Bukefalos 28 år!

När du är låg

Olika beroende på hur låg och varför. Men tycker generellt att gosa med, umgås med djur är fint. Så har jag noll ork kan jag gosa med hundarna eller göra något med dem. Eller gå ner i stallet och hänga med min häst, gulla med fölen och stallkatten. Träna med hästen eller bara rida ut och mysa eller fräsa på och liksom få frihetskänslan och flyga fram.
Sen älskar jag att vara i naturen. Och det är ju lyx att ha så nära till det som boende på landet.
Tycker om att vara vid havet. Här finns en vacker sjö som verkligen duger som substitut!
Sambon är bra att prata med och än mer på att få en att få en att skratta. Samma om man ringer/bjuder hit dito vän.
Kan också se på feelgood-film, läsa bra bok, måla etc.
Eller så ser jag något sorgligt och grinar och tycker synd om mig själv ett tag. Och sen laddar om efter förmåga.
 
Olika beroende på hur låg och varför. Men tycker generellt att gosa med, umgås med djur är fint. Så har jag noll ork kan jag gosa med hundarna eller göra något med dem. Eller gå ner i stallet och hänga med min häst, gulla med fölen och stallkatten. Träna med hästen eller bara rida ut och mysa eller fräsa på och liksom få frihetskänslan och flyga fram.
Sen älskar jag att vara i naturen. Och det är ju lyx att ha så nära till det som boende på landet.
Tycker om att vara vid havet. Här finns en vacker sjö som verkligen duger som substitut!
Sambon är bra att prata med och än mer på att få en att få en att skratta. Samma om man ringer/bjuder hit dito vän.
Kan också se på feelgood-film, läsa bra bok, måla etc.
Eller så ser jag något sorgligt och grinar och tycker synd om mig själv ett tag. Och sen laddar om efter förmåga.
Vad fint skrivet och håller med om att vattnet gör mycket för välbefinnandet.
Havet eller sjön. Balsam det!
 
Målar, pysslar med blommorna, städar, terroriserar vänner, kramar hundarna, lär kanske dem ett nytt trick, ser serier..
Åker o tränar
 
Bästa sättet är nog att bada (alternativt rida ut, helst med vänner, när möjligheten fanns) ute i någon sjö. Det fungerar i alla fall sommartid.
 
Vad gör du när du känner dig nere? Tänker på copingsstrategier eller liknande. Förhoppningsvis något mer konstruktivt än att nätshoppa med Klarna eller tröstäta🙄.
Jag som tänkte svara ”äter choklad och tröstshoppar” men så tog du bort det alternativet 😎

Men seriöst så kollar jag typ på TikTok och bara låter tiden gå
 
Jag går och lägger mig i sängen. Och där ligger jag i varierande omfattning tills jag börjar få ont i kroppen och då tvingar jag mig själv ut på en promenad om det är fint väder.

Alternativt ringer jag en vän och får energi på det viset. Prata av mig och ha någon med mig i luren gör att jag får energi att tex diska osv och jag pratar gärna med någon i telefon medan jag ska ta tag i större uppgifter, såsom att mocka ur hela lösdriften. Men sängen är mitt första go to.
 
Gud så sunda och konstruktiva alla är. Är det bara jag som smygröker och trycker Delicatobollar? Vin hjälper bra för stunden också men jag dricker ju inte längre.

Detta kanske något osunda (men mänskliga tänker jag) varvar jag med att hålla mig lagom sysselsatt dvs jobba, träffa vänner, äta hämtmat, se serie (gärna något som inte väcker för mycket känslor, Vera på svt och andra brittiska deckare är bra där).

Tränar gör jag också. Det viktigaste är nog mänsklig kontakt och hålla mig sysselsatt.

Jag tänker på det där som psykologerna pratar om, beteendeaktivering, dvs att man börjar med beteendet oavsett ifall man känner sig sugen eller ej och det påverkar måendet i positiv riktning.

När det gäller ältande så har jag blivit väldigt hjälpt av podden Dumma människor, avsnittet om oro, nr 71.
 
Gud så sunda och konstruktiva alla är. Är det bara jag som smygröker och trycker Delicatobollar? Vin hjälper bra för stunden också men jag dricker ju inte längre.
Nej, jag är fett destruktiv när jag är låg och mår dåligt. Jag tar hand om djuren varje dag, alla har mat och vatten och omvårdnad. Mår jag riktigt dåligt ringer jag till mitt kk som kommer och hämtar hunden och tar henne på en sväng tillsammans med sin egen när han går promenad. Alternativt orkar jag köra dit och lägga mig i hans soffa medan han springer en runda med hundarna.

Jag smygröker inte och jag tröstäter inte, tack och lov jag väger redan för mycket, men jag blir istället apatisk och skiter i allting. Svara inte i telefon, duschar inte etc. Det är först när jag måste åka till jobbet som jag "tar tag" i livet, duschar och klär på mig för jag är aldrig sjukskriven från jobbet för att jag mår dåligt.
 
Olika beroende på vad hjärnan tänker. Är det för att jag är nere och trött, eller låg och ångest eller låg för något har hänt etc.
Vid livsångest brukar jag få stor oro i kroppen och behöver ofta åka iväg eller röra på mig. Ut o gå, ut o köra bil etc. Även köpa snacks…
Låg och trött ligger jag i soffan och ser troligen på Sagan om ringen eller Hajen…
Ibland kan jag drömma mig bort och planera en resa och ”låtsas” att jag ska åka.
Utöver godis så shoppar jag inte.

Stallet och hunden är viktigt men känner ibland att de ska inte behöva dras med mig.
Plantera fröer är också lugnande för mig.
 
Tar fram block och penna och har en skriftligt terapidialog med mig själv där jag först ber mig rada upp vad jag ev. mår dåligt över, därefter ber mig utveckla och vräka ur mig fritt punkt för punkt och därefter ger mig själv handfasta råd för hur jag ska hantera och tänka rationellt kring dessa saker.

Tar en långpromenad.

Jobbar undan nånting som inte är kul. Det kanske inte får mig att må bättre i stunden men känns bättre än att slösa bort nåt kul utan att kunna njuta av det.
 
Gud så sunda och konstruktiva alla är. Är det bara jag som smygröker och trycker Delicatobollar? Vin hjälper bra för stunden också men jag dricker ju inte längre.
Ett paket Delicatobollar eller ännu hellre Dammsugare brukar slinka ner här med. Eller annat likvärdigt. Gott för själen. :angel:


Alkohol undviker jag när jag mår dåligt. Speciellt när jag är själv. Även fast tanken finns där, att det skulle vara lösningen på allt. En tanke jag haft med mig sen typ högstadiet att det bara skulle kunna göra saken värre om jag ens pröva. Därför jag inte börjat druckit alkohol förrän på senare år heller då jag känner mig tryggare med mig själv nu. 😅
 
Jag som tänkte svara ”äter choklad och tröstshoppar” men så tog du bort det alternativet 😎

Eller hur!! 🤷‍♀️
Lägger till att ta med mig katten till sängen, gosa och sova några timmar.
Tvinga mig till stallet fast jag inte vill brukar vara bra, rida ut lite kravlöst och andas bara.
 
Det beror om det är vardagsdeppen som är mer eller mindre konstant, eller nåt utöver det.

För att få vardagen att gå: jobba, träna, promenera, ringa nån kompis, trösta mig med att nån gång tar det slut. Det ger hopp.

Utöver det vanliga: gråter, isolerar mig, förbannar livets varande, får panik över att leva. Tröstar mig med att nån gång tar det slut. Mitt enda hopp.
 
Tar en promenad i skogen med Harry eller går till terrängbanan mef honom.
Klappar mina katter, speciellt Oscar som alltid är orimligt glad och nöjd ❤️
Äter choklad, lyssnar på musik jag blir glad av, ser på någon rolig film eller serie.
 
Vad gör du när du känner dig nere? Tänker på copingsstrategier eller liknande. Förhoppningsvis något mer konstruktivt än att nätshoppa med Klarna eller tröstäta🙄.
Plockar en arbetsuppgift från de 1007 som väntar på utförande på gården, prokrastineras annars hårt när man har roligare. Ofta går det snabbt från lågt när man får en utmaning och lite fysiskt arbete. Och mycket av arbetet är utomhus i hagar och skogen, helt utan människor i närheten, tycker jag i sig har en läkande effekt på mentalt mående.

Men jag är lite ”rädd” för att ett boende enklare och modernare och ”bekvämare” i stan skulle ta undan hela den copingstrategin. Jag inser nog mer och mer att jag trivs med att dagligen behöva göra ganska stor insats för basal ”överlevnad”, det är liksom något djupt sittande behov.

(Men som andra i tråden så tror jag aldrig att jag varit deprimerad, utan det är kortare perioder av mindre bra än annars.)
 
Riktiga ångestpåslag hanteras bäst i ett varmt bad. Det är något med temperaturskillnaden som chockar kroppen och drar en ur ångesten.
Allmänt låg hanteras oftast med att dötitta på serier som inte kräver hjärna, typ Vanderpump rules, och att skrolla på telefonen. Sen mår jag alltid bättre när dottern är hemma, allt känns lättare då.
 
Vad gör du när du känner dig nere? Tänker på copingsstrategier eller liknande. Förhoppningsvis något mer konstruktivt än att nätshoppa med Klarna eller tröstäta🙄.
Läsa en bok? (det är tyvärr min generallösning) Inte en för låg bok kanske.
Gå och träna ett jumpapass är inte så illa. Promenad tänker man för mycket. Ridlektion är inte så dumt.
 
Läsa en bok? (det är tyvärr min generallösning) Inte en för låg bok kanske.
Gå och träna ett jumpapass är inte så illa. Promenad tänker man för mycket. Ridlektion är inte så dumt.
(tror inte jag varit deprimerad, i perioder har jag mindre energi dock. Städningen lider mest av det.)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 897
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 477
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 703
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp