När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

För mig är det inte ok att slå någon annan individ till lydnad, varken i rätt ögonblick eller i vredesmod.

Där brister respekten med ens man slår..

Konsekvent, vänligt men bestämt, hitta positiva saker ur hästens perpektiv i det man vill hästen skall göra..
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Du kan aldrig någonsin slå någon till lydnad. Redan där brister resonemanget.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Vad är ett rapp i ändan till för då?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Motsatsen. Att visa på det oönskade beteendet. Vilket inte har någon gemensam nämnare ö h t. Detta är ju grunden i all uppfostran, oavsett om det är hundar, människor eller hästar. Eller andra djur för den delen.

Man uppmuntrar det beteende man önskar, och "bestraffar" det oönskade. Bestraffningen kan gå ut på att man ignorerar beteendet, att man markerar ogillande eller att man hittar det hästen hästen reagarer på för tillrättavisningen.

Det man strävar efter är att få den önskade reaktionen, så man kan berömma. Då först uppnår man en inlärning. Inlärning kan inte ske med piska.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag är helt med dig här: Man uppmuntrar det beteende man önskar, och "bestraffar" det oönskade.

Bestraffning får absolut inte vara något hästen blir rädd för eller känner som smärta.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jo, tjena. Skarpa hästar är inget du håller på med eller?

Självklart är det så i den bästa av världar att det räcker med detta, men när det blir fara å färde och hästen är istadig, då behövs mer för att hästen ska reagera på tillrättavisningen. Då KAN ett rapp vara lösningen så man slipper backa ut på vägen/järnvägen/slänten/tråden.

Sedan går man tillbaka och övar i lugn och ro på lydnad i skyddad miljö. Men när det sitter MÅSTE man ut i verklighten och prova.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jo :)
De är en stor del i mitt yrke.. jobbar mycket med galoppörer..

En istadig häst blir det av någon anledning, smärta, tar över, rädsla, att man går för fort fram vilket är det vanligaste problemet.. och då jobbar vi utefter individen..

När jag arbetar så lägger jag ett tryck som absolut inte får vara något hästen blir rädd för eller känner som smärta utan ett lätt tryck. Utan respekt som bygger på förtroende.. som bygger på mycket positiv kroppskontakt med hästen och att inte göra övningar med hästen innan den är redo för det.

Nervös häst mycket lätt tryck, en starkare häst ett lätt tryck som jag ökar om hästen inte reagerar. Tryck kan vara en blick, visa med handen, ett lätt tryck i repet eller grimskaftet, att jag går mot hästen, mm mm..

t ex spärrar vägen med en "kroppsdel" eller pekar med repet eller handen eller pisken mot bogen i luften för att driva hästen framåt, utåt..eller var vi nu ska..

När hästen nästan som tänker rätt så släpper allt tryck och jag använder rösten mycket för att berömma samt smeker..
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Ah, då förstår jag. Fullblod behöver du ju aldrig lägga en pisk på, då får du helt motsatt effekt. Har själv fullblod, och att använda så mycket som en klack på honom ger hela havet stormar i en vecka.

Däremot finns det faktiskt individer som behöver starkare övertalning än xx behöver, och vill man korrigera måste man använda en påpekan som hästen uppfattar som en korrigering. Att ropa FYYYY! och hästen skiter i det hjälper liksom inte.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Har själv fullblod, och att använda så mycket som en klack på honom ger hela havet stormar i en vecka.

Alltså det där fick mig att garva rätt hårt!!:rofl::rofl:

*kl*

Jag har inte läst hela tråden men min erfarenhet av istadighet (har haft en själv som slutade på scan) är att tålamodet är det viktigaste.
Jag skulle anlita någon som är van vid istadighet. Det viktigaste är att hästen får olika signaler hela tiden (alltså nya uppgifter) svårt när man sitter i en vagn kan jag säga. Men försöka att lura hästen när den tvekar och börjar stanna genom att ge den en ny uppgift. Detta kan ta mycket lång tid, personligen skulle jag gett upp mycket tidigare än de 2 åren min häst fick på sig dock är hennes dotter inte på något sätt lik sin mor (som tur är).
Ska läsa igenom tråden ordentligt och hoppas att jag kan komma med något bättre förslag ;)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Det du beskriver har inget med Natural Horsemanship att göra.

LIA

Till dig och Uncle sam läst tråden angående PNH så förstår ni att det är just det som är NH enligt de som lär ut NH. Den bilden finns nu mera av NH oavsätt hur man vrider och vänder på det.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Alltså efter det jag läst nu (3 sidor) så tycker jag du skall börja med att plocka ut någon som kan kolla hästens muskulatur status. Hästen verkar ju ha ont snarare än att vilja "bråka".
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Till dig och Uncle sam läst tråden angående PNH så förstår ni att det är just det som är NH enligt de som lär ut NH. Den bilden finns nu mera av NH oavsätt hur man vrider och vänder på det.
För det första håller jag isär verkligheten från vad några individer i PNH-tråden påstår.

För det andra finns inte något likhetstecken mellan Natural Horsemanship och vad PP visat i länkarna.
PP har ett utbildningsprogram som, såvitt jag sett (har inte följt det ingående själv), har ansetts seriöst och "NH-mässigt". PP har dessutom i olika sammanhang uttryckt sig på ett sätt som väl stämmer överens med NH-filosofin.
Varför han inte, i samtliga olika videos som finns med honom, själv lever upp till sina ideal utan i ett par av dom bryter mot sina egna regler, vet jag inte. Kanske är han helt enkelt en människa som alla andra, dvs inte felfri? Har vi inte alla tagit felbeslut någon gång, låtit situationen dra iväg med oss etc?

För det tredje är inte PP annat än en av många seriösa och kunniga NH-instruktörer. Att påstå att han är detsamma som "de som lär ut NH" visar bara på din egen ambition vad gäller Natural Horsemanship.

För det fjärde tror och hoppas jag att hästmänniskor i gemen kan se NH-filosofin för vad den är och inte dras med i dom smutskastningskampanjer som vissa under många år sysslat med. I den nu pågående lär ni inte heller lyckas övertyga så många. Därtill är felaktigheter och grova överdrifter alltför många och påtagliga. Dom som lärt sig Natural Horseman-filosofin vet hur verkligheten är, och resten vill säkert skaffa sig egen kunskap i ämnet!

Detta är min enda kommentar angående PNH-tråden!

LIA
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

För det tredje är inte PP annat än en av många seriösa och kunniga NH-instruktörer. Att påstå att han är detsamma som "de som lär ut NH" visar bara på din egen ambition vad gäller Natural Horsemanship.

Alltså det där måste ju vara den mest korkade kommentaren du någonsin lagt ut...

HERREGUD alltså.:crazy::crazy::crazy:

Ta en titt på andra NH folk som "löser" problem och skit i PP så ser du vad "äkta" NH är...

Rep viftningar och tvång. Det är modern NH, den gamla filosofin är den som du framhåller och den ser jag då inte mycket av längre.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Alltså det där måste ju vara den mest korkade kommentaren du någonsin lagt ut...

HERREGUD alltså.
Jag har blivit tillsagd av en moderator att inte använda omskrivningar som antyder att jag anser inläggare vara idioter. Tydligen gäller inte den regeln för alla?
Men för min del får du gärna förklara vad den "korkade kommentaren" består i.


Ta en titt på andra NH folk som "löser" problem och skit i PP så ser du vad "äkta" NH är...

Rep viftningar och tvång. Det är modern NH, den gamla filosofin är den som du framhåller och den ser jag då inte mycket av längre.
Jag vet vad "riktig NH" är, och har vetat det i runt 20 år.

DU satte likhetstecken mellan PNH och "de som lär ut NH". Det är det jag protesterar emot. Det finns ett antal seriösa och duktiga NH-instruktörer i Sverige som lär ut NH-filosofin enligt egna upplägg och dom är alls inte styrda av PP. Detta inte sagt som någon kritk mot PNH.

PNH-tråden gällde f ö PP:s hanterande av ett par hästar, vilket förtjänades att kritiseras och diskuteras. Men som vanligt kunde inte NH-hatarna hålla sig till sakfrågan utan smutskastningen mot NH och oss som försöker leva enligt Natural Horsemanship-filosofin kom per automatik. Vilket man insåg, redan efter att ha läst trådens startinlägg, skulle bli följden. :cry:

Ska passa på att påpeka att denna tråds TS uttryckligen sagt sig vilja ha lösningar baserade på NH-principer. Varför inte respektera det?

LIA
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag har blivit tillsagd av en moderator att inte använda omskrivningar som antyder att jag anser inläggare vara idioter. Tydligen gäller inte den regeln för alla?

Jag antyder att deta inlägget är det dummaste du skrivit någon gång som jag läst. Det har ju inte något med dig att göra ellet?

Men för min del får du gärna förklara vad den "korkade kommentaren" består i.

Att PP skulle vara en "true horseman" vilket han bevisat otaliga gånger att han inte är. Eller tycker du att slå en häst i ansiktet med en pinne är horsemanship?

Jag vet vad "riktig NH" är, och har vetat det i runt 20 år.

Bra att du vet det, kan du då bevisa att det finns den typen av NH tränare i Sverige. Jag har sett 2 som verkar veta vad "riktig" modarniserad NH är.

DU satte likhetstecken mellan PNH och "de som lär ut NH". Det är det jag protesterar emot. Det finns ett antal seriösa och duktiga NH-instruktörer i Sverige som lär ut NH-filosofin enligt egna upplägg och dom är alls inte styrda av PP. Detta inte sagt som någon kritk mot PNH.

Med tanke på att det inte finns så många andra och otaliga trådar återger PP 7 games så är han den ledande figuren inom NH i Sverige. (därmed inte sagt att det inte finns andra men PP är den största och mest kända)

PNH-tråden gällde f ö PP:s hanterande av ett par hästar, vilket förtjänades att kritiseras och diskuteras. Men som vanligt kunde inte NH-hatarna hålla sig till sakfrågan utan smutskastningen mot NH och oss som försöker leva enligt Natural Horsemanship-filosofin kom per automatik. Vilket man insåg, redan efter att ha läst trådens startinlägg, skulle bli följden. :cry:

Inte bara ett par det har framkommit klipp från många år tillbaka med, även LP (hans fru) har visat sig vara rätt bra på att slå in NH i hästarna.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag antyder att deta inlägget är det dummaste du skrivit någon gång som jag läst. Det har ju inte något med dig att göra ellet?
Eh... Vadå? :confused:

Att PP skulle vara en "true horseman" vilket han bevisat otaliga gånger att han inte är. Eller tycker du att slå en häst i ansiktet med en pinne är horsemanship?
Så är vi igång igen då med överdrifter och rena lögner. Märkligt att ni NH-hatare känner er tvungna att använda det.
Hur många gånger har du sett honom slå hästar i ansiktet med en pinne? Antal unika gånger alltså, för säkerhets skull.
Ställ gärna i relation det antal han löser situationerna på riktigt NH-vis??

Du, såsom varande perfekt människa, har naturligtvis aldrig gjort fel. Därmed har du naturligtvis inte heller föståelse för att andra kan göra det. Där är en skillnad oss emellan, eftersom jag vet att ingen är perfekt (utom du alltså) och att man måste kunna överse med enstaka övertramp.

Bra att du vet det, kan du då bevisa att det finns den typen av NH tränare i Sverige. Jag har sett 2 som verkar veta vad "riktig" modarniserad NH är.
Varför ska jag bevisa något? Vill du hitta bra NH-instruktörer (om du förstår skillnaden?) är det bara att sätta igång och leta. Några omnämns t ex i andra trådar. Jag vet inte vad du menar med "moderniserad NH". Förklara gärna för oss oinvigda.

Med tanke på att det inte finns så många andra och otaliga trådar återger PP 7 games så är han den ledande figuren inom NH i Sverige. (därmed inte sagt att det inte finns andra men PP är den största och mest kända)
Bland dig och andra oinsatta kanske. Vilket i alla fall inte innebär något likhetstecken.

Inte bara ett par det har framkommit klipp från många år tillbaka med, även LP (hans fru) har visat sig vara rätt bra på att slå in NH i hästarna.
Visa gärna dom många länkarna. Ta samtidigt gärna med dom länkar där han hanterar hästarna enligt NH. För jämförelsens skull.
Varför dra upp LP i kritiken mot PP? Ansvarar du personligen själv för allt dina släktingar gör?
Och så undrar jag hur man "slår in NH" i hästar"? Har du ens en susning om vad Natural Horsemanship är och står för?


Se där, nu har jag ändå frångått min åsikt att inte diskutera PP och PNH i denna tråd. Sista gången är detta, och om du vill fortsätta diskutera NH och/eller PP med mig så får det bli via PM eller annan tråd.
Härmed lämnar jag plats för det tråden skulle handla om.
Jag ska respektera TS, varför inte du också?
...

LIA
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Vänta ut hästen, låt den aldrig vända utan håll den hela tiden i den riktning den ska. Vill den åt andra hållet så får han backa. Till slut så tröttnar han och går framåt av sej själv. Var absolut lugn och tålmodig, inget spö, ingen hård röst och inga sparkar i sidorna, lägg bara till skänkeln lätt i samma sekund som du känner att han tänker ta ett steg framåt, beröm då jättemycket. Var beredd på att det kan ta jättelång tid så se till att ha jättegott om tid så att du inte blir stressad och måste avbryta. Tänk på att den vanligaste istadigheten hos häst är skapad av människan som använder bestraffning som metod.

Om hästen är osäker och inte vill gå förbi t ex bortre stallhörnet så blir det inte bättre av att använda spö, hård skänkel och arg röst för då kommer den ihåg det nästa gång och börjar krångla ännu tidigare för att försöka undvika det där stället där det var så obehagligt sist.

Om hästen verkligen är rädd för något så hoppa av och gå förbi, det är INTE att låta hästen "vinna", för hästen ser det aldrig som någon kamp. Det är också jätteviktigt att ryttaren utstrålar lugn och absolut inte är rädd själv för då sänder hon tydliga signaler till hästen att han har all anledning att vara rädd eftersom även hon, som ska vara ledaren, är rädd.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Tycker inte alls att den måste stå o titta på det den är livrädd för.
Den kan då bli okontaktbar.

Använd huvvet!

Ta en liten omväg. Rid sen lite rakare var gång. Gör ingen affär av det.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Milly skrev i sitt andra inlägg; Jo, det finns faktiskt en vettig orsak, tycker jag - han är på bantning och står inne hela dagarna och går bara på bete nattetid (ca halva dygnet, lite mer). Och oftast rider vi på kvällen då han stått otaliga timmar inne och längtar efter GRÄS!!

Senare skrev hon; Jag själv tror faktiskt, efter mer eftertanke, att detta till 95% beror på att han står inne hela dagen och inte får beta... Hans ägare säger att han aldrig förut hållt på så här. Lösningen är alltså helt enkelt att han ska få gå ut i minst 30min o beta innan ridturerna. Alt få hö. Vad är hästens starkaste begär? Jo att ÄTA! Får den inte äta på åtskilliga timmar så kan man väl inte klandra den?

Jo tänk, det tror jag med! Nu utgår jag ifrån att han får något att äta under dagen och att han har sällskap ute på natten, men tänk själv - hästen bara väntar på att få komma ut till gräset, då kommer matte och säger att han ska jobba...

Jag har en pålle som brukade köra med typ samma metod (han har haft en matte som det lönade sig att bråka lite med) och arbetsvilligheten ökade markant med lite mat före ridturen. Pålle är också alldeles för tjock och tas därför in tidigt på em, så när vi kom för att rida hade han i regel varit inne ett par timmar utan mat. Men varför är "trådhästen" inte inne på natten i stället? Han äter ju inte mindre för att det är natt, men det är naturligare att ha sin vila på natten och inte på dagen och om han får beta innan ridturen så tror jag att problemet vore löst ganska snart.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Nu har det blivit så många sidor av denna tråden, så många har säkert missat min uppdatering. Det är alltså min häst detta handlar om.

Anledningen att han fick stå inne på dagen var att det var så mkt insekter så det gick knappt att vara ute. Plus då att han behövde banta, och även stå stilla. Självklart var han frustrerad när vi sen skulle ut på kvällen.

MEN det var inte roten av problemet. För han blev senare friskförklarad från sin senskada, och fick klartecken att sättas igång. Då gick han ute och betade hela dygnet, och ändå trotsade han under ridturer!

Efter ett tag kom vi fram till att han testar mig mer än min medryttare. Han har således inte ont någonstans, utan är bara istadig.

Vi har börjat om lite grand och ridit ut med person som gått med på marken, och då har det gått bra. När jag ridit själv så har jag hoppat av om han börjat bråka. Och sen hoppat upp igen och då har han varit helt superglad och inte bråkat. IDAG red jag för första gången på länge en ridtur HELT utan olater! Han försökte inte med något alls! Och då fanns ändå tittiga grejer utmed vägen som han var lite rädd för. Men han gick ändå fram, och jag är såå glad! Det är ett steg i rätt riktning. :laugh:
 

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 233
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 299
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 338
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 914
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp