Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

men man kan inte prova om padden är för mjuk genom att trycka ihop med fingrarna.. för det kan man ju nästan göra med vilka inlägg som helst..
och ett sånt tryck blir det ju inte när du läger på sadeln..


btw, padden+sadeln ska ju ligga på hästen ca 5min innan man spänner sadelgjorden helt.. bara för att den ska kunna formas.. så det är väl därför den blir mjuk i solen..
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Mao kan jag använda en vanlig vojlock då? Bara jag ser till att en kanal blir. För så känns materialet när jag sadlat av efter en längre ritt. Helt sladdrig, precis som en vojlock. Om jag lägger vojlocken på marken och trycker knytnäven genom inläggen gör det ont i handen. Nu tryckfördelar sadeln lite, men inte tillräckligt om jag studsar runt i trav (stor tyngd+ sittben).

Vid detta tillfället så räckte det att jag tog upp inläggen en minut i skuggan/blåsten så påbörjades direkt stelnadet. Men vid ridning så ligger ju padden inbäddad tillsammans med konstant och go värme.

Detta tål och diskuteras. Vem vet, jag kanske ändrar uppfattning och lär mig ngt.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag håller med dig om att horsesaver är värdelös.. har den.. men har även köpt skito inlägg som jag har tillsammans med horsesaver inläggen i horsesaver vojlocken :D

Men hur bra horsesaver är beror ju också på vad det är för ryttare och vilken häst det är.. Hästensryggmuskler, ryttarens tygnd..

Horse saver är inget jag rekomenderar till en överviktigt ryttare och en omusklad häst t.ex. huga :crazy:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag ska köpa en Pfiff när jag får tillbaka pengar på skatten men kan inte bestämma vad jag ska ha för pad till. Hade nästan helt bestämt mig för Haf padden men funderar om det kan kännas konstigt för hästen om padden är kortare än sadeln längs med sidorna? Haf padden ser ju ut att vara formad mer som en hoppsadel.

Om iläggen skulle vara för tunna tänkte jag bygga ut med liggunderlägg.

MVH Sanna
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

*knapplån*

Jag funderar allvarligt på en bomlös sadel till min unghäst som ska ridas in nästa år. Men läste att Pfiffen inte var så stor i sitsen?!
Jag har (iaf just nu) stl 46 på byxor, då får jag inte plats i den då?

Ingen som har sadeln från Hööks (den bomlösa)? Är den bara skit även om man köper en bra pad? Den är ju dyrare och dessutom utan tillbehör.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag har pfiff och ett stort arsele :smirk:
Det fungerar bra för mig iaf.. Blir det så att man får skav av de kan man ju byta ut framdelen mot skumgummi.. så det är nog ingen fara
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Men läste att Pfiffen inte var så stor i sitsen?!
Jag har (iaf just nu) stl 46 på byxor, då får jag inte plats i den då?

.

Tveksamt... När min rumpa drog stl 42-44 så var min pfiff i trängsta laget... :crazy: (Den passade bättre när rumpan krympt till stl 40:angel: , då var den perfekt!)
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Ja de där iläggen blir som disktrasa när de blir varma = värdelösa som tryckfördelare.
Visst ska de mjukna och forma sig vid värme, men inte sådär :eek:

Har TN equalizer ilägg, de är stadiga hela tiden. När de är riktigt varma går det lätt att böja dem, men inte att knyckla ihop och inte att klämma ihop dem hela vägen.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Tror också det är tveksamt...Pfiffen är rätt lagom till min rumpa, stl 38. Tror B*rjes och H**ks är större.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Disktrasa, det var en väldigt bra benämning på iläggen.
Skönt att det var fler som hörsammat detta. Min reaktion kom sig av att jag såg att denna pad ff finns till försäljning trots upprepande påtalningar hos tillverkaren. Och så har de haft mage att göra en ordentlig prishöjning. Men så länge folk köper den så tjänar de ju pengar. :crazy:

Däremot sadeln är jag nöjd med, tror inte att funktionen är så annorlunda mot andra liknande sadlar. Ngn gång så ska jag hitta en passande bomsadel, jag oxå. *drömmer*
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Väldigt många av dom som köpt både Hööks och Börjes har fått skicka tillbaka dom då dom varit snedsydda :mad:

Har ännu inte hört att någon Pfiff varit snedsydd.

Jag har 46+ i rumpa, och jag fick faktiskt ömma tryckpunkter av bakvalvet, så då tog jag bort det och stoppade det med hårt skumgummi, samma som används i industrin.
Nu sitter jag som på moln och svävar :love:

Eftersom jag inte har möjlighet att stiga av hästen och efterdra sadelgjorden har jag löst det så att jag har en sadelgjord med dubbla resårer.
Den drar jag så hårt jag kan innan jag sitter upp.
Och när sadeln mjuknat av kroppsvärmen, både hästen och min, så sitter sadeln stadigt utan att glida och sadelgjordens resårer är inte längre så uttöjda och hästen går bättre än någonsin :banana:

Fast jag kanske ska tilläga för dom som inte vet/kommer ihåg, så har jag pga bla reumatism endast knappt 20% kvar av normal armstyrka :angel:

Så "hårt jag bara orkar" är inte så "hårt" ändå :angel:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

*kl*
puttar upp en gammal tråd :p
har idag beställt en pfiff sadel :) till min 2 åring, fråga nu angående padd, funderar på köpa en billig padd hoss b**jes så länge medans hon bara ska vänja sig med att ha den på ryggen och sen när jag börja hänga/sitta på henne köpa till skito inlägg. Borde funka eller ?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

jag har en pfiff och en börjespad för 149:-

Är ganska nöjd, men tycker väl att pfiffens kardborrfästa underrede lossnar från framvalvet och skaver på manken istället. Kardborren orkar inte hålla kvar underredet.. Vill Nog så småningom ta bort det hårda framvalvet. Hur har ni gjort?

Men börjes pad är jag jättenöjd med!
Vill även ha något hårdare också att lägga i paden, för de hästar som inte är nordsvensk o rundryggade. Några förslag?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

*kl*
puttar upp en gammal tråd :p
har idag beställt en pfiff sadel :) till min 2 åring, fråga nu angående padd, funderar på köpa en billig padd hoss b**jes så länge medans hon bara ska vänja sig med att ha den på ryggen och sen när jag börja hänga/sitta på henne köpa till skito inlägg. Borde funka eller ?

Ska du bara ha sadeln liggande på ryggen, utan att sitta/hänga i den går det bra med en vanlig vojlock eller en vikt filt (mjukare då).
Sedan när du ska börja "rycka" i sadeln så skaffar du en "riktig" padd.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Nu har jag kommit så långt att jag har beställt ett schabrak iallafall. Det blev detta http://www.torsion.se/Tillbeh/Paddar/TNSchabrak100-h550.jpg

Jag har beställt med andra färger och namnbrodyr. Frågan är om det schabraket passar Pfiff sadeln? Men dom passar väl alla?

Vart köpte du det?:bump: Pris? Det ligger alltså "paddar" i den där? Den jag har till min pfiff är så ful... Har börjes-pad. Så måste investera en ny eftersom jag hört att den inte är tillräckligt bra heller.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

**KL*
Vad tycker ni om Pfiffs bomlösa? Jag har köpt en begagnad oanvänd.
Vad har ni för pad till ? Jag ska till b*rjes imrogon kanske kan köpa ngt temporärt där?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

ingen? Orkade inte läsa alla svaren men ville ha lite mer färska svar om sadeln..
Puttar upp igen iaf!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 205
Senast: iNHALE
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 074
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 313
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp