Bukefalos 28 år!

När någon dumpar en häst hos dig

Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Aha det var bra att veta.

Vad får du dra av om du håller på med hästar?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Har du inte funderat färdigt snart?
Din tolkning ger ju orimliga o löjeväckande effekter!
PL

"Min tolkning" ger effekten av en vanlig panträtt. Inte speciellt "löjeväckande" i min bok.

Jag måste omvärdera mina argument. I konsumentförhållanden hänvisar jag till 49 § KtjL "i rätt tid", till synes på förfallodagen. Notera att en fordran enligt huvudregeln (om ej annat avtalats) förfaller på anmodan.

Utom konsumentförhållanden hänvisar jag till HB 11:3 och 12:8 som talar för min tolkning.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nu har du sugit på saken så länge att du glömt vad jag protesterade mot!
Dessutom är det skillnad på retentionsrätt o panträtt.
Själv skulle jag inte pantförskriva en häst jag hyrde in ngn stans.
PL
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Är inte hästen din kan du inte hålla den kvar.

i mitt kontrakt står det att jag har rätt att hålla kvar hästen i mitt stall tills ev. skulder är återbetalda. så har man påskrivna kontrakt med den överenskommelsen har man som stallägare rätt att hålla kvar hästen om man så måste låsa in den.
som tur är har vi aldrig behövt vidta dessa åtgärder
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

"Min tolkning" ger effekten av en vanlig panträtt. Inte speciellt "löjeväckande" i min bok.

Jag måste omvärdera mina argument. I konsumentförhållanden hänvisar jag till 49 § KtjL "i rätt tid", till synes på förfallodagen. Notera att en fordran enligt huvudregeln (om ej annat avtalats) förfaller på anmodan.

Utom konsumentförhållanden hänvisar jag till HB 11:3 och 12:8 som talar för min tolkning.

49§ Om det finns en faktura med ett förfallodatum är det väl ingen tvekan om att och dessutom när hästägeren anmodats betala? Varför skulle stallägeren utan vidare kunna ändra på något som redan är bekräftat skriftligt om inte hästägaren går med på det?


11:3 verkar handla om lån, och jag förstår inte hur det kommer in i den här debatten. Jag tycker det verkar handla om att om jag lånat den där hästen stallägaren och hästägeren bråkar om måste jag lämna ut den till stallägaren om den verkligen är pantsatt. Eller missförstår jag paragrafen?

I 12:8 står "bör" inte skall. Dessutom borde väl äve i det här fallet förfallodatum i faktura betraktas kunna betraktas som en skriftlig överenskommelse?
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Fast Vill du verkligen hålla kvar en häst?
Får du inte betalt för försenade stallhyror som det är, vad säger att hästägaren kommer betala stallhyra om du väljer att behålla hästen?
Och säger ditt kontrakt att hästägaren måste betala stallhyra för de månader du håller kvar hästen?
Rent nyfiket menat.

Det är pga dessa funderingar jag tycker det är bättre att skriva till i kontraktet häst Eller utrustning (ex sadel, selar, hästvagnar, eller tom hästtransporter mm). Dessa kostar inte att ha hemmastående, de äter inte och de kräver inte en stallplats så du inte kan hyra ut till ngn annan. Och framför allt är de lättare att sälja.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

KL

Hur har det gått för TS?

Jag har köpt hästen, rätt och slätt. :D

Jag har ridit och skött om B. till och från under många år och blev smått förkrossad när ägaren var tvungen att sälja honom, för jag hade själv ingen möjlighet att köpa honom då. Tyvärr hamnade han då hos den person som "dumpat" B hos TS. Att TS fick kontakt med mig ser jag lite smått som ett mirakel. :D

Än står han kvar hos TS men så fort allt är uppklarat och fixat här hemma så bär det uppåt landet för att hämta honom!

Och eftersom det inte gick så bra med TS försök att få in en bild slänger jag med en från 2006:
blizzard.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Vilken vacker kille och vad kul att det löst sig för både dig och Ts .;)

Mia
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nu har "den dumpade hästens" nya ägare (tillika hans före detta medryttare) varit och hämtat hem honom till sig. Det känns väldigt bra för mig som har haft hand om honom sen i maj i alla olika turer fram o tillbaka. Jag är övertygad om att hans framtid blir ljus, och det förtjänar han, denna rara häst. :)
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

i mitt kontrakt står det att jag har rätt att hålla kvar hästen i mitt stall tills ev. skulder är återbetalda. så har man påskrivna kontrakt med den överenskommelsen har man som stallägare rätt att hålla kvar hästen om man så måste låsa in den.
som tur är har vi aldrig behövt vidta dessa åtgärder

Ett sådant kontrakt bryter mot lagen så grattis om någon kommer på dig.

Ingen skuld till dig finns om inte fakturan förfallit.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Visst finns skulden, även om fakturan inte förfallit. Skulden uppstår ju i den stunden man säljer varan/tillhandahåller tjänsten. Skulden har inte med betalningsvillkor att göra.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Visst finns skulden, även om fakturan inte förfallit. Skulden uppstår ju i den stunden man säljer varan/tillhandahåller tjänsten. Skulden har inte med betalningsvillkor att göra.

Skuld finns inte, men fodran finns.

Du har ju rätt att bestrida fram till förfallodatum.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nej, det har du inte. Du ska utan dröjsmål meddela dina invändningar mot en faktura, du ska INTE vänta till förfallodagen.

Titta närmare på bokföringstekniska detaljer så ser du när skulden uppstår. Du häftar i skuld som ska vara reglerad senast förfallodagen. Skulden uppstår innan förfallodagen om det handlar om fakturering. Jag vidhåller att skulden uppstår vid tillhandahållande av tjänst eller produkt.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nej, det har du inte. Du ska utan dröjsmål meddela dina invändningar mot en faktura, du ska INTE vänta till förfallodagen.

Må vara så men du har rätt att bestrida även efter att skulden gått till KFM.

Titta närmare på bokföringstekniska detaljer så ser du när skulden uppstår. Du häftar i skuld som ska vara reglerad senast förfallodagen. Skulden uppstår innan förfallodagen om det handlar om fakturering. Jag vidhåller att skulden uppstår vid tillhandahållande av tjänst eller produkt.

Fortfarande så står du inte i skuld till någon fören fakturan förfallit jag har själv använt mig av denna "teknik" sant blivit offer för den. Förfallodatumet är det som gäller.
 
Sv: När någon dumpar en häst hos dig

Nej, du pratar om två helt olika saker. Skuld och förfallodatum är inte samma sak.

Skulden har du direkt, villkoren för regleringen av skulden är en helt annan. Ja, jag är helt säker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 559
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp