När man vanligen pratar om ättika...

Riru

Trådstartare
Tex. man läser om avkalkning av kaffebryggare, vattenkokare, tvättmaskin eller använda som sköljmedel osv, är det 24% eller 12% som menas då? Står ju oftast just bara "ättika".
Blir alltid fundersam på hur mycket jag ska använda till allt då jag bara får tag på 12%.
 
Tex. man läser om avkalkning av kaffebryggare, vattenkokare, tvättmaskin eller använda som sköljmedel osv, är det 24% eller 12% som menas då? Står ju oftast just bara "ättika".
Blir alltid fundersam på hur mycket jag ska använda till allt då jag bara får tag på 12%.
Jag har använt mig av 24% när jag rengjort min vattenkokare. Fungerar utmärkt. :up:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Båda funkar, men ju starkare desto effektivare, och kanske även mer ekonomiskt att inte köpa den svaga som är spänd med vatten.
Ett par varningar bara - aldrig ättika (eller annan syra) tillsammans med klorin - kan bilda giftig klorgas. Samt att ha respekt för ättika som är en ganska stark syra, inget man vill ha ögat eller på huden heller egentligen. Handskar på och skvätt inte!
 
Här tvättar jag händerna med ättika när jag hanterat kalk eller murbruk. Är ett effektivt sätt att minska frätskador av kalken.
Fördelen är att trotts att det är syra så är den kroppsegen och inte farlig i rimlig mängd. Men syra är syra, så inte skvätta i ögon eller så.
 
12% är det som kallas ättiksprit; 24% är ren ättika.

Jo det vet jag, undrade mest vilken av dom som menas när man säger "ta en del ättika och två delar vatten", "ta två msk ättika i sköljmedelsfacket" osv. Blir ju väldigt olika i utspädning mellan de två. Och med tanke på att det inte ens tycks gå att köpa annat än ättiksprit häromkring så funderar jag på om det är vad man vanligen säger bara "ättika" om när det handlar om husmorsknep m. m.
 
Jo det vet jag, undrade mest vilken av dom som menas när man säger "ta en del ättika och två delar vatten", "ta två msk ättika i sköljmedelsfacket" osv. Blir ju väldigt olika i utspädning mellan de två. Och med tanke på att det inte ens tycks gå att köpa annat än ättiksprit häromkring så funderar jag på om det är vad man vanligen säger bara "ättika" om när det handlar om husmorsknep m. m.
Jag tror dom pratar om ättika, 24% med tanke på att 12% heter ättiksprit.
 
Jo det vet jag, undrade mest vilken av dom som menas när man säger "ta en del ättika och två delar vatten", "ta två msk ättika i sköljmedelsfacket" osv. Blir ju väldigt olika i utspädning mellan de två. Och med tanke på att det inte ens tycks gå att köpa annat än ättiksprit häromkring så funderar jag på om det är vad man vanligen säger bara "ättika" om när det handlar om husmorsknep m. m.

Perstorp_attika_produktbild_fgjqrm6s6g
Den här brukar finnas i varenda affär vad jag vet.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 284
Senast: Enya
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 274
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp