Bukefalos 28 år!

När någon dumpar en häst hos dig

Kinna2000

Trådstartare
Hej, undrar om någon har liknande erfarenheter, eller vet vilka rättigheter man har i detta fall: en person hyrde in sin häst hos oss på sommarbete. Han var ute hos hästen ett par gånger under sommaren och strulade med betalningen. När det var dags att stalla in kontaktade vi honom och sa att han måste skriva på kontrakt och bestämma vilken grad av service han vill ha, eller flytta hästen nån annanstans. Nu har han gått under jorden och går inte att kontakta. Vi har hört att han har gått i konkurs. Så nu har vi en häst i vårt stall som ingen sköter om (utom jag förstås, jag kan ju inte låta hästen lida för sin idiotiska ägare), och vi får inget betalt. Vilka rättigheter har vi som stallägare? Kan vi räkna hästen som vår? Vi har inga papper på den. Vad ska vi göra?? Det är en fin och trevlig varmblodshäst.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nej dessvärre kan ni inte räkna med att hästen är er, utan tragiskt nog fortsätta att försörja hästen och debitera ägaren detta. Däremot kan ni anlita KF när räkningarna förblir obetalda, genom det kanske komma överens om att ägaren skriver över hästen på er.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Jag anade att så var fallet... Vill härmed varna alla andra med inackorderingsstall: Ta referenser, lita inte på någon, skriv ordentliga kontrakt.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Som Boj skriver hästen blir inte er. Men ni har ett strikt ansvar för den enligt djurskyddslagstiftningen så att den mår bra och får hov- och veterinärvård vid behov. Så ett litet tips för er egen skull kan vara att teckna en veterinärvårdsförsäkring på hästen om det skulle hända den något.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Kontakta djurskyddet hos er och underätta dem om situationen. Det är förmodligen inte mycket de kan göra, men det kan vara skönt att de vet hur det ligger till och kan vara bollplank-
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Tack för råd och information. Det verkar som det löser sig nu, han kommer och hämtar hästen i slutet av veckan och ska betala vad han är skyldig. Säger han. Jag tror det när jag ser det.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Jag har en släkting som råkade ut för detta. Han gick till domstol, personen hade inga pengar, så han fick hästen. Den använde han som sin tävlingshäst under många år framöver ...
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Då ska man alltså se till att bara ta emot hästar man kan ha nytta av/ev vilja äga i framtiden, för att vara på den säkra sidan :D;)
Det vore ju bra att få överta en bra tävlingshäst!

Lotta
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

I mina kontrakt (givetvis skriftliga och undertecknade) med inhysningar står det att äganderätten övergår till mig om och när det uppstår hyresskuld.
Jag har panträtt i hästen för obetalda hyror samt vid tre obetalda hyror övergår ägandrätten till mig, då kan jag sälja hästen, behålla det som är min fordran samt lämna eventuellt överskott till förra ägaren. Om inte annat så motiverar detta kontrakt hästägaren till att betala i tid iallafall..
Hästens pass i original ligger i mitt kassasksåp.
Tycker hästägaren inte att detta är ok så kommer inte hästen in i mitt stall överhuvudtaget.
Slipper mycket besvär tack vare detta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

I mina kontrakt med inhysningar står det att äganderätten övergår till mig om och när det uppstår hyresskuld.
Jag har panträtt i hästen för obetalda hyror samt vid tre obetalda hyror övergår ägandrätten till mig. Hästens pass i original ligger i mitt kassasksåp.
Tycker hästägaren inte att detta är ok så kommer inte hästen in i mitt stall överhuvudtaget.

Är det kontraktet lagligt?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Detta gäller hästar som jag har i träning eller uppstallade på heltid utan att ägaren springer här dagligen.
Skall man ut och tävla kan jag inte ta passet, Jag ansvarar för vaccinationer och att ta ut vet i de flesta fallen, då är det jättebra att ha passet.
Äganderättsklausulen finns med i kontraktet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Är det kontraktet lagligt?

I vad skulle det olagliga ligga?
Är båda fullt mentalt friska parter överens om villkoren är det inte olagligt.
Det är heller inget oskäligt avtalsvillkor som skulle kunna ifrågasättas. det enda jag säkrar upp är min rätt till betalning och det är knappast oskäligt..

Bra klausul att ha om det skulle hända ägaren något och det dyker upp giriga släktingar eller annat löst folk.
Dessutom har jag bättre rätt ifråga om konkurs iochmed att jag har panträtt i viss bestämd egendom och att panträtten gäller hyra och vård av häst. Kronokalle kan inte komma och mäta ut hästen hur som helst.
Hade alla som hyr ut stallplatser varit måna om ordentliga kontrakt skulle många kunnat ägna tid och energi åt hästar istället för puckade ägare som inte betalar.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Förra sommarne var jag med om detsamma med 2 hästar, efter mycket om och men hämtades den ena hästen och en andra visade sig vara stöldgods :eek:

Det verkar ju som ägaren i princip har "placerat om" hästen till er, erbjud er att överta hästen och försök sälja sedan?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Är det en s k f.d travare= 0kr i värde?
I så fall kan du nog tyvärr inte räkna med att du kommer bli av med vare sig hästen eller få några pengar.:(

Risken verkar faktiskt vara lika stor med alla hästar oavsett vad hästen är värd. I förra stallet jag stod i så var det en sån situation, ägaren slutade komma och slutade betala när hästen fick en kotledsinflammation och den hästen hade den ägaren köpt för runt 100 000 kr och bara haft 1 år. Förstår inte vad folk håller på med ibland. Jag hade aldrig vågat ha folk i mitt stall..om jag hade haft ett.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Då ska man alltså se till att bara ta emot hästar man kan ha nytta av/ev vilja äga i framtiden, för att vara på den säkra sidan :D;)
Det vore ju bra att få överta en bra tävlingshäst!

Lotta


Lite bitterljuvt sådär så kan man ju faktiskt reglera vilka hästar man vill ha i stallet.
Och sedan bara ta in hästar som man vet är värda en del pengar... Då blir dom ju faktiskt omskötta ordentligt också och sällan problem med ägaren (just pengamässigt).

Men det beror ju helt på behov och efterfrågan... Ibland kan man ju inte som hyresvärd välja om man är i behov av pengar nu, då tar man ju in första bästa!
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Även om han kommer för att hämta hästen hade jag inte släppt den utan att ha fått pengarna. Annars är ju risken överhängande att han tar hästen och sticker och du inte ser röken av några pengar.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Även om han kommer för att hämta hästen hade jag inte släppt den utan att ha fått pengarna. Annars är ju risken överhängande att han tar hästen och sticker och du inte ser röken av några pengar.

Är inte hästen din kan du inte hålla den kvar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 562
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp