När vårfloden kommer

_Runaway_

Trådstartare
Just nu ligger det ett riktigt tjockt snölager här i Stockholm, och våra vinterhagar är finare än någonsin. Men jag bara bävar inför den dagen det här ska smälta bort. Våra hagar brukar under de flesta omständigheter hålla sig hyfsat torra, men visst, området runt insläppet blir ju lite blötare. Men alltså det kommer ju bli så sjukt blött i hela hagen i år.
Vad gör man, kan man göra något för att försöka hålla det under kontroll? jag vill verkligen inte släppa ut mina hästar i en flytande lerpöl hela våren. Hur gör ni, stänger ni av vissa delar av hagarna? Har hästarna ute kortare tid, sliter på någon beteshage istället för vinterhagarna?
 
Sv: När vårfloden kommer

Du startade precis en tråd om det som jag går och fasar för. I den hagen som mitt sto går i brukar det tyvärr bli extremt blött och lerigt i vanliga fall. Rena rama sankmarken. Nu har förvaltarna i området, står uppstallade i ett naturreservat/friluftsområde, plogat och forslat in ett jätteberg av snö i vår hage. Så i vår hage har vi all den vanliga snön + en mindre slalombacke:eek:

Vad som händer när det berget börjar smälta vill jag knappt tänka på. Har försökt lite fint påtala situationen för stallägaren men h*n skakar bara på huvudet och skrockar lite.

Om man i vanliga fall skjunker ned minst till anklarna när det är som värst hur ska det inte bli nu:confused:

/Söderböna
 
Sv: När vårfloden kommer

Vi hade en ganska blöt vår härom året - då simmade gräsänder i hagarna. Törs inte tänka på hur det kommer att se ut i år. Hästarna lär i vart fall vara ute lika mycket som vanligt (typ 11 timmar om dan), frågan är väl om skorna kommer att hänga kvar så länge.

Tyvärr är det ju inte bara hagarna man oroar sig för. Utanför stallet har vi snöhögar som närmar sig 2 meters strecket. Hur i hela friden ska dräneringen klara det???
 
Sv: När vårfloden kommer

Nu har förvaltarna i området, står uppstallade i ett naturreservat/friluftsområde, plogat och forslat in ett jätteberg av snö i vår hage. Så i vår hage har vi all den vanliga snön + en mindre slalombacke:eek:

Så du menar att de använder ett naturreservat till dumpningsplats för miljöfarligt avfall. Så vill du ha stopp på det så skulle jag tro att ett samtal till ansvarig myndighet (länsstyrelsen?) borde ge effekt.


Det är ju lite löjligt att botrplogad snö räknas som miljöfarligt avfall, men när nu reglerna är som de är kan man ju försöka utnyttja det till sin fördel. T.ex. får man inte dumpa snö i Mälaren, så därför blir det en massa extrajobb för snöröjarna i Stockholm när de måste köra till olika dumpningsplatser istället.
 
Sv: När vårfloden kommer

Nej nej. Men all snö som kommit på gångvägarna har plogats bort och körts in i vår hage. Det här är ett naturreservat där en väldans massa folk rör sig så förvaltarna har en skyldighet att hålla gångvägarna öppna. Och som du säkert vet så har det kommit myyyyycket snö i år. ;)

/Söderböna
 
Sv: När vårfloden kommer

I år kom ju dock snön ganska snart efter att det blev kallt, så tjälen är inte alls särskilt djup. Det gör ju att smältvattnet kommer rinna undan någorlunda snabbt ändå, men små sjöar tror jag inte man kan undvika.

Jag bävar inte så mycket för leran, utan hoppas istället att det smältar undan så fort som möjligt, så man slipper isgata på flera ställen i och utanför hagen :eek:
 
Sv: När vårfloden kommer

Nu ska det vara plusgrader ett par dagar med regn, och så minus igen hela nästa vecka. Så is lär det bli.

Här håller vi på och kör av snön från gårdsplan och rasthagar och lägger i de stora beteshagarna som ändå inte ska användas på ett tag. Allt för att minimera att gårdsplan och hagar ligger under vatten om ett par veckor...
 
Sv: När vårfloden kommer

*kl*
Jag som har hästarna barfota bävar också för att allt detta blöta antagligen kommer frysa på ett par gånger innan det smält bort helt...
Det kommer bli BLÖTT i stockholm i vår :crazy:
 
Sv: När vårfloden kommer

Inte bara i Sthlm.. Här i Hudiksvall har vi nästan 2 m snö.. Förstå när det smälter!!

Har dock den turen att det mesta av min hage ligger väldigt högt så där håller det sig alltid hyfsat torrt. Mer oturligt är dock att hästarna nästan alltid väljer att stå vid in-/utsläppet - där det alltid blir en sjö..

Fasar för vad som händer med skor och hovar när vårfloden och leran kommer..
 
Sv: När vårfloden kommer

Jag vet inte om jag vill kalla det vårflod...snösmältning är ett bättre ord. Och det är bara att härda ut och hoppas att det går fort. Det hör liksom till när det är vinter.
 
Sv: När vårfloden kommer

Här i söder har den redan börjat komma... Plaskade ut i hagen för att sträcka trådarna som gett efter för snön, och stod plötsligt med isvatten upp till knäna!

Är väl inte så mycket man kan göra så länge tjälen hinderar en från att gräva dräneringsfåror, och den befintliga dränneringen är inte dimensionerad för dessa ofantliga mängder smältvatten.

Jag kommer att flytta mina hästar till en skogshage om tre veckor, där håller marken ihop bättre och blir sällan lerig... Vägrar ha mina hästar med lera till knäna.
 
Sv: När vårfloden kommer

Likadant här! Men vi köpte traktor och tog hem grus för att förbereda för en blöt vinter;) så det står redo! Och traktorn har fått jobba med snön i stället!
 
Sv: När vårfloden kommer

I år kom ju dock snön ganska snart efter att det blev kallt, så tjälen är inte alls särskilt djup.

Enligt byggjobbare jag känner så är det nära en meter tjäle här i nordvästra Skåne...
Jag är glad att jag bor på ett berg för här finns det goda chanser för att avrinningen ska fungera. De som bor på slätten kommer att få det betydligt värre....
 
Sv: När vårfloden kommer

Vi bor på ett berg men visst blir det blött ändå. I en sommarhage brukar det bli en stor pöl, men den används ju inte ändå. Eventuellt får vi byta någon hage, det beror ju på hur det hela ser ut. Normalt sett blir det en hel del lera kring grindarna eller där hästarna oftast står, men hagarna är stora så de behöver inte stå i leran utan de går runt och pillar med gräset istället.

En hel del snö har redan smält under helgen, hoppas det inte kommer mer bara!
 
Sv: När vårfloden kommer

Jo, jag insåg efter att jag skrivit det att det ju varierar stort i landet. Uppe i Uppsala stämmer det jag skrev (förutom vid vägar etc, där kylan kommer ner i marken), men söderöver gör det nog inte det. I Göteborg ska det tydligen vara ca 3 dm tjäle där snön ligger och över en meter under vägarna.

Läste i tidningen idag att det troligtvis kommer vara runt nollan/kyla i 2-4 veckor till och snön sakta kommer smälta undan, men det är ju ingen garanti mot att det inte kommer massa regn och slår om tvärt, för då kan det bli problem.

Men sanda i hagarna tänker vi nog ändå göra på sina ställen...
 
Sv: När vårfloden kommer

Jo, jag insåg efter att jag skrivit det att det ju varierar stort i landet. Uppe i Uppsala stämmer det jag skrev (förutom vid vägar etc, där kylan kommer ner i marken), men söderöver gör det nog inte det. I Göteborg ska det tydligen vara ca 3 dm tjäle där snön ligger och över en meter under vägarna.

Läste i tidningen idag att det troligtvis kommer vara runt nollan/kyla i 2-4 veckor till och snön sakta kommer smälta undan, men det är ju ingen garanti mot att det inte kommer massa regn och slår om tvärt, för då kan det bli problem.

Men sanda i hagarna tänker vi nog ändå göra på sina ställen...

Fast man måste i stort sett ner i Skåne innan du har fel;)
Är själv i Jönköping och vi ska inte direkt ha någon tjäle alls, fick till och med första snön innan minusgraderna kom... Men det är mycket snö som ska bort, så blöt kommer det bli även om det förhoppningsvis torkar upp fort igen.

/Camilla
 
Sv: När vårfloden kommer

Ja när grannen plogade vår hage så sa han att inte var mycket tjäle alls. Så det är ju lite positivt men tror ändå det kommer bli jobbigt. Jag är så glad att vi har en extra skogshage uppe på ett litet berg som nog kommer hålla sig relativt torr.
 
Sv: När vårfloden kommer

Är väl inte så mycket man kan göra så länge tjälen hinderar en från att gräva dräneringsfåror, och den befintliga dränneringen är inte dimensionerad för dessa ofantliga mängder smältvatten.

.

Det finns just ingen tjäle eftersom snön kom så på en gång när det blev kallt. Den har isolerat marken så att det inte blivit någon direkt tjäle. Har vi tur så kan marken ta hand om en del vatten när snön försvinner. Vi tryckte ner ett järnspett i backen med en traktor och det sjönk som kniv i smör, hade det varit tjäle hade det nog knappast gått att bara trycka utan att borra innan.
 
Sv: När vårfloden kommer

Beror på vart i landet man bor... Här var det minusgrader i flera veckor innan snön kom.

Marken hemma är nu mättad med vatten. Ska göra ett försök att transportera undan vattenmassorna nu till helgen, och sedan hålla tummarna för VÅREN!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 596
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 903
Senast: mammaLiss
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 195
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp