När grannen har hund och man bor i lägenhet.

Läst vidare i skriften och kommit till regler i andra länder.
Det var ganska intressant.
På vissa ställen så räknas schäfer och rhodesian ridgeback till farliga hundar som alltid måste ha koppel och munkorg i tätbebyggt område.
Det var väl ändå att ta i?
Nästan som ett skämt.
Nu kan det vara så att de hundarna i dessa länder har en annan mentalitet än vad man eftersträvar här i Sverige.
 
Nu kan det vara så att de hundarna i dessa länder har en annan mentalitet än vad man eftersträvar här i Sverige.

Lagar om "farliga hundraser" tenderar att ha mer att göra med politiska poäng än med realistiska hot... Jag skulle tippa att anledningen att dessa raser hamnat på listan har mer att göra med deras image i det landet än med deras faktiska mentalitet.
 
Lagar om "farliga hundraser" tenderar att ha mer att göra med politiska poäng än med realistiska hot... Jag skulle tippa att anledningen att dessa raser hamnat på listan har mer att göra med deras image i det landet än med deras faktiska mentalitet.
Oftast brukar det ju gå lite hand i hand det där.
 
Ska inte lägga hela bördan just på journalister förresten. Även poliser kan gissa lite väl vilt när det gäller raser, för att inte nämna vittnen...

Och sen går det ju lite troll i det hela, när någon ras börjat definieras som "farlig", sådant påverkar den som ser något hända. Väldigt vad den där chihuahuan såg ut som en pitbull. ;)
 
Nu kan det vara så att de hundarna i dessa länder har en annan mentalitet än vad man eftersträvar här i Sverige.
Rasstandard inklusive mentalitet "ägs" av rasklubben i det land rasen kommer ifrån tillsammans med FCI. Många rasklubbar arbetar aktivt med att brädda avelsbasen samt värna om rasens mentalitet, detta sker genom att para tikar i andra länder eller genom sperma import o A.I. Då reglerna kring inseminering blivit mindre stränga utnyttjas denna möjlighet i avelssamarbetet.
 
Det håller jag inte riktigt med om. Allmänheten tenderar att bli oroliga för raser som identifieras i tidningar/media i samband med bithändelser. Journalister är sällan de bästa rasidentifierarna...
Jag kan ju givetvis inte svara för alla raser i alla länder men nog allt har dom schäferhundarna i tex Tjeckien en annan mentalitet än här. Visst finns det en enorm stor felmarginal men säg att jag känner ett femtiotal schäferhundar här i Sverige och ungefär lika många i Tjeckien.

Där är hundarna mycket skarpare. De bor mer ofta i en hundgård och är oftare vakthundar i en villaträdgård.

De flesta här sover med matte/husse i sängen och är värsta gullehundar.

Så nog har i alla fall jag upplevt en skillnad i hundarnas mentalitet mycket beroende på vad de är tänkta att användas till.
 
Jag kan ju givetvis inte svara för alla raser i alla länder men nog allt har dom schäferhundarna i tex Tjeckien en annan mentalitet än här. Visst finns det en enorm stor felmarginal men säg att jag känner ett femtiotal schäferhundar här i Sverige och ungefär lika många i Tjeckien.

Där är hundarna mycket skarpare. De bor mer ofta i en hundgård och är oftare vakthundar i en villaträdgård.

De flesta här sover med matte/husse i sängen och är värsta gullehundar.

Så nog har i alla fall jag upplevt en skillnad i hundarnas mentalitet mycket beroende på vad de är tänkta att användas till.
Kan ju säga att det även är en stor skillnad i sättet på dalmatinern. Här i Sverige brukar man generellt eftersträva en hund som är öppen för andra människor än matte/husse. Dalmatinern i Tjeckien är mycket mer sluten och inte det minsta intresserad av att hälsa på någon annan än familjen.

Bara för att förtydliga så är jag nu väldigt generell och tittar på de stora dragen.
 
Även poliser kan gissa lite väl vilt när det gäller raser, för att inte nämna vittnen...
Påminner mig om när jag fångade en lösspringande hund i hagelstormarna på RV40 i somras. När jag lämnade in hunden till polisen i Borås fick jag en skeptisk blick av polisen när jag sa att det var en tik, ca 6 -7 år gammal och en golden retriver ! Skulle den där vita hunden vara en golden? :laugh:
 
Jag hade haft lättare att hanterat min granne som varje dag tomgångskörde i 10 minuter under min balkong om denne inte hade haft bil.
Annars så hade man ju kunnat hindra biltrafik under balkongen.
I samma hus som hunden så hade vi även det problemet.
Det var lättare att åtgärda.
 
Annars så hade man ju kunnat hindra biltrafik under balkongen.
I samma hus som hunden så hade vi även det problemet.
Det var lättare att åtgärda.

Det är nog rätt svårt att få igenom i vår bostadsrättsförening där majoriteten av medlemmarna har bilar. Det skulle dels förhindra infart till den stora parkeringen och dels skulle det ta bort ungefär 1/5 av alla föreningens parkeringsplatser.
 
Nu kan det vara så att de hundarna i dessa länder har en annan mentalitet än vad man eftersträvar här i Sverige.
Vad jag kunde utläsa ur skriften var att de ofta användes som utrustning vid brott.
Som vapen alltså.
Och det var orsaken till reglerna.
 
Men det är väl bra om hunden säger till när det händer något annorlunda.
Skillnaden mot att stå i timmar och skälla oupphörligen är ju jättestor.
Jag är på intet sätt för att hundar ska tillåtas skälla i timmar. Det är störande för alla och synd om hunden. Men långt ifrån alla tycker det är bra att hunden larmar. Inställningen att hundar helst ska vare sig synas eller märkas om så är fallet ska ägarna genast ställas till svars är förekommande.

Vilket jag som sagt tycker rimmar illa med vad som enligt min åsikt är en utbredd brist på civilkurage när det gäller att ingripa vid t ex lägenhetsbråk, pågående skadegörelse mm.
 
Det är nog rätt svårt att få igenom i vår bostadsrättsförening där majoriteten av medlemmarna har bilar.
Det var en stökig förening som vi bodde i då.
Så reglerna var därför hårda.
Den som inte skötte sig med bilen blev av med sin parkering och fick inte åka in på gården.
Kontrollavgift togs ut vid överträdelse mot det.
 
Inställningen att hundar helst ska vare sig synas eller märkas om så är fallet ska ägarna genast ställas till svars är förekommande.
Ojdå är det så illa.
Jag upprepar min numera väl kända åsikt om hundar.
Jag vill slippa hundskall (alltså mera än just larma), slippa att de kissar på mina bilar och slippa att de runkar mot mitt ben.
För denna åsikt så har jag blivit anklagad för att vara hundhatare.
Vilket jag inte är.
Jag är inte heller rädd för hundar.

Naturligtvis så vill jag inte heller ha skitiga tassar eller hundhår på min uniform eller andra kläder som skall vara rena.
 
Som skötsam hundägare hatar jag alla hundägare som inte är som jag. Mina hundar säger aldrig nånting, de är alltid kopplade där vi bor och vi får alltid höra att de aldrig märks.

Däremot har vi en ganska nyinflyttade granne vars dvärgpinscher jag skulle kunna skjuta. Den jäkla hunden gör inget annat än skäller, inne som ute.
 
När jag bodde i lägenhetsområde i storstan så hände det under en kortare period att en idiot på andra sidan gatan lämnade sin hund på balkongen på dagtid. Den skällde naturligtvis, så det störningsmomentet försvann snabbt eftersom folk klagade till hyresvärden. Här i byn på landet så är det någon en bit bort som verkar tycka att det är ok att ha sin hund i hundgård trots att den skäller och ylar kvällstid, framför allt nu på hösten/vintern. Jag har svårt att avgöra exakt vem det är som äger hunden eftersom husen står tätt och hundgården inte syns från vägen när jag promenerar men bygden är öppen och ljudet hörs lång väg - inte bara hem till oss utan även till angränsande byar, där andra hundar i hundgård börjar skälla.

Jag vet även om folk som bor på landet som har folk stående i hundgård som skäller som galningar om de ser en människa passera femtio meter bort. Bodde jag granne med en sådan person skulle jag bli galen. Ungefär lika galen som jag höll på att bli när jag bodde i lägenhet under en familj som tyckte att det var helt rimligt att deras barn hoppade runt på golvet sex på morgonen. Varje morgon. Så jag skulle snarare säga att problemet är "idioter som inte tar hänsyn" än "folk med hund i lägenhet".
 
Jag vet även om folk som bor på landet som har folk stående i hundgård som skäller som galningar om de ser en människa passera femtio meter bort. Bodde jag granne med en sådan person skulle jag bli galen.


Så hade jag det.

Och hundgården var lagd precis invid min tomtgräns , och ett uthus låg mellan hundgården och deras eget hus som då låg längre bort.

Varje dag, från kvart i 6 tillfyra-fem plus kvällstid ibland.

Det är som med kolikbarn-hjälper man någon på fritiden eller jobbar med det så går det hur bra som helst- men ha det inpå sig varje dag, månad efter månad som blir till.....
Jag sa först till , faktiskt trevligt ;), det hjälpte inte, tog kontakt med då kommunens djurinspektör och fick hjälp därifrån och mest tack vara att hunden började skälla kvart i 6 på morgonen.

De blev väldigt väldigt väldigt arga på mig och det hänger fortfarande i.
 
Så hade jag det.

Och hundgården var lagd precis invid min tomtgräns , och ett uthus låg mellan hundgården och deras eget hus som då låg längre bort.

Varje dag, från kvart i 6 tillfyra-fem plus kvällstid ibland.

Det är som med kolikbarn-hjälper man någon på fritiden eller jobbar med det så går det hur bra som helst- men ha det inpå sig varje dag, månad efter månad som blir till.....
Jag sa först till , faktiskt trevligt ;), det hjälpte inte, tog kontakt med då kommunens djurinspektör och fick hjälp därifrån och mest tack vara att hunden började skälla kvart i 6 på morgonen.

De blev väldigt väldigt väldigt arga på mig och det hänger fortfarande i.

Själv får jag skäll för att grannens hundar är ute dygnet runt och skäller. Mina är ute ett par timmar på dagen och skäller om någon går in på gården, vilket händer varannan tisdag när sopbilen kommer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet inte riktigt vilket forum detta skall ligga på. Men vi provar här på hund! Bakgrund: Nyligen inflyttad i en hyreslägenhet...
Svar
13
· Visningar
6 060
Senast: apocalypsen
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp