Bukefalos 28 år!

När hästen kliar sig på en

Sv: När hästen kliar sig på en

det är väldigt lätt att säga att man är konsekvent men sedan "råka" förbise det iallafall ;)

-

Mina två hästar är jag rätt olika mot. Den ena är min lilla ängel, han gör allt jag vill och aldrig något dumt, går aldrig ur boxen när dörren är öppen osv och honom kan man ge godis ur handen utan att han blir nafsig. Han vet hur han ska bete sig liksom :) Han var i början rätt dominant av sig men vi har blivit så bra kompisar nu så.

Den andra jag har har gått som tävlingshäst och sedan som ridskolehäst och har alltid varit extremt bufflig. Alltså tacklat iväg folk med sitt jättehuvud så alla flyger som vantar - inte så roligt kanske.
Jag har ju haft honom ett tag nu och han kliar/buffa inte på mig alls längre, försöker han så höjer jag ett finger så låter han bli men ibland kan han putta med mulen någon gång, men då menar han ju annat än att tackla folk ;) Han är fortfarande en buffel mot en del andra men det har blivit så mycket bättre även där! Det roliga är att det har hjälpt på alla fronter, han brukade rymma ur boxen hela tiden och vara allmänt bökig och stressad men nu är han mer uppmärksam och mycket gladare när han vet vad det är som gäller. Så jag tror det är mycket upptill hästens bakgrund, vad den är van vid och vad man själv sätter för gränser för vad som är ok.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Alla missar säkert någon gång, vore konstigt annars, annat har jag inte påstått.
Jag har inget exempel på när jag inte var konsekvent senast, var nog ett tag sedan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När hästen kliar sig på en

Glömde skriva KL! Mitt inlägg var inte riktat (vet inte om du uppfattade det så, men för säkerhets skull.....). Dessutom håller jag med dig.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Jo, jag förstod, men tvekade lite ändå, så tänkte att det var lika bra att svara. :p
 
Sv: När hästen kliar sig på en

delvis knapp

Jag har ju alltid resonerat att djur inte riktig förstår det här med ibland.
ex: Om jag låter min häst ibland ta en tugga av ett träd eller en grästuva under ridturen vad är det då som hindrar den från att göra det nästa gång? den fick ju det igår? då blir det dubbla budskap, den får en bestaffning/tillsägelse för något som var helt ok igår. Det är inte att vara konsekvent i min värld.
Det känns lite oshysst dels för att vi inte kan tala om för dem så att dom förstår ex: idag har jag ett blåmärke på armen så idag får du inte klia dig på mig men så fort det har gått över så är det ok. Och dels för att hästen då kommer försöka göra något, ex klia sig mot dig och då får en bestraffning som dom egentligen inte behövt få om man lagt upp tydliga gränser direkt.

Jag baserar min hästhantering på att vara konekvent med dom gränser jag har satt upp för att vara tydligt och shysst mot min häst och att för att min häst ska slippa vara förvirrad med vart jag står.

så detta "ibland är det ok men ibland inte" tycker inte jag är shysst, just för att vi inte kan förklara varför det är ok idag men inte imorgon.

håller helt med dig! :bow:

sen verkar det som om det bara är jag :crazy: som har samma regler för min ponny VARENDA dag? Det hon får göra får hon alltid göra. det hon inte får göra får hon ALDRIG göra. Finns aldrig något som för dagen är okej men inte nästa.
Helt sant.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Måste tyvärr hålla med där, vill hemskt gärna vara konsekvent (som i detta att inte ge godis ur handen) men ibland ibland ibland så är den där nosen oemotståndlig och lite gos efter träning med ett fjordhuvud i armen som bara hänger och myser är det bästa som finns! :D
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Fast grejen är ju den att hästarna funkar också så att de tillåter saker vissa dagar och andra också.
Men det är Alltid upp till den ranghöga att bestämma om det är okej just idag eller inte.

Om man ska jämföra med hästar som kliar varandra i hagen - om den ranglåge kommer fram och "ber" att få klia/bli kliad och den ranghöge säger nej, då ska den ranglåge acceptera detta.
Om den kommer 10 minuter senare och den ranghöge säger "okej" - ja då är det ju också okej.
10 minuter senare kanske det inte är okej igen.

Jag tycker också det är viktigt att vara konsekvent - men så länge man har rangen över hästen så KAN man låta hästen göra saker vissa dagar och andra inte.
Det jag menade lite i mitt inlägg också, att hästen ska inte ta för givet att den ska få göra någonting, utan den ska acceptera att säger jag nej för dagen så är det nej!

Det är inte ett dugg konstigt för hästarna att det är så :)
Men sen som någon annan sa, så finns det ju vissa hästar som testartestartestar och då kanske det är viktigt att man är benhård på vad man tillåter och inte.
Sen gäller det ju att man verklligen VET sin plats. Har man brister i kommunikationen kan man självklart inte fjanta utan då måste man ju vara konsekvent så att inte hästen börjar bråka eller tar över.



Min förra häst var jag extremt okonsekvent med bla med det där med att äta när man var ute och red. :angel:
Så länge det inte störde ridningen (typ så hon stannade lr liknande) så fick hon ta en tugga av någon buske i farten när man skrittade.
Men hon var en så perfekt häst så henne gjorde det aldrig något om man lät henne föra såna saker för hon blev aldrig någonsin dum :p
 
Sv: När hästen kliar sig på en

:D
ATT det ska vara så SVÅRT för de förbaskade kusarna att vara konsekventa! Och så är de ju OLIKA också! Fast de har ju inte läst böckerna..........

(jag skojar! Det är ju inga maskiner vi har..........)
 
Sv: När hästen kliar sig på en

De förbaskade kusarna är o-konsekventa enbart för att ha en anledning att få slåss ibland!

;)
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Min häst får klia sig mot mig efter ridning och efter att jag tagit av honom tränset, enbart då och enbart efter att jag bjudit in honom till det. Han gör aldrig ngt försök att klia sig mot mig vid andra tillfällen och han står snällt och väntar tills att jag gett honom tillåtelse.

För oss är det en bra övernekommelse som funkar :)
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Fast grejen är ju den att hästarna funkar också så att de tillåter saker vissa dagar och andra också.
Men det är Alltid upp till den ranghöga att bestämma om det är okej just idag eller inte.

Om man ska jämföra med hästar som kliar varandra i hagen - om den ranglåge kommer fram och "ber" att få klia/bli kliad och den ranghöge säger nej, då ska den ranglåge acceptera detta.
Om den kommer 10 minuter senare och den ranghöge säger "okej" - ja då är det ju också okej.
10 minuter senare kanske det inte är okej igen.

Jag tycker också det är viktigt att vara konsekvent - men så länge man har rangen över hästen så KAN man låta hästen göra saker vissa dagar och andra inte.
Det jag menade lite i mitt inlägg också, att hästen ska inte ta för givet att den ska få göra någonting, utan den ska acceptera att säger jag nej för dagen så är det nej!

Det är inte ett dugg konstigt för hästarna att det är så :)
Men sen som någon annan sa, så finns det ju vissa hästar som testartestartestar och då kanske det är viktigt att man är benhård på vad man tillåter och inte.
Sen gäller det ju att man verklligen VET sin plats. Har man brister i kommunikationen kan man självklart inte fjanta utan då måste man ju vara konsekvent så att inte hästen börjar bråka eller tar över.



Min förra häst var jag extremt okonsekvent med bla med det där med att äta när man var ute och red. :angel:
Så länge det inte störde ridningen (typ så hon stannade lr liknande) så fick hon ta en tugga av någon buske i farten när man skrittade.
Men hon var en så perfekt häst så henne gjorde det aldrig något om man lät henne föra såna saker för hon blev aldrig någonsin dum :p

Jag håller med helt i det att hästar kan anpassa sig efter situationen. Jag förstår inte hur det annars skulle kunna bli en dynamisk relation. Ordet konsekvent missuppfattas ofta. Fö rmig betyder inte att vara konsekvent att en häst alltid måste göra halt vid A varje gång vi passerar bokstaven (vilket faktiskt kan relateras till att alltid få klia sig eller aldrig få klia sig...). Att vara konsekvent betyder att om jag ber hästen göra halt vid A ska den också göra halt vid A - om jag ger samma signal för halt som jag alltid gör!

Att vara konsekvent i det här läget ser jag som att om jag bjuder in är det okej, men jag får inte bjuda in till kli och sedan smälla till! Bjuda in sker ju genom kroppsspråk och signaler som hästen (alt människan) tolkar - det är det som är kommunikation. Ett avigt kroppsspråk som inte inbjuder ska heller inte göra att hästen tränger in på mitt område, medan ett välkomnande ger ett okej. Det är konsekvent hantering av hästar för mig i allmänhet och när vi pratar om den privata sfären i synnerhet. En häst får gärna be om att komma nära och dessutom komma nära när den blir inbjuden av mig. Men om jag inte signalerar okej, ska hästen hålla avstånd. Men fråga får den! Jag gör faktiskt likadant mot hästarna. Jag kastar mig inte över dem och kliar dem om de inte säger okej till det heller.
 
Sv: När hästen kliar sig på en

så detta "ibland är det ok men ibland inte" tycker inte jag är shysst, just för att vi inte kan förklara varför det är ok idag men inte imorgon.

Men det beror ju helt på. Jag och min pålle kan ha det så.. Då satte jag visserligen tydliga regler ändå från första början, efter ungefär 1 år började det släppas lite på dom. Men pållen är väldigt frågande, kanske därför det funkar så bra för oss?
 
Sv: När hästen kliar sig på en

Min häst får klia sig mot mig efter ridning och efter att jag tagit av honom tränset, enbart då och enbart efter att jag bjudit in honom till det. Han gör aldrig ngt försök att klia sig mot mig vid andra tillfällen och han står snällt och väntar tills att jag gett honom tillåtelse.

För oss är det en bra övernekommelse som funkar :)

Min häst och jag har en rolig "deal" efter ridningen.. Jag kliar lite i ansiktet på honom, det betyder att han får klia sig på min högra arm (Med träns, utan nosgrimma) sen tränsar jag av, då kliar han sig alltid på sitt vänstra ben en stund, sen är det grimma på :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 572
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp