När är man redo att skaffa unghäst?

@Aionee Personligen så börjar jag ju alltid med tömkörning innan jag lär hästen något annat alls. Det är för mig viktigt att hästen kan grundläggande uppgifter som att styras, stoppas och gå framåt på kommando. Dessutom, och kanske viktigast, att få självförtroende att gå framåt utan att någon är där framme med dem.

Detta i sin tur ger en häst med självförtroende där det nya med ryttaren bara blir ett tillägg i allt annat konstigt man gör med dem. Kan de dessutom alla kommandon och känner sig säkra på dem så använder man dem för att komma någonstans.

Tömkörning börjar man med på inhägnat område, litet till att börja med så att intrasslade tömmar etc inte är ett större problem. Unghästar har alla problem med att man inte är där framme de första gångerna och vill vända sig om. Intrassling (mer eller mindre) är ett faktum. Men som @lil-sis skriver man behöver inte jobba en häst för töm som man gör sedan utan rakt fram lite små svängar tills ni båda blir varma i kläderna.
 
Om du inte har hjälp när du rider in de, blir inte hästarna osäkra när de plötsligt blir ensamma och du sitter på ryggen? Bara en liten fundering då det varit ett problem här. :o

Visserligen inte till mig.

Men jag har ridit in dryga 20-talet hästar (ren hobby).
Jag bor på landet, har hittills inte haft hjälp vid inridning (varken insittning eller annat).

Mina hästar är vana vid mig från hantering och markarbete. De har lärt sig att lita på mig från marken. Då har det inte varit jättesvårt att introducera "jo förresten, nu tänker jag klättra upp på din rygg så sitter jag där en stund och klättrar ner igen" utan att de blivit osäkra.

Jag har antingen haft tur, eller så har jag så dämpad och smittsam energinivå att hästarna blir likadana.
Men hos mig är det standard att jag är ensam när jag rider in, och de flesta hästar har redan första ridturen kunnat ridas ut i skritt, trav och galopp (ja, uteritt ensam). Ingen har bockat eller stegrat sig av de hästar jag ridit in.
Varken vid inridningen eller senare.

Just nu har jag en tvååring som jag håller på att köra in. Där är det lite jobbigare för mig eftersom jag är mer ovan (detta är väl fjärde hästen jag kör in, tror jag), men hästen har hittills reagerat som de andra gjort vid ridning och inkörning.
Lugn, obekymrad, lyssnar på mig, litar på mig. förutom att han blev onödigt pigg när jag ville trava igår och han ville galoppera. Dock ingen rädd galopp, och efter några steg gjorde han som jag bad och saktade ner, först till trav, sedan skritt, sedan stopp.

Det viktiga, tycker jag, vid all hästhantering, är att hästen får en chans att förstå vad som ska hända och känner sig lugn tillsammans med den som hanterar hästen. Och att människan är lugn och förmedlar det till hästen.
 
@Aionee Personligen så börjar jag ju alltid med tömkörning innan jag lär hästen något annat alls. Det är för mig viktigt att hästen kan grundläggande uppgifter som att styras, stoppas och gå framåt på kommando. Dessutom, och kanske viktigast, att få självförtroende att gå framåt utan att någon är där framme med dem.

Detta i sin tur ger en häst med självförtroende där det nya med ryttaren bara blir ett tillägg i allt annat konstigt man gör med dem. Kan de dessutom alla kommandon och känner sig säkra på dem så använder man dem för att komma någonstans.

Tömkörning börjar man med på inhägnat område, litet till att börja med så att intrasslade tömmar etc inte är ett större problem. Unghästar har alla problem med att man inte är där framme de första gångerna och vill vända sig om. Intrassling (mer eller mindre) är ett faktum. Men som @lil-sis skriver man behöver inte jobba en häst för töm som man gör sedan utan rakt fram lite små svängar tills ni båda blir varma i kläderna.

Ja, eller så kan man ju gå i stort sett i sadelläget och då duger normala tyglar.
Smacka, berömma brukar vara bra redskap för att få hästen att förstå.
 
Grejen är att vi tränat på att INTE gå före i grimskaftet. Allting blir en säkerhetsrisk både vid tömkörning och att lära han gå före i grimskaftet. När han går före har jag INGEN chans om han skulle sticka iväg, bli rädd, springa över mig osv. Jag vill inte riskera säkerheten i vardagen för något sånt. Måste finnas bättre och säkrare sätt (värt att nämna är väl att den här herren är naturligen väldigt bufflig, ingen kontroll på sin kropp och har svårt att tänka på två saker samtidigt. Ser han t.ex. något han vill springa fram till så drar han bara, om jag då har honom framför mig/jag står bakom bogen så är jag körd och kommer troligtvis tappa hästen. Därför kör vi stenhårt på att han håller sig brevid eller bakom mig, vare sig han är lös, slakande grimskaft osv).

Vi har tränat en del i tyglar och att jag går bredvid. Men ja, att vänta ut honom att börja gå någonstans var den vägen vi valt hittills. Nu låter jag någon annan lösa det, som sagt. ;)

Jag tycker det är fiffigt att de kan gå på framför, bakom och bredvid.

Inte minst för att kunna visa på utställning och skicka på släpet :D
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 817
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 476
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp