När grannen har hund och man bor i lägenhet.

Det jobbigaste jag varit med om var gubbf*n som envisades med att ha sin galna jrt lös. En dag när jag skulle ut med hunden kom den från ingenstans och hoppade på min hund. De hade då varit på en uteplats på "party". För att komma åt min hund hade den där skithunden sprungit igenom tre häckar. Tror inte man kan påstå att min hund sände ut konstiga signaler då. När jag säger till gubben att hålla hunden kopplad då det kan gå illa den dagen den flyger på en ilsken hund, skrockade han bara och menade att hans hund nog kunde plocka en rottis om det vore så. Min hund blev inte skadad men från den dagen gjorde han utfall mot den där lilla.

Annars tyckte nog grannarna där jag bodde tidigare att vi var oerhört onödiga. Det bodde många invandrare där och de var livrädda för min hund. En kvinna började gråta när hon mötte oss i trapphuset.
Jag kommer aldrig att glömma när jag i min förra hus mötte en granne som alltid brukar hälsa. För en gångs skull var jag festklädd och han frågade om jag bodde i huset "Jaa?"Svarade jag och han fortsatte att prata om hur praktiskt det måste vara att bo så nära jobbet. Och hur lugnt och tryggt det blivit sen jag börjat patrullera i området... Det tog en stund innan jag begrep att han trodde att jag och hundarna var väktare. Rottweilern kan jag förstå men min tibbe på nio kilo? !
 
Jag kommer aldrig att glömma när jag i min förra hus mötte en granne som alltid brukar hälsa. För en gångs skull var jag festklädd och han frågade om jag bodde i huset "Jaa?"Svarade jag och han fortsatte att prata om hur praktiskt det måste vara att bo så nära jobbet. Och hur lugnt och tryggt det blivit sen jag börjat patrullera i området... Det tog en stund innan jag begrep att han trodde att jag och hundarna var väktare. Rottweilern kan jag förstå men min tibbe på nio kilo? !
Underbart! :D
 
Enda olägenheten (om man nu kan kalla det så) är att grannens stora best på 40+-kilo bestämt sig för att jag är en tuggleksak. :crazy:
Vad grannen gör? Inte ett dugg. Sist jag sa "din hund tuggar på mig" så sa hon "jaha, jag ser det ja" och när jag frågade "och vad gör du åt det då " så kom det "inte ett dugg". ;)

En annan granne har en setter som dom släpper lös så fort dom ser mig och han är inte heller sen att ta tillfället i akt att roa sig med mig. :o
 
Bodde i en mindre stad och bottenvåningen med gräsmatta på baksidan. Grannen närmast hade en stor fin blandras. Mycket trevlig jycke faktiskt. Den stackarn fick ofta sitta i lina på baksidan. Jycken gjorde naturligtvis sina behov där året om. På våren hade det blivit drivor med avföring. Att vädra va det inte tal om. Hyresvärden fick ta dit en mindre traktor för att få bort allt. Om sommaren hade han en gräsklippare som han körde över skithögarna så smetades ut och gödslade gräsmattan. Stanken en varm sommardag :wtf:

Nå det värsta va när ägaren drack och han glömde koppla hunden och den sprang lös ute och skrämde folk. Hunden avlivades tyvärr och ägaren fick flytta. Tror hunden avlivades pga fysiska besvär.
 
Jag kommer aldrig att glömma när jag i min förra hus mötte en granne som alltid brukar hälsa. För en gångs skull var jag festklädd och han frågade om jag bodde i huset "Jaa?"Svarade jag och han fortsatte att prata om hur praktiskt det måste vara att bo så nära jobbet. Och hur lugnt och tryggt det blivit sen jag börjat patrullera i området... Det tog en stund innan jag begrep att han trodde att jag och hundarna var väktare. Rottweilern kan jag förstå men min tibbe på nio kilo? !
Minns du att jag hade en sån tant i området också? Tyckte det var så bra att jag och Råda patrullerade.
 
Jag kommer aldrig att glömma när jag i min förra hus mötte en granne som alltid brukar hälsa. För en gångs skull var jag festklädd och han frågade om jag bodde i huset "Jaa?"Svarade jag och han fortsatte att prata om hur praktiskt det måste vara att bo så nära jobbet. Och hur lugnt och tryggt det blivit sen jag börjat patrullera i området... Det tog en stund innan jag begrep att han trodde att jag och hundarna var väktare. Rottweilern kan jag förstå men min tibbe på nio kilo? !

För många herrans år(tionden:o) sedan bodde jag på bottenvåningen i hyreslägenhet och fick besök utanför fönstret av områdets fönsterrunkare en natt. Innan polisen hann dyka upp hade jag sprungit ett varv med min rottis och spårat. Det var en ung (och yrvaken) vovve - men han såg enormt imponerande ut ;) - så någon effektiv förföljelse var det inte frågan om. Men det blev väldigt lugnt där på nätterna sedan, och av vad jag hörde från andra kvinnor i området var det då ingen som hade några invändningar mot att ha mig och hunden som granne... :D
 
Jag trodde att det kunde bli lite problem när jag flttade till lägenhet i ett pensionärsområde. Problemen har uteblivit och jag har istället fått massor beröm för min fina hund och en granne sa för en tid sedan att det är så bra att ha fått en vakthund i huset.
Jag vet dock med mig att varken jag eller min hund stör.

Hon skällde mitt i natten en gång förra veckan. Det var 3-4 skall och en stark markering vid ytterdörren och köksfönstret. Jag fyade inte det utan tittade på henne och lyssnade jag också. Om hon, som inte bryr sig om att det går en massa människor i trapphuset dag som natt, inte bryr sig om ljud utanför i vanliga fall, plötsligt rusar upp och skäller några gånger vid dörren och fönstret, då tar jag det på allvar och vill inte fya ett beteende som kan vara bra att ha. Hon tystnade när hon såg att jag hört och förstått henne.

Idioter till grannar har jag haft förut, men aldrig problem med någon hund.
 
Då så kan det bli jobbigt om det blir fel.

I en bostadsrätt i Centrala Större Staden hivade en granne ut sin hund på balkongen över natten när han skulle jobba.
Hunden förstörde så mycket inne annars.
Bostadsrättsföreningen blev anmäld av boende i ett annat flerfamiljshus för olägenheten då hunden skällde och ylade sig genom nätterna.
Miljökontoret förelade föreningen att avhjälpa problemet.
Den hundägaren häll på att bli av med sin bostadsrätt.

På Östermalm i finaste hyreslägenheten så lät min alkoholiserade Far sin hund kissa på innergården precis bakom skylten "Hundrastning Förbjuden".

Vad har ni råkat ut för från grannar med hund?
Nu så skall jag läsa på om regler kring hund i lägenhet och hyresrätt.

Vad är du ute efter?
Att vräka en hyresgäst som råkar ha hund?
Förbjuda hundar i dina fastigheter?
Väntar en flytt till lägenhet och du vill bli kvitt grannen med hund?
Vad syftar detta till?

Om det är det sistnämnda exemplet bör du vara medveten om att även ljud från hund räknas som ljud man får tåla i flerfamiljshus, länge det hålls inom rimliga gränser. Enstaka skall eller att hunden nosar på dig i trapphuset räknas inte som störning.
 
Största problemet jag har är att grannens mopsar försöker pussa ihjäl mig när vi träffas i trapphuset. Ett ganska angenämt problem.:D Det finns enligt mopsarnas matte minst 3 hushåll till i huset som har hund. Det märks inte av alls och jag är föräldraledig så jag är i princip alltid hemma.
 
Vad är du ute efter?
Det är en spinoff på tråden "Var får man ha Hundar?".
Läs någon gång på slutet där jag gick med på att starta en egen tråd i ämnet.

Läs också gärna länkarna som jag lade ut där.
De är litet grunden till denna tråden.

Men visst, jag skulle gärna vräka några av de hyresgäster som jag har i dag.
Men av andra orsaker.
Deras lösa hund är det minsta problemet som jag har.
Den kutade visserligen runt ensam ute under hundförbudstiden.
Men jag har andra problem där och de håller numera efter polisanmälan reda på hunden.
Den anföll en annan hyresgästs besökande hund, inte populärt hos den andra hyresgästen.
Men nej just det är jag inte ute efter då det är överspelat.

Jag har också tagit bort hundförbudet i mina hus på min fastighet.
Detta då jag inte längre bor där.
Inte tänkte jag flytta till lägenhet heller.
Där jag bor nu finns inga störningar från hundar då hundar i denna del av landet är trevliga och väluppfostrade.
 
Om det är det sistnämnda exemplet bör du vara medveten om att även ljud från hund räknas som ljud man får tåla i flerfamiljshus, länge det hålls inom rimliga gränser.
Jag tror att mina hyresgästers förra grannar i det stora hyreshuset välsignar deras flytt till mitt hus.
Himmel vad den hunden skällde där.
Hos mig så är den mest alldeles tyst och stör numera ingen.
 
Läst vidare i skriften och kommit till regler i andra länder.
Det var ganska intressant.
På vissa ställen så räknas schäfer och rhodesian ridgeback till farliga hundar som alltid måste ha koppel och munkorg i tätbebyggt område.
Det var väl ändå att ta i?
Nästan som ett skämt.
 
däremot grannar med störande katter
Men dem får man ju oftast inte ha ute i hyresområden.
Katter utan pli och fason kan bli oerhört bökiga att ha att göra med.
Jag tycker att jag får hålla efter mina hela tiden för att de inte skall ställa till med något tok.
Vi bor dock så enskilt att ingen annan lider av det.
 
Jag tror att mina hyresgästers förra grannar i det stora hyreshuset välsignar deras flytt till mitt hus.
Himmel vad den hunden skällde där.
Hos mig så är den mest alldeles tyst och stör numera ingen.
Det är ju där rimliga gränser kommer in. Precis som det är okey att ha besökande vänner över ibland men inte okey att ha störande fester varje helg.
 
En av mina hundar skäller när någon okänd kommer in i trädgården. Jag bad om ursäkt till min granne - som meddelade att han tyckte det var BRA att hunden sa till. Enligt honom skäller hon bara när något värt att notera händer, så då vet han att han måste kolla. Jag håller inte riktigt med. Jag tycker att den lilla cockern som ser sig själv som kvarterets ordningsmakt har LITE väl låg tolerans a vad som är "misstänkt". Men stämmer hennes nivå med grannens, så jag får väl ge mig. Allt för grannsämjan när man är hundägare!
 
Som en parantes: Ibland får jag känslan av att man som hundägare måste vara MER skötsam än genomsnittet. Annars riskerar man genast att grannar ska börja klaga. Märkligt egentligen med tanke på hur många som inte reagerar på misshandel i hemmet - trots att de hör och märker.

Sensmoral: Slå gärna halvt ihjäl din partner, men sköt det snyggt så får du vara ifred. Men om hunden skäller eller gräsmattan inte klipps, DÅ DJÄVLAR!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet inte riktigt vilket forum detta skall ligga på. Men vi provar här på hund! Bakgrund: Nyligen inflyttad i en hyreslägenhet...
Svar
13
· Visningar
6 060
Senast: apocalypsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp