästarna har övertempo. men det går att se skillnader i kroppen på dem utan att fästa sig vid benen och tempot.

Jag tror du formulerar dig lite tokigt. Du säger att länden sänks. På din bild är den ganska välvd. -Höjd.

Någon annan som har någon kommentar till resonemanget om huruvida hästen kan höja sin framdel utan att ha bäckenet och bakdelen med i lite bärighet.

Jag frågar dig inte om hur man får hästen till den formen, utan vad den formen gör med hästen och hur det ser ut.

Förresten trevlig fin bild på hästen som är lång o låg. Den andra har jag sett i original och tyckte den var ett dåligt exempel pga att hästen såg ut att röra sig så spänt och med full kraft framåt mot handen. Som hoppande in i ett annat tempo. Och kanske faller den ner igen i nästa bildsekvens...
 
Sv: Nacktråd!

Jo jag skrev ju att hästarna har övertempo. men det går att se skillnader i kroppen på dem utan att fästa sig vid benen och tempot.

Jag tror du formulerar dig lite tokigt. Du säger att länden sänks. På din bild är den ganska välvd. -Höjd.

Någon annan som har någon kommentar till resonemanget om huruvida hästen kan höja sin framdel utan att ha bäckenet och bakdelen med i lite bärighet.

Jag frågar dig inte om hur man får hästen till den formen, utan vad den formen gör med hästen och hur det ser ut.

Förresten trevlig fin bild på hästen som är lång o låg. Den andra har jag sett i original och tyckte den var ett dåligt exempel pga att hästen såg ut att röra sig så spänt och med full kraft framåt mot handen. Som hoppande in i ett annat tempo. Och kanske faller den ner igen i nästa bildsekvens...


Nej du har nog inte sett den i orginal för den är tagen ur en film och hästen ser inte ut som du beskriver. Inte alls full kraft framåt, verkligen inte. Mkt lugnoch avspänd.
Vill inte lägga ut den bilden eftersom det är en känd svensk ryttare.
Som vi inte ska slå ner på. Hästen är mycket mjuk och lägger sej där utan spänning.

Jag tror du skulle förstå bättre om du kunnat prova själv med hjälp av någon. Jag är inte expert på vad som händer i varenda muskel men jag känner när hästen arbetar genom överlinjen och kommer upp med manken. Det är stretch och lösgörande inte samlande det har ingen påstått.
 
Sv: Nacktråd!

glömde.... ja, bilden av lång o låg är mkt trevlig det är vi överens om:idea: Såg dem i globen, som bilden är från.
 
Sv: Nacktråd!



det där är inte en illustration av vad man menar med "djup och rund". alls.... om du kikar runt lite i trådar så hittar du lätt vad som avses. formen du ritat är inte ngt som någon vad jag vet, rider i då du som du säger, inte tjänar ngt som helst syfte.
 
Sv: Nacktråd!

det där är inte en illustration av vad man menar med "djup och rund". alls.... om du kikar runt lite i trådar så hittar du lätt vad som avses. formen du ritat är inte ngt som någon vad jag vet, rider i då du som du säger, inte tjänar ngt som helst syfte.

Nej precis. Det som blir så svårt är när de som hårdast kritiserar inte ens verkar förstå VAD de kritiserar:crazy: Man har en felaktig föreställning om vad det handlar om och slåss mot den föreställningen, istället för att sätta sig in i vad som egentligen avses.

Gäller säkert i många sammanhang och alla gör kanske det misstaget då och då.
 
Sv: Nacktråd!

Den "djuparunda" teckningen visar på en häst som crawlar fram- att den drar sig framåt.
Fast många som rider sina hästar i långolåg form, har tyngdpunkten nästan framför framdelen.
Iom att rumpan tar korta steg så höjs rumpan- dragsterform.
Det händer sällan för skickliga ryttare som bibehåller tyngden på mitten o klarar av att hjälpa hästen tillbaka med vikten.
A o O för det är att man inte siktar neråt själv o oxå hamnar i framvikt-lägger även ner sig själv.

Det blir lite tokigt när man bara har sitt fokus på var hästen har sitt huvud o att man glömmer att hålla koll i backspegeln.
Att man tittar ner i en "normal" form är inte lika allvarligt då man har hästens huvud mer framför sig.
 
Sv: Nacktråd!

Håller med. Att rida som hon gör på HH kräver att hästen är stark samt balans hos ryttaren så att hon kan hjälpa den att gå kvar.
 
Sv: Nacktråd!

kan nån förklara för mig hur man lägger in en bild här?
 
Sv: Nacktråd!

KL
Men då ber jag allra ödmjukast om att få tillgång till bilder på exemplarisk djup o rund. Jag vill förstå det positiva med den formen och verkligen se hur mekaniken fungerar.
Om någon vill vara så snäll o länka till en sådan bild. Känd eller inte, om den personen/ekipaget sedan tycks få kritik är det i all positivitet o lust att lära!:love:

För jag har redan fått ett antal fina exemplar av bäriga bilder samt långa o låga. Nu vidare med djupa runda.
 
Sv: Nacktråd!

På dressyr finns en tråd med filmer på kända ryttare. Tror det är dressyrgnägg. Där finns en film från Tullstorp och några minuter in i filmen rids briar igång i ridhuset i bla djup o rund. Titta på den. Han är inte det misnta spänd fö. Orkar inte leta bilder.
 
Sv: Nacktråd!

Jag accepterar helt att jag uppfattat formen fel och inte har koll på läget. Nu vill jag sätta mig in i det hela. Men jag ritade den här efter beskrivning här i tråden, dvs det där om oviktigt med bäckenvinkling, sänkt ländparti och höjning av bröstryggen. Just den kombinationen ser jag inte hur den skulle funka i praktiken även om ni förklarar det här i text.
Ska kolla briar.
 
Sv: Nacktråd!

Söker efter briar i djup o rund form. Men råkade komma över den här. Ni har säkert sett den allihop, men jag lägger in den ändå..
http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0
Hm.. om briar visar upp en annan bild av denna form kanske jag kan få en annan uppfattning än den här filmen gav..
http://www.youtube.com/watch?v=BSVmnHm9tQg
även denna gav inte någon positiv ändring av åsikt...
http://www.youtube.com/watch?v=XSf9St4vz5k
Är det ett sätt att binda hästens energi inne i en "stängd" form för att sedan på något sätt utnyttja den kraft som kommer loss då halsen återfår sitt naturliga läge som tillåter flöde och tillströmning av energi genom kroppen. Som att lägga locket på och få kontroll över en energi som annars kanske skulle flöda iväg åt "fel" håll. På att kolla läget, spänna emot etc.
Att genom att placera hästen i ett maktlöst läge få kontroll för att sedan kunna utnyttja den stund av mjukhet som upplevs då den får "komma upp" och "tillbaka"???
Det här är i alla fall tankarna som dyker upp då jag ser alla dessa filmer på den här formen att träna/värma upp.

Hästarna såg ut att kämpa för att komma ur formen. På sista filmen riktigt ser man hur stångskänkeln faller igenom och ryttaren använder hela armens styrka för att bända ner hästens huvud.

Men då plötsligt såg jag ljuset.. efter alla filmer med tävlingshästar dök den här upp. Och det kom en tår av lycka.:) :love:
känslan är lekfullhet, atletiskt, kraftfullt o enormt!
Kul att få se hästen och ryttaren leka med rörelser och utmana sitt samspel. Ingen rigid ram utan känsla och frihet att klara rörelserna på det sätt kroppen har förutsättningar för ögonblicket.
Man ser hur den ibland tappar lite rygg och hamnar bakom lod, men så snart den fått lyftet från bakhoven upp under ryggraden och hittar bärigheten kommer nosen fram igen. Kolla hela filmen o missa inte ökningarna...
http://www.youtube.com/watch?v=WShT2aLPFHc
Jag fick tillbaka min lite borttappade ridglädje!
Kanske jag ska ut och visa filmen för min svarta vackra häst och föreslå ett litet försök till att hitta samma feeling. Kanske ska slänga hjälmen, låta vinden blåsa upp luggen, ta på sidenskjortan och drömma mig iväg ut på lägdan!:p :p
Ha... På min långa rygglösa frysmärkta älskling skulle vi bara få nosa på känslan som vanligt.. Men det kan vara nog, skulle inte vilja vara utan de korta ögonblicken!:love:
 
Sv: Nacktråd!

Ja Briar rids rund o djup inte HF.

De där filmerna tror jag de flesta har sett (av HF) Hittade du inte Tullstorp-filmen? På dressyrforumet.
 
Sv: Nacktråd!

Tillägg:
Ang den du gillar så ser jag ingen större skillnad mot en dressyrhäst på en tävlingsbana vad gäller nos/nacke, den är lite klunsigare i rörelserna delvis kanske tex slutorna och missar en hel del. Har nu inte hunnit kolla hela på jobbet,(bara till slutorna) men perfekt var det ju inte. Klart det är härligt med gräs och fritt hår:angel: bättre än dressyrstaket, men annars är mkt mer imponerad av många elitryttare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 416
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har ett bekymmer.. inte så stort egentligen men ändå ett bekymmer... Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha brunt...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 211
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp