Bukefalos 28 år!

När stallar ni in hästarna?

Sv: När stallar ni in hästarna?

Mina går fortfarande ute. De är halvblod varav den ena i full tävlingskondition. De står inne natten innan tävling och om det regnar. De har fodrat täcke på natten.

Det är mer synd om hästarna som står inne om de inte får röra på sig tillräckligt!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag vill att frosten kommer ett par nätter så att knotthelvetena & myggen dör så mina kan få vara ute på natten!!!!
Vill inte in mer nu.......:cry:
:devil: eksem :devil:
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Min personliga uppfattning är att det är stenålderstänk att ha häst inne.Varför ska man stänga in ett flyktdjur på 9-12 kvm?Vem mår bra av det?Jo,vi!
Varför inte hellre satsa på att ge dom bra förutsättningar ute,istället för att slänga ut pengar på flashiga boxdörrar etc.

Sen att dom kanske inte "får ngn ro ute och är mörkrädda",det köper jag inte.Har dom bara tillgång på bra ligghall,så mår dom superbra.

Det går även bra att använda täcken på lösdrift,om man nu måste (om man är rädd att hästen skulle frysa).

Så ha hästen ute länge!

Idealet är väl att ha hästarna ute dygnet runt. Men hästar är individer precis som vi. Det som passar den ena passar inte alls den andra, det måste man som hästägare kunna läsa av. Det finns t.ex. hästar med ett mycket stort kontrollbehov som faktiskt inte får ro i hagen. Det finns hästar som helt tydligt känner sig tryggast inne i boxen på natten.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Lånad delvis din knapp..

Har funderat just runt det här begreppet att hästarna vill in när dom står vid grinden.
Är det verkligen det dom vill?
Kan det inte bara vara så att det är en plats som dom tycker om?
Vill dom verkligen in för att dom tycker att det är varmt och skönt och bekvämast att vara inne?
Eller vill dom in för att betet inte längre ger tillräckligt med näring och dom har lärt sig att när man kommer in, då får man mat?
Alltså att de är hungriga helt enkelt?


Jag har fått för mig att vi i många fall tror att vi vet vad hästen vill.
Men egentligen är det så att vi har skapat hästens beteende.

Exempelvis, du är ute och rider - du ska bara skritta idag för det är halt eller ni hade ett hårt träningspass igår och ska bara sträcka på benen lite. När du har skrittat en stund börjar hästen helt plötsligt agera märkligt, han tacktar och vill framåt vilket gör att han går i sidled när du håller tillbaka eller han går och slår med huvudet och är orolig i största allmänhet.
Du tycker att hästen är dum och antagligen funderar du på varför han är så pigg idag.
Om du sedan tänker efter så kanske det är så att du faktiskt alltid brukar byta gångart vid just detta stället.
Alltså har du själv skapat beteendet.


Igår var jag på en 2 timmars frågestund med ett gäng "experter" inom olika områden i hästnäringen.
Många bra saker sades under kvällen men en sak som jag fastnade väldigt för var angående hur man får en snäll häst.
Några anmärkningsvärda ord sas av en veterinär.
Lär känna din häst!
Många vet exakt vilka låsningar eller vilka egenskaper hästen har i ridningen men man har inte en anning om vilka egenskaper hästen har vid hanteringen.
Man har för bråttom med att komma upp på ryggen och börja prestera man tar sig alltså inte tid att verkligen ta in vad sin häst gillar eller inte gillar.
Känner man sin häst så kommer också ridninge att fungera bättre.
Detta tyckte jag var otroligt bra och tänkvärda ord.

/Blomskan som idag ska leka med sin häst från marken..
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Har funderat just runt det här begreppet att hästarna vill in när dom står vid grinden.
Är det verkligen det dom vill?
Kan det inte bara vara så att det är en plats som dom tycker om?
Vill dom verkligen in för att dom tycker att det är varmt och skönt och bekvämast att vara inne?
Eller vill dom in för att betet inte längre ger tillräckligt med näring och dom har lärt sig att när man kommer in, då får man mat?
Alltså att de är hungriga helt enkelt?

Ja jag har ju numera en ligghall och fri tillgång till hö och halm i hagen. Men fullblodsstoet behöver lite extra mat så varje dag tas hästarna in på box så hon får äta i fred. Detta sker inte alltid vid exakt samma tid och jag har observerat att fullblodsstoet hör när jag börjar hälla upp vatten och lyfta på foderlocken och plocka fram hinkar. Då kommer hon till grinden oavsett årstid och betestillgång helt enkelt för att det är så vi gör varje dag. Även om hon går i en hage full med saftigt gräs och en mage som borde vara proppmätt. Vissa blåsiga dagar hör hon inte alltid i och för sig men då kommer hon när jag ropar. Så det handlar nog mycket om vana och rutin. Skulle jag en dag vara väldigt sen så händer det att hon står vid grinden och gnäggar på mig
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Fast även om många hästar säkert vädermässigt kan klara att gå ute på en bra lösdrift så kan det fortfarande finnas många andra orsaker till att ta in hästarna.

Alla vill dessutom inte ha sina hästar ute dygnet runt, och jag tror knappast att hästar generellt lider av att få komma in i stallet några timmar på natten.
Alla har inte heller tillgång till/möjlighet att ha ligghall vilket man enligt lag måste ha när det inte är betestillväxt.

/Line, som tycker det är precis lika illa att överdriva med "hästar är djur, de klarar allt galant" som att förmänskliga.
Lagom är bäst :)
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Idealet är väl att ha hästarna ute dygnet runt. Men hästar är individer precis som vi. Det som passar den ena passar inte alls den andra, det måste man som hästägare kunna läsa av. Det finns t.ex. hästar med ett mycket stort kontrollbehov som faktiskt inte får ro i hagen. Det finns hästar som helt tydligt känner sig tryggast inne i boxen på natten.

Visst att hästar är individer.
Men de har också ett mycket starkare band till sina ursprungsegenskaper än vad vi människor har.
Människan har anpassat sig och förändrats under tusentalsår. Från grottmänniska med klubba över axeln till kostymklädd med portfölj i handen.

Hästen har också genomgått vissa förändringar.
Dock vågar jag säga utan några forskarfakt i ryggen, hästen har inte förändrats på långa vägar så mycket som vi människor.
För att ta ett exempel - flyktbenägenheten sitter djupt rotad hos hästen. Vi människor har en förmåga att tro att "-det där händer inte mig". Vilket gör at vi lärt oss att tro att vi nästan är odödliga.

Var vill jag komma med detta svamlet då..
Jo, en häst är alltid en häst.
En häst vill ha stora områden att ströva över, en häst vill ha möjliget att söka skydd från värme och insekter eller från kyla och regn (för de som är frusna). En häst vill kunna göra upp om rangordningen och bilda en eller flera flockar, beroende på antal hästar och hur stora områden de kan röra sig på. När hästen har en plats i flocken - då har man en trygg häst även i hagen.
Detta tror jag är de största önskemålen en häst har.

Som jag skrivit i mitt inlägg här ovan så får jag för mig att det är vi som skapar beteenden hos hästen.
Om den kopplar samman olika beteenden med något positivt, exempelvis, -stå vid grinden - insläpp - boxen/spiltan - JAG FÅR MAT!
Då ställer sig hästen vid grinden när den börjar bli hungrig eller när den har vant sig vid att få komma in.

Alla som har haft möjlighet att studera hästar som går i lösdrift ser snart att hästens beteende i frihet skiljer sig markant från hur vi tycker att det ska bete sig.
Det jag har upptäckt är framföallt. När det regnar, blåser, snöar och detta både milt och i full storm då står hästarna mitt ute i hagen, tillsammans med rumpan mot vinden.
När jag däremot tycker att det är varmt och behagligt, då står hästen i vindskyddet i skuggan och tar skydd från otäcka flygfä.

Ett vindskydd borde inte heta vindskydd utan det borde heta solskydd!
Som komplement till lagen om hästars utevistelse borde det även tillkomma att alla hästar ska ha möjlighet att gå i skydd för solen när de befinner sig ute.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Känner absolut igen detta.
Som du säger, är man sen står dom nästan och blänger surt på en och undrar om man glömt att de finns.

Om alla visste hur man skulle använda sig av den här inlärningsförmågan som hästen har då vågar jag säga att vi skulle ha otroligt mycket färre svårlastade hästar för att ta ett exempel.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

När jag däremot tycker att det är varmt och behagligt, då står hästen i vindskyddet i skuggan och tar skydd från otäcka flygfä.

Ett vindskydd borde inte heta vindskydd utan det borde heta solskydd!
Som komplement till lagen om hästars utevistelse borde det även tillkomma att alla hästar ska ha möjlighet att gå i skydd för solen när de befinner sig ute.

Tycker nog det ska kallas insektskydd för insekterna är värst och de kommer ju med solen. Men blåser det kraftigt kan i alla fall mina hästar stå ute i solgasset för då verkar de flesta insekter blåsa bort. Sol och vindstilla däremot så trängs de i ligghallen.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Ja, helt klart är det så att de lärt sig att det är matdags. Men de kan ha hö kvar ute, och står ändå vid grinden, så jag tror det är mer att det händer nåt, jag håller ju på och greja, de vet att nåt är på gång. Ochdet är ju roligt att de vill vara med då, och inte bara skiter i mig:)

Islänningen (inte min) vill helt klart in, hon blir sur när jag inte tar med henne, utan ger maten ute. Det visar hon tydligt:) Men med de hjärnor de har glömmer de rätt snabbt, och står sen lugnt och mumsar hö efter bara en liten stund.

Och när du pratar om det här med att de lärt sig var man får galoppera, så är min häst rätt kul, han gör inget så länge han går på långa tyglar. Men om jag har bestämt mig för att skritta på de vanliga galoppställena, så går han och vänder på huvudet och tittar på mig, precis som att han säger, "hördu matte, du har missat nåt nu, ska du inte korta tyglarna så vi kan komma igång?" Men han taktar inte eller försöker öka eller så;)

Hästar är skojiga:)
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Mina kameler får gå ute minst en månad till. Ev med nåt täcke på eller in om det blir skitväder såklart. Jag har bete kvar så det räcker till ett helt kavalleri. Fint med höstbete till lättfödingar.

Det är dimmigt och under 5+ på natten här för tillfället, sol och ca 19+ på dagtid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När stallar ni in hästarna?

Fast även om många hästar säkert vädermässigt kan klara att gå ute på en bra lösdrift så kan det fortfarande finnas många andra orsaker till att ta in hästarna.

Alla vill dessutom inte ha sina hästar ute dygnet runt, och jag tror knappast att hästar generellt lider av att få komma in i stallet några timmar på natten.
Alla har inte heller tillgång till/möjlighet att ha ligghall vilket man enligt lag måste ha när det inte är betestillväxt.

/Line, som tycker det är precis lika illa att överdriva med "hästar är djur, de klarar allt galant" som att förmänskliga.
Lagom är bäst :)


Att man skulle mena at hästar är djur och ska klara allt galant är ju verkligen att dra det till sin spets.

Hästar är hästar.
Som vi håller hästar idag är det nästintill omöjligt att ge dem samma förutsättningar som de föredrar om de strövar fritt.
D.v.s om man inte bor i norrlandsinland och har 600 (tagen ur luften) hektar mark till sitt förfogande.
När hästar strövar fritt rör de sig under ca 18 timmar av dygnets 24, de tillrygga lägger kanske en sträcka av 10 mil. Behöver de vatten, hittar de det och dricker det - även om det är grumligt lervatten.
När det är som varmast söker de skydd i skyggan, när det är som blåsigast eller regnigast då söker de skydd av varandra.


Om man skulle behandla hästen enligt deras naturliga beteende så skulle hästen alltså stå inne 6 timmar varje dag/natt. Övrig tid vill de röra på sig.

Om man tar ett helt orört föl som inte är präglad av människan alls.
Vad tror vi att den skulle välja för levnadsförutsättningar,
1; ströva på ett stort område med tillgång till mat, vatten och skydd, eller,
2, Gå ute underdagen, inne under kvällen/natten, få mat på vissa bestämda klockslag och ha livet inrutat/styrt av människan..
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

*kl*

Hästar är som tidigare sagts individer. Min tvååring går ute på lösdrift och växer så det knakar. Hon ska snart få extra kraft men just nu duger betet utmärkt.

Min 20-åring har denna sommar inte gått ute en enda natt. Det är första gången på de tio år som jag ägt honom som jag har haft möjlighet till det och det är också första gången på samma tid som han har mått bra under hela sommaren! Nu har jag själv inte varit riktigt bra så han har fått vila ändå men jag hade kunnat rida hela sommaren. På bete har det inte gått. Ska han gå på bete så är det kraftfoder varje dag och ingen ridning som gäller. Då kanske han kan hålla vikten. Annars rasar han nästan 50 kg i vikt under sommaren vid utegång dygnet runt. Han är enormt känslig för flygfän, trots täcke och spray. Han slappnar inte av och sover ordentligt. Han mår helt enkelt inte bra på bete, då måste man väl lyssna på sin häst?
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Att man förespråkar att hästen skall gå ute så mycket som möjligt betyder ju inte automatiskt att hästarna inte ska få mat.

Min häst går ute dygnet runt, vi har tjockt med bete vilket inte behöver betyda att det är näringsrikt, ändå får hon alltid havre och betfor efter ridningen.
Mäter henne ungefär var tredje vecka med ett viktband.
Lägger inte så stor tillit till viktangivelsen utan mer till omfånget.
På detta sätt fick jag koll på att hon började gå ner i vikt här för ett par veckor sedan.
Hade hon fallit ur mer hade hon givetvis fått mer mat och då i form av grovfoder.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

men herregud;)...vet inte din häst vän att dom står still ibland å att dom förmodligen vänder rumpan till ovädret..

hästar ä hästar å även om dom har blivit lite människobehandlade så ä dom fortfarande hästar och klarar sej!

5 plusgrader en natt å min häst ja hade,stog ute
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Fråga: Hur är det uppe i vargtäta områden, ...

Fast vi bor norr om Göteborg, så det är inte så långt "uppe" men vargtätt är det; två eller tre revir i närområdet :crazy: Vad jag förstått så ÄR det inte någon direkt fara för vuxna och friska hästar, så länge det rör sig om enstaka vargar som stryker förbi. Men där vi bor har man sett dem röra sig i större flockar och DET vill ingen ha nära sina pållar! Peppar, peppar, vi har iofs inte bott här så länge, men har (ännu) inte sett varg hemmavid, men väl spår och annat som de lämnat efter sig längs ridvägarna. Vi hoppas att det finns gott om älg och rådjur så vargarna kan hålla sig i de djupa skogarna!


Korven;
Min gick nästan vilse i en 12kvm box

:rofl::rofl:

Oh, men de lär sig väldigt fort att hitta; toalett längs bakväggen, sovplats i mitten, mat och vatten i ett hörn och en plats för umgänge i andra hörnet :love:
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

men herregud;)...vet inte din häst vän att dom står still ibland å att dom förmodligen vänder rumpan till ovädret..
hästar ä hästar å även om dom har blivit lite människobehandlade så ä dom fortfarande hästar och klarar sej!

5 plusgrader en natt å min häst ja hade,stog ute

Nopp... :)

Peppar peppar så är våra ute också, än så länge..
Jag ger mig inte i första taget! :devil:
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

...
Lite nyfiken på de inlägg i tråden som fortfarande säger att de stallar in och inte verkar bry sig om fakta om hästens förmåga att klara vårt klimat om vi ger den chansen. Är hagarna så små/dåliga/leriga så de inte kan vara ute? ...

Nej, vi har inte SÅ små hagar, även om jag önskade att de var större :grin:... Vi har tre isisar i ca 1,5 ha med (tror jag) mestadels sandig jord, ännu har de inte trampat sönder någon annan stans än runt bäcken i svackan under träden. Men iaf jag tar in på natten av, numera, fyra anledningar; vargarna (skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något), knotten (eksemhästar, jag vill att de kommer undan så gott det går), vilan (eftersom de bara är tre tycker jag att de behöver komma in för att kunna vila alla tre samtidigt) och för att de ska torka upp lite emellanåt (bor i Regnlandet, tror jag :angel:). Vintertid tillkommer att jag vill att även Han Som Äter Låångsamt ska få tillräckligt med grovfoder så inte Matvraket äter upp merparten. Som ni förstår så är det den senare som inte behöver så mycket :angel:

Blomskan; du skrev att du trodde att hästarna lärt sig att de får mat inne och att det mycket är därför de vill in. Visst, så tror jag också att det kan vara, men det kan ju finnas andra anledningar ocksåtill att de vill in - som du skrev; man får läsa varje individ. Jag tror inte att det ALLTID är SAMMA anledning till att en viss häst vill in. Med mina hästar vet jag att de under sommaren ffa vill komma in när det är som varmast och flygfäna (bromsarna!) är som värst - de har ju då ingen mat i boxen de timmarna, men kommer ändå genast när vi går ut i hagen och om vi inte tänkt ta in dem, utan har något annat ärende till hagen, så visar de att det är vad de vill! Under vintern däremot, är det framför allt maten som hägrar :grin:

Sedan att hästarna gärna ställer sig mitt i hagen med rumpan mot vinden tror jag beror mycket på att de inte kan höra så bra pga blåsten och därför vill stå där de kan hålla uppsikt på annat sätt - då funkar inte ett vindskydd så bra eftersom det oftast tar bort sikten också!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Fast även om många hästar säkert vädermässigt kan klara att gå ute på en bra lösdrift så kan det fortfarande finnas många andra orsaker till att ta in hästarna.

Alla vill dessutom inte ha sina hästar ute dygnet runt, och jag tror knappast att hästar generellt lider av att få komma in i stallet några timmar på natten.
Alla har inte heller tillgång till/möjlighet att ha ligghall vilket man enligt lag måste ha när det inte är betestillväxt.

/Line, som tycker det är precis lika illa att överdriva med "hästar är djur, de klarar allt galant" som att förmänskliga.
Lagom är bäst :)



Här blir jag lite fundersam....
Jag kan faktiskt inte se några bra orsaker att ta in hästarna alls. Det handlar inte om NÅGRA timmar, oftast blir det 10-12 timmar, eller ställer du in dem kl 12 på natten och släpper ut dem kl 06 på morgonen?
Att vi människor säger att vi "inte vill ha dem ute på natten" är märkligt, för då hanterar vi dem inte utifrån deras bästa utan från VÅRT bästa...

Jag tror problemet är att väldigt många dels förmänskligar sin häst dels inte har tillgång till bra hagar där hästarna kan vara hästar, då kan man stilla sitt dåliga samvete och ställa in dem på natten.
Självklart med vadderade täcken och lindor och fan och hans moster.....
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Blomskan; du skrev att du trodde att hästarna lärt sig att de får mat inne och att det mycket är därför de vill in. Visst, så tror jag också att det kan vara, men det kan ju finnas andra anledningar ocksåtill att de vill in - som du skrev; man får läsa varje individ. Jag tror inte att det ALLTID är SAMMA anledning till att en viss häst vill in. Med mina hästar vet jag att de under sommaren ffa vill komma in när det är som varmast och flygfäna (bromsarna!) är som värst - de har ju då ingen mat i boxen de timmarna, men kommer ändå genast när vi går ut i hagen och om vi inte tänkt ta in dem, utan har något annat ärende till hagen, så visar de att det är vad de vill! Under vintern däremot, är det framför allt maten som hägrar :grin:

Sedan att hästarna gärna ställer sig mitt i hagen med rumpan mot vinden tror jag beror mycket på att de inte kan höra så bra pga blåsten och därför vill stå där de kan hålla uppsikt på annat sätt - då funkar inte ett vindskydd så bra eftersom det oftast tar bort sikten också!


Hade du haft ett skuggigt skydd i hagen är jag övertygad om att det lika gärna hade stått där.

Angående sista stycket tror jag absolut du har rätt.
Har fått rådet att bygga cindskydd på den plats där hästarna normalt står alltså inte där man själv tvcker det är mest praktiskt.
Detta just för att de vill kunna ha uppsikt över "sina marker"..
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 675
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp