När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag tycker din slutsats att "han är bara istadig" är en mkt vilseledande teori för din egen skull. Du bör fundera över varför hästen bråkar med dig, men inte medryttaren, jag lovar dig att det inte har att göra med att han är "bara istadig".
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Nä men alltså, jag vet ju varför. Ville bara förklara det lite snabbt och orkade inte gå in på mer detaljer.

Jag kan ju passa på och uppdatera dig på hur det gick när jag prövade din teori med att vänta ut honom.
Detta var i förra veckan. Vi kom bara en bit hemifrån, skulle gå en liten runda, vilken han gick exakt samma med medryttaren dagen innan. Så blev det iaf så att han stannade och backade. Då blev jag helt passiv enl din beskrivning. Provade några gånger med försiktig skänkelhjälp framåt, men då backade han igen. När vi stått i en timme så började han bli ordentligt uttråkad. Men istället för att då ge upp och gå framåt, så började han backa, fastän att jag inte gjorde någonting. Så vi kom bara längre och längre bort från där vi stod från början, och närmade oss asvalten. Så det blev ohållbart, och jag fick sitta av. Ledde honom en liten sträcka och satt sedan upp. Då var han hur glad och positiv som helst, jättepigg och arbetsvillig hela vägen hem.

Jag såg det som att jag inte lyckades. Men idag när jag pratade med Milly så funderade vi på om jag inte lyckades trots allt. För idag när jag för första gången sedan dess red helt ensam, så gick han hela rundan utan ett enda försök till att stanna/backa! Otroligt skönt!!
Vad tror du? Varför gick han inte fram när jag väntade ut honom? Men kanske gav det effekt ändå? Är det lönt att testa den metoden igen vid behov?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jag hängde upp mig på att du avfärdade det som att han bara var istadig, men okej då förstår jag att det inte var riktigt så du menade.

alltså - ang. "min" metod. du har kanske missförstått lite, men det är också svårt att beskriva i text hur exakt man menar. det låter som du kom en bra bit på vägen utifrån det du beskriver. när den STANNAR vid ngt tillfälle så är det det du förstärker är okej. så att hästen fattar att backa är inte okej, men stannar den så är det (tillfälligt) okej. det är när den står stilla som du kan hitta läget att den sen faktiskt går framåt. OM den ändå backade denna första gången oprovocerat, så okej - den förväntar sig fortfarande strid och det är bra att du inte föll för frestelsen att gå på den. Hade du gjort det hade den fått vatten på sin kvarn igen och satt emot med full styrka och sen hade cirkusen ang. er strid runt vem som är starkast rent fysiskt, varit igång igen.


det viktiga är ju att du ALDRIG måste avbryta när du ger dig in i en sån här grej, pga tidspress eller annat. det låter som du kom en bit på vägen som du skriver, men återigen - du kan påverka hästen att INTE backa, och stå stilla - även om du inte kan få den framåt. det är DET som är utgångs läget du måste hitta, innan ni kan komma ytterligare ett steg framåt så att säga.Gör likadant nu framöver, och om du upplever framsteg så kan du sen lägga på nivå två - att faktiskt markera när den backar att det inte är det du vill genom att trycka på den framåt en kort hjälp, och sen ge efter igen. så fort den STANNAR - den behöver inte gå framåt i det läget, men den STANNAR - ge efter och låt den stå. sen jobbar man vidare utifrån det läget.

ju mer hästen etablerat beteendet, desto fler gånger kan man behöva upprepa just det här ursprungs steget, och man får helt enkelt ha tålamod och se det som en vinst bara att det inte blir "strid". se det somen process där hästen snart uppfattar att korten blandats om och den behöver tänka till över vad som verkligen händer. När poletten börjat trilla ner, brukar det gå fort så blir det sen utveckling - framåt : )
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

så fort den STANNAR - den behöver inte gå framåt i det läget, men den STANNAR - ge efter och låt den stå. sen jobbar man vidare utifrån det läget.

Får jag blanda mig i här, eftersom jag har ett sto som också stoppar/backar när det blir för mycket för henne - vi hade en inte alltför rolig ridtur idag då jag fick sitta av 3 ggr och leda henne långa bitar bara för att visa att det inte var hon som bestämde när vi skulle vända o gå hem, alt. backa in i taggtråd/ner i diken för att hon hade fått nog av en ny ridväg. Till slut nöjde jag mig med att hon stod still med nosen pekandes åt "rätt håll" så vände jag och hon fick gå hem.

Tycker du att jag gjorde rätt?

Jag undrar alltså vad du menar med "jobba vidare utifrån det läget".

(Jag har kommit fram till att det är inte att hon försöker :devil:-as, hon är en känslig dam som tycker det är lite läskigt att vara ute själv - även med starka ryttare - och jag vill agera på ett sätt som bygger upp hennes självförtroende.)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Nej jag tycker inte det är ngn optimal lösning för i och med att du suttit av har du redan tagit bort trycket, dvs hästen har fått slippa, och då blir stanna och stå still inte lika effektfullt sen när du tar till det som andra steg.

gå tillbaks lite i tråden och läs det jag skrivit tidigare så tror jag att du förstår vad jag försöker illustrera, om du fortfarande har frågor kan jag försöka svara, men just det du frågar här tror jag att jag har uttryckt tidigare i tråden.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Nej jag tycker inte det är ngn optimal lösning för i och med att du suttit av har du redan tagit bort trycket, dvs hästen har fått slippa, och då blir stanna och stå still inte lika effektfullt sen när du tar till det som andra steg.

Jo jag förstår, men tycker du man ska nöja sig med "stanna och stå still" som resultat som man då belönar genom att hästen får då gå hem?

Jag har läst det du skrivit i tråden, bl a "låt hästen stå och ha tråkigt" metoden men jag tror inte det kommer att funka med min dam..... sitter jag och är passiv så står hon inte still, hon försöker springa hem, i sidled om hon nu måste så jag är tvungen att vara någorlunda aktiv. Men allt är värt ett försök. Jag har iaf själv redan kommit fram till att det inte går att stoppa backandet, du har helt rätt i att den striden ska man inte ta, man måste försöka undvika att komma dit helt enkelt.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Tack för svaret! Vi kämpar på då, och hoppas på resultat framåt. :)

Hi hi... ja jag satt där i en timme som sagt. Frös lite och tyckte oxå det var dumt att jag inte tog på reflexer, men ge upp, det tänkte jag inte. Men sen som sagt så lessnade han. Och då var det inte aktuellt att gå på honom, som du sa, då hade han fått vatten på sin kvarn.
Nu när jag satt av istället så var han väldigt positiv att få fortsätta ridturen hela vägen.

Idag när han gick klockrent så fanns dessutom lite tittiga grejer som han blev lite rädd för. Sådana tillfällen, när han tittat på något, har många gånger blivit en ursäkt för honom att testa mig. Men inte idag! Han gick snällt framåt. Jag har även övat mer med halter. Har ju knappt vågat göra halt innan, då detta kunde provocera fram det oönskade beteendet. Men nu gör jag många halter för att testa hans lydnad, och att han sen ska lyssna kvickt på min skänkel framåt.

Fortsättning följer... ;)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Uppdaterar lite.

Nu har jag ridit en 5-6 gånger sen jag började försöka på egen hand, med häst som inte velat gå ensam, och på senare tid vänt hem även med sällskap.

Alla ridturerna utom en har gått kanon!
Första turen kom vi inte så långt på vägen som jag hade velat, men vi gick inte heller hem, utan tog en annan väg som slutade med att vi faktiskt red en hel tur.
Hon blev genomsvett när hon insåg att matte inte tänkte ge sig och till slut kom det ett stort frust när vi kom iväg :)

De andra 4 turerna har vi kommit iväg efter kanske 2-3 minuters tvekan på stallplan. Mot en timme för en månad sen. När vi väl kommer iväg är det ett par ställen där hon kollar om vi kanske kan vända, men när jag säger NEJ NEJ och riktar henne framåt, så går hon.
Sista turen bestämde jag att vi istället skulle rida turen omvänd, dvs starta där vi slutar och då blev hon väldigt frustrerad och ville trava runt och tillbaka där vi kom ifrån, men jag gav mej inte utan ställde henne åt det håll vi skulle och pratade lugnt. Efter ett par minuter var vi på väg!

Det jag känner är skillnaden nu mot för en månad sen, är att jag bestämt mej för att det ska gå bra och att jag håller mej lugn och undviker de ställen där hon har störst chans att vända, dvs diken, där hon vet att jag blir nervös.
Nu vet jag att vi ska ta hela rundan och om det tar 30 min längre så gör det inget.
Nästa steg är att ta de vägar där hon sist vände om, dvs vägen med diken.
Klarar vi det inte imorgon, så kanske i övermorgon :)
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Jo jag förstår, men tycker du man ska nöja sig med "stanna och stå still" som resultat som man då belönar genom att hästen får då gå hem?

Jag har läst det du skrivit i tråden, bl a "låt hästen stå och ha tråkigt" metoden men jag tror inte det kommer att funka med min dam..... sitter jag och är passiv så står hon inte still, hon försöker springa hem, i sidled om hon nu måste så jag är tvungen att vara någorlunda aktiv. Men allt är värt ett försök. Jag har iaf själv redan kommit fram till att det inte går att stoppa backandet, du har helt rätt i att den striden ska man inte ta, man måste försöka undvika att komma dit helt enkelt.

Alltså det är ju skitsvårt när man själv inte sett hästen och exakt vad den gör och hur den agerar osv, men nej - jag tycker inte det är en vidare ide, för då flyttar du bara problemet, dvs tidigare kom hästen undan med att backa - fick gå hem, nu kommer den undan med att stå stilla - får gå hem.

du måste nog helt enkelt prova dig fram inom ramarna för den här eller liknande metod.

Halvt knapplån.

sen är det ju givetvis väldigt viktigt att förstärka det positiva, dvs när hästen sen går framåt, om än bara 2 steg, så berömer man. stannar den och börjar igen, så blir man omedelbart tyst "tar bort" berömet.
Hästar brukar vara mycket ivriga i att suga i sig beröm när de väl sett tydliga skillnader mellan önskat och icke önskat beteende, så även detta beröm som komplement till "metoden" kan vara av avgörande nivå när det gäller att komma vidare steg för steg så att säga : ) OBS: inget datlande och överdrivet beröm dock som att kasta sig runt halsen och klappa och gulla, att gå framåt är ett förväntat basic beteende hos en häst under ryttare. Men som sagt - uppmuntrande kort ord bra, eller en snabb liten klapp för att markera att japp nu gjorde du rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Alltså det är ju skitsvårt när man själv inte sett hästen och exakt vad den gör och hur den agerar osv, men nej - jag tycker inte det är en vidare ide, för då flyttar du bara problemet, dvs tidigare kom hästen undan med att backa - fick gå hem, nu kommer den undan med att stå stilla - får gå hem.

Jo jag förstår och håller med dig.
Men jag brottas verkligen med det här problemet och försöker bena ut mentalt vilket förhållningssätt jag ska ha när hon gör såhär, och igår kändes det som att få ut "minst dåliga".
I grund och botten är hon en häst med dåligt självförtroende som blir orolig i nya miljöer, (även med mer vana ryttare än jag så det är inte ett problem som bara beror på mig). Och när hon börjar bråka känns det att hon har ett motdrag för varje drag jag gör. Hon försöker vända och gå hem, nej det får hon inte. Vänder jag runt henne (efter mycket kamp) så vänder hon men backar. Skänklar jag backar hon ännu fortare.
Sen har man de olika metoderna som folk föreslår.
1) Tvinga hästen att backa - jo tack skitkul när man är på en väg, och hon blir superstressad av det, dessutom skulle hon förmodligen backa hela vägen hem om hon fick.
2) Snurra hästen i en volt - hon blir skitstressad och blir ännu värre.
3) Få henne att stå still - då står hon och är orolig och flyttar på fötterna, till slut börjar hon backa igen, så är man tillbaka på ruta ett.
4) Sitta av och leda - gör jag bara för att hon ska fatta att inte hon bestämmer när vi går hem, jag vet att det inte är bra och hon är dessutom såpass smart att jag vet att hon snart sätter det i system, så det är ingen långsiktig lösning.

Jag vet inte, jag kanske bara ska stå och bråka på den där vägstumpen tills - ja jag vet inte tills vad....
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

fast backa henne, gå på henne med skänklar, snurra osv, det förstår jag att det inte funkar, det är dömt att misslyckas. Det är det jag försökt förklara här i tråden. ;) Men jag förstår din frustration. Om beteendet är befäst sen länge så kan det ta en längre tid när man byter "taktik". Tycker, om det är som du säger att hon är osäker osv, att du ska hålla dig till EN och samma väg nu om du ska öva på detta. Gör en rutin av det, rid alltid samma runda några veckor, och var konsekvent runt detta osv.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

fast backa henne, gå på henne med skänklar, snurra osv, det förstår jag att det inte funkar, det är dömt att misslyckas. Det är det jag försökt förklara här i tråden. ;) Men jag förstår din frustration. Om beteendet är befäst sen länge så kan det ta en längre tid när man byter "taktik". Tycker, om det är som du säger att hon är osäker osv, att du ska hålla dig till EN och samma väg nu om du ska öva på detta. Gör en rutin av det, rid alltid samma runda några veckor, och var konsekvent runt detta osv.

mm jag får nog göra så, och vidga vyerna lite försiktigt. synd, för att jag vill ut på långturer :( men jag får väl se det som ett projekt att få ut henne på sånt utan bråk.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Knapplån

Jag har en fundering på vad som skulle kunna förebygga den här typen av problem.
Att lära hästen halt från ryggning.

För mig som mest kör har det varit en självklarhet, men jag har sett att det inte nödvändigtvis är så hos "ridfolket".
Det jag mest sett är att man har ett back-kommando i konstant och när man släpper förväntar man sig att hästen stannar. Någon regelrätt halt finns inte.

Kan jag ha rätt i detta?

/Feberpannkaka
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Knapplån

Jag har en fundering på vad som skulle kunna förebygga den här typen av problem.
Att lära hästen halt från ryggning.

För mig som mest kör har det varit en självklarhet, men jag har sett att det inte nödvändigtvis är så hos "ridfolket".
Det jag mest sett är att man har ett back-kommando i konstant och när man släpper förväntar man sig att hästen stannar. Någon regelrätt halt finns inte.

Kan jag ha rätt i detta?

/Feberpannkaka

Allt är värt att prova :)

PS Krya på dig
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

det har du helt rätt i och det handlar ju om lydnad och avvägning samt fina nyanser i träningen av hästen.
om folk övade på det hade de säkert ytterligare ett verktyg mot denna typ av problem, sen tror jag inte det löser allt, men det skulle säkert som sagt vara ytterligare en hjälp på vägen.

det jag förespråkat i tråden är ju en variant av detta. på sätt och vis :D

Jag tror nog att de som dressyr rider och har varit med ett tag, tränar på detta. där är ryggningen ju en kvalitets rörelse, och då får det absolut inte bara handla om att det ska vara bakåt, utan det ska vara bakåt i en bra form,och då gäller steg för steg, och just som du säger, den där avvägningen och förmågan att kunna kontrollera även inne i momentet.

sen tror jag inte att det är optimalt på en häst som redan har det beteende som tråden handlar om, att öva ryggning ö.h.t just då. det är framåt som gäller. alternativt stå stilla. inget bakåt tänk whatsoever på ett tag, tills beteendet släckts..... men visst, - allt är ju väldigt beroende på hästen och det är väl där det också blir svårt att råda utan att ha sett hästen och ekipaget. det handlar ju om så små nyanser i att bedöma vad som triggar just den hästen att idiot backa och vägra gå fram osv.eller vad i ekipaget som skapar det beteendet för den delen.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Hoppas att det löser sig för er! Hejja hejja!

Jag tror det är svårt att sudda bort/ta bort ett beteende som är infäst i hästen. Ofta kommer det ändå fram i nta och pressade situationer.

Du kan ta det "dumma" och göra det till något bra, fast när DU vill ha det. Det vill säga: träna hästen på att backa och på att backa bra.
Hur du väljer göra det (med rösten, sitsen, kroppen) är upp till dig vad som passar bäst - bara du är tydlig med hästen så att det är back och inget annat.

Det är alltså lättare att ta bort ett oönskat beteende genom att på ett vis förstärka det och göra det till en övning. Och även förstärka det många kallar gasen. Så att back är back och inget annat och gasen är framåt och inget annat.

Många hästar vill vända och bråka i skogen för att ledarskapet inte är befäst från marken så i många fall är det där man ska börja men det är en helt annan femma och historia.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

[QUOTEJag har en fundering på vad som skulle kunna förebygga den här typen av problem.
Att lära hästen halt från ryggning.
[/QUOTE]

Jag förebygger problem med unghästar och även äldre också med att göra mycket markövningar såsom att få hästen att slappna av sidan om mig.

Jag ger hästen lite utmaningar ju längre vi kommer i "grundskolan" såsom, prassel saker, paraplyer och andra "låtsas farliga saker". På så sätt lär sig hästen att jag aldrig utsätter den för något den inte klarar av. :love:

Jag bygger upp självförtroendet och framförallt ger jag hästen tid.

När det känns som vi byggt upp rätt kontakt så går vi ut på långa promenader och sedan uppsuttet har jag än så länge aldrig stött på problem.:laugh:
Får jag hem en häst som utvecklat dessa inlärningsproblem börjar jag om helt ifrån början och det får ta den tid det tar..
KL:
De problem man har ifrån marken följer automatiskt upp i sadeln så jag ser till att det mesta funkar ifrån marken innan jag sitter upp på en häst. Inlärningen ifrån marken är A och O.. samt det är en myt att om du hoppar av och leder hästen så har den vunnit.. gammalt skrock ;)
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

förespråkar du att tvångsbacka hästen?
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Nej, jag använder aldrig tvång.
 
Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Va skönt att höra! vad menar du då ang. att förstäkra beteendet och att back är back och framåt är framåt? förklaring önskas då det blir otydligt vad du syftar på.
 

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
20 237
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 299
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 338
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 915
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp