Någon som adopterat?

Sv: Någon som adopterat?

Låter som att ni har fullt upp! Kan tänka mig att ni njuter alla tre nu när ni ska hitta rutiner som passar just er lilla familj:) Det är en helt fantastisk historia du delat med oss,önskar er all lycka!
 
Vi får efterlysa @Poppinella helt enkelt! ;)

Då får jag se till att uppdatera förstår jag, ser att jag varit hemskt dålig på det! :p

Saker och ting går verkligen bra måste jag säga! Vi har haft väldigt mycket vi behövt jobba med, både med språkinlärning, beteende (då hon fått bestämma och göra mycket som hon själv velat tidigare), men också balans och grovmotorik. Dom sistnämnda två var nämligen väldigt underutvecklade pga hennes hörselskada och brist på träning i och med detta. Sen vi kom hem har vi gått upp och ner för backar, gått balansgång, klättrat, cyklat balanscykel och hoppat studsmatta hur mycket som helst och det har verkligen gett resultat. När vi fick henne tultade hon fram som en 2-3-åring när hon sprang och då var hon 5 år. Hon kunde inte parera om hon tappade balansen och var jätterädd för att ramla (eftersom hon gjorde det om det blev lite fel eller marken lutade lite där hon snubblade t.ex). Hon kunde inte stå på ett ben och kunde inte snurra. Nu har hon lärt sig båda delarna och försöker även lära sig stå på huvudet... :nailbiting: Med hörselskadan blir hon dock inte yr så nu när hon väl lärt sig snurra så kan hon fortsätta i all oändlighet. Vi har en film där hon snurrar 31 varv och det är inte ens det mesta... jag mår själv illa av att försöka räkna, haha!
Hon är fortfarande långt ifrån sina jämnåriga, men jösses vad hon har utvecklats! Vi skjuter ju också på skolstarten och jag tror hon kommer vara hyfsat jämn med 09-orna när det väl är dags.

Vi har inte gjort så mycket annat sen vi kom hem än att bara vara. Det nödvändiga så som teckenspråkslektioner, läkarbesök och annat förstås och sedan har vi träffat familjen så hon ska få en relation med dom och försöker träffa vänner och vänner med barn också lite så där lagom. Det blir för mycket med många barn, det mår hon inte alls bra av så det undviker vi än så länge. Barn överhuvudtaget är det svårt med, men så har vi hittills bara träffat hörande barn. Vuxna är det som gått bäst, det tycker hon är jätteroligt. Vi får överlag ta det ganska långsamt, aktiviteter har gett henne en enorm känslomässig baksmälla så vi har fått planera veckorna noga efter hur många måsten vi har som involverar henne. Vi började för ett par månader sen med en veckotavla och den har strukturerat upp livet för henne. Det har blivit mycket bättre när hon får visuellt stöd och kan se vad som ska hända och vem vi ska träffa. Det i sin tur har gjort att hon inte reagerat lika negativt när vi sen gjort spontana saker. Veckotavla borde alla ha, det är så himla bra!
Imorgon ska vi på vår första träff med andra teckenspråkiga barn och det ska bli så himla spännande! Det kan ju bli annorlunda när det är barn hon lättare kan förstå, vi får se.

Annars undrar vi varje dag: hur kunde vi ha sån här tur egentligen? Hon är den finaste lilla människan som finns och VI får ha henne hos oss, VI får vara hennes föräldrar! Att det kunde bli så bra till slut ändå!
 
Annars undrar vi varje dag: hur kunde vi ha sån här tur egentligen? Hon är den finaste lilla människan som finns och VI får ha henne hos oss, VI får vara hennes föräldrar! Att det kunde bli så bra till slut ändå!

Åh vad härligt! Nu rullar mina tårar. Glädjetårar för er alla!

Mvh Miks
 
fBhIryg.jpg


En liten sötpotatis :love:
 
Nu har jag sträckläst hela tråden. Vilken lång, stark och omtumlande resa ni har gjort!
Det verkar som att er lilla tjej har hittat de bästa föräldrarna hon kan få och jag är så glad för er skull, alla tre!
 
:love:
Så fint med en uppdatering! Härligt att ni har det så gott tillsammans. Har du nån bild på veckotavlan? Låter som en jättebra idé faktiskt!
 
:love:
Så fint med en uppdatering! Härligt att ni har det så gott tillsammans. Har du nån bild på veckotavlan? Låter som en jättebra idé faktiskt!

Här är en bild på tavlan från när den precis var klar:

cfsOeBS.jpg


Målet var att hon i första hand skulle kunna förstå vad som väntade henne och få struktur på livet. Det blev mycket missförstånd innan när vi skulle förklara och hon ville alltid ha det till att det var mormor och morfar vi skulle träffa även om det var någon annan. Sen ville vi att hon skulle få kläm på dagar och tid. Imorgon, igår osv är väldigt svårt att lära någon som aldrig haft ett språk har vi märkt. Vad är dagar? Och har man dessutom inte årstider där man växt upp, vad är då månader? År? Höst? Vinter? Det måste bli tydligt.
Den tomma rutan ska vi sen utöka med 1-31 för vilken dag i månaden det är, men vi tar en sak i taget.

Varje söndag kväll byter vi inför kommande vecka. Har vi inget planerat blir dagen tom. Just vår tjej har inte behov av att vardagliga saker ska vara med så som duscha, borsta tänderna osv. Vi har bilder på vem vi ska träffa och om vi ska besöka dom eller dom besöka oss, bilder för doktor, tandläkare, kalas och vi har en liten tårta som vi sätter bredvid bilden på den personen som fyller år. Vi skriver ut och laminerar efterhand det dyker upp nya saker som vi behöver ha med.
 
Har inte varit inloggad på buke på evigheter, men nu tog jag tag i att fixa mitt lösen så jag kom in.

En liten uppdatering.
Dottern närmar sig 7 år! Den 5 november är det två år sen vi träffade henne första gången! Två hela år, kan inte fatta det! Det känns förvisso som en evighet sen och som att hon alltid varit hos oss, men samtidigt minns jag allt som igår. Märklig känsla.
Vår lilla tjej har börjat skolan! Hon gjorde det nu i augusti. Hela våren fick vi vara i skolan och på fritids och hälsa på så hon skulle få en lång inskolning. Hon skulle nämligen börja direkt i ettan och hoppa över förskoleklass (av många olika anledningar kom vi fram till detta beslut efter mycket velande fram och tillbaka). Skolan har varit helt fantastiska och tillmötesgående för att det ska bli så bra som möjligt.
Det var helt rätt att vänta ett år med skola och nu känns det även helt rätt att vi valde ettan direkt. Det går jättebra för henne och hon älskar skolan!

Jag har bytt jobb så jag jobbar närmre hennes skola och nästa år kommer vi flytta till den orten. Nu är det långt för henne att åka och taxiresorna dit fungerar inte, bara hemresorna. Så som det är nu kör vi henne dit varje dag och det blir lite pyssel att få ihop när vi båda jobbar (det är ändå 40 minuter enkel resa) och när jag jobbar dagtur så börjar jag så tidigt så fritids har inte öppnat så då får min man köra. Lite surt när man ändå åker samma väg. Längtar verkligen till att vi bor närmre, det kommer bli så bra för oss alla.
 
Oj vad tiden går! Vad roligt att det går bra för er! Nu när jag klickade in här och såg veckotavlan igen kom jag på att jag nog också vill ha en liknande snart till dottern.
 
Sv: Någon som adopterat?

Tusen tack för alla era grattis!
Imorgon bär det av till huvudstaden för att fira jul och nyår innan vi kommer kunna åka HEM!

Hon fortsätter vara helt fantastisk och är en riktigt rolig liten drama queen! Hon fortsätter lära sig och enormt fort går det! Nu kan jag ju också säga det jag inte velat säga innan och det är att hon är döv. Hon hade inget språk mer än enstaka tecken (egenpåhittade och några colombianska, men inget vi direkt kunde kommunicera så mycket med). Nu kan hon ca 60 olika tecken och är SÅ stolt när hon tecknar och vi förstår och när hon insett att hon lärt sig något nytt! Hennes kroppsspråk är väldigt välutvecklat och hon har en otrolig mimik som gjort att vi kunnat förstå varandra bättre än om hon varit hörande tror jag. Och om hon är stolt över det hon lär sig kan jag ju säga att vi är så stolta så vi nästan spricker! Det ska bli så enormt kul att fortsätta följa hennes språkresa!
Åh, jag bara måste skriva något här nu när jag läste detta och är själv är gravt hörselskadad plus gick på dövskola. Vad helt fantastiskt underbart!!
Jag pratade inte heller förrän jag äntligen fick teckenspråket och sög åt mig det som en tvättsvamp, jag är inte ett dugg förvånad att hon lärde sig snabbt - man gör det när man fått något som man längtat efter. Jag kan inte tänka mig hur det hade varit om jag inte hade fått tillgång till det så pass tidigt som jag fick det. En väldigt tyst och ensam värld, som det nog var innan jag fick mitt första språk. Så vad ni har gett henne är bara så ENORMT - en helt ny värld att kunna kommunicera och samspela med andra människor förutom det att hon dessutom fått en familj! Det är bara så guld värt att jag ryser och får tårar i ögonen.
Allt grattis och lycka till i fortsättningen - kramar!

Jag vet inte om du är online här något mera men om ni undrar något speciellt om dövvärlden och/eller teckenspråket så kan ni skicka ett PM om ni vill :)
 
Såg ditt inlägg först nu, är inte inloggad här så ofta längre. Tack för att du skrev, det är alltid lite extra roligt när det finns en gemensam nämnare.

Nytt sen sist jag skrev i oktober är att vi väntar på att hämta lillasyster! Vi har vetat om henne ganska länge (visste redan när jag skrev här sist), men blev officiellt matchade först i januari av olika anledningar.
Lillasyster är snart ett år gammal och vi hoppas att vi kan komma iväg i augusti, men vet inte om det är önsketänkande. September kanske är mer troligt...
Det tar tyvärr lång tid även denna gången, men tack och lov att vi har storasyster här nu som upptar all vår vakna tid! Man hinner inte grotta ner sig i detaljerna och deppa ihop i den långa väntan som jag gjorde sist. Vi längtar ihjäl oss förstås, men vi har så mycket annat att sysselsätta oss med nu, vilket är skönt. Det håller dom negativa tankarna på avstånd.

Åh, jag bara måste skriva något här nu när jag läste detta och är själv är gravt hörselskadad plus gick på dövskola. Vad helt fantastiskt underbart!!
Jag pratade inte heller förrän jag äntligen fick teckenspråket och sög åt mig det som en tvättsvamp, jag är inte ett dugg förvånad att hon lärde sig snabbt - man gör det när man fått något som man längtat efter. Jag kan inte tänka mig hur det hade varit om jag inte hade fått tillgång till det så pass tidigt som jag fick det. En väldigt tyst och ensam värld, som det nog var innan jag fick mitt första språk. Så vad ni har gett henne är bara så ENORMT - en helt ny värld att kunna kommunicera och samspela med andra människor förutom det att hon dessutom fått en familj! Det är bara så guld värt att jag ryser och får tårar i ögonen.
Allt grattis och lycka till i fortsättningen - kramar!

Jag vet inte om du är online här något mera men om ni undrar något speciellt om dövvärlden och/eller teckenspråket så kan ni skicka ett PM om ni vill :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 704
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 740
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 845
Senast: Elektron
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp