Bukefalos 28 år!

När någon dumpar en häst hos dig

Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nä men han har väl ingen rätt att smita med hästen utan att betala för sig heller?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Är ägaren skydlig pengar får du som fodringsägare utöva din retentionsrätt i hästen.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

I mina kontrakt (givetvis skriftliga och undertecknade) med inhysningar står det att äganderätten övergår till mig om och när det uppstår hyresskuld.
Jag har panträtt i hästen för obetalda hyror samt vid tre obetalda hyror övergår ägandrätten till mig, då kan jag sälja hästen, behålla det som är min fordran samt lämna eventuellt överskott till förra ägaren. Om inte annat så motiverar detta kontrakt hästägaren till att betala i tid iallafall..
Hästens pass i original ligger i mitt kassasksåp.
Tycker hästägaren inte att detta är ok så kommer inte hästen in i mitt stall överhuvudtaget.
Slipper mycket besvär tack vare detta.

Jag antar att du driver detta som ett företag vilket så klart är en stor fördel då det är lättare att "hävda sin rätt".
Och jag tycker det är helt rätt, man SKA gardera sig så man får betalat. Undrar om det är så att alla dom här som är emot diverse "krångliga" kontrakt och depositioner m.m. själva är sådana som utan större skruppler skulle kunna smita från betalning.

Själv har jag inga problem med ordentliga kontrakt m.m då jag vet att jag alltid sköter mig och gör rätt för mig.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Jo jag driver det som näringsverksamhet, dock har jag inte inackorderingar som affärsidé. Ibland blir det så att det dyker upp en förfrågan ändå. Ursprunget till kontraktsvillkoren är att jag tycker det är så illa tråkigt att jaga folk som inte betalar, det är verkliga tids- och energitjuvar, och ägnar hellre tiden åt annat.
Tycker någon att jag är petig så kommer den personens häst heller inte in i mitt stall.
Man kan även som privatperson ställa dessa krav.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Även om han kommer för att hämta hästen hade jag inte släppt den utan att ha fått pengarna. Annars är ju risken överhängande att han tar hästen och sticker och du inte ser röken av några pengar.

Om hästen inte är värd några direkta pengar så kan det var bättre så i alla fall.
Annars så står man där med en häst som bara kostar och kostar.
Försvinner den så blir det i alla fall slut på utgifterna.

Sedan så får man jaga sin fodran på annat vis.
Kronkalle är bra där om det finns något att få.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Tycker någon att jag är petig så kommer den personens häst heller inte in i mitt stall.

Detta håller jag med om. När jag fick påpekat att jag "aldrig" kommer få några platser uthyrd med dom (faktiskt alldeles rimliga) villkoren jag har så svarade jag att då har jag hellre tomt:cool:
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

*kl*

Ts, hur går det nu för er? Nu är det ju slutet på veckan (tycker jag iaf), har han dykt upp?

F.ö förstår jag inte hur man bara överger sin häst på det viset. Kommer aldrig förstå det. Våra hästar är familjemedlemmar, de överger man väl inte hur som helst?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja, nu är det i slutet av veckan och än har vi inte sett till ägaren. Kronofogden (han har ju gått i konkurs) sa i telefonen att han motsätter sig att ägaren hämtar hästen, eftersom den ingår i konkursboet... Jag har haft inackorderingar i 14 år och aldrig varit med om något liknande. Har alltid haft ordentliga kontrakt, men också bara trevliga, ordentliga människor. Jag undrar också hur man kan överge sin häst så där. Hur ska det gå för denna häst?? Jag kan ju inte låta bli att känna ansvar för honom, och det var väl det ägaren iskallt räknade med. Får se om han dyker upp i morgon.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Om hästen ingår i konkursboet- måste inte konkursförvaltaren se till att stallhyran blir betald och att hästen sköts (dvs från den dan hästen ingick i konkursboet) Han mäste väl sköta konkursboets affärer- eller???
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

I mina kontrakt (givetvis skriftliga och undertecknade) med inhysningar står det att äganderätten övergår till mig om och när det uppstår hyresskuld.
Jag har panträtt i hästen för obetalda hyror samt vid tre obetalda hyror övergår ägandrätten till mig, då kan jag sälja hästen, behålla det som är min fordran samt lämna eventuellt överskott till förra ägaren. Om inte annat så motiverar detta kontrakt hästägaren till att betala i tid iallafall..
Hästens pass i original ligger i mitt kassasksåp.
Tycker hästägaren inte att detta är ok så kommer inte hästen in i mitt stall överhuvudtaget.
Slipper mycket besvär tack vare detta.

Fruktansvärt vilken terror. Har du överhuvud taget en enda häst i ditt stall som inte är din?
Tror inte att det där är lagligt.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Det är väl inte terror? Det är självbevarelsedrift. Jag har inte de senaste 4 inackorderingsstallen sett annat än kontrakt som tydligt specat stallägarens retentionsrätt i min häst, om det uppstår obetalada avgifter.

Självklart är det lagligt, jag har ju faktiskt lämnat dig det svaret tidigare när du ifrågasatt det.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Om hästen ingår i konkursboet- måste inte konkursförvaltaren se till att stallhyran blir betald och att hästen sköts (dvs från den dan hästen ingick i konkursboet) Han mäste väl sköta konkursboets affärer- eller???

låter ju helt rimligt!

ska bli spännande att se hur detta går ihop till slut..
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Fast man går ju i konkurs för att man inte har några pengar, och då finns det ju heller inga pengar att betala stallhyra för...
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

men det måste ju finnas någon instans som går in och tar över ansvaret för djuret?

det borde vara så att konkursförvaltaren går n, tar över ansvaret för djuret och får det sålt snabbt som ögat.......?

letar på internet, men det är svårt att hitta info om just detta!!!
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Konkursförvaltaren ska inte se till så att hästen blir betald för eller väl omhändertagen. Möjligen om det går vidare och fogden mäter ut hästen, då får fogden ansvaret för hästen. Det är av den anledningen som fogden brukar undvika att mäta ut hästar så mycket som möjligt.
Det TS ska göra i det här fallet är att skicka räkningar för hästen till konkursförvaltaren och det så fort som möjligt. För det konkursförvaltaren gör är att rangordna kraven som finns på konkursboet och se vilka som kan tänkas för betalt.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

men herregud, myndigheterna kan ju inte låta djuret vara sådär vind för våg!!!
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

De gör de ju inte heller.

Den står uppstallad och blir omskött. Men det är inte deras (myndigheternas) ansvar att betala räkningarna.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

En konkursförvaltare är ingen myndighet utan en person som blir utsedd att förvalta det som finns i konkursboet. I det här fallet är det tyvärr TS som rent juridiskt har ansvaret för hästen.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

nja, egentligen inte.

det är ALLTID hästägaren som är ansvarig för djuret, såvida inte kontrakt skrivits på annat sätt.
som jag fattade på TS så är det inget sådant kontrakt skrivet?

rent krasst sett så är det alltså företaget som är ansvarig - i förlängningen människan/instansen som är ansvarig för företaget. men när företaget är försatt i konkurs - vem är då ansvarig för företaget och lösöret? den som drev företaget eller någon annan?

eftersom det är ett brott mot djurskyddslagen att utsätta ett djur medvetet för vanvård kan inte TS skita i att ta hand om hästen heller. har för mig att det är polisen man får ta kontakt med när det blir såhär?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nej man får vacker bita i det sura äpplet och ta hand om hästen. När man tar in en häst och tar på sig ansvaret för den på någotvis t ex utfodring eller ut- och insläpp räcker. Så tar man också på sig ansvaret för heästens välbefinnade om ägaren på något sätt fallerar. Vilket har hänt i det här fallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 624
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 929
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 591
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp