Bukefalos 28 år!

När du är låg

Tittar på gamla filmer typ Grease..
Tränar
Promenerar hundar (inte nu när jag haft knäskada och hälsporre)
Satt väldigt mycket ute i en fårhage med min valp förrförra sommaren och bara va
 
Beror på hur allvarlig depressionen är. När den är måttlig så hänger jag på ett hockeyforum och förlorar mig i galna hockey fans för vilka det är himmel eller helvete beroende på om deras lag vinner eller förlorar. Ingen världskatastrof spelar någon roll relativt till att en spelare inte producerar eller laget förlorar i OT.
 
Vad gör du när du känner dig nere? Tänker på copingsstrategier eller liknande. Förhoppningsvis något mer konstruktivt än att nätshoppa med Klarna eller tröstäta🙄.
Ligga i soffan och fly verkligheten med tv-serier 😇.
Och sover! Ofta är jag trött i grunden när det är som värst.
Har nog lite verktyg i "lådan" som kan hjälpa egentligen men inte alltid jag är så smart så plockar fram något, eller rätt sort 😇.
Kanske återkommer när jag funderat lite.
 
Spelar TV-spel. Det får mig att tänka på annat och är lagom engagerande. Annars titta på serier, film. Lyssna på musik.

Jag mår egentligen bättre av att vara kreativ, men känner jag mig för låg orkar jag inte det.
 
Om jag är lite lagom låg blir det bättre av att jag gör något eller umgås med någon. Gärna tittar på någon konstutställning eller likande så jag får lite nya intryck och annat att tänka på.
 
Försöker ta en promenad med musik i öronen, men inte alltid jag lyckas med det ("skyller" mer på ADD än lågheten i de fallen). Kramar är också bra, om jag har tillgång till sådana. Läsa, spela datorspel eller liknande kan fungera, beroende på hur mycket jag ältar för stunden.
 
Beror på orsaken. Men jag brukar kolla på något underhållande på Youtube, eller lyssna på musik eller sjunga själv.
Är det något specifikt jag är ledsen eller orolig över så kan jag nog bara sitta och älta det om och om igen i huvudet. Kan också må bättre av att städa eller träna lite grann.
 
Ett träningspass tills kroppen skriker så mycket att hjärnan inte hörs brukar hjälpa. Gärna med hög arg musik i öronen. Annars kan jag hamna i fällan att rulla ihop mig på soffan med glass eller choklad, och det är inte en lika bra copingstrategi för mig.
 
Förutom det där med att snöa in mig och köpa saker så blir det oftast att jag tittar på film/serier. Vilket kan göra saken bättre och ibland sämre beroende på handling...

Social kontakt brukar hjälpa. Tex åka till någon kompis och spela något spel eller till exet och när jag är där också passa på och tjåla och klappa katterna. 😍
Blir så extra tydligt nu när jag jobbar mer "normalt" än tidigare. Då kunde jag gärna jobba lite väl mycket för att inte känna att jag var nere. Hjälpte för stunden och fick mer pengar på kontot...

Något som annars brukar hjälpa är att sortera och flytta runt saker. Tex effektivisera förvaringen, göra listor över vilka böcker jag äger osv. Vilket även brukar ha bieffekten att jag får extra städning gjord på kuppen. 😅

Sen vattna och klippa blommorna om det behövs. Det fungerar nog bäst. Bara fokusera på det och inte tänka på något annat.
 
Jag brukade sjunga. Överlägset bästa sättet för mig att kanalisera känslor, fatta vad jag känner och samtidigt producera endorfiner och släppa fysisk spänning.

Nu med ingen röst så kan meditation på andningen eller på tankeflödet vara okej substitut. Vilket beror på hur jag känner mig.
Lyssna på någon favoritsaga från barndomen kan också funka bra.
Kattgos!
Ett sätt att vara med deppet som kan vara skönt ibland är att identifiera var i kroppen det sitter, hur det känns (färg, form, tyngd, textur). Det blir ett sätt att vara med känslan utan att hamna i huvudet som vill berätta hemska historier om vad känslan kommer leda till eller beror på, utan att kämpa emot, bara låta den finnas, känna, notera och sedan vända fokus till något annat.

Ibland tycker jag det finns massa info från en själv i eller bakom deppet och ibland gör det inte det utan blir bara ett hjulspår. Att veta vilket gör att jag väljer mer av strategier som innebär att vara med det eller distrahera mig från det beroende på vilken sorts depp det verkar vara.
 
Jag brukar sätta på en rolig podd och gå ut på en promenad, gärna i skogen om det inte är mörkt. Klappa och mysa med hunden hjälper ofta också. Ofta känns det motigt när jag är låg, men fysisk aktivitet brukar hjälpa mig så jag försöker också ta mig till gymmet enligt min plan även om jag inte känner för det just då. Ofta blir jag väldigt glad av att rida på min häst men är jag på totalt skithumör och känner att det inte kommer bli ett bra pass så rider jag hellre ut och bara försöker njuta, än att rida på banan.

Jag går även på antidepp och har lugnande antihistamin att ta vid mer akuta ångestanfall. Har haft en svacka nu i samband med att vi testat att mixtra lite med medicineringen så då har jag fått använda mina strategier lite mer...
 
Gå ut och gå i naturen. Helst där det inte finns andra människor. Absolut ingen musik i öronen utan verkligen ta in naturen med alla sinnen.
Krama katt, äta godis eller glass och internetshoppa kan funka också om jag bara har en dålig dag.
 
Jag föredrar att aktivera mig på något sätt. Antingen promenad med hunden eller vara i stallet eller något annat.
En varm kopp te och prata med en god vän är också trevlig.
 
Vad gör du när du känner dig nere? Tänker på copingsstrategier eller liknande. Förhoppningsvis något mer konstruktivt än att nätshoppa med Klarna eller tröstäta🙄.
Alltså skrollar på mobilen är nog vanligast men inte hjälpsamt, men ibland sjunger jag (hunden föredrar dock skrollandet 😂).

I alla fall märker jag ofta när jag sjungit ett tag att jag känner mig gladare. Men vet inte om jag verkligen medvetet tänkt det som copingstrategi.

Ringer folk. Behöver inte vara för att prata om hur jag känner. Tror det mer är ett sätt att liksom grunda sig, att få bekräftelse att det finns personer som vill prata med mig, som tycker om mig.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 897
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 479
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 710
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp