När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Nu var inte detta ett svar riktat till dig Mackan, jag vet att du vet, men jag vill att TS ska förstå vad jag menar såklart.

För mig finns det inte bara två alternativ: Tvång eller inte tvång.
Eller jo, jag har inte tvång för jag har inte behövt det. Däremot har jag flera gånger avbrutit övningen för jag måste fundera hur jag ska göra detta smart och bra.

Vill inte hästen backa bakåt, vilket den ändå kan göra (uppenbarligen) så måste jag finna vägen dit. Genom att till ex be den.

Jag har inte i planen att tvinga den då har man ju kanske ett stort svar på sina problem där, alltså ur man får hästen att backa enklast minst möjliga. Genom att...bara bara be den.

Jag vet inte vart du Mackan står i kommunikation med din häst (om du använder röst, kropp, våld, traktor) för att backa din häst.
Jag gör det med kroppen.
TS kanske inte kan backa sin häst så lätt och då är det ju så.
Då måste man börja i en annan ände tror jag.

Många hästar "kan" inte backa för att dom inte är vana att använda sin bakdel i samband med markträning. Att öva på att backa över bommar - in i boxen, ut från stallet gör en sjukt stor skillnadför hästens medvetenhet med sin egen kropp. Men - innan dess måste man kunna backa den rakt bak med små signaler. Det kan ta tid men jag tycker det är så värt det.

Jag är övertygad om att man kan ta bort ett oönskat beteende genom att förstärka det och göra det till ett kommando.

Backar hästen klockrent och snabbt är det iofs ett bra tecken på att den inte har stora låsningar iaf ;) Oftast.

Jag hoppas TS att du känner att du kan bli trygg med vad och hur du vill göra trots alla vi "experter" som säger ditten och datten.
I slutändan är det din egen version som ska funka givetvis och ingen vet egentligen nåt gällande er relation.
Allt löser sig - det tar bara olika lång tid!
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

För att få svar på vart jag står tycker jag du ska läsa tråden.

sen tycker jag du ska läsa tråden igen och ta i beaktning att det syndrom TS och millioner fler har enligt tråden, inte löses så enkelt som att lära hästen backa på kommando. backa kan de utmärkt som sagt enligt tråden :)

huruvida man genom att träna på att backa och stanna, i sig,förebyggande, kan få ett verktyg att avhjälpa situationen eller ej,har jag redan svarat på.

så enkelt som att kan den backa och stanna för hjälper och utbildningsmässigt,så uppstår inte problemet, tror jag dessvärre inte,som sagt, att det är.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Du har säkert rätt i allt du skriver Mackan.
Och jag har inte läst hela tråden och bara det sista.

Det kanske funkar att stå och vänta.
Jag tvivlar, men som sagt - alla sätt är bra utom dom dåliga.

Mina svar är och var riktade till TS så om denne vill ignorera det jag skrev är det helt upp till personen. Jag tar inte illa upp ;)

God kväll! :)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Många hästar "kan" inte backa för att dom inte är vana att använda sin bakdel i samband med markträning. Att öva på att backa över bommar - in i boxen, ut från stallet gör en sjukt stor skillnadför hästens medvetenhet med sin egen kropp. Men - innan dess måste man kunna backa den rakt bak med små signaler. Det kan ta tid men jag tycker det är så värt det.
Ja då var vi här igen med vilka metoder som är schyssta eller inte.:crazy:

Om man ber dig gå ner i spagat så får du större rörlighet o sen kan vi utveckla det ytterligare- blir mer kroppsmedveten.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

KL*

Jag har nu ett tag ridit iväg ensam med min häst som innan totalvägrat.
Jag har nu kommit iväg på alla rundor åt alla håll de senaste 2 veckorna.
det som funkat bäst för mej är inte att backa hästen utan att snabbt vända om henne åt rätt håll.
När hon vänder tar jag tag i en tygel och tvingar henne att vända åt rätt håll. Sen hållt kvar henne och struntat i dikesklivningar, fast jag tycker det är otäckt. Bara koncentrerat mej på framåt.

Innan fick jag sitta en 10-45 min innan hon gick, nu går hon efter 1-2 minuter högst.
Antal stopp och försök att vända har gått från 6-7 på en sträcka till 1-2 som högst.
För mej har "envisare än hästen" och "blicken framåt" , varit det som hjälpt.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

KL*

Jag har nu ett tag ridit iväg ensam med min häst som innan totalvägrat.
Jag har nu kommit iväg på alla rundor åt alla håll de senaste 2 veckorna.
det som funkat bäst för mej är inte att backa hästen utan att snabbt vända om henne åt rätt håll.
När hon vänder tar jag tag i en tygel och tvingar henne att vända åt rätt håll. Sen hållt kvar henne och struntat i dikesklivningar, fast jag tycker det är otäckt. Bara koncentrerat mej på framåt.

Innan fick jag sitta en 10-45 min innan hon gick, nu går hon efter 1-2 minuter högst.
Antal stopp och försök att vända har gått från 6-7 på en sträcka till 1-2 som högst.
För mej har "envisare än hästen" och "blicken framåt" , varit det som hjälpt.

Super!! :bow::bow:

Jag ska ut på min donna i morgon på en "läskig" runda, ska ha din "bara koncentrerat mig på framåt" med mig på ridturen!
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Man måste vara säker på sig själv.

Hopphästar skulle inte hoppa ett språng om ryttaren tvekade.

Kasta plånboken före o var bestämd. Var dock inte spänd eller håll en kort tygel som säger detsamma.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Vill passa på att fråga dig, då din metod är lite vad jag har försökt eftersträva med min unghäst, men inte riktigt vågat följa helt ut.

Jag har en treåring som jag sedan han var liten har varit ute och promenerat med och använt olika ledarskapsövningar för att få honom att följa mig och lita på mig. Jag har sedan varvat fortsatta promenader i skog och mark med ridtur med sällskap av andra hästar. Jag har även suttit upp själv på "säkra" ställen, dvs jag har ridit på ridbanan och runt stallet (kanske upp till hundra meter från stallet). För en dryg vecka sedan flyttade jag min häst till ett nytt stall och har låtit honom gå i hagen, samt tagit några promenader. Jag har även, nu i helgen, ridit en sväng med sällskap.

Nu till "problemet". Jag vet inte när jag vågar sitta upp och pröva att rida själv. Har inte så mycket ridsällskap i nya stallet och vill fortsätta rida min trevliga unghäst på ett trevligt sätt. Jag är rädd för att det ska gå fel.

Så, vad jag undrar är, ska jag promenera samma tur ett par gånger i rad och sedan sitta upp och rida samma sväng? Eller ska jag sitta upp efter halva turen? Sen vi flyttade har jag upplevt hästen som lite "skrikig" när jag har varit ute och promenerat. Jag har ignorerat skriken och bara fokuserat på att han ska följa mig. Har du några tips och råd?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

När du rider med sällskap- rid först!
Då ser du om den förstår o litar på dig eller om det är de andra hästarna den följer.

Kan den lite av röst, ev. skänkelns betydelse eller pet med spöt?

När du går med den är du med den, varav den kan bli osäker när du inte finns där utan på ryggen. Tömkör den o den lär sig att gå före dig, men att du är med.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

tack för ditt svar!

När jag har ridit med andra har jag ridit på först, sist, i mitten, bredvid samt växlat det här under ridturens gång. När det gäller mina promenader har jag både gått framför, bredvid och även tömkört. I tömkörningen kan han ibland tveka mer och har även nån gång kastat sig tillbaka mot mig. Vilket han aldrig gör när jag går framför/brevid. Han har kastat sig lite när jag ridit, men inte särskilt mycket och inte så att det har blivit en grej av det.

Jag använder rösten mycket, och rider alltid med spö, för att "hjälpa" honom förstå vad jag vill. Dvs peta lite lätt på bogen samtigt som jag uppmanar honom att gå framåt med röst samt skänkel.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

PÅ mina unghästar har jag sällan skrittat utan travat direkt. Då har man styrfart o hästen tittar inte på allt o tycker att det är ganska kul att vara ute med matte:love:

vill tillägga att eftersom jag anser att unga hästar ska vara ute i skogen har jag haft min lydiga hund med som jag har kunnat skicka framför- guld värd- medlem i flocken.
hästen blir oxå van att det brakar runt i buskarna.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Hej:)
En del hästar har det jobbigt ett tag i samband med flyttning. Eftersom de är vanedjur så tar det tid att "lära känna" det nya stället.

Det viktigaste är att du är som vanligt och när din häst skriker så få den att fokusera på dig. Gör det genom att få hästen att titta på dig med båda ögonen. beröm i massor både med röst och smek när den gör rätt. Var noga med att berömma på samma sida som du kommunicerar med. Ber du den på höger sida om något. När hästen gör rätt smek då på höger sida och likadant omvänt.

Var noga med att när den tycker något är farligt och övervinner sin rädsla med hjälp av dig så måste den sett och kommit igenom problemet med båda ögonen. P ga annars kommer den att "rygga undan" för det farliga när ni kommer ifrån motsatt håll. Då hästens hjärnhalvor inte kommunicerar med varandra som en människas.. Det är därför det är viktigt att lära in på båda sidor. Finns mycket intressant om hästens hjärnhalvor att goggla om på nätet.

Jag hade promenerat ut med hästen 3-4 gånger innan uppsittning så hästen får förtroendet och självkänslan tillbaka.

Försök att ha sällskap om inget annat finns så ta en "tvåbening" med ut.;)

En del har så bråttom upp i sadeln vilket jag personligen tycker är fel. Man har det igen för framtiden med att bygga upp en bra relation ifrån marken då man lättare kan visa hästen med sitt kroppspråk.

KL.

- En gammal replik som jag avskyr: sitt inte av då vinner hästen.
Vilket humbug.. det är något gammalt och för soffat med en stor skopa osanning.. Nä.. vinn hästens hjärta ifrån marken och för med dig upp i sadeln.. Guld värt:love:
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Tack Axel och Uncle Sam!
Jag ska promenera och tömköra mer innan jag sitter upp och så ska jag pröva att trava från stallet! :) Jag återkommer med en lägesrapport om ni är intresserade..? :)

En fråga till förresten, hur vikigt tycker/anser ni att det är att ta samma runda? Alltså promenera/tömköra en runda som jag sedan sitter upp och rider. Eller, är det bara mina hjärnspöken som tänker så?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Tack Axel och Uncle Sam!
Jag ska promenera och tömköra mer innan jag sitter upp och så ska jag pröva att trava från stallet! :) Jag återkommer med en lägesrapport om ni är intresserade..? :)
Gärna :laugh:

En fråga till förresten, hur vikigt tycker/anser ni att det är att ta samma runda? Alltså promenera/tömköra en runda som jag sedan sitter upp och rider. Eller, är det bara mina hjärnspöken som tänker så?

Det blir ju lättast så och utöka efterhand ju säkrare ni blir tillsammans.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag har hållt mig i bakgrunden och följt er diskussion som är jätteintressant då jag haft/har samma situation med en nu 7 årig isis.
Vi har nu hållt på ETT ÅR med ovanstående, långa promenader på olika ställen såsom hårt trafikerade vägar, mörka vägar, skogen osv osv, tömkörning som i början ofta slutade med att han vände om och slet sig och sprang hem, SNACKA OM att han inte hade förtroende för mig!!!!

IDAG har vi denna status:
- litar 100% på mig när jag är på marken med honom brevid
- 95% litar på mig vid tömkörning
- 75-80% litar på mig när jag är på ryggen (kastar sig nu inte åt sidan utan hoppar till men tar sedan order från mig)


Så det går framåt men det tar TID! Som tur är är jag en tålmodig:devil: och är helt såld på hästen i sig. Jag vinner lite lite förtroende varje dag och det är helt fantastiskt.

Däremot har jag lärt mig att han är oerhört känslig för balans. Kommer jag i obalans på hans rygg får han, oftast, panik och försöker ta sig därifrån, vilket oftast resulterar i att jag åker av. Jag vet att JAG måste träna min balans men kan man göra ngt extra för HONOM?
So what om han tar lång tid, det är välinvesterat :)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag menar inte att du ska försöka trava direkt från stallet, men ganska snart.

Däremot på hästar som inte ens vill gå från stallbacken. De som förstår men bara inte vill.
 

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 229
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 299
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 337
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 914
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp