Bukefalos 28 år!

När någon dumpar en häst hos dig

Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Hmm, det är onekligen kul att se hur den här debatten spretar hit o dit... Läget är status quo med "den dumpade hästen". Konkursförvaltaren har inte hört av sig ännu och inte ägaren heller (förstås). Det är lite irriterande, minst sagt. Vi har ansvar för hästen, föder och sköter den gratis men jag vågar inte ens rida den, för den är ju inte min... Dessutom tar han upp plats i stallet som vi annars kunde hyra ut och faktiskt få betalt för. Men vad ska vi göra, det är bara att vänta och se.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

ang kontraktskrivning:
Jag har även jag kontrakt dock inte med någon form av övertagande rätt på häst eller utrustning. Jag tar en månads innestående hyra i förskott, så jag, med en månads varsel, kan säga upp en hyresgäst i den mån dom ej betalar för sig, eller missköter sig/sin häst.
MEN. Jag är människa oxå. Jag har full förståelse att saker kan uppstå i en människas liv. Två ggr har jag låtit två olika betala av sin skuld till mig. Ena fallet var pga en svår separation hos en av hyresgästerna och den andra var för att hon pga denna finanskris blev varslad och företaget hon arbetade hos sattes i konkurs. Det blev strul med hennes lön, konkursförvaltaren skulle sköta detta och hon skulle ju komma på fötter igen. Hon fick ny tjänst med denna påbörjades inte med en gång. En del av hyran jobbade hon av vilket var skönt för mig, jag fick sova lite då =)
Allt löste sig och man får faktiskt försöka ha lite mänsklighet oxå tycker jag.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

men nu drar du väl ändå saker till sin spets så till den milda grad att det inte längre handlar m ursprungsfrågan!?
man betalar väl det är uppgjort innan man stallar in hästen på det aktuella stället, eller hur?
en helt annan sak än vad ursprunget handlar om.........

Frågan gick in på retentionsrätten som gäller i fallet och ja jag drog det lite mer till sin spets men fortfarande har jag inte fått något svar.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nu måste ni få veta att det här förhoppningsvis utvecklar sig till en solskenshistoria (hjälp mig att hålla tummarna för att det går i lås). Jag hittade av en slump en tjej som hade hand om och red den övergivna hästen innan han såldes till nuvarande ägaren (han som försvunnit, alltså). Hästen bodde då i Göteborg. Jag berättade läget för henne, och hon är intresserad av att köpa honom! Det vore en perfekt lösning, att hästen får komma tillbaka till nån som uppskattar honom och känner honom. I morgon ringer jag konkursförvaltaren, så - som sagt - håll tummarna!!
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Lycka till och hoppas att det löser sig för dig, hästen och tjejen. :)
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Men en stallhyra ska ju oftast betalas i förväg och iom detta så blir väll räkningen förfallen om inte hyran är betald?
Det finns ingen lag som säger att du har X antal dagar på dig att betala något efter att du fått räkningen, per automatik, utan det är upp till företaget av vad jag förstått att välja om kunden har det eller inte (rätta mig gärna den som vet).

För en box betalas, som för en lägenhet, hyran i förväg. Iallafall i alla stall jag stått.

Så om du har skrivit kvarstadsrätt i hyran och sedan inte betalar hyran i tid så har stallägaren rätt att hålla kvar din häst tills dess att du betalat. Vilket är rätt fult på ett sätt iom att det kan vara ett sätt för stallägaren att addera mer kostnader på en hästägare som inte har råd att betala. Ju längre hästen hålls kvar (mot hästägarens vilja) ju mer stallräkningar blir det. Och ja visst det är hästägarens fel att denna inte betalat sin första stallräkning i tid men samtidigt tycker jag att det är fult att en stallägare ska kunna hålla kvar hästen mot ägarens vilja och se till att denna skuld ökar.

När det sen kommer till uppsägningsmånader, så länge hästägaren betalat fram till det datum som den tänker flytta hästen, så har inte stallägaren rätt att hålla kvar hästen även om den vet att hästägaren inte tänkt betala uppsägningstiden skulle jag gissa, iom att det än så länge inte finns en skuld.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Fy vad jobbigt! har typ samma problem jag hittade min fantastiska drömhäst förra året en heeeelt ohanterad fyraårig dö vackert paint sto.. känns som jag bör lägga till att jag ensast är femton år och är MYCKET välveten om hur dumt det egentligen var.. Hon var i alla fall snällast i flocken och lugnast men som jag vet nu är dom lugnaste också dom tuffaste.. jag fick i alla fall hem henne och hennes mamma och det var bara att börja hantera dvs ta ut ur hagen och gå brevis staketet med mamma var skitsvårt!

Jag tog hjälp av parellitränare och hon visade mig precis hur mycket häsy det fanns och hur långt hon var villig att gå för att ha sin ledar roll. Vi hade henne bara på prov och hade det avtalet med ägaren att vi har henne och hennes mamma på prov ett år och sedan ser vi hur det går då jag inte hade haft unghäst eller paint förut och då hon var så pass grön.
Det visade sig att det inte funkar och dom kommer inte och hämatar upp dom ser det ut som.. Jag kan inte göra nästan någonting med min ettåriga shettis då jag inte vill att hon ska springa ur hagen och jag vill få hen min nya häst.
Kommer dom inte i morgon eller ber någon annan att göra det är vi körda då vi ska på messa och det är inga hästar man lämmnar mormor att ha hand om..
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

En paint borde inte vara så svår att bli av med? Kan du inte höra med ägarna om det är ok att ngn annan tar över hästarna? Är båda renrasiga?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

En paint är en efterfrågad häst dock är förändras läger lite i mitt fall.. Jag har sätt båda mamman och pappan och har kollat deras stam dock är det inga papper, hon har itne fått sina sprutor och är inte ordentligt avvand sin mamma utan diade när hon kom till mig (hästen är fyra år) jag har inte vågat mig gå prommenader ensam med henne en gång tog vi med henne och hennes mamma men det var mycket på bakbenen hon är inte van att någon hanterat henne utan har fått gjort precis som hon vill hela sitt liv och i frågasetter riktigt ordentligt och har visat tendens till att atakera om någon hotar hennes ledar roll. Hon är också lite bipolär hon går mellan två personligheter innom sekunder, värdenssnällaste häst och lyder mig rikigt bra så vida jag inte pressar henne på något sätt. (går i alla riktingar uton just det steget man ber om) efter som det är en så speciel häst kräver det en otroligt duktig hästmänniska som är villig att låta det ta sin tid man kommer itne kunna rida henne säkert på många år (är itne van sadel eller träns mer än det jag tränat och det är inte mycket).

Ägarna är verkigen snälla med tiden är lite och hästarna många så den enda vägen jag kan se mig gå är att dom hämtar eller anställen någon annan att göra det då jag verkligen inte vill se henne i fel händer då hono komemr att bli farlig och farliga hästar avlivas
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Finns det ingen förfallen räkning så finns det inget kontrakt som kan frånta dig rätten att flytta dina hästar/utrustning. O avsätt om det är uppsägnings tid kvar eller inte. Ang sk förskotts betalning så förfaller ju inte räkningen fören i slutet av månaden så innan det datumet kan man utan någon laglig invändning av stallägaren flytta hästarna. Det föreligger ju ingen skuld fören räkningen är förfallen.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Har ni en häst på prov, så är det väl rimligt att man själv ansvarar för att hästen kommer tillbaka till ägaren, eller? Man ringer ägaren och säger att nu kommer vi med hästarna på lördag tex, punkt slut. Vari ligger problemet? Vill du inte att hästarna ska tillbaka till ägaren? Eller får du inte tag i dem? Har du pengar att kräva när du lämnar tillbaka dem? Isf lämna tillbaka hästarna och kräv pengarna tillbaka med hjälp av kontraktet och fogden.
Står du som ägare till hästarna så står det dig fritt att sälja dem till en lämplig person.

En annan intressant aspekt på problemet med kvarlämnade hästar. Vad gör den stallägare som inte har papper på att driva ett inhysningsstall. Dvs om man hyr ut svart. Den personen har ju ingen möjlighet att skicka en faktura till kronofogden med krav på pengar, eller?
Inte så att jag stödjer detta med att hyra ut box svart (tvärtom), men en gissning är nog att ca 40% av uthyrningsboxarna i Sverige, hyrs ut svart.
De får ju givetvis stå sitt kast, men har de någon möjlighet att ta till fogden för att få bort hästen? Några pengar borde dom rimligtvis inte ha rätt till, eller?
 
Senast ändrad:
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

men varför skulle det vara fel att hyra ut svart?
om jag fattat rätt, så kan det gå under hobbyverksamhet och då behöver man ju inte skatta för sina pengar och behöver alltså inte ha det som verksamhet. (upp till vissa summa/år) och det är ju stor skillnad på att ha inhyrningsstallet som inkomst och arbetsplats och att hyra ut för den summa det faktiskt kostar att ha hästen där varje månad....

eller tänker jag fel då?

å det kostar ju att ta till fogden, en summa som rimligen läggs på räkningen.
det enda som man behöver är nå¨gt slags bevis på att person 1 är skyldig person 2 pengar, sen spelar det väl ingen roll om man deklarerar eler inte för inkomsten...
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Ja jag kom på att jag var lite snabb med ordet svart hyra. Det finns ju olika sätt att hyra ut på som inte är svart. Ber om ursäkt för detta :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 562
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp