Bukefalos 28 år!

När ens framtid ligger i någon annans händer

Seabaz

Trådstartare
Jag får väl börja med att säga att detta är mitt första inlägg i "Vuxen" här på buke :D Jag får ju inse att efter jag varit mer eller mindre frånvarande senaste 3 åren har jag nu vuxit upp och är 30+ :p

Anyway... Long story short:

Jag har bott i Australien senaste 2,5 åren och är nu hemma pga
1. Mitt visum gick ut
2. Ansöka om nytt pass
3. Ansöka om nytt visum för att kunna åka tillbaka till Australien då min pv jag har där är kvar.

Vi är väldigt seriösa i vår relation även om den inte är jättegammal, det sa bara "klick". Tanken är att åka tillbaka till honom nu i några månader bara och sedan kommer han följa med tillbaka till Sverige i sommar då min bror gifter sig. Utmärkt tillfälle för honom att träffa hela tjocka släkten innan vi åker tillbaka till Australien igen och då ansöka om ett partnervisum så jag kan stanna längre.

Just nu har jag ansökt om ett turistvisum som normalt sett tar under 24h att få. Jag fick direkt då att dom begärde in mer information i och med att det verkar konstigt att jag som varit där så mycket nu ska tillbaka igen. Men det fixade jag samma dag (bankutlåtande, polis-check och personligt brev) och skickade in. Jag vet att jag är otålig nu då det gått över 48h utan någon respons på det. Visumet är forfarande pendlande och det slog mig just att om jag inte får det här visumet så skiter sig allt!

Jag bor inneboende hos min bror nu i en liten trea, så vi bor 3 vuxna, 2 barn, 2 katter och 1 kanin här nu. Det går bra och så men meningen var att jag skulle stanna 1v-10 dagar och sen dra igen.. Nu har jag varit här snart 2 veckor och bara väntar på att boka flyget till Australien... Men ponera att jag INTE får visumet... det gör mig stressad. Har inget jobb här i Sverige och kan ju inte direkt söka något heller då jag ev ska utomlands så snart det går..

Jag vet ju att jag är hederlig och har goda intentioner med att åka tillbaka till Australien... Tråkigt att man måste behöva bevisa det... Men såklart, det finns ju av en anledning och det är "samma för alla".... Men kan dom skynda på lite? O_o

Klassisk skriva-av-sig-tråd....
 
Jag tänker bara: LUGN!!

Det har gått 48 timmar, det är ingenting när det kommer till handläggande av ärenden som måste behandlas manuellt. Ring dem om du är orolig.

Ta inte ut något i förskott. Allt löser sig alltid! Det finns mer än en väg att gå.
 
Jag skickar en stor kram och lite pepp. Allt löser sig förr eller senare! :heart

Själv väntar jag på besked om när jag kan flytta till ett nytt ställe; antingen blir det i mitten av sommaren eller efter årsskiftet. Men jag tar en dag i taget och njuter av att veta att det iaf någon gång kommer att ske. :)
 
Nä inget nytt än så länge om visumet men jag pratar i telefon med in pv varje dag och han hör runt just nu om att hitta ett hus vi kan hyra.

Och här i Sverige har brorsan och hans tjej intygat att det är lugnt, känn ingen stress att flytta så det känns ju jätteskönt.
Eftersom jag inte jobbar så lagar jag mat till alla var eller varannan dag och som tack att jag får bo här och jag frågade barnen (12 och 8 år) vem som lagar godast mat, faster (jag) eller brorsan (pappa). Båda sa mig!!! Bahahaha!!
 
Det löser sig, bästa är att ha lite is i magen, borde inte vara några problem att få nytt visum om du bara har hederliga intentioner, men klart att handläggningstiden kan dra ut lite på tiden. :)
 
Jobbigt! :(
Jag vet hur det är.
Har en liknande (men ändå inte) grej på gång och det känns alldeles förfärligt att man inte kan påverka resultatet själv. Man VILL så gärna men det hjälper ju inte ett smack. :crazy:

Att bara vara lugn och vänta funkar inte för mig. Alls!
Vi kanske kan bita på naglarna ihop du och jag @Seabaz :nailbiting: ;)
 
Såå... fortfarande inte hört nåt och eftersom jag inte har något vettigt för mig så sitter jag och googlar hela dagarna vilket resulterar i att jag stressar upp mig genom att läsa alla historier om folk som väntat och väntat och sedan fått sina visum nekade :nailbiting:

Nu sitter jag och funderar på om jag ska boka en resa till Bali och spendera ett par veckor på ett yoga-retreat och lära mig yoga :confused: Finns ju även i kombination med surf-lektioner O_o (Jag vet, jag är värdelös som spenderat 2,5 år i Australien och aldrig surfat...)

Kan hitta flygbiljett för runt 5000kr och själva retreaten finns 7 dagar (boende, frukost och unlimited yoga-klasser, runt 7st om dagen att välja på) kostar strax under 2000kr eller så kan man boka en hel månad också för 4800kr :angel:
Surf-lektioner kan man köpa på plats.


Uhhhrrr jag blir tokig av att bara gå och vänta här hemma... Och jag kan ju inte direkt söka jobb heller för om jag väl får visumet så lär jag dra inom en vecka efter det! :banghead:
 
Såå... fortfarande inte hört nåt och eftersom jag inte har något vettigt för mig så sitter jag och googlar hela dagarna vilket resulterar i att jag stressar upp mig genom att läsa alla historier om folk som väntat och väntat och sedan fått sina visum nekade :nailbiting:

Nu sitter jag och funderar på om jag ska boka en resa till Bali och spendera ett par veckor på ett yoga-retreat och lära mig yoga :confused: Finns ju även i kombination med surf-lektioner O_o (Jag vet, jag är värdelös som spenderat 2,5 år i Australien och aldrig surfat...)

Kan hitta flygbiljett för runt 5000kr och själva retreaten finns 7 dagar (boende, frukost och unlimited yoga-klasser, runt 7st om dagen att välja på) kostar strax under 2000kr eller så kan man boka en hel månad också för 4800kr :angel:
Surf-lektioner kan man köpa på plats.


Uhhhrrr jag blir tokig av att bara gå och vänta här hemma... Och jag kan ju inte direkt söka jobb heller för om jag väl får visumet så lär jag dra inom en vecka efter det! :banghead:

Jobbigt att du får vänta så, byråkrati är verkligen as-tråkigt.

Men Bali lät ju väldigt nice, är det enkelbiljett när det är så billigt att flyga?
 
Jobbigt att du får vänta så, byråkrati är verkligen as-tråkigt.

Men Bali lät ju väldigt nice, är det enkelbiljett när det är så billigt att flyga?

Ja enkelbiljetterna börjar från ca 3600kr men jag är petig på flygtider och flygbolag så jag betalar gärna lite extra för att få det jag vill ha. Returbiljett brukar bli "billigare" (hur man nu ser på det). Tror de ligger på ca 6500kr och uppåt för t/rt biljett. Sugen på att följa med? O_o:up::D

Jag kommer i så fall boka 2 separata enkelbiljetter varav "hembiljetten" ska vara flexi så jag kan boka om den till Australien om det visar sig att jag får visumet under tiden jag är i Bali :idea:
 
Ska jag impulsgöra detta? Har nu e-postat med yoga centret och dom har erbjudit mig 14 dagar boende inkl frukost och fritt till alla yogaklasser för 2700kr!

Fast såklart... tillkommer ju flygbiljetter och mer mat och aktiviteter än så...
 
Ska jag impulsgöra detta? Har nu e-postat med yoga centret och dom har erbjudit mig 14 dagar boende inkl frukost och fritt till alla yogaklasser för 2700kr!

Fast såklart... tillkommer ju flygbiljetter och mer mat och aktiviteter än så...

Alltså hade jag inte haft fyra hästar att ta hand om och ett jobb att sköta hade jag hängt med. Låter ljuvligt! Åk för min skull... ;)
 
Ska jag impulsgöra detta? Har nu e-postat med yoga centret och dom har erbjudit mig 14 dagar boende inkl frukost och fritt till alla yogaklasser för 2700kr!

Fast såklart... tillkommer ju flygbiljetter och mer mat och aktiviteter än så...
Kör! Blir kul!
 
Hmm... Gratis visum 30 dagar Bali. Frågan är hur jag gör med flyg?

Funderar nu på att boka en enkel flygbiljett dit. Men man måste ha en utresebiljett också så nästa fundering är att boka en enkelbiljett till Singapore (600kr) efter 30 dagar och förhoppningsvis har jag fått mitt visum till Australien inom denna period så jag bara kan skita i den biljetten alternativt att boka en Sverige-biljett från Singapore medan jag är i Bali....

Såå... jaa... egentligen inte så mycket att tänka på eller? Hellre yoga i Bali medan man väntar än att sitta i en lägenhet utanför Stockholm och inte ha nåt att göra....?

Men det känns ju ändå "stort"... hmm... måste nog sova på saken till imorrn...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 616
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
2 964
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp