Bukefalos 28 år!

När någon dumpar en häst hos dig

Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Fordran har den som ska ha pengar, skulden finns hos den som är skyldig pengar. Olika sidor av samma mynt.

Jag är rätt säker på att det vid en rättslig prövning skulle gå att få kvarhålla en häst under uppsägningstiden, så länge slutskulden inte är reglerad. Nu är det få som är intresserade av att kvarhålla hästen (om det inte är en mycket värdefull häst), eftersom den kostar pengar att hålla. Och därför är det inte troligt att saken blir rättsligt prövad.

Men om jag säger upp boxen, har två månaders uppsägningstid vet jag ju redan när jag säger upp boxen vad stallägarens fordran på mig kommer att bli. Den regleras lämpligen innan avflyttning, själv tycker jag det är rimligt att ha inskrivet i kontraktet att skulden ska vara reglerad innan avflyttning sker. Vilket ju i praktiken innebär att man inte får flytta hästen under uppsägningstiden om inte avgiften för hela uppsägningstiden är erlagd.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Samma sak hände i vårt stall. I det fallet saknades kompletta personuppgifter så det gick inte ens att göra en anmälan hos polisen. Då finns det inte så mycket mer att göra än att antingen låta hästen vanvårdas tills djurskyddet kan omhänderta den (vet dock inte vilka följder det kan bli för stallägaren som ju borde ha visst ansvar) alternativt att ställa hästen utanför sina ägor och meddela polisen/djursyddet att det står en lös häst på vägen som ingen vet vems den är.

I vårt fall tog det 3 år tror jag, innan hästen sorgligt nog bröt benet i hagen och fick avlivas akut - bara ngn dag innan ägaren skulle komma och hämta den (vilket man inte visste säkert skulle ske efter som att det sagts flera ggr utan att ngn kommit). Det kanske var lika bra för jag hade undrat hur de skött hästen om de tagit hem den till sist. De vägrade fö också att sälja den när de fick erbjudande, med motiveringen att det var en familjemedlem. :cool:

Man ska alltid ta personnummer, adress, fullständigt namn och telefon när man sluter avtal. Muntliga eller skriftliga avtal. Men inte ens då är man eg säker för allt går ju att förfalska om det nu är så att ngn är ute efter att göra såhär redan från början.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Tack för råd och information. Det verkar som det löser sig nu, han kommer och hämtar hästen i slutet av veckan och ska betala vad han är skyldig. Säger han. Jag tror det när jag ser det.

Lyckan måste i första hand vara att bli av med hästen.

Tänk att inte bli det och sedan ansvara för väl och ve och inte ha rätt till avlivining om det skulle krävas.

De gånger jag tagit hästar på foder/haft uppstallade eller lånat ut har jag alltid skrivit in en klausul att fodervärd/stallägare har rätt att avliva hästen på vets inrådan utan att kontakta ägaren.

Det värsta skulle vara att stå med någon annans häst och tvingas till stora kostnader på klinik.

Hälsning Maja
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Är inte hästen din kan du inte hålla den kvar.

Det kan TS visst göra, om så står i kontaktet.

Det har vi i alla fall i vårat stall, betalar man inte för sig så har stallägaren rätt att hålla kvar hästen tills skulden är betald. (ja, det är lagligt)
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Är det kontraktet lagligt?

Jag har själv haft min häst uppstallad med ett liknande avtal, om hyran blev obetald länge hade de rätt att ta hästen, sälja den och ge mig mellanskillnaden. Om jag själv har eget stall i framtiden kommer jag att ha liknande avtal med folk jag inte känner väldigt bra. Det finns folk till allt :devil:
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja läs lagen, retentionsrätt kallas det, sök på google så finns det massor av information.

Vilket jag redan fått ordning på inte gäller om du inte har kontrakt på att en tjänst skall ingå...
Alltså boxhyra=ingen retentionsrätt.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Vilket jag redan fått ordning på inte gäller om du inte har kontrakt på att en tjänst skall ingå...
Alltså boxhyra=ingen retentionsrätt.

Och vanligen så ingår det tjänster när man hyr box eller bete, om det nu inte är kollektivstall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 562
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp