Bukefalos 28 år!

När hästen kliar sig på en

Soff91

Trådstartare
Hur är det egentligen när en häst kliar sig på en?
En i mitt förra stall sa att hästen absolut inte får klia sig på en människa,
för det visar att hästen inte har någon respekt för människor. ;s
Men hästarna kliar ju på varandra i hagen? och dom har ju respekt mot varandra. Hur är det egentligen? :confused:
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Om hästen är bufflig ö h t och går på dig saknas respekt. Jag tycker att det beror på relationen och situationen. Ibland kliar sig dotterns häst lite mot mig när jag kliar honom och då motar jag inte undan honom. Om han skulle "gå fram till mig och börja klia sig" utan vidare skulle jag det (mota). Fast det skulle han inte göra - han är en gentleman.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Okej. för hon brukar vilja klia sig på mig efter ridningen. då jag ställer mig brevid henne innan vi går in i stallet.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

KL

Min häst vill klia på mig hela tiden, men på honom kliar det ofta på nosryggen. Mycket goare att klia på mammsen då :angel: Han kommer fram lite frågande, då sätter jag antingen armen till (så att han kan klia sig på den) eller så lyfter jag fingret, då vet han att han inte får. har haft honom i 6 år, så jag "vågar" låta honom. Så länge hästen inte knuffar iväg dig tycker jag inte det borde vara någon fara :)
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Aha okej. Min häst kliar så jag flyger iväg. men oftast kliar hon när jag inte är berädd så det är att jag tappar balansen, men jag tror inte ens det kliar på henne för hästar som det kliar på brukar ju även klia sig så fort dom kommer in i stallet. men hon kliar aldrig när hon kommer in
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Aha okej. Min häst kliar så jag flyger iväg. men oftast kliar hon när jag inte är berädd så det är att jag tappar balansen, men jag tror inte ens det kliar på henne för hästar som det kliar på brukar ju även klia sig så fort dom kommer in i stallet. men hon kliar aldrig när hon kommer in

Då kan det nog vara så att hon tappat lite respekt för dig.. Gör hon andra "respektlösa" saker också?
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Aha okej. Min häst kliar så jag flyger iväg. men oftast kliar hon när jag inte är berädd så det är att jag tappar balansen, men jag tror inte ens det kliar på henne för hästar som det kliar på brukar ju även klia sig så fort dom kommer in i stallet. men hon kliar aldrig när hon kommer in

I din situation skulle jag lugnt och bestämt föra bort hästens huvud. Det låter som om hästen är lite bufflig eftersom du tom tappar balansen. Försök ha en liten "bubbla" kring dig och en kring hästen, dessa "bubblor" överträder man inte om inte den andra bjuder in till det. Vet du att hästen vill klia sig efter ridningen kan du kanske klia hästen av din egen vilja ibland.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

I din situation skulle jag lugnt och bestämt föra bort hästens huvud. Det låter som om hästen är lite bufflig eftersom du tom tappar balansen. Försök ha en liten "bubbla" kring dig och en kring hästen, dessa "bubblor" överträder man inte om inte den andra bjuder in till det. Vet du att hästen vill klia sig efter ridningen kan du kanske klia hästen av din egen vilja ibland.

Mycket bra tips! :bow:
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Det fungerar till och med på små envisa ponnyer som tror att de bestämmer över både sig och sin ledare. ;)
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Min häst och andras hästar får absolut inte klia sina huvuden mot mig. Det gör förbannat ont på mig helt enkelt.

Då får dom klia sig mot en boxkant, ett träd eller en annan häst i så fall...
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Shettisen jag har på foder var sån, han skulle klia rumpan mot benen på en !
Föste undan han varje gång, och satte upp klimattor utomhus och i boxen, så var problemet borta ! :p
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Jag tycker det är okej att hästen kliar sig om det inte är så att den tar för givet att den sak få klia sig.
Den får absolut inte buffla och ha sig, utan den ska "be" om det genom att närma sig försiktigt.

Vill jag inte klia/bli kliad på så puffar jag bort den, och då ska den respektera det.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Min häst får klia sig mot mig när jag tycker att det känns okej. Det är aldrig okej att klia sig mot mig när hon har träns eller grimma på sig så hon brukar sällan ens göra ett försök. Gör hon det så slutar hon när jag säger till och accepterar mitt nej så att säga.

Ibland vill hon klia sig på mig när jag mockar och hon står kvar inne i boxen. Ibland är det okej, ibland vill jag inte och då visar jag det och hon låter bli.

Så för min del tycker jag att det är okej så länge hon respekterar mina gränser och inte är för bufflig när jag inte är upplagt för det eller tycker att det är läge för en klistund.

Ibland tycker jag att det är skönt när hon kliar sig mot min rygg, lite fri massage sådär.. :angel:
 
Sv: När hästen kliar sig på en

delvis knapp

Jag har ju alltid resonerat att djur inte riktig förstår det här med ibland.
ex: Om jag låter min häst ibland ta en tugga av ett träd eller en grästuva under ridturen vad är det då som hindrar den från att göra det nästa gång? den fick ju det igår? då blir det dubbla budskap, den får en bestaffning/tillsägelse för något som var helt ok igår. Det är inte att vara konsekvent i min värld.
Det känns lite oshysst dels för att vi inte kan tala om för dem så att dom förstår ex: idag har jag ett blåmärke på armen så idag får du inte klia dig på mig men så fort det har gått över så är det ok. Och dels för att hästen då kommer försöka göra något, ex klia sig mot dig och då får en bestraffning som dom egentligen inte behövt få om man lagt upp tydliga gränser direkt.

Jag baserar min hästhantering på att vara konekvent med dom gränser jag har satt upp för att vara tydligt och shysst mot min häst och att för att min häst ska slippa vara förvirrad med vart jag står.

så detta "ibland är det ok men ibland inte" tycker inte jag är shysst, just för att vi inte kan förklara varför det är ok idag men inte imorgon.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Jag tycker att de som tycker att de kan hantera situationen genom att ibland tillåta och ibland inte kan få göra det. Men jag tycker hästar är individer och vissa individer kräver mer konsekvens än andra. Dock har jag aldrig märkt att de vill ha förklaring. Hästar verkar alltid finna sig situationen.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Jag tycker att de som tycker att de kan hantera situationen genom att ibland tillåta och ibland inte kan få göra det. Men jag tycker hästar är individer och vissa individer kräver mer konsekvens än andra. Dock har jag aldrig märkt att de vill ha förklaring. Hästar verkar alltid finna sig situationen.

absolut alla får göra som dom vill, annat har jag inte sagt, jag sa bara min mening som alla andra.

nej det är sant dom kanske inte vill ha en förklaring på det viset, men jag vill inte sätta dom i en situation där dom inte förstår varför dom får en tillsägelse för då känns den fulkomligt meningslös.

sen finns det mer eller mindre extrema sätt att se det på. Jag följer inte slavsikt alla mina principer, jag är en människa jag också. Varken jag eller hästarna är maskiner så då händer det att man tummar lite på gränserna här och där och det har ingen dött av.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Jag tror också att det är viktigt att vara konsekvent. :)
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Alla som VET att man ska vara konsekvent men inte alltid är det - upp med en hand!
Igår fick hästen godis utan motprestation - bara för att jag ville känna mulen mot min hand.

....och jag tillhör dem som sjunger "konsekvensens lov" och vikten av att vara förutsägbar eftersom det är det är enklast för alla parter när man vet vad man har att förhålla sig till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 570
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp