Bukefalos 28 år!

När en blir uppsagd - vad händer? Vad ska jag tänka på?

Förstod jag saken rätt att du bara fått en muntlig uppsägning?

Nja skulle jag vilja säga. Det är inget jag hade bråkat om när det gäller en visstidsanställning.

"En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningstidens utgång och någon uppsägningstid föreligger inte i huvudsak. Har arbetet pågått i normalfall mer än tolv månader ska arbetsgivaren minst en månad innan anställningstidens utgång lämna besked om att anställningsförhållandet inte kommer att förlängas. I några fall måste arbetsgivaren underrätta den anställda om att anställningen kommer upphöra. Missar arbetsgivaren tidsfristen innebär det inte per automatik att anställningen består, dock kan skadestånd yrkas."
https://www.juristjouren.se/tidsbegransade-anstallningar.html
 
Gissar att den frågan var till mig. Jag hade första kontraktet till 30 juni, andra till 30 september och nu sista 31 december. Så den har alltså förlängts totalt två gånger från att jag blev anställd.
Nej det var en fråga på @Sonic76 fråga om visstidsanställning :D

Men jag hänger på din fråga här, du har alltså haft visstidsanställning med fast börja och sluttid? Så då har du inte fått en muntlig uppsägning utan snarare att det inte blir en förlängning? Det är alltså en visstidsanställning du har haft och inte en tillsvidare anställning?
 
Nja skulle jag vilja säga. Det är inget jag hade bråkat om när det gäller en visstidsanställning.

"En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningstidens utgång och någon uppsägningstid föreligger inte i huvudsak. Har arbetet pågått i normalfall mer än tolv månader ska arbetsgivaren minst en månad innan anställningstidens utgång lämna besked om att anställningsförhållandet inte kommer att förlängas. I några fall måste arbetsgivaren underrätta den anställda om att anställningen kommer upphöra. Missar arbetsgivaren tidsfristen innebär det inte per automatik att anställningen består, dock kan skadestånd yrkas."
https://www.juristjouren.se/tidsbegransade-anstallningar.html

Besked om att tidsbegränsad anställning inte kommer att fortsätta
15 § En arbetstagare som är anställd för begränsad tid enligt 5 § och som inte kommer att få fortsatt anställning när anställningen upphör, skall få besked av arbetsgivaren om detta minst en månad före anställningstidens utgång. En förutsättning för rätt till sådant besked är dock att arbetstagaren, när anställningen upphör, har varit anställd hos arbetsgivaren mer än tolv månader under de senaste tre åren. Är anställningstiden så kort att besked inte kan lämnas en månad i förväg, skall beskedet i stället lämnas när anställningen börjar.
 
Nja skulle jag vilja säga. Det är inget jag hade bråkat om när det gäller en visstidsanställning.

"En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningstidens utgång och någon uppsägningstid föreligger inte i huvudsak. Har arbetet pågått i normalfall mer än tolv månader ska arbetsgivaren minst en månad innan anställningstidens utgång lämna besked om att anställningsförhållandet inte kommer att förlängas. I några fall måste arbetsgivaren underrätta den anställda om att anställningen kommer upphöra. Missar arbetsgivaren tidsfristen innebär det inte per automatik att anställningen består, dock kan skadestånd yrkas."
https://www.juristjouren.se/tidsbegransade-anstallningar.html
Vi håller på att reda ut lite mer detaljer.
 
Nej det var en fråga på @Sonic76 fråga om visstidsanställning :D

Men jag hänger på din fråga här, du har alltså haft visstidsanställning med fast börja och sluttid? Så då har du inte fått en muntlig uppsägning utan snarare att det inte blir en förlängning? Det är alltså en visstidsanställning du har haft och inte en tillsvidare anställning?

TS skriver i första meningen att det är en projektanställning (allmän visstidsanställning) som blivit förlängd (två gånger). Sluttiden har alltså varit tydligt kommunicerad.
 
TS skriver i första meningen att det är en projektanställning (allmän visstidsanställning) som blivit förlängd (två gånger). Sluttiden har alltså varit tydligt kommunicerad.
Du hade kunnat sparat dig en massa arbete med att kopiera och klistra in paragrafer om du bara frågat mig helt normalt om jag visste att Ts anställning var en visstidsanställning.
 
Du hade kunnat sparat dig en massa arbete med att kopiera och klistra in paragrafer om du bara frågat mig helt normalt om jag visste att Ts anställning var en visstidsanställning.

Jag tänker att det kanske möjligen är fler än du, jag och ts läser detta. Jag förutsatte också att grundläggande fakta som i ursprungsinlägget ligger till grund för svaret.

Fel av mig.
 
@Kiwifrukt missade att du hade visstidsanställning. Då gäller lite andra regler.
Men stämmer det att din anställning har förlängts så att du sammanlagt arbetat i mer än ett år sammanhängande tid på samma arbete?
 
Nej det var en fråga på @Sonic76 fråga om visstidsanställning :D

Men jag hänger på din fråga här, du har alltså haft visstidsanställning med fast börja och sluttid? Så då har du inte fått en muntlig uppsägning utan snarare att det inte blir en förlängning? Det är alltså en visstidsanställning du har haft och inte en tillsvidare anställning?

Exakt så. Räknas det som en månad i förväg om han gav mig beskedet att jag inte får förlängt första december när sista dagen är 31 i samma månad? Han drog ut på det i två veckor trots att jag låg på och tjatade.
 
@Kiwifrukt missade att du hade visstidsanställning. Då gäller lite andra regler.
Men stämmer det att din anställning har förlängts så att du sammanlagt arbetat i mer än ett år sammanhängande tid på samma arbete?

Jag har jobbat sammanlagt fjorton månader på arbetsplatsen med det här projektet. Projektet är nationellt och gäller på fler ställen i Sverige, men de andra butikerna hade redan en som skötte den här biten och gick upp i tid. Men här fanns ingen, så han anställde mig och en till för projektet, men den andra tjejen sa upp sig själv i våras när hon fick ett annat heltidsjobb.
 
Jag tänker att det kanske möjligen är fler än du, jag och ts läser detta. Jag förutsatte också att grundläggande fakta som i ursprungsinlägget ligger till grund för svaret.

Fel av mig.
När det är så mycket som tre sidor så är det lätt att glömma av det man läste i första inlägget. Speciellt när det är full rulle runt omkring en och man inte kan läsa allt på en gång utan blir avbruten hela tiden. Det kan ju vara något att ha i bakhuvudet i framtiden så slipper man lägga en massa arbete i onödan.
 
Jag har jobbat sammanlagt fjorton månader på arbetsplatsen med det här projektet. Projektet är nationellt och gäller på fler ställen i Sverige, men de andra butikerna hade redan en som skötte den här biten och gick upp i tid. Men här fanns ingen, så han anställde mig och en till för projektet, men den andra tjejen sa upp sig själv i våras när hon fick ett annat heltidsjobb.
Det som kan vara lite klurigt är att det kan finnas vissa lokala avtal som styr det här med visstid. Speciellt när det varat längre än ett år. Skulle jag vara du så skulle jag likväl ta kontakt med mitt fack.
 
Senast ändrad:
Exakt så. Räknas det som en månad i förväg om han gav mig beskedet att jag inte får förlängt första december när sista dagen är 31 i samma månad? Han drog ut på det i två veckor trots att jag låg på och tjatade.
Det kan ju vara senast sista i månaden innan. Tänk tex hyreskontrakt. Just den detaljen har jag aldrig fått frågan om tidigare. Får luska lite i det.
 
När det är så mycket som tre sidor så är det lätt att glömma av det man läste i första inlägget. Speciellt när det är full rulle runt omkring en och man inte kan läsa allt på en gång utan blir avbruten hela tiden. Det kan ju vara något att ha i bakhuvudet i framtiden så slipper man lägga en massa arbete i onödan.

Nåja, det är något jag jobbar med dagligen, så själva informationsinhämtadet tog under 90 sekunder.
 
Jag tror det var @svea som skrev om återanställning. Om jag vet, genom skvaller på jobbet, att chefen är i färd med att anställa en annan person efter nyår, kan det ligga honom i fatet? "Måste" han erbjuda mig ett jobb först, eller får han anställa vem han vill?
 
Jag tror det var @svea som skrev om återanställning. Om jag vet, genom skvaller på jobbet, att chefen är i färd med att anställa en annan person efter nyår, kan det ligga honom i fatet? "Måste" han erbjuda mig ett jobb först, eller får han anställa vem han vill?
I och med att du har en visstidsanställning så kan han anställa vem han vill.
 
nu var det ett tag sedan jag var arbetslös men måste man inte redan vara medlem i A-kassan i minst ett år och av den tiden arbeta minst 6 mån??? om jag förstod det rätt är inte TS medlem i A-kassan än?
 
Jag tror det var @svea som skrev om återanställning. Om jag vet, genom skvaller på jobbet, att chefen är i färd med att anställa en annan person efter nyår, kan det ligga honom i fatet? "Måste" han erbjuda mig ett jobb först, eller får han anställa vem han vill?
Eftersom du har varit visstidare över ett år så kan du ha företräde.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 184
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 062
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 130
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp