Bukefalos 28 år!

Någon som adopterat?

Sv: Någon som adopterat?

Utan att alls lägga mig i Poppinellas val: jag tror att adoptivföräldrar får lära sig att hålla igen på det där i början.

En kollega som adopterade hade naturligtvis mängder av bilder av sitt barn, men hon hade bara en enda bild som hon visade oss på jobbet (och andra). Hon ville inte att barnet skulle bli "allmän egendom" innan de själva lärt känna det. Och då var det ändå IRL, där hon hade kontroll - inte ett ställe som Buke där man inte har en aning om vilka som tittar.

Snälla... Det är stor skillnad på att känna något mot att be eller kräva. Jag skrev aldrig ATT hon borde lägga ut bilder. Bara att jag för första gången känt så om en historia. Det är verkligen inte samma sak.
 
Sv: Någon som adopterat?

Det är svenskt teckenspråk ja. Det är olika språk i olika länder, precis som vilka andra språk som helst. :)
 
Sv: Någon som adopterat?

Åh! Jag jobbade för många herrans år sedan på ett dagis, där en familj just hade fått en adopterad döv pojke. Precis som ni tog föräldrarna itu med att lära sig teckenspråk redan medan de väntade på pojken, och sedan höll mamman och en pedagog kurser för personalen.

Den pojken visade just det som jag tror att din dotter visar: att han hade så mycket att säga så när han väl fick ett språk forsade det ur honom. Man märkte på något sätt att han var mer mogen på insidan, än vad hans ännu lite outvecklade språk kunde förmedla.

Jag vet inget om honom nu som vuxen, men jag vet att skolgången fungerade väl, med det där extra året i grundskolan som döva barn i alla fall på den tiden fick gå. Alltså en tioårig grundskola i "dövklass".
 
Sv: Någon som adopterat?

Stort stort GRATTIS till er alla tre som nu funnit varandra! Och vad underbart för henne att få börja prata!!! Förstå vad mycket som vill ut! och spännande för er att lära teckenspråk!

Jag antar att de gjort ordentlig utredning på hennes hörsel förresten. En bekant till mig (kompis till kompis men inte längre bort än så) adopterade en pojke för ett par år sedan som var döv enligt utsago men som med svensk utredning o bra hörapparat hör.

Ha en God Jul o Gott Nytt År med lilla skatten o lycklig resa hem till Sverige!!!
 
Sv: Någon som adopterat?

Jag blir så glad varje gång jag läser tråden!!!

Döv måste ju ändå vara ett relativt "enkelt handikapp"?!!
Å om jag får "spåna" så känns det som att den här adoptionen måste ha blivit en otrolig befrielse för er dotter, hon har ju inte bara fått en mamma och pappa utan kan även kommunicera och uttrycka sig/bli förstådd!
Borde ju inte bli lika mycket chock att byta land osv, snarare ett stort plus att bli förstådd osv (som sagt) :D

helt underbart!
 
Sv: Någon som adopterat?

Ja, vi tycker ju inte det "är nånting" med att hon är döv. Hon ska ju inte vara på nåt annat sätt. Men tyvärr ses det inte som enkelt så det kan tyvärr vara ganska svårt att hitta familj till dom döva barnen. Bla var det så för vår tjej, därav har hon hunnit bli så pass stor. Många ser det nog som en för stor omställning, det gäller ju att man lär sig ett helt nytt språk. Det ställer krav inte bara på en själv, utan även på andra i ens omgivning att dom ska lära sig en del för att kunna kommunicera med sin nya släkting.
Men vi tycker inte det är svårt och vi har en fantastiskt stöttande familj som alla vill lära sig. Även min gravt synskadade pappa tänker på olika sätt dom ska kommunicera (taktilt tsp tex så han övar också på tecken). Andra vi fått kontakt med som adopterat döva barn (och som är hörande själva) tycker likadant.
 
Sv: Någon som adopterat?

Går det att operera in sådana där elektroder eller vad man gör så att hon kan få någon hörsel? Eller ni kanske inte har funderat så långt... (ta inte illa upp, bara undrar :p)

Känns verkligen inte som ett handikapp, trodde på något allvarligare innan du "avslöjade" vad det var!

Så himla onödigt att det ska ta sådan lång tid att adoptera bara, så orättvist mot barnen att inte få börja sina familjeliv så fort som möjligt :mad:
 
Sv: Någon som adopterat?

Så himla onödigt att det ska ta sådan lång tid att adoptera bara, så orättvist mot barnen att inte få börja sina familjeliv så fort som möjligt :mad:
Jag tror det är viktigt att det blir "rätt", därför tar det lång tid. Alla i familjen behöver vara mogna för adoptionen liksom.
 
Sv: Någon som adopterat?

Det finns många bra appar och det använder vi flitigt. Det är jättebra i vardagen om man vill kolla upp nåt tecken snabbt.
 
Sv: Någon som adopterat?

Vi har kontakt med hörselteamet redan, men vi får se när vi kommer till Sverige hur det blir. Hon är ju ganska stor nu så det kan hända att det inte är ett alternativ även om vi skulle vilja det. Vi har funderat på detta mycket under tiden som vi väntat på henne, det har ju tagit ett tag så vi har hunnit det kan man säga :D
 
Sv: Någon som adopterat?

Min mamma som är neuropsykolog och har jobbat med barn med förvärvade hjärnskador (och annat) sa direkt när jag berättade om er att hon borde få nåt implantat så fort ni kommer hem ;)
 
Sv: Någon som adopterat?

Går det att operera in sådana där elektroder eller vad man gör så att hon kan få någon hörsel? Eller ni kanske inte har funderat så långt... (ta inte illa upp, bara undrar :p)

Det där är en väldigt komplicerad fråga. Det är inte nödvändigtvis en fördel att plötsligt bli hörande när man inte alls är van. Har man aldrig hört något, så förstår man ju inte ljud och man är inte van vid att hantera dem. Det är ju bara att tänka på hur jobbigt det är med oväsen när man är trött, eller hur man reagerar när man hör något man inte förstår vad det är, för att man ska fatta lite av vidden i detta.

Jag menar absolut inte att komma med råd till TS, sådant där känner folk mer än väl till som arbetar med döva. Jag tycker bara att det är intressant att tänka på att dövhet inte är så "enkelt" att det "bara" är att "bota" och så blir allt bra och lätt. Det är mer komplicerat, kognitivt och psykologiskt, än vad det tex skulle vara att "bota" en rullstolsburen person så att hen kan gå.
 
Sv: Någon som adopterat?

Kanske "ger mer" om man hör lite eller inte varit döv jämt...

Intressant diskussion å det finns säker många för å nackdelar. :)
 
Sv: Någon som adopterat?

Men det är inte så enkelt att bara bestämma det. Vi har redan kontakten med vården och det finns en plan för när vi kommit hem, men jag kommer inte gå in närmre på hur våra diskussioner gått eller ens vad hon har för typ av hörselskada (för det spelar ju också roll).
 
Sv: Någon som adopterat?

Det gör du helt rätt i, tycker jag. Risken är att de "goda råden" haglar in men gå på den kunskap ni själva samlat in. Jag gissar att den är ansenlig, med tanke på den rekordlånga graviditeten ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 849
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 823
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 971
Senast: Elektron
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp