Bukefalos 28 år!

När en blir uppsagd - vad händer? Vad ska jag tänka på?

Så en fråga som egentligen inte rör nya anställningar/arbetsförmedlingen, utan mer den anställning som avslutas nu. Jag har ju en massa intjänad semester från det här året, plus två betalda arbetsdagar kvar från i år, som jag inte tagit ut/kommer kunna ta ut nu eftersom jag slutar. Vad händer med dem? Schemat fungerar inte för gruppen om jag hade tagit ut det nu den tid som är kvar, så arbetsgivaren har inte ens föreslagit det.

Grejen är att jag hade elva intjänade semesterdagar även på det andra stället som chefen ville att jag skulle tagit ut innan jag slutade. Jag ville inte förlorar pengar, så jag jobbade uppsägningstiden ut. Fick typ 2000 kronor, som vi tror är semesterersättning och inte en fullvärdig betalning för de dagarna (hade varit en full månadslön från det stället annars), men det är ett litet ställe och jag orkade inte tjafsa. Men här rör det sig ju både om mycket mer, det är ett stort nationellt företag och jag behöver verkligen få ut så mycket pengar jag bara kan. Vad gäller?
Ditt förra ställe gjorde fel. På en större arbetsplats har de antagligen bättre ordning.

Jag är varslad och har hela 2017s semester att ta ut när jag slutar. Plus 7 dagar jag har kvar på det är året, som jag tjänade in 2016. (Vi har inte förskottssemester. Det betydde att jag fick jobba ett helt semesterår innan jag kunde ta ut betald semester).

Ser fram emot att få dagarna i pengar. Det räddar en månad till innan jag måste knapra på det jag får från A-kassa eller nytt jobb.
 
Du anmäler dig till Arbetsförmedligen på nätet den 1/1, det finns väl ingen anledning att inte göra det rätt dag?

Räcker det med att göra det på nätet (och få tid en annan dag för uppföljning) så går det ju absolut att göra det redan den första. Men måste en åka dit samma dag funkar ju inte första januari eftersom handläggarna antagligen inte jobbar då?
 
Ditt förra ställe gjorde fel. På en större arbetsplats har de antagligen bättre ordning.

Jag är varslad och har hela 2017s semester att ta ut när jag slutar. Plus 7 dagar jag har kvar på det är året, som jag tjänade in 2016. (Vi har inte förskottssemester. Det betydde att jag fick jobba ett helt semesterår innan jag kunde ta ut betald semester).

Ser fram emot att få dagarna i pengar. Det räddar en månad till innan jag måste knapra på det jag får från A-kassa eller nytt jobb.

Jo att det andra stället gjorde fel vet ju jag också, men det är som sagt ett pytteställe med bara två anställda och ekonomin kraschade totalt, därav att jag inte vill bråka med dem heller. Men här är ju läget ett helt annat, här vill jag ha mina pengar.
 
Räcker det med att göra det på nätet (och få tid en annan dag för uppföljning) så går det ju absolut att göra det redan den första. Men måste en åka dit samma dag funkar ju inte första januari eftersom handläggarna antagligen inte jobbar då?

Jag gick in på arbetsförmedlingen.se, det tog 10 sekunder att få info från dem hur du ska göra för att anmäla dig. Har du bank-id på mobilen?

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Mina-sidor/Skriv-in-dig.html
 
Senast ändrad:
Räcker det med att göra det på nätet (och få tid en annan dag för uppföljning) så går det ju absolut att göra det redan den första. Men måste en åka dit samma dag funkar ju inte första januari eftersom handläggarna antagligen inte jobbar då?
Nej man behöver inte längre åka dit första dagen utan skriver in sig på nätet
 
Då har jag en fråga till. Om jag fattar saken rätt kan jag inte anmäla mig till arbetsförmedlingen förrän min nuvarande tjänst är helt avslutad (men då ska det göras direkt), men hur funkar det med A-kassan? Kan de kontaktas innan, eller ska jag vänta med det också tills gamla tjänsten är helt slut och jag är inskriven på arbetsförmedlingen?
 
Då har jag en fråga till. Om jag fattar saken rätt kan jag inte anmäla mig till arbetsförmedlingen förrän min nuvarande tjänst är helt avslutad (men då ska det göras direkt), men hur funkar det med A-kassan? Kan de kontaktas innan, eller ska jag vänta med det också tills gamla tjänsten är helt slut och jag är inskriven på arbetsförmedlingen?
Eftersom det du frågar efter har utgångspunkten i arbetslösheten så väntar du.

du kan inte anmäla dig arbetslös (varken till AF eller A-kassa) innan du de facto är arbetslös. :)
 
Eftersom det du frågar efter har utgångspunkten i arbetslösheten så väntar du.

du kan inte anmäla dig arbetslös (varken till AF eller A-kassa) innan du de facto är arbetslös. :)

Då gör jag det också andra januari (känns ju helt hopplöst att det här händer precis nu med alla röda dagar). Låter som att det jag ska ta tag i innan är att be min chef om ett intyg om att jag har jobbat där?

Tack för alla svar, det känns lite enklare nu än innan. :up:
 
Då gör jag det också andra januari (känns ju helt hopplöst att det här händer precis nu med alla röda dagar). Låter som att det jag ska ta tag i innan är att be min chef om ett intyg om att jag har jobbat där?

Tack för alla svar, det känns lite enklare nu än innan. :up:
Förstod jag saken rätt att du bara fått en muntlig uppsägning?
 
Förstod jag saken rätt att du bara fått en muntlig uppsägning?

Ja, precis. Men jag träffar chefen på onsdag (han är ledig fram till dess) så jag tänkte prata med honom då. Han borde ju i alla fall kunna berätta vart jag ska vända mig. Vi har inget lönekontor hos oss, utan de sitter nationellt.
 
Har två frågor till. Fick inget arbetsgivarintyg från det andra stället. Hur viktigt är det när jag bara var där knappt ett halvår och det kommer ha gått ett par månader sen jag slutade där när jag kontaktar a-kassa och arbetsförmedlingen? Som sagt är det ett litet ställe och han har inte så bra koll (gissar att det är sekreteraren som skött de bitarna de få gånger han har sagt upp nån innan, och i det här fallet var ju det jag). Och jag har aldrig varit i den situationen tidigare, så jag visste inte heller hur det skulle gå till. Har dock kontraktet vi skrev på när jag började?

Fråga två gäller lönen. Jag får månadslön, men det som frångår normal tid (ob och övertid) får jag månaden efter. Så nu i november fick jag novembers månadslön, men ob för oktober. Hur funkar det nu när jag slutar? Jag kommer ha fyra timmar ob för december (plus ob för november då), samt typ tio timmars övertid för att han inte fick ihop schemat utan jag fick gå in på dagar där jag egentligen var ledig. Kommer allt detta, inklusive semestern, nu i december, eller får jag en "normal" lön i december och allt "extra" i januari?
 
Har två frågor till. Fick inget arbetsgivarintyg från det andra stället. Hur viktigt är det när jag bara var där knappt ett halvår och det kommer ha gått ett par månader sen jag slutade där när jag kontaktar a-kassa och arbetsförmedlingen? Som sagt är det ett litet ställe och han har inte så bra koll (gissar att det är sekreteraren som skött de bitarna de få gånger han har sagt upp nån innan, och i det här fallet var ju det jag). Och jag har aldrig varit i den situationen tidigare, så jag visste inte heller hur det skulle gå till. Har dock kontraktet vi skrev på när jag började?

Fråga två gäller lönen. Jag får månadslön, men det som frångår normal tid (ob och övertid) får jag månaden efter. Så nu i november fick jag novembers månadslön, men ob för oktober. Hur funkar det nu när jag slutar? Jag kommer ha fyra timmar ob för december (plus ob för november då), samt typ tio timmars övertid för att han inte fick ihop schemat utan jag fick gå in på dagar där jag egentligen var ledig. Kommer allt detta, inklusive semestern, nu i december, eller får jag en "normal" lön i december och allt "extra" i januari?
Be om ett ag intyg från det stället med, annars kommer den lönen inte räknas med i a-kassan
Det beror på, jobbar du till sista dec kommer nog det extra i januari. Då de oftast spar det för att dra av ev sjukdagar mm,
 
Ja, precis. Men jag träffar chefen på onsdag (han är ledig fram till dess) så jag tänkte prata med honom då. Han borde ju i alla fall kunna berätta vart jag ska vända mig. Vi har inget lönekontor hos oss, utan de sitter nationellt.
Spelar ingen roll. Uppsägningen skall vara skriftlig. Du har rätt till en skriftlig uppsägning. Det är en lag (LAS paragraf 8 tror jag, möjligtvis 10). Du var med i facket? Ta omedelbart kontakt med dom.
 
Har två frågor till. Fick inget arbetsgivarintyg från det andra stället. Hur viktigt är det när jag bara var där knappt ett halvår och det kommer ha gått ett par månader sen jag slutade där när jag kontaktar a-kassa och arbetsförmedlingen? Som sagt är det ett litet ställe och han har inte så bra koll (gissar att det är sekreteraren som skött de bitarna de få gånger han har sagt upp nån innan, och i det här fallet var ju det jag). Och jag har aldrig varit i den situationen tidigare, så jag visste inte heller hur det skulle gå till. Har dock kontraktet vi skrev på när jag började?

Fråga två gäller lönen. Jag får månadslön, men det som frångår normal tid (ob och övertid) får jag månaden efter. Så nu i november fick jag novembers månadslön, men ob för oktober. Hur funkar det nu när jag slutar? Jag kommer ha fyra timmar ob för december (plus ob för november då), samt typ tio timmars övertid för att han inte fick ihop schemat utan jag fick gå in på dagar där jag egentligen var ledig. Kommer allt detta, inklusive semestern, nu i december, eller får jag en "normal" lön i december och allt "extra" i januari?

Du behöver arbetsgivarintyg från ett år tillbaka. Lättast är att be dem använda tjänsten arbetsgivarintyg.nu.

Du får lön som vanligt för den månad du arbetar (december får du i januari). En månad efter får du sedan semesterersättning och eventuella tillägg.
 
Har du inte redan en sluttid på visstidsanställningen?

Gissar att den frågan var till mig. Jag hade första kontraktet till 30 juni, andra till 30 september och nu sista 31 december. Så den har alltså förlängts totalt två gånger från att jag blev anställd.
 
Be om ett ag intyg från det stället med, annars kommer den lönen inte räknas med i a-kassan
Det beror på, jobbar du till sista dec kommer nog det extra i januari. Då de oftast spar det för att dra av ev sjukdagar mm,

Kan jag alltså få mer för att jag jobbade på det andra stället, trots att det är två månader sen jag slutade där?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 056
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 065
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp