Nästa hundras...

SLD

Trådstartare
Lillkillen är bara 10 veckor ännu så det dröjer ett tag tills det är dags för nästa hund, men det kan ju vara bra att börja fundera i god tid..

Sambon och jag har nu två whippar, en på 7 år och en på 10 veckor. Vi älskar whipparna men är båda överrens om att nästa hund ska vara en träningshund till mig med lite mer förighet och lite mer will to please.

Hunden ska kunna vara med i stallet dagligen, så lite mer päls än whipparna är att föredra (men vill ändå inte ha oceaner av pälsvård). Ska gärna kunna orka och vilja följa med ut på ridturer. Utöver det vill jag träna agility, lydnad och rallylydnad och kanske spåra lite. Typ 2-3 ordentliga träningspass i veckan och utöver det promenader och stallvistelse. Vill inte ha en hund som klättrar på väggarna av att inte få åka till klubben och träna varje dag.. Storleksmässigt vill jag helst inte ha större än whipparna, alltså max 50 cm.

Har själv tittat på papillion och pudel så kommentarer om dom vill jag gärna ha, men också tips på andra raser så jag inte missat någon intressant...
 
Sv: Nästa hundras...

Jag skriver som jag brukar!
Schapendoes:love:
Vi köpte vår hund på "vinst och förlust" och har inte ångrat det en sekund!
Hon föddes uppfostrad tydligen, och har från första stund förstått precis vad vi velat.
Hon har mycket "gas" men när hon vilar, är hon verkligen i ro.

Schapendoes "valspråk är: Fullt ös, medvetslös!

Hon är med oss överallt, funkar med alla hundar och människor. Vallar inte hästarna, men är gärna med i hagen.
Klarar långa snabba turer, men "behöver" inte promenader om det råkar bli så någon dag.

Hoppar GÄRNA!!! tror hon fixar agility lätt som en plätt, men vi har inte prövat. 13 mil till närmsta bana.
Älskar att springa FORT.

Hon åker både skoter, och 4-hjuling utan problem.
Hon har inte smitit från gården en enda gång, ändå har hon "hundlucka" så hon går ut och in som hon vill.

Jag kan nog skriva hur länge som helst om henne.

*Jenny*
Förresten, vi klipper hennes nos:o tycker inte om när dom får så långt hår på näsan, som det fastnar mat i, och så vill jag gärna se hennes fina ögon:love:
 
Sv: Nästa hundras...

Pudel låter som att det stämmer in på allt! Det är ju dock en del pälsvård, men man kan ju välja frisyr väldigt fritt (iaf om du inte vill ställa ut) så det blir ju lite vad man gör det till.
 
Sv: Nästa hundras...

Pudel låter som att det stämmer in på allt! Det är ju dock en del pälsvård, men man kan ju välja frisyr väldigt fritt (iaf om du inte vill ställa ut) så det blir ju lite vad man gör det till.

Ja, i så fall blir det nog en ganska nerklippt pudel :p
 
Sv: Nästa hundras...

Får titta lite närmare på den, var en helt ny ras för mig. Vet du hur "tillgången" är på omplaceringar inom rasen? Är nog tveksam till att skaffa en valp nästa gång...
 
Sv: Nästa hundras...

Vi köpte vår Impa när hon var 3 1/2 månad. Det var perfekt. Såg också på blocket att det fanns äldre hundar att Köpa.
Tror att det är en rätt "ovanlig" ras, jag har bara träffat Impa och hennes familj..

Vi har haft Kanin tax och bichon frisé tidigare, och lapphund när jag var barn, men denna är helt klart "roligast" och enklast!
Det kan ju bero på att vi får mer och mer erfarenhet också...

Men läs på om rasen, och fråga gärna om det är något du tror jag kan svara på.

* Jenny * På väg till ett luciatåg
 
Sv: Nästa hundras...

En welsh springer då? Jätterolig träningskompis på lagom nivå! Gillar träning och har will to please, dock lite egensinnigare än tex labbe, golden, cocker, engelsk springer. (men mycket förigare än vintisarna) Man behöver inte träna massor varje dag, lite aktivering på promenaderna och några pass i veckan är precis lagom. Det är dessutom en trevlig stallhund, min var jämt med på ridturer innan jag sålde hästen dessutom så är de tåligt för väder och vind :)

Se till att du hittar en uppfödare osm är mån om hundarnas huvud också! Det finns en hel del som avlar på "vad som helst" bara det går bra i ringen, och då kan du få en hund med massa flams, ingen förighet och stor lust att driva vilt = en usel welsh!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 174
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 349
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 935
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp